Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesulius
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 304
    • Mynämäki

    #46
    Originally posted by Juppe View Post
    Sitten tässä on vielä se juttu, että periaatteessa noiden imupuolen juttujen pitäisi laskea vääntöä 3L koneessa (isommat kanavat -> heikompi virtaus matalemmilla kierroksilla), mutta silti alaväännössä on ihan älytön ero 2.5L vs. 3.0L. En oikein usko, että pelkästään se 0,5L tekee niin suurta eroa. Voisko vanosten ohjauksessa olla jotain eroa? Jokainen noilla ajanut varmaan tietää, että 2,5L on täysin hengetön alempaa 3.0L koneeseen verrattuna.
    Niin , oisko noissa kuitenkin samankokoinen kanava kannessa ja saman kokoiset venttiilit. Eli virtausta on kuitenkin enemmän pienillä kierroksilla.
    Sehän se Valvetronicinkin idea on , saada virtausta kovemmaksi matalilla kieroksilla.
    Last edited by Wesulius; 04-10-2020, 21:09.

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #47
      -----
      Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:40.

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        #48
        Originally posted by Remotion View Post
        eipä mitään, linkkasin tuotteen joka ei sovellu, mutta teoriassa en näe miksei sopis: https://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/...te=SCM3436TYP2
        Itellä tuo, ja ei oo jarruttanut menoa. Nykysellään väittäisin että se 250hp löytyy tai ainakin vähintään 245hp
        Tämä näyttää silmään jo vähä turhankin lyhyeltä, toki voisi toimia peremmin jos tuon taemman sarjan ison putken mutkan jälkeen nuo vetäisi yhteen ja siitä 3" ränniä taakse.
        Toki se tarvii vihasempaa nenua jotta saa sarja toimimaan tehokkaasti.

        Comment

        • Wesulius
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 304
          • Mynämäki

          #49
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Saa varmasti. Pakosarjat, kunnon nokat ja säätö, niin kyl se 250 pitäs irrota.

          Tossa esim. Vibexin m52b28tu koneesta käppyröitä eri vireillä penkissä, mikä ei pitäs antaa ilmasia hevosia. Niin näkee paljon nuo vaikuttaa:


          Jos sen verran spekuloidaan, että vakiossa pitäs olla 280Nm, niin 250hv tuossakin voi olla vetoja. Toki niitähän tehoja on todennäköisesti kadonnu matkan varrellekkin vuosien saatossa.
          Tästä ei ihmeemmin tehoa lähde kun kone on rakennettu noin alakierros vireiseksi.
          Max vääntö 3500rpm sehän on vakiokoneen arvo.
          Näyttää siltä , että imunokkaa aikaistamalla saadaan hyvä alavääntö , toisaalta ylhäällä vääntöputoo pois, turhan kesyt nokat ja liian vähän puristuksia.
          Max vääntön huippu 1500rpm ylemmäs ni johan on 300hv rikki.
          Noissä käppyröissä on kyllä selkeä virhe , ei liene mitattua vaan jälkeen piirrettyjä.
          Keltainen ja katkoviiva menevät ristiin 2650rpm kohdalla.
          Eli keltaisessa on enemmän vääntöä 2650rpm , mutta kuitenkin vähemmän tehoa , tämä ei ole mahdollista.
          Last edited by Wesulius; 04-10-2020, 21:31.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #50
            Joku kysyy pienen budjetin moottorinräpläyksestä. Ei menny montaa postausta ni taas on bensavapareissa 120Nm/litra.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5156
              • Kuopio

              #51
              Originally posted by Wesulius View Post
              No Ei ihan noin paljon mutta lähelle 250Kw ja 350Nmjos sitä kärsii kierrättää 8krpm.
              Miten niin ei vaadi osaamista eikä erikoista osaa?
              Hiljattain taisit kirjoitella toisessa topicissa että virittämiseen riittää pieni kannen siistiminen ja sopivasti katkaistu pakosarja, jolloin saadaan 2litran koneesta 200-220hp ulos. Mitähän erikoista noissa nyt sitten on vai jäikö jotain kertomatta, vai ymmärsinkö kokonaan väärin?

              Mutta jos mennään itse asiaan niin mitä tuollainen 350hp M54B30 vaatisi? Lähinnä vaan sitä että jos 300hp tehoihin pitää vaihtaa samat osat niin miksi tyytyä 300hp?

              Kertoisit reilusti mitä tehdä koneelle niin joku voi rakentaa M54B30 koneen ja katsotaan mitä on lopputulema.
              Last edited by jani; 04-10-2020, 22:00.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Vibex
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2014
                • 1996
                • Lohja

                #52
                Originally posted by Wesulius View Post
                Tästä ei ihmeemmin tehoa lähde kun kone on rakennettu noin alakierros vireiseksi.
                Max vääntö 3500rpm sehän on vakiokoneen arvo.
                Näyttää siltä , että imunokkaa aikaistamalla saadaan hyvä alavääntö , toisaalta ylhäällä vääntöputoo pois, turhan kesyt nokat ja liian vähän puristuksia.
                Max vääntön huippu 1500rpm ylemmäs ni johan on 300hv rikki.
                Noissä käppyröissä on kyllä selkeä virhe , ei liene mitattua vaan jälkeen piirrettyjä.
                Keltainen ja katkoviiva menevät ristiin 2650rpm kohdalla.
                Eli keltaisessa on enemmän vääntöä 2650rpm , mutta kuitenkin vähemmän tehoa , tämä ei ole mahdollista.
                Pieni heitto tuolla alkupään kierroksissa on täysin mahdollista kun nuo länttäsin päällekkäin. Alkuperäiset on myös tallessa, taitaa löytyä tuolta mun zetan topicistakin.
                Husqvarna Svartpilen
                BMW e36 318iA

                Ex:

                BMW e85 Z4 3,0
                BMW e36 316ti
                MINI Cooper S
                BMW Z3 Coupé
                BMW e46 325iA
                BMW Z3 Roadster
                BMW e46 328ci
                BMW e36 316ti

                Comment

                • Wesulius
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 304
                  • Mynämäki

                  #53
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Joku kysyy pienen budjetin moottorinräpläyksestä. Ei menny montaa postausta ni taas on bensavapareissa 120Nm/litra.
                  Ei vapaastihengittävään ole mitää pienen pudjetin viriä, vapaastihengittävä kone on aina kokonaisuus , haetaampa sitten alavireisempää konetta tai sitten huippu tehokasta niin aina pitää hommata männät , nokat ja sarjat, sääddettävät nokkapyörät(jos ei säädettäviä ole, tai villi ). sitte voi lisäksi seuraajat , jouset ,venttiilit , kiertokanget jne..
                  Halvin tapa on säätää se vakio kone ensin antamaan max tehon jos vanos mallinen niin tehoa saapi enempi kun jaksaa nähdä säätämisessä vaivaa , toki tuo m54 tarvitsee uuden pakosarjan, vakio nokilla vaan sarjaa ei saa toimimaan kuin ehkä siinä 3500rpm kohdalla johon voi vanoksella laittaa overlappia, ylemmäs ei voi kun nokissa ei ole asteita tarpeeksi.
                  Eikä se sarja siinä 3500kohdallakaan toimi kun on kierroksiin nähden aivan liian lyhyt.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #54
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Joku kysyy pienen budjetin moottorinräpläyksestä. Ei menny montaa postausta ni taas on bensavapareissa 120Nm/litra.


                    Comment

                    • Wesulius
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 304
                      • Mynämäki

                      #55
                      Originally posted by jani View Post
                      Hiljattain taisit kirjoitella toisessa topicissa että virittämiseen riittää pieni kannen siistiminen ja sopivasti katkaistu pakosarja, jolloin saadaan 2litran koneesta 200-220hp ulos. Mitähän erikoista noissa nyt sitten on vai jäikö jotain kertomatta, vai ymmärsinkö kokonaan väärin?

                      Mutta jos mennään itse asiaan niin mitä tuollainen 350hp M54B30 vaatisi? Lähinnä vaan sitä että jos 300hp tehoihin pitää vaihtaa samat osat niin miksi tyytyä 300hp?

                      Kertoisit reilusti mitä tehdä koneelle niin joku voi rakentaa M54B30 koneen ja katsotaan mitä on lopputulema.
                      Vapaastihengittävä on aina kokonaisuus. Ei ole mitään oikotietä , ei voi laskea , että nokat tuo 25hv , pakosarja 25hv , , imusarja 25hv, ei se tarkoita , että siinä on 75hv lisää.
                      Jos tehdään 300hv 3L niin se tarvii oikeesti yhtä paljon osia kuin se 350hv 3L konekin, osien pitää vain olla erilaisia.
                      Ei se toimi niin , että 350hv laitetaan pienempi kaasuläppä ja nyt se on 300hv. Tai onhan se joo , mutta kyllä se kone joka oikeasti rakennetaan 300hv vääntää paljon enemmän ja laajemmalta.
                      Sama homma ahdetussa ei ole mitään järkeä laittaa 300hv koneeseen 500hv ahdinta , se herää huonosti ja hitaasti vetoalueesta tulee kapea ja ei ole vääntöä. Kone on käytännössä paljon hitaampi kuin se jossa on oikeankokoinen turbo.
                      250hv turbokoneeseen riittää hyvin 42mm kompressori 54mm jätöllä jos painetta ei ole hirveesti, ei ole järkeä laittaa 48mm 60mm jätöllä se spoolaa paljon ylempää ja hitaammin.

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1065
                        • Suomi

                        #56
                        Vapaastihengittävä on aina kokonaisuus. Ei ole mitään oikotietä , ei voi laskea , että nokat tuo 25hv , pakosarja 25hv , , imusarja 25hv, ei se tarkoita , että siinä on 75hv lisää.
                        Juuri näin.

                        Aika yleinen kuvitelma on myös, että virinokat jos on niin sit on jo sekin tehty.
                        Ja kansi=tehty.

                        Sit ollaan ikäänkuin umpikujassa kun kaikki on tehty, eikä tehotavoitteessa olla.
                        Niin, mitä on tehty?
                        On tehty mutta onko sellaista, mikä oikeasti toimisi tavoitteita ajatellen.

                        Aika monesti noi vapariviriprojektit tyssää siihen, että lannistutaan vaan kun "kaikki on tehty".
                        Vaparin viritys vaatii vähän enemmän vaivaa ja syventymistä, mitä ahtaminen jos tuijotetaan vaan huippulukemia.

                        Pikkubudjetilla voi tehdä 300hv M54B30 - mut silloin pitää itse pystyä tekemään käytännössä kaikki.
                        Pitää määritellä budjetti sekä mitä itse pystyy oikeasti tekemään, vai joutuuko teetättämään / ostamaan valmiin -> budjetti venyy.

                        Topikin aloittaja toki ilmeisesti kysyikin noin 250-260hv ja luotettavaa moottoria.. pienehköllä budjetilla.
                        Hankkii M54B30 ja kokeilee riittääkö ihan pelkillä pakosarjoilla ja ecun säädöllä omaan tarpeeseen? :think
                        Ei kovin kauas jää tavoitteesta.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Remotion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 15246
                          • Ajamisen Iloa

                          #57
                          Teoriassa taatusti 250hp saavutettu jos pakosarjat, nokat ja ohjelma.
                          Paitsi että, loppuuko nyt M54B30 samalla tavalla MAF kesken, suuttimet kesken, yms yms... jonka jälkeen tullaan siihen tulokseen taas että hommaan ois pitänyt paneutua kerralla kunnolla. Esim S52B32, M52B28 ja M52TUB28 joka on käytännössä M54, loppuu sekä maf että suuttimet kesken paria pollea ennen 240hp.
                          Z3 coupé individual

                          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11111
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by Wesulius View Post
                            Tästä ei ihmeemmin tehoa lähde kun kone on rakennettu noin alakierros vireiseksi.
                            Max vääntö 3500rpm sehän on vakiokoneen arvo.
                            Näyttää siltä , että imunokkaa aikaistamalla saadaan hyvä alavääntö , toisaalta ylhäällä vääntöputoo pois, turhan kesyt nokat ja liian vähän puristuksia.
                            Max vääntön huippu 1500rpm ylemmäs ni johan on 300hv rikki.
                            Noissä käppyröissä on kyllä selkeä virhe , ei liene mitattua vaan jälkeen piirrettyjä.
                            Keltainen ja katkoviiva menevät ristiin 2650rpm kohdalla.
                            Eli keltaisessa on enemmän vääntöä 2650rpm , mutta kuitenkin vähemmän tehoa , tämä ei ole mahdollista.
                            Vääntöhän on reilusti tuolla alhaalla, koska sitä saa sinne vanoksilla ja muuttuvapituuksisella imusarjalla. Tuokin kone ois melko kuollut alhaalta ja ylävireinen jos ois nokat fiksatulla ajoituksella ja ei disaa käytössä imusarjassa. Max vääntö oli muistaakseni 5500rpm kohdalla jos nokat jätti parhaan tehon asentoon (eli siis vanokseton kone käytännössä). Tuo 300Nm max vääntö pitäs saada 4000rpm ylemmäksi että 300hv menis rikki.

                            Mut totta kyllä että puristusten puute alkaa vaivaamaan tuossa, kun nokissa alkaa olla jo ihan ok malliin asteita.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5156
                              • Kuopio

                              #59
                              Originally posted by Wesulius View Post
                              Vapaastihengittävä on aina kokonaisuus. Ei ole mitään oikotietä , ei voi laskea , että nokat tuo 25hv , pakosarja 25hv , , imusarja 25hv, ei se tarkoita , että siinä on 75hv lisää.
                              .
                              Nyt ollaan jo suurien viisauksien äärellä
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5156
                                • Kuopio

                                #60
                                Alpina B3s 3.3 moottorissa ilmoitetut lukemat ovat 305hp@6300rpm ja 362Nm@4800rpm. Vääntöhuippu on melkoisen paljon ylempänä kuin vakiossa M54B30 moottorissa mutta siitä huolimatta 325Nm löytyy jo 2500rpm. Tiedä sitten paljonko on markkinointia lukemissa.

                                Jokatapauksessa voimaa on enemmän kuin perus 330i, joten jos Alpinan tekelettä apinois B30 moottoriin niin kuinkahan lähelle tuota 300hp pääsisi?
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎