Löysin koneeltani videon jossa näkyy tämä tyhjäkäynnin "notkahdus". Tässä kyseisellä videolla se on pahimmillaan eli tulee suurin muutos. Video löytyy täältä.
Tai siis suurin heilahdus ilman, että auto sammuu. Se on tapahtunut 1½kk aikana muistaakseni kahdesti. Kylmäkäynnistyksiä on kuitenkin ollut päivittäin.
Joo pullakahvit maistuu aina, voit laittaa matkahuollon pikarahdilla Turkuun
Eli päivitys tehtiin Turun metro-autossa ja maksoi muistaakseni alle sata euroa. Tarkkaa summaa en enää muista. Päivitys kesti noin puoli tuntia.
Asentaja kertoi että jossain tapauksissa voi kestää jopa 4 tuntia riippuen minkä version softa autossa on. Muistaakseni hintaan se ei vaikuta vaikka olisikin neljä tuntia päivityksessä koska asentajan ei tarvitse tehdä muuta kuin iskeä piuha kiinni ja antaa tietokoneen ajaa uusi softa boxiin.
Eli asentajan työtunteja siinä ei kulu.
Autoon ei tullut mitään muutoksia sen seurauksena kuin että tuo ärsyttävä kierrosten seilaaminen katosi.
En näköjään ole ainoa jonka bmw hitusen takkuilee kylmänä..lopettaa kyllä heti kun vähänkään lämpenee.
mut laittakaa tietoa jos oikeasti löydätte vikoja?
Korjaus moottorinohjaukseen:
If engine temp < 75C then idle setpoint + 100 rpm
Voipi olla, että kaveri käy pistää omaansa uudet ohjelmat lähiaikoina. Kerron kyllä tulokset, jos niitä saadaan!
Mulle päivitettiin tuohon koslaan DME:n softa kesällä samalla kun sadetunnistin uudestaan bootattiin. Raportoin tänne kun tulee kovat pakkaset, että ilmeneekö enää tyhjäkäynnin notkausta kylmänä.
Tämä siis tapahtuu kun koneen jättää startin jälkeen tyhjäkäynnille esim. lasien skraapauksen ajaksi. Asian tekee omituiseksi se et autolla ei tarvi ajaa kuin hetki niin tätä notkahtelua/sammumista ei tapahdu enää ...
Mun auton notkahtelu ei ole koskaan ilmennyt tuossa tilanteessa, vaan alkaa vasta koneen hiukan lämmettyä.
Taitaa olla bemun tyyppivika toi notkahtelu. Itsellä m42:nen. Kun koneen käynnistää "kylmänä" kierrokset nousee 1500 ja alkaa siitä sit vaelluksen kans laskemaan kohti 800:n, pysyy siinä hetken ja sit notkahtaa alas, joskus jopa sammuu. Tämä siis tapahtuu kun koneen jättää startin jälkeen tyhjäkäynnille esim. lasien skraapauksen ajaksi. Asian tekee omituiseksi se et autolla ei tarvi ajaa kuin hetki niin tätä notkahtelua/sammumista ei tapahdu enää, vaikka kone ei ole kerennyt oikeastaan lämmetä yhtään ja myöskään ajossa ei ole mitään nykimistä tai vastaavaa. Lämpimänä kone käy kuin unelma ja kierrokset ei heitä yhtään tyhjäkäynnillä. En tiedä liittyykö samaan vikaan mut auto on meinannut pari kertaa sammua kun olen laittanut ilmastoinnin päälle ja samalla kone on käynyt tyhjäkäynnillä esim. valoissa.
Aika mielenkiintonen homma, mulla lopetti ton notkahtelun nyt ainaki viikon ajaksi ku oon seurannu. Vaihoin öljyt ja kaikki suodattimet mitä autosta löytyy. En tiiä et onko noilla ollu jotain vaikutusta mut ei enää kyl notkahdellu oo :think
Mitä enemmän tutkin netistä tätä tyhjäkäynnin "notkahdusta", niin sitä selvemmäksi tulee, että se on hyvin yleinen ongelma. Aika monta mahdollista syytä on tullut esiin: ilmamäärämittari, lambda-anturi, imuvuoto, nokka-akselin asentotunnistin, kampikammion tuuletusventtiili, tyhjäkäyntimoottori ja vanokseen liittyvät jutut sekä ohjelmistovika.
Ainakin tuolla jenkkien foorumilla puhutaan paljon vanos ongelmasta sekä tuosta ohjelmistopäivityksestä jolla vika on korjaantunut. Jostain luin, että vanos vian voi paikantaa sillä, että ottaa jonkun piuhan irti sieltä vanoksesta ja näin tyhjäkäynnin seilaaminen pitäisi loppua? Onko kellään tietoa tai kokemusta moisesta operaatiosta? Tai onko kukaan saanut korjattua tätä vikaa??
Täytyy viedä auto testeriin ja katsoa, että löytyykö vikoja. Nähtävästi tuo vanos vika ei näy testerissä. Sinänsä ärsyttävää tuo epätasainen tyhjäkäynti, mutta niin pieni vika, ettei sen korjaamiseen viitsi montaa satasta laittaa.
onko tullut vika selville! tekee itellä just samaa koko ajan kun auto on kylmä! lämpösenä ei mitään huomaa PAITSI: kun matalilla kierroksilla normaalistikkin kiihdyttäessä kuuluu konehuoneesta jostakin sirinää... eli voisikahan minulla olla toi imuvuoto..??? Aika helvetin yleistä vissii
Leave a comment: