Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1069
    • Suomi

    #31
    Noi M54B30 vakionokat on hyvin pitkälti vastaavilla spekseillä, mut pikkuse enemmän nostoa mitä Volvo B6304 204hv nokissa on.
    Riittää kannesta ja muista hilppeistä riippuen yllättävän pitkälle - mut vääntökäyrä lähtee selkeään laskuun 5000rpm jälkeen.

    Eli jos huippuvääntö on noin 350nm, niin 7000rpm se on sen noin 280-300nm.

    Ei ole (vieläkään) kokemusta sen pidemmälle viedystä koneesta (koska budjetti), mut karkeilla spekseillä mennessä voi tuota B6304 soveltaa M54B30.
    Siinä oli 14:1 puristukset (n.20bar puristuspaineet), E85 ja kone jaksoi kiertää ajossa päälle 8000rpm. Noin 240hp @ 7000rpm / n. 310nm @ 4000-5000rpm.
    Omilla nokilla, eli pienet. Teholukemiin en ota sen enempää kantaa, eikä niistä varmaan sen enempää tarvitse välittää kun on gsf dyno lukuja (pyörätehoja)... köyhä kun olen

    0-201m loppunopeus 3. vaihteella 134km/h ja 8,4s. ~1400kg kuskin kanssa, 5v manuaali.
    4. vaihteella päälle 140km/h.
    Jos nuo sit paremmin kertoo koneen suorituskyvystä.

    Että uskallan väittää, että jotku 230@1mm ja 10mm nostoo olevat nokat tai jopa pienemmät riittää etanolille tehdyssä moottorissa, ja puristuksia saa olla periaatteessa niin paljon kuin mahdollista.. näihin tavoitteisiin.
    Mahdollistaa vaan reilummin väännön, mikä on aina plussaa eikä etanolilla käyvä vaparimoottori oikein tahdo naulata.. muuten on jotain tosi pahasti pielessä.

    PSA XU10 ja EW10 koneet on kyllä varsin pätevän näköisiä aihioita.
    Onhan ne maailmalla aika reippaasti niistä voimaakin ottaneet.. tuo S16 on joku EW10 malli? EW10J4S?
    Last edited by Juho_; 03-10-2020, 13:02.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Hampsu
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 253
      • Lappeenranta/Helsinki

      #32
      Oliko kenelläkään kokemuksia Schmiedmannin pakosarja setistä?

      https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e4...?tuote=SCM5254
      G21 320xd lci m-sport

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Originally posted by Hampsu View Post
        Oliko kenelläkään kokemuksia Schmiedmannin pakosarja setistä?

        https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e4...?tuote=SCM5254
        Minulla on tuo setti kiinni omassa. Pikkuisen joutui muokkaamaan muttei mahdottomia. Itse peltisarja istuu hyvin paikalleen, lambdat jää veemäiseen paikkaan vaihtoa ajatellen ja johtojen kanssa saa pohtia hetken että saa nätisti.

        Herkemmin ottaa kierroksia nyt mutta tehoa en usko tulleen 2hv enempää.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5266
          • Pirkkala

          #34
          Mulla on yhet raceland e36 tyyppiset sarjat m5x koneeseen jouten, jos jotakuta kiinnostaa.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2558
            • .

            #35
            Originally posted by BMW525Xda View Post
            Minulla on tuo setti kiinni omassa. Pikkuisen joutui muokkaamaan muttei mahdottomia. Itse peltisarja istuu hyvin paikalleen, lambdat jää veemäiseen paikkaan vaihtoa ajatellen ja johtojen kanssa saa pohtia hetken että saa nätisti.

            Herkemmin ottaa kierroksia nyt mutta tehoa en usko tulleen 2hv enempää.
            Pakkohan siellä on jotain muuttunut, JOS moottori ottaa herkemmin kierroksia pelkällä pakosarja/putkistomuutoksilla. Pyörivien osien inertian voittamiseen on käytettävissä enemmän voimaa tai inertia on täytynyt pienentyä ja pakosarjojen vaihdolla en uskoisi olevan vaikutusta jälkimmäiseen. Tai sitten kyse on plasebovaikutuksesta. :think
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Originally posted by Freak View Post
              Pakkohan siellä on jotain muuttunut, JOS moottori ottaa herkemmin kierroksia pelkällä pakosarja/putkistomuutoksilla. Pyörivien osien inertian voittamiseen on käytettävissä enemmän voimaa tai inertia on täytynyt pienentyä ja pakosarjojen vaihdolla en uskoisi olevan vaikutusta jälkimmäiseen. Tai sitten kyse on plasebovaikutuksesta. :think
              Jos kirjoittaa tehon kasvaneen 25hv alkaa internetkapina heti, parempi kun ei lupaile mitään, jokaiselle tulee mitä tulee tehoa noilla. Voi olla että teho nousi 0-25hv mutta enin vaikutus oli kierroshetkkyyteen omassa persdynossa, penkkiin en tämän kanssa ehtinyt tänä kesänä, tarkoitus oli. Tehon muutosta on vaikea kuvailla persdynolla onko autossa 300, 302 vai 325.

              Jos nyt rakentaisin uutta putkistoa etsisin pelkän pakosarjan ja tekisin lopun putkiston rst putkesta itse, saisi kannakoinnit ja lambdat sellaisiin paikkoihin joihin itse haluaa, jättäisin takalambdat ehkä pois kokonaan ohjelmoimalla, aiheuttavat vain vikakoodeja kun pakosarjasta siirtyneet katalysaattorit eivät lämpene normi käytössä tarpeeksi, päästöistä kyllä menivät hienosti läpi.

              Ehkä tein useamman virheen näissä, en eristänyt pakosarjaakaan millään nauhalla tai spräyllä joka olisi auttanut lämmön kulkeutumista kateille jotka nyt sijaitsevat pitkällä auton alla.

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2558
                • .

                #37
                Netissä on kyllä niin helppo huudella ja epäillä kaikkea, vaikka joillain olisi esittää todisteitakin.

                Tarkoitin sitä, että teho on hyvinkin voinut nousta keskikierrosalueella ja se näkyy sinulle parantuneena kierrosherkkyytenä. Huipputehojen nousua rajoittaa sitten joku muu kuin pakosarjat.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #38
                  -----
                  Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:41.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11120
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Juppe View Post

                    Siitä olen kuitenkin vakuttunut, että tuosta M54B30 koneesta on saatavissa se haussa oleva 250 ulos pienillä muutoksilla.
                    Saa varmasti. Pakosarjat, kunnon nokat ja säätö, niin kyl se 250 pitäs irrota.

                    Tossa esim. Vibexin m52b28tu koneesta käppyröitä eri vireillä penkissä, mikä ei pitäs antaa ilmasia hevosia. Niin näkee paljon nuo vaikuttaa:


                    Jos sen verran spekuloidaan, että vakiossa pitäs olla 280Nm, niin 250hv tuossakin voi olla vetoja. Toki niitähän tehoja on todennäköisesti kadonnu matkan varrellekkin vuosien saatossa.
                    Last edited by Pazi88; 04-10-2020, 14:48.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #40
                      -----
                      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:40.

                      Comment

                      • Wesulius
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2012
                        • 304
                        • Mynämäki

                        #41
                        Originally posted by Juppe View Post
                        Onko kukaan vertaillut 325 vs 330 neniä? Dynolaput M54B22 ja M54B25 koneista ovat näyttäneet varsin hyviä tuloksia pakosarjojen vaihdolla. Jos asia olis niin, että M54B30 ei reagoi samalla tavalla niiden vaihtoon, niin jossainhan se tulppa täytyy olla, kun 2.2 ja 2.5 L koneet kuitenkin ovat poikkeuksetta työntäneet ainakin 15hv lisää tehoa.
                        m54b30 1mm-1mm 207 / 195 nosto 9.7mm / 9mm.

                        Last edited by Wesulius; 04-10-2020, 16:59.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #42
                          -----
                          Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:40.

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15249
                            • Ajamisen Iloa

                            #43
                            eipä mitään, linkkasin tuotteen joka ei sovellu, mutta teoriassa en näe miksei sopis: https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...te=SCM3436TYP2
                            Itellä tuo, ja ei oo jarruttanut menoa. Nykysellään väittäisin että se 250hp löytyy tai ainakin vähintään 245hp
                            Last edited by Remotion; 04-10-2020, 17:19.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5157
                              • Kuopio

                              #44
                              Originally posted by Wesulius View Post
                              Oikeanlaisella pakosarjalla Väännöt saisi 230-240Nm ja tehotkin sinne 170Kw.
                              Eli M54B30 pitäisi siis löytyä 360nm vääntöä ja tehoakin 380hp jos vain osaa virittää, eikä ymmärtääkseni vaadi juuri mitään erikoista osaa eikä itseasiassa super osaamistakaan?
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Wesulius
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2012
                                • 304
                                • Mynämäki

                                #45
                                Originally posted by jani View Post
                                Eli M54B30 pitäisi siis löytyä 360nm vääntöä ja tehoakin 380hp jos vain osaa virittää, eikä ymmärtääkseni vaadi juuri mitään erikoista osaa eikä itseasiassa super osaamistakaan?
                                No Ei ihan noin paljon mutta lähelle 250Kw ja 350Nmjos sitä kärsii kierrättää 8krpm.
                                Miten niin ei vaadi osaamista eikä erikoista osaa?
                                Tietysti se vaatii paljonkin osaamista ja tietoa. Ja osiakin.
                                Taidat pitää itseäsi jumalana , voin kertoa totuuden , tästä maasta löytyy paljon sinua osaavampia koneen rakentajia , Valitetavaa sun kannalta mutta totta.
                                Hassua sinäänsä jos samassa penkissä ajetaan vakio konetta joka tehtaan mukaan tarjoaa noin 190Nm ja 100kw , siitä mitataan 185Nm ja 96Kw.
                                Vajaan kuukauden päästä kone uudelleen rakennettuna samassa penkissä ja antaakin 245Nm ja 165Kw.
                                Tämähän ei tietysti ole mahdollista koska sinä kerrot , että se ei ole.
                                Teho penkki näyttää tietysti väärin.
                                Hassua kun seuraavaksi säädettäväksi tulee toinen viritetty auto josta jossain mitattu teho 135kw ja millään ei saada kuin vähän reilut 120kw.
                                Eikä saatukaan koska kone oli kutakuinkin säädöissä, ja nokkia ei voitu säätää.
                                Seuraavaksi siihen tulee säädettävät nokkapyörät , pakosarjaa lyhennetään ja puristuksia reilusti lisää , ehkä uusi imusarjakin. Pitäisi alkaa löytyä vähän parempia lukemia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎