Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Kiinnostuin tuosta dyno-ohjelmasta ja löysin allaolevaa.
    http://www.motot.net/wiki/GSF_dyno

    Onko nämä siis tiellä ajettuja vetoja, ja äänestä arvottuja lukemia? Lähinnä mittausten tarkkuutta mietin, että miten paljon niissä voi olla hajontaa. :think
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1070
      • Suomi

      Kyllä, on tiellä otettuja ja puolalle mikrofonillisten kuulokkeiden johto mikä liitetty puhelimeen ja äänitykset .wav tiedostomuodossa.

      Tarkkuus on yllättävän hyvä. Häiriöt kun suodattaa itse (joita randomilla tullut silloin tällöin), niin +/-1% hajonta - tai allekkin jos pystyy pitämään muuttujat mahdollisimman vähäisinä ja/tai huomioimaan vedoissa.

      Eli lähinnä massa, rengaskoko, sama tie ja olosuhteet mahdollisimman lähellä (ite käytän lämpötilakorjausta, toimii) sekä moottorin lämmöt (erot saa aika tehokkaasti minimoitua kun ajaa aina samaa reittiä testitielle ja samalla tyylillä jne.)

      Tuo toinen 523 joka on käytännössä tehdaskuntoinen, eli ei mitään virityksiä - niin sillä on ollut erittäin hyvin toistettavissa lukemat.
      N. 160hp ja 220nm oli sitte kesä tai talvi (nollakelillä viimeeksi kokeiltu, ja toki nyt talvirengastus joka mitattu samalla tavalla kuin kesäpyörät = vertailukelpoisuuden pitäisi olla kohtuu hyvä).

      Joku korkeamman viritysasteen omaava moottori, niin se on jo sit muuten herkempi vähän oikeastaan kaikelle.. niin ei yhtä pieneen hajontaan voi päästä.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • matke
        BTCF Member
        • Sep 2019
        • 144
        • joensuu

        vähä offtopic mutta ,mopoissa ainakin tuo GSF dyno näytti suht tarkkoja lukemia kun verrattiin itse rakenettuun penkkiin.
        harraste: kesäkäyttis e39 530d &toyota corolla ke70
        käyttis: e39 530d talvipommi


        Inpa/ista bmw vikakoodien lukua.

        Comment

        • Jiggi
          Bimmer Rookie
          • Sep 2019
          • 59
          • Vantaa

          Originally posted by Remotion View Post

          Tässä alkuun vaikka näitä nokkien speksejä liuta:


          Bemarin nokat:
          S52 imu 252 10.2
          S52 pako 244 10.2
          Onko nämä oikeat OEM osanumerot:
          S52 imu 11311405051
          S52 pako 11311405488

          Näyttäs löytyvän Saksasta noin reilu 400€ kpl.
          sigpic
          Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
          F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11150
            • Oulu

            Originally posted by Jiggi View Post
            Onko nämä oikeat OEM osanumerot:
            S52 imu 11311405051
            S52 pako 11311405488

            Näyttäs löytyvän Saksasta noin reilu 400€ kpl.
            On oikeet.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Jiggi
              Bimmer Rookie
              • Sep 2019
              • 59
              • Vantaa

              Originally posted by Pazi88 View Post
              On oikeet.
              Tänks
              sigpic
              Z3 Roadster 2.8 -98 Boston Green
              F31 LCI Touring 320iX -18 Mineralgrau Metallic

              Comment

              • Juho_
                BTCF Member
                • Jul 2016
                • 1070
                • Suomi

                N52B30 / N53B30 imusarjan sovituksesta M52TU/M54 moottoriin:

                Onko ajatuksia kahden disan ohjaukseen, mikäli esim. sovittaisi N53B30 imusarjan missä ainakin yhdessä versiossa on peräti 2 disaa?
                Speeduino tuskin pystyy, vai?

                Yhdellä disalla oleva versio periaatteessa ainakin sovitettavissa, mut toki huohottimen ym. joutuu soveltamaan.

                Pazi88 oli ainakin jossain kohtaa suunnittellut jompaa kumpaa, jos oikein muistan?

                Mitat pitäisi tietysti yrittää selvittää, mut helpoiten selviää kun hommaa imusarjan niin voi itse mittailla runnerien pituudet ja koon.
                YouTube
                Instagram // Juhon Moottoripaja

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  DISA-imusarjan ymppääminen omaan virikoneeseen on huono idea - tehdas on tuollaiseen viritelmään lähtenyt koska tarpeena on ollut saada hyvä alakierrosvääntö yhdessä kohtuullisen huipputehon kanssa äärimmäinen lyhytaukioloaikaisilla nokka-akseleilla päästö ja kulutustavoitteiden rajoittaessa. Rakennelma on sitten hierottu optimiin vakiokoneeseen - sitä ei saa toimimaan optimaalisesti muunlaisessa koneessa oikein mitenkään, ei edes sitä vakiokonetta modifioidessa. Eli ensimmäisenä ko. konettakin viritettäessä heitetään se DISA-imusarja mäkeen ja tehdään yksinkertaisempi jolle koneen voi optimoida järjellisellä ajankäytöllä.

                  Simppelin lähtökohdan eli pitkät venttiilien aukioloajat ja pitkäkanavainen imusarja-yhdistelmän saa toimimaan hienosti keskikierroksilta huippukierroksille kiinteillä venttiiliajoituksillakin, ja jos hyödyntää vanoksen saa todella kireänkin nokan käymään siististi tyhjäkäyntiäkin - kireämpiä nokkia ei voi aikaistaa kun ne ajoitetaan muutenkin aikaiselle mutta tyhjäkäynnin ja siistin toiminnan pikkukierroksille voi palauttaa myöhäisemmällä ajoituksella.

                  Aivan simppelin muuttuvapituuksinen imusarjan saa vielä harrastajakin toimimaan, eli ne mallit joissa selkeästi vain imukanavan pituus muuttuu - sen sijaan malli joka perustuu viritettyihin resonanssikammioihin joissa ilman resonointia hallitaan erilaisilla yhdyskäytävillä on ihan oma lukunsa, siinä on kammion koot, yhdysputkien pituuden ja halkaisijat ja moottorin imemän ilman määrä per imutahti ovat kaikki viritykseen vaikuttavia seikkoja ja ihan helposti sitä ei saa moottorin toimintaa tehostamaan, huonontamaan kylläkin hyvin helposti.

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Jotkuthan vaihtaa N54 imusarjan tuon kahden disan hirvityksen tilalle.
                    Sopii mekaanisesti bolt on n52 moottoriin. Ilmeisesti hengittää paremmin yläpäässä. En ole niin seurannut/tutustunut tuohon hommaan.

                    Normaaliajossa tuo kolme vaiheinen on ihan jees ja mukavasti vääntää alhaallakin, eikä resonanssien muutoksia huomaa. Sekä kovemmassa ajossa toinen disa on koko ajan siellä korkean kierroksen alueella.
                    Mutta jos vetää vaikka 2000rpm lapun lattiaan ja antaa mennä 7000rpm asti, niin kyllä ne kuopat huomaa selvästi.
                    Last edited by bemmeri; 25-06-2021, 14:14.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      N54 vs N52 imusarjojen kanavat ovat hiukan eri muotoisia, toki pulttijako sopii kyllä keskenään. Olen myös lukenut että noita swappeja on tehty, muttei ole niissä juurikaan juttua ollut että onko viilattu kanavat sopiviksi ettei jää pykälää. :think
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1070
                        • Suomi

                        Originally posted by naukkis View Post
                        DISA-imusarjan ymppääminen omaan virikoneeseen on huono idea - tehdas on tuollaiseen viritelmään lähtenyt koska tarpeena on ollut saada hyvä alakierrosvääntö yhdessä kohtuullisen huipputehon kanssa äärimmäinen lyhytaukioloaikaisilla nokka-akseleilla päästö ja kulutustavoitteiden rajoittaessa. Rakennelma on sitten hierottu optimiin vakiokoneeseen - sitä ei saa toimimaan optimaalisesti muunlaisessa koneessa oikein mitenkään, ei edes sitä vakiokonetta modifioidessa. Eli ensimmäisenä ko. konettakin viritettäessä heitetään se DISA-imusarja mäkeen ja tehdään yksinkertaisempi jolle koneen voi optimoida järjellisellä ajankäytöllä.

                        Simppelin lähtökohdan eli pitkät venttiilien aukioloajat ja pitkäkanavainen imusarja-yhdistelmän saa toimimaan hienosti keskikierroksilta huippukierroksille kiinteillä venttiiliajoituksillakin, ja jos hyödyntää vanoksen saa todella kireänkin nokan käymään siististi tyhjäkäyntiäkin - kireämpiä nokkia ei voi aikaistaa kun ne ajoitetaan muutenkin aikaiselle mutta tyhjäkäynnin ja siistin toiminnan pikkukierroksille voi palauttaa myöhäisemmällä ajoituksella.

                        Aivan simppelin muuttuvapituuksinen imusarjan saa vielä harrastajakin toimimaan, eli ne mallit joissa selkeästi vain imukanavan pituus muuttuu - sen sijaan malli joka perustuu viritettyihin resonanssikammioihin joissa ilman resonointia hallitaan erilaisilla yhdyskäytävillä on ihan oma lukunsa, siinä on kammion koot, yhdysputkien pituuden ja halkaisijat ja moottorin imemän ilman määrä per imutahti ovat kaikki viritykseen vaikuttavia seikkoja ja ihan helposti sitä ei saa moottorin toimintaa tehostamaan, huonontamaan kylläkin hyvin helposti.
                        Joo sillä lähinnä itse tuota N52/N53 imusarjaa miettinyt, kun käyttöauto pohjalla mennään jossa laaja kierrosalue + kulutus aika oleellisia.
                        Molemmat saa helposti pilattua kun lähtee liian rajuksi konetta tekemään, turhaan.
                        Mut molempien säilyttäminen ja tehojen nosto taas sit haastavampaa - mitä nyt haenkin.. vaikka ehkä jopa turhan optimistiset odotukset löytyykin aiempiin kokemuksiin perustuen.
                        Päästöt vaan ei ole ongelma, kuten tehtaalle mikä on varmaan se syy miks nokat on niin pienet kuin ovat - ainakin ite oon huomannut et pykälän isommat nokat parantaa koko käyttöaluetta jos lähtökohta on suunnilleen yhtä vaatimaton mitä M52TU/M54 (pois lukien B30).

                        Eli käytännössä paras ratkaisu olis, jos siis vaan osaa/pystyy tekemään muuttuvapituuksisen imusarjan.. tai jopa (esim) N54 imusarja verrattuna disa -imusarjoihin.
                        Siihen oon pyöritellyt paria eri ratkaisua läppärunkojen kanssa toiseen moottoriin, mut käytännön toteutuksiin en oo toistaseks lähtenyt kun on niin vaiheessa koko kone muutenkin ja vähäiset mutta oleelliset osatoimitukset takkuilleet ihan tolkuttomasti..
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2561
                          • .

                          N54 imusarjassa vaikuttaisi kuvien perusteella olevan aika lyhyet kanavat. Saahan niitä adapterilla toki pitennettyä, jos vaan tila antaa myöten. Kaasuläppä näyttää tulevan likelle sisälokasuojaa.

                          Olikos n52-imusarjassa suuttimien paikat? N53 ja n54 versioissa niitä ei kyllä ole.

                          Seuraava ei liity m52b28:n viritykseen sitten yhtään mitenkään, mutta pelleilyyn muovisten imusarjojen kanssa kuitenkin. Tein tuossa taannoin kovan työn muuttaessani n46b20-imusarjan muuttuvasta perinteiseksi lopulta huomatakseni, että läppärunko tulee m42/m44 moottoreissa samaan kohtaan laturin kanssa. Taitaa olla helpompi siirtää laturi kuin yrittää suoristaa imusarjaan. Tekemällä pidemmän adapterinaiotun 40mm sijaan ongelman voisi väistää, mutta mitä putkien pidentyminen 10 sentillä reilusta 30 sentistä viisaampien korvaan kuulostaa?
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Juho_
                            BTCF Member
                            • Jul 2016
                            • 1070
                            • Suomi

                            N54 sarjalla joo taitaa imukanavan pituus jäädä oletettavasti yli 100mm lyhyemmäksi, jolloin käytännössä siirrytään hyödyntämään huipputehon kierrosluvulla kolmatta aaltoa, jos pituus sattuu kohdilleen.

                            Ainakin joissain N52 variaatioissa on suuttimien paikat.
                            En oo varma, oliko N52B30 tehty myös suoraruiskuna.. N53 ja N54 kun on suoraruiskulla.

                            seuraava ei liity m52b28:n viritykseen sitten yhtään mitenkään, mutta pelleilyyn muovisten imusarjojen kanssa kuitenkin. Tein tuossa taannoin kovan työn muuttaessani n46b20-imusarjan muuttuvasta perinteiseksi lopulta huomatakseni, että läppärunko tulee m42/m44 moottoreissa samaan kohtaan laturin kanssa. Taitaa olla helpompi siirtää laturi kuin yrittää suoristaa imusarjaan. Tekemällä pidemmän adapterinaiotun 40mm sijaan ongelman voisi väistää, mutta mitä putkien pidentyminen 10 sentillä reilusta 30 sentistä viisaampien korvaan kuulostaa?
                            Eli itse imusarjasta mitattu pituus on >300mm?

                            Mutulla voisi heittää, että liian pitkät kanavat tulee 100mm lisäyksellä ainakin kun silloin koko imukanavan pituus on siellä yli 500mm jos haikailee lisää tehoja +5000...6000rpm.
                            Toki imuventtiilien aukioloajat vaikuttaa paljon.

                            Jos ei ole kallis kokeilu ja intoa on, niin anna mennä vaan.
                            Sitten vähintäänkin itse oot viisaampi siitä miten käy.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2561
                              • .

                              Originally posted by Juho_ View Post
                              Eli itse imusarjasta mitattu pituus on >300mm?

                              Mutulla voisi heittää, että liian pitkät kanavat tulee 100mm lisäyksellä ainakin kun silloin koko imukanavan pituus on siellä yli 500mm jos haikailee lisää tehoja +5000...6000rpm.
                              Toki imuventtiilien aukioloajat vaikuttaa paljon.

                              Jos ei ole kallis kokeilu ja intoa on, niin anna mennä vaan.
                              Sitten vähintäänkin itse oot viisaampi siitä miten käy.
                              Imusarjan kanavan pituus on noin 350mm. Ulkopuolelta mitattu rautalangalla. Kanavan ulkopäässä hieno pyöristys. Kanava jouheva ja mutka tasaisesti kiristyvä. Tarkkaa sisähalkaisijaa en ole päässyt mittaamaan, mutta arvioisin sen olevan noin 40mm.

                              Alun perin kanavan jatkeena on ollut Yamaha-tyylinen pidennys, jolla lyhyt osuus yhdistetään jatkokanavaan. Tämä kaikki on nyt leikattu pois. Alkuperäisessä ihmetytti lyhyen osuuden tilanne missä liikkuvan osan ja lyhyen kanavan päädyn väliin jäi hädin tuskin sormen mentävä rako. Ehkä tilasyistä tullut pakon sanelema ratkaisu.

                              M42:n kannessa kanavan pituus venttiilin päältä on 95mm keskeltä rautalangalla mitattuna. Oletus on, että m44-kannessa mitta on sama. N46:ssa mitta on hitusen pidempi, non 110mm. Tarkoitus oli siis tehdä 40mm adapteri kannen ja imusarjan väliin. Silläkin kanavan mitta olisi ollut kohtuu miehekäs, puhumattakaan jos adapterin täytyis olla mainittua paksumpi.

                              Mikä on muuten m50/m52 kansien imukanavan mitta? Voidaanko olettaa, että saman mittainen imukanava/imusarja toimii samoin sekä m42 että m50 moottoreissa, jos nokkien arvot on samat sekä sylinterikohtainen tilavuus on lähes tulkoon sama? Vai muuttaako plenumi tilanteen täysin, kun kyseessä on 4 syl vs 6 syl?

                              Edit: Niin joo. Mielenkiinnosta ja silkasta kokeilun halustahan näitä tehdään. On aina mukava keksiä ja kokeilla kaikkea uutta ja erilaista.
                              Last edited by Freak; 26-06-2021, 13:52.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄



                                Mulla on "M50B28":ssa tuollainen N54 imusarja. Tarkoitus ajaa penkissä vertailua M50 imusarjaan.

                                M50 imusarjalla venttiililtä plenumille on noin 270mm. N54 sarjassa on tosi lyhyet runnerit. Pituutta adapterin kanssa sille sain noin 215-230mm (vaikea määrittää mihin kohti runneri N54:ssa loppuu). Laskelmien ja simulointien perusteella vähän häviää, ja vähän tulee lisää, tehoalue siis siirtyy jonkin verran ylöspäin. Saa nähdä miten todellisuus vastaa laskelmia. :think
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎