Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tämä ei mene järkeen kyllä yhtään, ei sitten mitenkään.
    Palotapahtuman lämmöstä ~90% siirtyy kanteen, ja jos kannessa virtaa viileä neste se siirtyy entistäkin halukkaammin sinne.
    Tuli heti mieleen että kiertääkö kannessa ollenkaan öljy :think

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      -----
      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:33.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by petrolhead View Post
        Lämpöisenä päivänä ku ajelee uudella vakiokikottimella muutaman rundin Ahvenistoa niin jäähynesteen lämmöt pysyy aisoissa mutta öljy voi olla lähelle 130°C. Katsoin että sen jälkeen oli aika vaihtaa ne rasvat.
        Miksi ihmeessä? Öljythän on vasta käyttölämpötilassa sadassa asteessa, varsinkin jäykemmillä öljyillä ei pitäisi moottoria edes rasittaa ennen tuota ja maksimi suositeltava öljynlämpötila on ~180 astetta. 130 astetta öljyissä tilanteessa jossa moottoria rasitetaan vähän pidempään on ihan alkulämpötila, useimmissa moottoreissahan pääasiallinen öljyn jäähdytysreitti on jäähdytinnesteeseen jonka lämpötila on noin 100 astetta, jonkinlainen lämpötilaero kehittyy ennenkuin varsinainen suunniteltu öljynjäähdytys edes alkaa.

        Comment

        • Alupallo
          BTCF Member
          • Oct 2012
          • 72
          • Hämeenlinna

          Originally posted by naukkis View Post
          Miksi ihmeessä? Öljythän on vasta käyttölämpötilassa sadassa asteessa, varsinkin jäykemmillä öljyillä ei pitäisi moottoria edes rasittaa ennen tuota ja maksimi suositeltava öljynlämpötila on ~180 astetta. 130 astetta öljyissä tilanteessa jossa moottoria rasitetaan vähän pidempään on ihan alkulämpötila
          Kuulostaa kovin korkealta, mihin tietoon pohjaat tämän 130 astetta on alkulämpötila? Kilpamoottorit erikseen kun kyseessä M54B30 threadi
          E36 328iA & E36 M3 3,2
          Instagram

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Vakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.

            Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6197
              • Helsinki

              Aika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:think
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • Wesulius
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2012
                • 304
                • Mynämäki

                Originally posted by petrolhead View Post
                Vakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.

                Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.
                Niin nesteen lämpötilä kertoo enemmänkin sylinterin pään , eli kannen lämpötilaa, jolla taas on vaikutusta palamistapahtumaan ja sylinteriin imeytyvän ilman lämpötilaan / massaan.
                Ja jos öljyn lämpö alkaa olla 150c niin aika äkkiä se menee pilalle ja tummuu. 130c alkaa olla aika maximi.
                Jos kone (nesteen) on viilempi niin jäähdyttäähän se öljyäkin, kun se kuitenkin kannesta valuu lohkoa pitkin pohjalle.
                Last edited by Wesulius; 22-10-2020, 22:10.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Alupallo View Post
                  Kuulostaa kovin korkealta, mihin tietoon pohjaat tämän 130 astetta on alkulämpötila? Kilpamoottorit erikseen kun kyseessä M54B30 threadi
                  Jos se on vakiokone niin öljynlämpömittarin asteikkokin on 60-120-180 yleensä, se normi lämpö on keskellä. Autonmoottorithan toimivat yleensä lähellä nollakuormaa joten öljytkään eivät juuri lämpeä. Jos otetaan vaikka raskaankaluston puolta esille niin siinä ne öljynlämmöt on reippaat sata astetta kevyessä kuormassa ja täydellä kuormalla vähän enemmän, tavoitelämpötila on lienee kuitenkin lähellä sitä 120 astetta.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    180C on munkkien paistorasvan optimilämpötila mutta ei moottoriöljyn.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Vakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
                      No jos em. 5w-30 longlife VAG:ssa sattuu olemaan öljynlämpömittari niin sen asteikko on juuri 60-120-180 - tavoitelämpö öljylle olis se 120 astetta, liian kylmillä öljyillä pitää öljynvaihtoväliä tihentää.

                      VAG:llä kyllä tosin taitaa olla jokin offset turbomoottoreille, eli niissä öljyn tavoitelämpö on jokusen kymmenen astetta vähemmän kuin vapareissa - nähtävästi öljy lämpiää turbon kierrossa sen verran paljon että perustasoa on katsottu tarpeelliseksi laskea.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        180C on munkkien paistorasvan optimilämpötila mutta ei moottoriöljyn.

                        Kukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Aika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:think
                          Öljyä käytetään myös jäähdytykseen, ja jos moottorin jäähdytys on suunniteltu toimimaan tietyllä öljynlämmöillä niin paikat ylikuumenevat suuremmilla öljynlämmöillä. Moni kisakone on suunniteltu toimimaan aika tarkkaan 100 asteen öljynlämmöillä, kyse ei siis ole siitä että öljyt eivät enempää kestä vaan että moottorissa jokin paikka ei jäähdy suunnitellusti kuumemmilla öljyillä - ja jos on kyse vakiokoneesta niin sieltä varmasti löytyy ohjelma rajoittamaan moottorin toimintaa em. tilanteessa.

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16457
                            • Asikkala

                            Originally posted by naukkis View Post
                            Kukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
                            Minulla oli 460 tkm ajettu Peugeot 3-litraisella bensaV6-koneella, koskaan ei öljynlämpömittari näyttänyt yli 90 astetta. Miten sillä oli ajettu tuon verran liian kylmillä öljyillä ? Parempi kuin yksikään vakio bmw-bensakone.

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by jr66 View Post
                              Minulla oli 460 tkm ajettu Peugeot 3-litraisella bensaV6-koneella, koskaan ei öljynlämpömittari näyttänyt yli 90 astetta. Miten sillä oli ajettu tuon verran liian kylmillä öljyillä ? Parempi kuin yksikään vakio bmw-bensakone.
                              PRV on tunnettu hyvistä ominaisuuksistaan

                              Kysehän ei ole siitä että jokin voi toimia, pointti oli että ihmisillä on yleensä öljynlämpöasteikko kalibroitu ihan liian alas, varsinkin niissä pitkissä öljynvaihtoväleissä on tärkeää että öljy saa toimia riittävän kuumana jolloin vesi ja polttoainelaimentumat haihtuvat nopeasti pois.

                              Joissakin vanhemmissa moottorikonstruktioissa oli sangen huono öljynkierto kiertokangenlaakereille jolloin lämpötila niissä nousi useita kymmeniä asteita kovemmilla kuormituksilla, tuo raju lämpötilan nousi oli aika suoraan pois maksimista öljynlämmöistä. Nykymoottoreissa tekniikka on yleensä sen ja monen muunkin osalta huomattavasti paremmalla mallilla.

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                Originally posted by naukkis View Post
                                PRV on tunnettu hyvistä ominaisuuksistaan

                                Entäs Volvon rödblok, jolla on mm. maailmanennätys pitkimmälle ajetussa autossa. Öljyt pysyy tasan samassa lämmössä kun kone. Ja niillä on ajettu miljoonia monilla koneilla. Itelläkin vasta sisäänajettu 470tkm, eikä tarvitse mitään keittoöljyä.



                                Jännän paljon niitä on tuolla kilpa-autoissa noita volvon moottoreita? Oisko suunniteltu kestämään :think
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎