Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1070
    • Suomi

    M52B28 viritys yms. topikki

    Edellisen threadin tultua täyteen, laitetaan uutta pystyyn.

    Vanha thread: M52B28 viritys ym haaveilutopic
    Last edited by Juho_; 09-05-2019, 20:41.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Jees Ja heti alkuun törkeä mainos Speeduinon puolesta. Tsekatkaa M52/M50 virittäjät tämä:



    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • Tuukkaw
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 745
      • Tre

      #3
      Tuli ilta-ajeluna käytyä vetää muutama veto penkissä uudella moottorilla.

      Kokonaan uudestaan rakennettu m52b28 jossa:
      Isommat suuttimet
      Ite isonnettu kaasuläppä
      M54/M50nv nokat
      Lohkosta ja kannesta vähän höylätty pois
      Pasin tekemä boxi
      Pakosarjat vakiot mutta loppu putki 3" ilman katteja yms.

      239hp/318Nm

      5000 ylöspäin käy jonkin verran rikkaalla että sen kohalleen hieromalla ehkä muutama heppa lisää :think

      Samassa penkissä käytin edellisen avaamattoman m52b25 joka oli muuten suht vakio paitsi noi samat nokat kun nytkin niin:

      204hp/235Nm

      Että ihan onnistunut viritys oli
      Last edited by Tuukkaw; 08-05-2019, 21:35.
      61 Ford
      79 HD

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15259
        • Ajamisen Iloa

        #4
        Originally posted by Juho_ View Post
        Edellisen threadin tultua täyteen, laitetaan uutta pystyyn.

        Vanha thread: M52B28 viritys ym haaveilutopic
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...55893&page=103
        Muutatko otsikon samaan muotoin kuin edellinen oli ja vain osa 2 tms lisäksi?
        Olisi hyödyllistä että keskustelu jatkossakin olisi vain M52B28 koneiden virityksestä sillä se oli hyödyllisin homma siinä edellisessä topikissa.

        Tässä alkuun vaikka näitä nokkien speksejä liuta:


        Bemarin nokat:
        S52 imu 252 10.2
        S52 pako 244 10.2
        M50 imu 240 9,7
        M50 pako 228 8,8
        M50tu imu 228 9,0
        M50tu pako 228 9,0
        M52 imu 228 9,0
        M52 pako 228 9,0
        M54b30 imu 240 9,7
        M54b30 pako 228 9.0
        S50b30us imu 252 10,3
        S50b30us pako 240 9,7

        Schrickin nokat
        M52 imu 252 10,2
        M52 pako 244 9,5
        M50 imu 256 10,5
        M50 pako 244 9,5
        M50tu imu 252 10,2
        M50tu pako 244 9,5
        Last edited by Remotion; 09-05-2019, 20:39.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Juho_
          BTCF Member
          • Jul 2016
          • 1070
          • Suomi

          #5
          Laitoin M50/M52 otsikoksi, kun jonkun verran yleisesti M50/M52 liittyvää juttuakin tuossa m52b28 topikissa oli.
          Mutta vaihdan sen jos niin parempi.

          E: otsikko muutettu.

          @Tuukkaw - Miten rikkaalla kävi 5000rpm-> ? Jos seossuhde/lambda arvo tiedossa
          Ihan kiitettävästi voimaa on. Millä kierroksilla noi teholukemat muuten tuli?
          Last edited by Juho_; 09-05-2019, 20:43.
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11150
            • Oulu

            #6
            M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu Toki maffin kunto yms. voi vielä muuttaa loppulista AFR:ää.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              #7
              Originally posted by Pazi88 View Post
              M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu
              Varmaan tämän vuoksi:



              Eli niille, joille aihe ei ole tuttu: paras teho bensiinillä toimivista nelitahtimoottoreista saavutetaan 12-13 AFR-suhteella, riippuen moottorin ominaisuuksista (hengitys, palotilan muoto, nokat, puristus-suhde jne.)
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11150
                • Oulu

                #8
                Kyllä se max teho on siinä 13.5 seoksella vaapaastihengittävissä jos koneen tehontuotto ei ole nakutusrajoitteinen. Paksumpi seos on sitten vaan hukkaan heitettyä bensaa jos sitä ei nakutuksen vuoksi tarvitse. ms42/ms43/ms45 esim.käy tasan 13.5 seoksella täyskaasuvedossa tehtaan jäljiltä. Ms41 nyt taas käy vähän millä sattuu seoksilla pitkin kierosalueen b28 alle 3500 jopa 14.7 seoksella mitä muuttamalla saa hyvin alavääntöä lisää.

                EDIT niin no näkyyhän se tuostakin käyrästä että huippu saavutetaan jo paljon ennen 12.6, mikä tuossa on merkattu max kohdaksi.

                Ja tästä: https://youtu.be/JzbLrn-2jyw
                Last edited by Pazi88; 09-05-2019, 21:41.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15259
                  • Ajamisen Iloa

                  #9
                  Eikös se ylimääräinen bensa ruiskuteta sinne siksi että se palamatta poistuessaan jäähdyttää moottoria? Näin ainakin luulin.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11150
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Remotion View Post
                    Eikös se ylimääräinen bensa ruiskuteta sinne siksi että se palamatta poistuessaan jäähdyttää moottoria? Näin ainakin luulin.
                    Jäähdyttää palotilaa ja ehkäisee sitä kautta nakutusta.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      #11
                      Niin, muuta en tiedä, kun tuo kuva on Boschin kaikissa polttoaineensuihkutusta käsittelevissä kirjoissa. Kai se on tosiaan havaittu että 12.6 on optimi tehon ja nakutuksen suhteen koneessa kun koneessa :think

                      Mutta nykyään joka jannulla on mahdollisuus hankkia paremmat mittavälineet kun insinööreillä 80-luvulla, jolta ajalta kuva on, joten käytetään niitä ja säädetään laitteet penkissä toimimaan jokaisen koneen optimiseos-suhteella ja -syttyennakolla
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11150
                        • Oulu

                        #12
                        Jep tuo 12.6 on sinänsä turvallinen tavoite, koska on hyvin todennäköistä että kone kuin kone saa maksimitehon sillä seossuhteella ja ei haittaa jos vaikka kaikkien epätarkkuuksien ja muuttujien jälkeen seos kävis siitä vähän laihemmallakin välillä. Uudemmat ecut varmaan koittaa maksimoida koneen taloudellisuuden, niin sillon ei pistetä pykälää paksummalle kaiken varalta

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Miuge
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 630
                          • Tampere

                          #13
                          Seossuhteista puhetta ja dynotestailua:
                          Webshop - MRT Engineering
                          Facebook - MRT Engineering
                          Instagram - mrtengineering
                          YouTube - miugemrt

                          Comment

                          • Tuukkaw
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2015
                            • 745
                            • Tre

                            #14
                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Laitoin M50/M52 otsikoksi, kun jonkun verran yleisesti M50/M52 liittyvää juttuakin tuossa m52b28 topikissa oli.
                            Mutta vaihdan sen jos niin parempi.

                            E: otsikko muutettu.

                            @Tuukkaw - Miten rikkaalla kävi 5000rpm-> ? Jos seossuhde/lambda arvo tiedossa
                            Ihan kiitettävästi voimaa on. Millä kierroksilla noi teholukemat muuten tuli?
                            6285/4230rpm

                            Nokat loppuu kesken luultavasti yläpäässä. Afr näytti jotain 10-11 välillä tuolla +5000rpm. Laajakaista labda oli penkissä kiinni.


                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            M52b28 käy vaikiona jotain 12-12.5 AFR yläkierroksilla. Tuossa mun softassa tuukkaw:lle ei oo siihen koskettu, kun kai sillä tehtaalla on joku syy siihen ollu Toki maffin kunto yms. voi vielä muuttaa loppulista AFR:ää.
                            Toi maffi ei varmasti kyllä ole enää parhaassa iskussa. Sen voisi kyllä uusia ihan varmuuden vuoksi.


                            Edit:

                            Tossa käppyrät:

                            Last edited by Tuukkaw; 10-05-2019, 06:30.
                            61 Ford
                            79 HD

                            Comment

                            • mige95
                              BTCF Member
                              • Mar 2014
                              • 1180
                              • lahti

                              #15
                              Mulla laitettii etanolilla afr karttaa 12.8 rikkainmaksi arvoksi.
                              Mittailin puristuspaineita ykspäivä mielenkiinnosta ja sielä oli 14.5bar:ia, staattinen puristus-suhde on ~13.2
                              Nokat 253° 1-1mm jotka ovat startatessa ajotuksella: imu 2.8mm/15-58° pako 3.7mm/52-21°
                              Kosunen sanoi että sellanen 16bar olisi tavoiteltava puristuspaine kun haetaa sitä maksimaalista sylinteripainetta.
                              -g20 330e
                              -e31 840ci sc
                              -e46 316i (m52tub25)

                              EX- f11 530d lci
                              Ex- f01 730d
                              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                              Ex: -06 e61 535d m-sport
                              Ex:-02 e39 530d manual
                              Ex -93 e34 520i

                              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                              M62tu ajoitustyökalut.
                              N47/n57 ajoitustyökalut.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎