Tuli ilta-ajeluna käytyä vetää muutama veto penkissä uudella moottorilla.
Kokonaan uudestaan rakennettu m52b28 jossa:
Isommat suuttimet
Ite isonnettu kaasuläppä
M54/M50nv nokat
Lohkosta ja kannesta vähän höylätty pois
Pasin tekemä boxi
Pakosarjat vakiot mutta loppu putki 3" ilman katteja yms.
239hp/318Nm
5000 ylöspäin käy jonkin verran rikkaalla että sen kohalleen hieromalla ehkä muutama heppa lisää :think
Samassa penkissä käytin edellisen avaamattoman m52b25 joka oli muuten suht vakio paitsi noi samat nokat kun nytkin niin:
Muutatko otsikon samaan muotoin kuin edellinen oli ja vain osa 2 tms lisäksi?
Olisi hyödyllistä että keskustelu jatkossakin olisi vain M52B28 koneiden virityksestä sillä se oli hyödyllisin homma siinä edellisessä topikissa.
Laitoin M50/M52 otsikoksi, kun jonkun verran yleisesti M50/M52 liittyvää juttuakin tuossa m52b28 topikissa oli.
Mutta vaihdan sen jos niin parempi.
E: otsikko muutettu.
@Tuukkaw - Miten rikkaalla kävi 5000rpm-> ? Jos seossuhde/lambda arvo tiedossa
Ihan kiitettävästi voimaa on. Millä kierroksilla noi teholukemat muuten tuli?
M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu Toki maffin kunto yms. voi vielä muuttaa loppulista AFR:ää.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu
Varmaan tämän vuoksi:
Eli niille, joille aihe ei ole tuttu: paras teho bensiinillä toimivista nelitahtimoottoreista saavutetaan 12-13 AFR-suhteella, riippuen moottorin ominaisuuksista (hengitys, palotilan muoto, nokat, puristus-suhde jne.)
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Kyllä se max teho on siinä 13.5 seoksella vaapaastihengittävissä jos koneen tehontuotto ei ole nakutusrajoitteinen. Paksumpi seos on sitten vaan hukkaan heitettyä bensaa jos sitä ei nakutuksen vuoksi tarvitse. ms42/ms43/ms45 esim.käy tasan 13.5 seoksella täyskaasuvedossa tehtaan jäljiltä. Ms41 nyt taas käy vähän millä sattuu seoksilla pitkin kierosalueen b28 alle 3500 jopa 14.7 seoksella mitä muuttamalla saa hyvin alavääntöä lisää.
EDIT niin no näkyyhän se tuostakin käyrästä että huippu saavutetaan jo paljon ennen 12.6, mikä tuossa on merkattu max kohdaksi.
Niin, muuta en tiedä, kun tuo kuva on Boschin kaikissa polttoaineensuihkutusta käsittelevissä kirjoissa. Kai se on tosiaan havaittu että 12.6 on optimi tehon ja nakutuksen suhteen koneessa kun koneessa :think
Mutta nykyään joka jannulla on mahdollisuus hankkia paremmat mittavälineet kun insinööreillä 80-luvulla, jolta ajalta kuva on, joten käytetään niitä ja säädetään laitteet penkissä toimimaan jokaisen koneen optimiseos-suhteella ja -syttyennakolla
sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Jep tuo 12.6 on sinänsä turvallinen tavoite, koska on hyvin todennäköistä että kone kuin kone saa maksimitehon sillä seossuhteella ja ei haittaa jos vaikka kaikkien epätarkkuuksien ja muuttujien jälkeen seos kävis siitä vähän laihemmallakin välillä. Uudemmat ecut varmaan koittaa maksimoida koneen taloudellisuuden, niin sillon ei pistetä pykälää paksummalle kaiken varalta
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Laitoin M50/M52 otsikoksi, kun jonkun verran yleisesti M50/M52 liittyvää juttuakin tuossa m52b28 topikissa oli.
Mutta vaihdan sen jos niin parempi.
E: otsikko muutettu.
@Tuukkaw - Miten rikkaalla kävi 5000rpm-> ? Jos seossuhde/lambda arvo tiedossa
Ihan kiitettävästi voimaa on. Millä kierroksilla noi teholukemat muuten tuli?
6285/4230rpm
Nokat loppuu kesken luultavasti yläpäässä. Afr näytti jotain 10-11 välillä tuolla +5000rpm. Laajakaista labda oli penkissä kiinni.
M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu Toki maffin kunto yms. voi vielä muuttaa loppulista AFR:ää.
Toi maffi ei varmasti kyllä ole enää parhaassa iskussa. Sen voisi kyllä uusia ihan varmuuden vuoksi.
Mulla laitettii etanolilla afr karttaa 12.8 rikkainmaksi arvoksi.
Mittailin puristuspaineita ykspäivä mielenkiinnosta ja sielä oli 14.5bar:ia, staattinen puristus-suhde on ~13.2
Nokat 253° 1-1mm jotka ovat startatessa ajotuksella: imu 2.8mm/15-58° pako 3.7mm/52-21°
Kosunen sanoi että sellanen 16bar olisi tavoiteltava puristuspaine kun haetaa sitä maksimaalista sylinteripainetta.
Comment