Originally posted by Urpo_rotta
View Post
M54B30 Viritys/swap
Collapse
X
-
Miksi ihmeessä? Öljythän on vasta käyttölämpötilassa sadassa asteessa, varsinkin jäykemmillä öljyillä ei pitäisi moottoria edes rasittaa ennen tuota ja maksimi suositeltava öljynlämpötila on ~180 astetta. 130 astetta öljyissä tilanteessa jossa moottoria rasitetaan vähän pidempään on ihan alkulämpötila, useimmissa moottoreissahan pääasiallinen öljyn jäähdytysreitti on jäähdytinnesteeseen jonka lämpötila on noin 100 astetta, jonkinlainen lämpötilaero kehittyy ennenkuin varsinainen suunniteltu öljynjäähdytys edes alkaa.Originally posted by petrolhead View PostLämpöisenä päivänä ku ajelee uudella vakiokikottimella muutaman rundin Ahvenistoa niin jäähynesteen lämmöt pysyy aisoissa mutta öljy voi olla lähelle 130°C. Katsoin että sen jälkeen oli aika vaihtaa ne rasvat.
Comment
-
Kuulostaa kovin korkealta, mihin tietoon pohjaat tämän 130 astetta on alkulämpötila? Kilpamoottorit erikseen kun kyseessä M54B30 threadiOriginally posted by naukkis View PostMiksi ihmeessä? Öljythän on vasta käyttölämpötilassa sadassa asteessa, varsinkin jäykemmillä öljyillä ei pitäisi moottoria edes rasittaa ennen tuota ja maksimi suositeltava öljynlämpötila on ~180 astetta. 130 astetta öljyissä tilanteessa jossa moottoria rasitetaan vähän pidempään on ihan alkulämpötilaE36 328iA & E36 M3 3,2
Instagram
Comment
-
Vakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Aika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:thinkEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
Niin nesteen lämpötilä kertoo enemmänkin sylinterin pään , eli kannen lämpötilaa, jolla taas on vaikutusta palamistapahtumaan ja sylinteriin imeytyvän ilman lämpötilaan / massaan.Originally posted by petrolhead View PostVakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
Tahdoin sanoa, että nähdäkseni öljyn lämpötila kertoo suoremmin moottorin liikkuvien osien lämpötiloista kuin glykolin lämpötilat.
Ja jos öljyn lämpö alkaa olla 150c niin aika äkkiä se menee pilalle ja tummuu. 130c alkaa olla aika maximi.
Jos kone (nesteen) on viilempi niin jäähdyttäähän se öljyäkin, kun se kuitenkin kannesta valuu lohkoa pitkin pohjalle.Last edited by Wesulius; 22-10-2020, 22:10.
Comment
-
Jos se on vakiokone niin öljynlämpömittarin asteikkokin on 60-120-180 yleensä, se normi lämpö on keskellä. Autonmoottorithan toimivat yleensä lähellä nollakuormaa joten öljytkään eivät juuri lämpeä. Jos otetaan vaikka raskaankaluston puolta esille niin siinä ne öljynlämmöt on reippaat sata astetta kevyessä kuormassa ja täydellä kuormalla vähän enemmän, tavoitelämpötila on lienee kuitenkin lähellä sitä 120 astetta.Originally posted by Alupallo View PostKuulostaa kovin korkealta, mihin tietoon pohjaat tämän 130 astetta on alkulämpötila? Kilpamoottorit erikseen kun kyseessä M54B30 threadi
Comment
-
No jos em. 5w-30 longlife VAG:ssa sattuu olemaan öljynlämpömittari niin sen asteikko on juuri 60-120-180 - tavoitelämpö öljylle olis se 120 astetta, liian kylmillä öljyillä pitää öljynvaihtoväliä tihentää.Originally posted by petrolhead View PostVakio 1,0TSI, 115 heppaa. Ei todella oo 130 astetta mikään optimi operointilämpötila enää 5W30 Longlifelle. Näkisit millasta kusta se on jo 90-asteisena.
VAG:llä kyllä tosin taitaa olla jokin offset turbomoottoreille, eli niissä öljyn tavoitelämpö on jokusen kymmenen astetta vähemmän kuin vapareissa - nähtävästi öljy lämpiää turbon kierrossa sen verran paljon että perustasoa on katsottu tarpeelliseksi laskea.
Comment
-
Originally posted by BMW525Xda View Post180C on munkkien paistorasvan optimilämpötila mutta ei moottoriöljyn.
Kukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
Comment
-
Öljyä käytetään myös jäähdytykseen, ja jos moottorin jäähdytys on suunniteltu toimimaan tietyllä öljynlämmöillä niin paikat ylikuumenevat suuremmilla öljynlämmöillä. Moni kisakone on suunniteltu toimimaan aika tarkkaan 100 asteen öljynlämmöillä, kyse ei siis ole siitä että öljyt eivät enempää kestä vaan että moottorissa jokin paikka ei jäähdy suunnitellusti kuumemmilla öljyillä - ja jos on kyse vakiokoneesta niin sieltä varmasti löytyy ohjelma rajoittamaan moottorin toimintaa em. tilanteessa.Originally posted by MikeDry View PostAika korkeat öljyn lämmöt 180 astetta:think. Kun eikö täällä jollain hajonnut moottori, kun öljyn lämmöt siinä 136 asteen paikkeilla..Esim, N54 moottori tai joku siellä alkaa rajoittaa tehoa radalla, kun öljyt lähenee 130-135 astetta:think
Comment
-
Minulla oli 460 tkm ajettu Peugeot 3-litraisella bensaV6-koneella, koskaan ei öljynlämpömittari näyttänyt yli 90 astetta. Miten sillä oli ajettu tuon verran liian kylmillä öljyillä ? Parempi kuin yksikään vakio bmw-bensakone.Originally posted by naukkis View PostKukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
Comment
-
PRV on tunnettu hyvistä ominaisuuksistaanOriginally posted by jr66 View PostMinulla oli 460 tkm ajettu Peugeot 3-litraisella bensaV6-koneella, koskaan ei öljynlämpömittari näyttänyt yli 90 astetta. Miten sillä oli ajettu tuon verran liian kylmillä öljyillä ? Parempi kuin yksikään vakio bmw-bensakone.
Kysehän ei ole siitä että jokin voi toimia, pointti oli että ihmisillä on yleensä öljynlämpöasteikko kalibroitu ihan liian alas, varsinkin niissä pitkissä öljynvaihtoväleissä on tärkeää että öljy saa toimia riittävän kuumana jolloin vesi ja polttoainelaimentumat haihtuvat nopeasti pois.
Joissakin vanhemmissa moottorikonstruktioissa oli sangen huono öljynkierto kiertokangenlaakereille jolloin lämpötila niissä nousi useita kymmeniä asteita kovemmilla kuormituksilla, tuo raju lämpötilan nousi oli aika suoraan pois maksimista öljynlämmöistä. Nykymoottoreissa tekniikka on yleensä sen ja monen muunkin osalta huomattavasti paremmalla mallilla.
Comment
-
Originally posted by naukkis View PostPRV on tunnettu hyvistä ominaisuuksistaan
Entäs Volvon rödblok, jolla on mm. maailmanennätys pitkimmälle ajetussa autossa. Öljyt pysyy tasan samassa lämmössä kun kone. Ja niillä on ajettu miljoonia monilla koneilla. Itelläkin vasta sisäänajettu 470tkm, eikä tarvitse mitään keittoöljyä.
Jännän paljon niitä on tuolla kilpa-autoissa noita volvon moottoreita? Oisko suunniteltu kestämään :thinksigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
Comment