Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw89
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 566
    • Ulvila

    #76
    Originally posted by TheMan View Post
    Mitkä tulpat ihan NGK-numerolla sopii siis, vaikka 8 kylmyysnumerolla? Nyt ei ole mahdollista lähteä kaivamaan autosta tulppaa irti.

    Ja noita VAG 06E905115 on eri pituisia, mikä on todettu sopivaksi kyseiseen moottorii?
    Vaikkapa bcr8es tai iridiumina bkr8eix
    Last edited by bmw89; 20-10-2019, 20:51.
    -E30 "316i"

    ex. e46 328i,

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #77
      Olettekos käyttäneet jotain ihan tavallista kupari tulppaa m52tu koneessa?

      Nyt ei olisi mitään iridium extra super hypeer kapineita hakusessa.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #78
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Olettekos käyttäneet jotain ihan tavallista kupari tulppaa m52tu koneessa?

        Nyt ei olisi mitään iridium extra super hypeer kapineita hakusessa.
        Turboetanolivehkeessä ihan vaan bcpr7es
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #79
          Originally posted by Supra^ View Post
          Turboetanolivehkeessä ihan vaan bcpr7es
          Hyvä hienoa, Kiitos.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #80
            -----
            Last edited by Juppe; 28-10-2020, 17:07.

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              #81
              Lisäyksenä, että noiden bcpr7es-tulppien kanssa ei ole tarvinnut kärkiväliä säädellä ja sytyttävät minulla ongelmitta >130hv/syl. Toki puolat ovat VAG-malliset, vakio puolilla kun tulee ahtokäytössä ongelmia joita sitten voidaan yrittää tekohengittää kärkivälin säädöllä/latausajalla ym kaikenlaista...
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • airovaurio
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 37
                • Kuopio

                #82
                Millaista kohtuuhintaista virityssettiä vapari m52b28 koneeseen olisi järkevää hankkia?
                Tavoite olisi jotakin 250-270hv, nämä ilmeisesti vielä kohtuukustannuksilla saavutettavissa?

                - Imu ja pakonokka, mitkä? Schrick vai onko jotakin halvempaa vaihtoehtoa saatavilla jostakin muusta moottorista?
                - Nostajat, hydrauliset vai kovat, jos kovat niin mistä?
                - Suuttimet, minkähän kokoisia? Viinalla tultaisiin ajamaan.
                - Imusarja, m50, vakio vai jokin muu?
                - Pakoputkisto, onko halvempia ja hyväksi havaittuja kuin supersprint?
                - Männät, puristus saisi ilmeisesti olla jossakin 12. paikkeilla? Mistä ja mitkä?
                - Koneen sisuskaluja tarviiko muuten vaihtaa? Tai kansipahvia?

                Jotakin muuta mitä en ole muistanut ottaa huomioon?

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3409
                  • Kotka

                  #83
                  Originally posted by airovaurio View Post
                  Millaista kohtuuhintaista virityssettiä vapari m52b28 koneeseen olisi järkevää hankkia?
                  Tavoite olisi jotakin 250-270hv, nämä ilmeisesti vielä kohtuukustannuksilla saavutettavissa?

                  - Imu ja pakonokka, mitkä? Schrick vai onko jotakin halvempaa vaihtoehtoa saatavilla jostakin muusta moottorista?
                  - Nostajat, hydrauliset vai kovat, jos kovat niin mistä?
                  - Suuttimet, minkähän kokoisia? Viinalla tultaisiin ajamaan.
                  - Imusarja, m50, vakio vai jokin muu?
                  - Pakoputkisto, onko halvempia ja hyväksi havaittuja kuin supersprint?
                  - Männät, puristus saisi ilmeisesti olla jossakin 12. paikkeilla? Mistä ja mitkä?
                  - Koneen sisuskaluja tarviiko muuten vaihtaa? Tai kansipahvia?

                  Jotakin muuta mitä en ole muistanut ottaa huomioon?
                  Tässä omia kommentteja. En ole mikään kokenut moottorinrakentaja, mutta jonkun verran oppinut matkan varrella. Ottakaa kokeneemmatkin kantaa.

                  - Nokat: Noihin tehoihin tarvit karkeasti 250-270 asteisen imunokan (joku 210-230 astetta 1mm-1mm). Nostoa olisi hyvä olla 9.5-10.2. Pitäisi toimia vakioilla nostimilla ja jousilla. Halutessaan voi päivittää toki koviinkin. Shrickin lisäksi on muitakin nokkavalmistajia, esim. Cat Cams. Vakionokista löytyy budjettivaihtoehto S52US imunokka (252/10.2, suoraan sopiva) ja M50 non-vanos imunokka (240/9.7, pienellä muokkauksella) pakonokaksi.
                  - Viinalla hyvä vaihtoehto suuttimiksi on Volvon 373cc suuttimet: https://www.finjector.com/fin/ev6_12...73mm-p-2370-7/
                  - M50 imusarja antaa piikkitehoa yläpäähän alapään kustannuksella, vakio taas tasaisemman vääntökäyrän. Muista ei kokemusta.
                  - Vaparissa en näe tarvetta vaihtaa sisuskaluja tai kansipahvia miksikään
                  - Kantta voi toki aina hipistellä ja joku siitä asiasta enemmän tietävä voi kertoa lisää, mutta kyllä noihin tehoihin pitäisi päästä vakiokannellakin.
                  - Mäntiä en suoraan osaa vinkata sopivia, mutta puristussuhdekaavailu kuulostaa järkevältä. Budjettivaihtoehtona saattaisi mennä jollakin vakio-osayhdistelmälläkin.
                  - Jos budjettiratkaisussa halutaan pysytellä, niin supersprint kuulostaa hintavalta. Varmasti kyllä hyvä. Onko tämä tulossa E36 koriin?

                  Oma kone ei ole vielä käynyt penkissä, mutta tehot lienevät tuota luokkaa. Korina E30.

                  - Peruskunnostettu kansi
                  - M54B30 kampura, veivit, männät ja uusi M54B30 dampperi
                  - Triggeröinti siirretty kampuran takapäähän M52TU/M54 anturilla
                  - E85
                  - Nokat 252 astetta / 9,5mm hiotut
                  - S50B30 läppärungot adapterikappaleella
                  - Kiinan rosteripakosarja - pientä muokkausta tehty kollektorien jälkeen
                  - Scorpion E36 cat-back - hankittu, katotaan onko omaan makuun liian äänekäs. Ulostuloja käännetty, että sopivat tech 1 takahelmaan
                  - Etupätkäksi custom rosteriputkisto 2x2" E36 328i katilla ja vaimentimella

                  M54B30 kampura antaa vähän enemmän vääntöä, mutta on paljon värinäherkempi, eikä sovellu niin hyvin kierroskoneeseen. S50 läppikset ovat todennäköisesti ylikokoiset koneeseen, enkä odota niiltä varsinaista viritysvaikutusta.
                  Last edited by Skarpa; 05-11-2019, 18:34.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11150
                    • Oulu

                    #84
                    140mm kiertokangilla ja m54b30 männillä saat puristukset sinne 12 tuntumaan.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3409
                      • Kotka

                      #85
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      140mm kiertokangilla ja m54b30 männillä saat puristukset sinne 12 tuntumaan.

                      Vaatinee vissiin vähän suurennusta männän koloihin, kun ovat M54B30 männissä niin pienet?
                      Last edited by Skarpa; 05-11-2019, 14:55.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • airovaurio
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2012
                        • 37
                        • Kuopio

                        #86
                        Joo tosiaan e36 koriin tulossa.
                        Kiertokanget löysin tuommoset. https://www.jmtuonti.fi/kiertokanget...w-e36-m52.html
                        Männäntappi 22mm kuten ilmeisesti m54b30 männissäkin, eli pitäisi käydä yhteen. Ilmeisesti vakiopuristeiset m54b30 männät täytyy laittaa?

                        Millaisia muokkauksia m50 imunokka vaatii, tarviiko koneistajalla asti käyttää?

                        Tekeekö tällä pakosarjalla mitään vai meneekö rahat hukkaan? https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2
                        Muita edullisia hyväksi havaittuja? Onko loppuosalla miten iso merkitys ostaako valmiin "hyvän" vai taitteleeko itse metritavarasta?

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11150
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by airovaurio View Post
                          Joo tosiaan e36 koriin tulossa.
                          Kiertokanget löysin tuommoset. https://www.jmtuonti.fi/kiertokanget...w-e36-m52.html
                          Männäntappi 22mm kuten ilmeisesti m54b30 männissäkin, eli pitäisi käydä yhteen. Ilmeisesti vakiopuristeiset m54b30 männät täytyy laittaa?

                          Millaisia muokkauksia m50 imunokka vaatii, tarviiko koneistajalla asti käyttää?
                          Joo nuo passaa, mutta vapari koneeseen riittää kyllä aivan mainiosti esim. m50b25 vanos koneen vakio kiertokanget. Ja jep vakiopuristeiset m54b30 männät, mutta tosiaan venakoloja pitää suurentaa.

                          Imunokasta pitää sorvata 2mm pois rattaan kiinnityspinnasta.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15262
                            • Ajamisen Iloa

                            #88
                            Originally posted by Skarpa View Post
                            Oma kone ei ole vielä käynyt penkissä, mutta tehot lienevät tuota luokkaa. Korina E30.
                            245Hp absoluuttinen maksimi noilla vireillä.

                            Itsellä vastaavilla mutta ehkä hitusen paremmilla ja laajemmin laitetuilla vireillä 240hp (dynoissa 3 erikertaa 243hp, 240hp ja 238hp). Suon tuosta S50B30 tukista sen +5, pitäis toimia hyvin koneen kanssa.

                            Kyllä tuo 250hp on vaikea rikkoa oikein näyttävässä dynossa ilman että nokat on sitä lajia että vaatii kovat nostajat, ja että puristuksia on nostettu ja alakertaan tai kanteen koskettu. Kun ne kaikki on tehty ja purkkarit jossain 11.8, nokat 270 asteiset ja kovat nostajat ni tuo 270hp on mahdollista.
                            Last edited by Remotion; 07-11-2019, 02:41.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3409
                              • Kotka

                              #89
                              Originally posted by Remotion View Post
                              245Hp absoluuttinen maksimi noilla vireillä.

                              Itsellä vastaavilla mutta ehkä hitusen paremmilla ja laajemmin laitetuilla vireillä 240hp (dynoissa 3 erikertaa 243hp, 240hp ja 238hp). Suon tuosta S50B30 tukista sen +5, pitäis toimia hyvin koneen kanssa.

                              Kyllä tuo 250hp on vaikea rikkoa oikein näyttävässä dynossa ilman että nokat on sitä lajia että vaatii kovat nostajat, ja että puristuksia on nostettu ja alakertaan tai kanteen koskettu. Kun ne kaikki on tehty ja purkkarit jossain 11.8, nokat 270 asteiset ja kovat nostajat ni tuo 270hp on mahdollista.
                              Joo, en minä sieltä 270 hevosta odota. Kysyjän haarukka oli kuitenkin 250-270. Jos mulle laskee toiset +5 hp parista lisädesistä, niin sitten ollaan jo siinä haarukassa.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3409
                                • Kotka

                                #90
                                Originally posted by Remotion View Post
                                245Hp absoluuttinen maksimi noilla vireillä.

                                Itsellä vastaavilla mutta ehkä hitusen paremmilla ja laajemmin laitetuilla vireillä 240hp (dynoissa 3 erikertaa 243hp, 240hp ja 238hp). Suon tuosta S50B30 tukista sen +5, pitäis toimia hyvin koneen kanssa.

                                Kyllä tuo 250hp on vaikea rikkoa oikein näyttävässä dynossa ilman että nokat on sitä lajia että vaatii kovat nostajat, ja että puristuksia on nostettu ja alakertaan tai kanteen koskettu. Kun ne kaikki on tehty ja purkkarit jossain 11.8, nokat 270 asteiset ja kovat nostajat ni tuo 270hp on mahdollista.
                                Se voi ihan hyvin olla. Nokathan tuossa mun koneessa eniten rajoittaa, kun ovat melko miedot. Tilavuutta on se pari desiä enemmän kuin sulla. Missään tapauksessa en usko, että 250 hevosvoimaan tarvitaan kovia nostajia. Etenkään jos puristussuhdetta kasvattaa samalla. Pidemmän päälle mulla on tarkoitus päivittää nokat, puristukset ja vauhtis.
                                Last edited by Skarpa; 07-11-2019, 06:25.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎