Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2561
    • .

    Tuossa joitakin aikoja sitten tutkiskelin netistä tuplavanoskannen virtaustietoja. Pienestä kanavasta huolimatta virtaa todella hyvin verrattuna vanhempiin kansiin joissa leveämpi kanavan malli. Kanavan muoto täytyy siis olla parempi.

    Istukan ja ohjurin välinen alue oli aika tökerö ja nämä siistimällä saatiin jotain aikaiseksi. Jossain mittauksessa oli myös M50B25 imusarja käytössä ja kansi yllättäen virtasi huonommin kun kanavan suu levitettiin imusarjaan sopivaksi. Levitys meni kanavaan sisään joitakin senttejä.

    Mielenkiintoista olisi kuitenkin, jos joku rohkea koitaisi tehdä all in -vaparimoottorin M52TüB28:sta. Saako siitä paremman kuin yhdellä vanoksella olevasta.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • Paperman77
      BTCF Member
      • Jun 2017
      • 219
      • Kuopio

      Tätä juuri olen tässä mietiskellyt, kun hommasin tuon coupen! Tarkoitus ajella jonkun aikaa ihan siviilikäytössä ja käydä silloin tällöin vahän ratapäivillä ajelemassa. Alustaa ja ajettavuutta ensin ja siinä sivussa tekisi pikkuhiljaa sitten moottorin nokalle nostettavaksi, kun aika koittaa tehdä tuosta puhtaasti kilpa-auto. Noita m52tub28 aihioita ei ihan joka oksalla kasva! Alakertaan h-profiili veivit, jotkut passelit männät ja kaikkien liikkuvien osien kevennys/tasapainoitus. Kannen kairaisi itse ja sinne sitten vaikka ihan schrickin tai catcamsin nokat kovilla nostajilla ymym. Läppärungot varmaankin olisi paras vaihtoehto myös hengityksen parantamiseen? Aikoinaan tuli noita 8-venttiili Fordin Ohc pannuja tehtyä muutama nostetulla imukanavalla epoksilla täytettynä ja pakokanavan lattiaan hitsattiin tavaraa myös! Rullanokat, Subaru Impreza sti männillä ja bmw kangilla! Kaulat epäkesko hiottiin, niin saatiin 4mm lisää iskuakin. Jotain vastaavaa voisi ehkä tehdä tuolle m52 padallekin?:think
      Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15262
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by Paperman77 View Post
        Tätä juuri olen tässä mietiskellyt, kun hommasin tuon coupen! Tarkoitus ajella jonkun aikaa ihan siviilikäytössä ja käydä silloin tällöin vahän ratapäivillä ajelemassa. Alustaa ja ajettavuutta ensin ja siinä sivussa tekisi pikkuhiljaa sitten moottorin nokalle nostettavaksi, kun aika koittaa tehdä tuosta puhtaasti kilpa-auto. Noita m52tub28 aihioita ei ihan joka oksalla kasva! Alakertaan h-profiili veivit, jotkut passelit männät ja kaikkien liikkuvien osien kevennys/tasapainoitus. Kannen kairaisi itse ja sinne sitten vaikka ihan schrickin tai catcamsin nokat kovilla nostajilla ymym. Läppärungot varmaankin olisi paras vaihtoehto myös hengityksen parantamiseen? Aikoinaan tuli noita 8-venttiili Fordin Ohc pannuja tehtyä muutama nostetulla imukanavalla epoksilla täytettynä ja pakokanavan lattiaan hitsattiin tavaraa myös! Rullanokat, Subaru Impreza sti männillä ja bmw kangilla! Kaulat epäkesko hiottiin, niin saatiin 4mm lisää iskuakin. Jotain vastaavaa voisi ehkä tehdä tuolle m52 padallekin?:think
        Miksi haluat TUB-moottorin? Jos kireitä nokkia niin ymmärtääkseni usein vanosta rajoitetaan tai poistetaan... Toki sen varmasti saakin toimimaan kun oikeen tekee..
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11154
          • Oulu

          Originally posted by Freak View Post
          Tuossa joitakin aikoja sitten tutkiskelin netistä tuplavanoskannen virtaustietoja. Pienestä kanavasta huolimatta virtaa todella hyvin verrattuna vanhempiin kansiin joissa leveämpi kanavan malli. Kanavan muoto täytyy siis olla parempi.

          Istukan ja ohjurin välinen alue oli aika tökerö ja nämä siistimällä saatiin jotain aikaiseksi. Jossain mittauksessa oli myös M50B25 imusarja käytössä ja kansi yllättäen virtasi huonommin kun kanavan suu levitettiin imusarjaan sopivaksi. Levitys meni kanavaan sisään joitakin senttejä.

          Mielenkiintoista olisi kuitenkin, jos joku rohkea koitaisi tehdä all in -vaparimoottorin M52TüB28:sta. Saako siitä paremman kuin yhdellä vanoksella olevasta.

          Vähän kai tässä semmosta ollaan tekemässä Just puotin kannen koneistamolle r-seetien tekoa varten.

          Mut joo noissa tuplavanos koneissa on kyl imuouoli paljon paremman olonen ihan jo näin silmämääräisesti mitä oon katellu. Pakopuoli taas on melko ahtaan oloinen niissä, niin itte ainakin sitä parantelin jonkin verran.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Paperman77
            BTCF Member
            • Jun 2017
            • 219
            • Kuopio

            Originally posted by Remotion View Post
            Miksi haluat TUB-moottorin? Jos kireitä nokkia niin ymmärtääkseni usein vanosta rajoitetaan tai poistetaan... Toki sen varmasti saakin toimimaan kun oikeen tekee..
            Ihan käytännön syistä, kun tuo aihio mistä tehdään on e46 328ci! En vielä ole löytänyt moottoria aihioksi, joten nuo kanavat on ihan valokuvien perusteella katseltu. Yhtä m54 kantta joskus muinoin hiplasin ja oli paperillakin noita kanavien poikkipinta-aloja mitattuna. Mutta hukkuneet ajan saatossa! Tuo PipeMax ja sen uusin versio on kyllä pätevä ohjelma noita moottoreita ja kansia pähkäillessä. Luin Pazi tuon sinun topikin läpi ja hieno projekti sinulla! Itse aioin kuitenkin mennä tuolla nykyisellä iskulla noiden kampi-akselin värinöiden vuoksi. Sen verran lukenut noita ns. kauhutarinoita siitä!
            Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

            Comment

            • Paperman77
              BTCF Member
              • Jun 2017
              • 219
              • Kuopio

              Radalla tuollainen alle 4000rpm "kuollut" moottori vielä menee tiheällä perällä ja läpi välitetyllä lootalla! Mutta tulee sprinttiin/crossiin, niin saisi olla elämää vähän alapäässäkin ja käsittääkseni sitä noilla vanoksilla saa/haetaan? Tosiaan nuo nelipyttyiset 8 venttiilikoneet on tutumpia ja nyt astutaan ihan uuteen maailmaan. Tosin samat lainalaisuudet noihin moniventtiilikoneisiin pätee myös. Ja mikä tehoissa hävitään, se hanskalla paikataan.
              Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1070
                • Suomi

                ~270-290hv riittää?
                E85 sallittu?

                Jos nuo ok, niin tehtävissä on ilman että alle 4000rpm tehot merkittävästi kärsii.
                Vanokset voi vielä pitää käytössä, kun ei tarpeellista laittaa niin isoja nokkia.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • Paperman77
                  BTCF Member
                  • Jun 2017
                  • 219
                  • Kuopio

                  Kyllä se 100hv/litra riittää, kunhan vaan muutkin osa-alueet autossa kunnossa! Vääntökin on voimaa. Ja saa ajaa e85 polttoaineella. Tuossa koittanut etsiä epoksia mikä kestäisi tuon viinan jos kanavien täyttötöihin joutuu ryhtymään. Muutamia vaihtoehtoja on jenkit käyttänyt, mutta pitänee testata käytännössä itsekin.:think
                  Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

                  Comment

                  • Juho_
                    BTCF Member
                    • Jul 2016
                    • 1070
                    • Suomi

                    Vähän heikosti epokseja tarjolla mitkä toimii etanolin kanssa.

                    Bilteman 2k purkkiepoksi toimi ihan ok 2-t sylinterissä e85 käytössä.
                    Epoksi pehmeni muttei irronnut vaikka lopulta alkoi rakoilemaan (1,5v kesti).

                    Auton sylinterikannessa ei kestäny kovin pitkään kun jo irtoili..

                    Belzona 1111 taitaa olla yksi ainoita joka kestää etanolia (ja metanolia).
                    Bensan kanssa toimii muutkin epoksit ihan ok.

                    2-2,2l kannen kanssa ei välttämättä epoksia tarvii niinkään.
                    Tulee kanavien seinämävahvuudet ekana vastaan.
                    YouTube
                    Instagram // Juhon Moottoripaja

                    Comment

                    • Paperman77
                      BTCF Member
                      • Jun 2017
                      • 219
                      • Kuopio

                      Luulen, että aihioksi etsin suosiolla kokonaisen m52tub28 moottorin ja rupean askartelemaan sitten siitä! Joskus kokeilin tuota Moroson A+B 2-k kittiä, muttei tahtonut kestää Ohc:n kannessa edes pumppubensaa. Täytyy sitten katsella, kun aika on tuota Belzonan tuotetta?
                      Erehtymisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

                      Comment

                      • Odto
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2017
                        • 114
                        • Suomi

                        Millähän tempuilla saisi koneen päästöistä läpi... Johtuu varmaan nokista, jotka on arvoilla 264/10.2

                        CO on liian korkealla. Kierroksilla n. 0.4-0.8 ja tyhjäkäynnillä ~1
                        E85 käytössä.
                        Katalysaattorilla ei ollut mitään, tai ainakin hyvin pieni vaikutus.

                        Voisiko ennakoilla vaikuttaa asiaan? Apuja kaivataan.

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1070
                          • Suomi

                          Mikä moottorinohjain?
                          Ennakkoa voi koittaa laittaa myöhäsemmälle jos seos ok (n. Lambda=1)

                          Ja sit nokkien ajoitukset toki, mitä ne on nyt?
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Odto
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2017
                            • 114
                            • Suomi

                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Mikä moottorinohjain?
                            Ennakkoa voi koittaa laittaa myöhäsemmälle jos seos ok (n. Lambda=1)

                            Ja sit nokkien ajoitukset toki, mitä ne on nyt?
                            Speeduino.
                            Muistaakseni ohjeessa oli imu ja pako 1.6mm auki ykk.

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1070
                              • Suomi

                              Kokeile laittaa ennakko joutokäynnillä 0-5° EYKK ja kierroksilla 12-18° ilman kuormaa jos on tuota enemmän.

                              Mut enemmän auttaa kun imunokkaa kääntää myöhäsemmälle.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              • m20power
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 102
                                • Raahe

                                Kone m52b28 jossa m50b25 imusarja niin sopiiko imusarjan päälle tuleva suojamuovi paikalleen ? Eli onko b25 ja b28 koneissa erilainen vai käykö ristiin ?
                                Last edited by m20power; 28-11-2022, 16:07.
                                E91 320d -07
                                E30 316 2d -88
                                E30 320 4d -85
                                E28 524 td -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎