Mulla teki M52B28 tuota samaa notkahdusta, tosin siten että auto saattoi sammua. Testeristä selvis suorilta että kampiakselin asentotunnistin antoi vikakoodia, joten se vaihtoon ja homma ratkes täällä päässä sillä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M52 tyhjäkäynnin "notkahdus" kylmänä..
Collapse
X
-
Originally posted by suffeli View PostTäysin sama vika täälläkin. Koneena siis M52B28TU.
Itse huomasin tuollaista sammumisen rajalla tapahtuvaa kierrosten seilaamista viimetalvena tasan yhden kerran liikennevaloissa puolilämpimällä koneella 10-15 asteen pakkasessa. Vikakoodeista löytyi silloin kerran ilmennyt nokka-akselin asentotunnistimen vika, joka ei tietenkään ehkä liity tuohon mitenkään. En ole tuota asentotunnistinta korjauttanut.
Tänä talvena en vielä muista tyhjäkäynnin notkuneen yhtään. Vainoharhaisena nämä jutut yleensä kyllä huomaan. Moottorina M52B25TU. Mikään muu auto ole kyllä vielä tämän tasaisemmin pitänyt kierroksia tyhjkäynnillä vakiona. Kylmänä käy ensin 20-30 sekuntia lähempänä 800-1000 rpm ja sitten tippuu siihen 500 rpm jossa pysyy.Last edited by Petri.Kekkonen; 30-01-2007, 13:29.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Täytyy näköjään vielä tutkia asiaa ja kokeilla tuota vanoksen pois kytkemistä (jos löydän sen piuhan). Voin vielä ottaa kunnon videon missä näkyy kierrosmittari ja lämmöt. Muistaakseni notkahdukset tapahtuu n.40-70°C välissä ja niitä tulee vain ja ainoastaan kun auto on paikallaan. Ja se omituisuus tuntuu olevan, että kun auto on kerran ajettu lämpimäksi ja sitten se jäähtyy tuonne 50°C kieppeille, niin notkahduksia ei tule. En ole kyllä tuosta ihan varma, mut täytyy tarkkailla asiaa.
Jos kyseessä on ohjelmistovika, niin sehän olisi naurettavan helppo korjata! Joku innokas voisi kyllä selvittää, että onko Suomen BMW:llä tuohon koneeseen uutta softaa?!? Aika huvittavaksi menee kyllä, kun talouden jokaiseen laitteeseen laitetaan vähän väliä uusi firmware Kohta varmaan haetaan netistä uudet softat jääkaapille ja astianpesukoneellekkin------
G31 530d
Comment
-
-
Enpä ole minäkään mitään tehnyt tuon ongelman selvittämiseksi. Jotenkin tuo sää tuntuu siihen myös vaikuttavan. Kovilla pakkasilla tuo ongelma on mielestäni vähäinen, eli todella pieni kierrosten lasku, mutta tuossa alku talven vesisade keleillä lämpötilan ollessa lähellä nollaa oli auto pari kertaa lähes sammua ja sen jälkeen jäi kierrokset hieman heittelehtimään hetkeksi 1000rpm molemmin puolin.f22 220i
Comment
-
-
Mulla kans tuo m52TU meinaa pakkasella sammua kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Toissa päivänä moottori sammu vaihdetta vaihtaessa ja kun sen jälkeen laitoin virrat päälle niin EML valo vilkku. Nyt ihan kovilla pakkasilla (-20ºc -30ºc ) on ilmennyt tämmöinen vika.
Samaan aikaan on ollu myös luistoneston kans ongelmia. Eli tuossa on ASC luistonesto. Jarrut puree kiinni kun kiihdyttää, mutta moottorin tehonrajoitus ei tunnu toimivan. Voisko tämä ongelmat olla yhteydessä toisiinsa. Voisko olla vika kaasuläppiä ajavassa moottorissa?Last edited by -PT-; 30-01-2007, 23:35.Peugeot 407 HDi 136 -04
Ex: E46 320i -00
Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
Comment
-
-
Löysin koneeltani videon jossa näkyy tämä tyhjäkäynnin "notkahdus". Tässä kyseisellä videolla se on pahimmillaan eli tulee suurin muutos. Video löytyy täältä.
Tai siis suurin heilahdus ilman, että auto sammuu. Se on tapahtunut 1½kk aikana muistaakseni kahdesti. Kylmäkäynnistyksiä on kuitenkin ollut päivittäin.------
G31 530d
Comment
-
-
Tänään ekakerran sammui koko auto tämän ongelman vuoksi. Lähdin iltapäivällä töistä, pakkasta -24°C auton mittarin mukaan. Auto ollut koko päivän tolpassa kiinni. Tarkoitus oli mennä katsastukseen ja ajattelin siksi ajaa vähän pidempään motaria jotta kone lämpenee (sen normaalin ~30 sekuntia / yhden rampinvälin sijaan). Noin 10 km ajon jälkeen pois motarilta ja juuri kun saan auton pysähdyksiin odotellakseni pääsyä risteyksestä kone sammuu. Tässä vaiheessa moottorin lämpömittari näytti jo normaalia eli viisari oli aika tarkkaan pystysuora.
Ei tätä kyllä tunnu usein tapahtuvan kun kerran viimetalvena ja nyt tämä eka kerta minkä muistan tänä talvena. Vaatii jotenkin aika erityiset olosuhteet. Viimetalvena riitti vajaan 5 km ajo ja pienempi pakkanen.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Mulla samaa ongelmaa M50B25 koneessa! Mulla vaan ajossaki ku laittaa risteykseen tultua esim. kytkimen pohjaan kahdessa tonnissa kierroksia, auto alkaa siinä 1500-600rpm hyppimään tasaisesti ja se liike nopeentuu siihe kunnes se on siinä jossai 800rpm ja hyppii lievästi edelleen, ei käy kunnolla..! Se ihan niiku pudottais kierrokset ja antais bensaa uudestaa ku kierrokset on liian alhaalla.
Tehny tätä jo kauan, jos täältä tosiaan löytyis apua.. :E
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostLöysin koneeltani videon jossa näkyy tämä tyhjäkäynnin "notkahdus". Tässä kyseisellä videolla se on pahimmillaan eli tulee suurin muutos. Video löytyy täältä.
Tai siis suurin heilahdus ilman, että auto sammuu. Se on tapahtunut 1½kk aikana muistaakseni kahdesti. Kylmäkäynnistyksiä on kuitenkin ollut päivittäin.
Comment
-
-
Originally posted by -PT- View PostMulla kans tuo m52TU meinaa pakkasella sammua kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Toissa päivänä moottori sammu vaihdetta vaihtaessa ja kun sen jälkeen laitoin virrat päälle niin EML valo vilkku. Nyt ihan kovilla pakkasilla (-20ºc -30ºc ) on ilmennyt tämmöinen vika.
Samaan aikaan on ollu myös luistoneston kans ongelmia. Eli tuossa on ASC luistonesto. Jarrut puree kiinni kun kiihdyttää, mutta moottorin tehonrajoitus ei tunnu toimivan. Voisko tämä ongelmat olla yhteydessä toisiinsa. Voisko olla vika kaasuläppiä ajavassa moottorissa?
:O Lämpimänä kone toimii ok.
Comment
-
-
Pistän oman korteni kekoon..
M52B25TU Yli 20 asteen pakkasilla on muutaman kerran sammunu ja useamman kerran notkahtanu. Tekee sitä n. 3-5 km ajon jäleen, kun kone on puoli lämmin.
Kylmänä ok, lämpimänä ok, välivaihe vittumainen. Jos lämpimämpää kuin n.-20 toimii normaalisti.
Kohta tulee kevät...G20 320i M-sport
Alfa GTV 1750
Comment
-
-
Samaa vaivaa oli mulla m50b25 koneessa e34 vm-95.Aina kun lohkolämmitin oli lämmittämässä konetta,iloisesti hörähti käyntiin nosti kierrokset 1000rpm paikkeille ja samantien nyykähti 500rpm.Seilas hetken ja tasottu.Ajaminen heti startin jälkeen jotenkin tahmeaa ns kylmällä koneella.Muutaman kilometrin ajon ja koneen lämpiämisen myötä tahmeus poistui.Kokeilin muutaman kerran sillain et -20 pakkasesta täräytin koneen suoraan käyntiin ilman lohkolämmitintä>melko rajua,mut koitin kuitenkin.Niin lähti tulille ja tuota kierrosten nyykähtämistä ei tapahtunut.Moottori kävi jonkin aikaa normaalia korkeammilla kierroksilla ja tasottu koneen lämpiämisen myötä.Kylmällä koneella ajo edelleen hieman tahmeata.Oon yrittäny miettiä et aiheuttaisko toi lohkolämmittimellä nesteen lämmittäminen lämpötilaanturin kautta+muiden anturien antaman datan kanssa jonkun ristiriidan ecu:lle koneen todellisesta lämpötilasta ja moottorin ohjaus ei vain tajua et kone on oikeasti kylmempi eikä saa tarpeeksi bensaa:think .Mene ja tiedä..
Comment
-
Comment