Terve!
525i autom (-01) Ajettu 240km. Turbiini vinkui näillä ensimmäisllä "kovimmilla" pakkasilla (-15c) jonkun aikaa kunnes lämpeni. Laatikko toimi ja toimii normaalisti. Öljyn lisäys ehkä edessä tai tämä vaihto huuhtelulla, mutta onko kellään tietoa mikä paikka Oulussa tätä tekee?
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Bmw 520ia 5/01,vaihteisto kaiketi Zf 5hp19.Edellinen omistaja teettänyt öljynvaihdon merkkiliikkeessä Km-lukemalla 340 tkm 1.9.2011.Öljyä mennyt 6 litraa eli ei huuhteluvaihtoa eikä kuitin mukaan suodattimenkaan vaihtoa.
Autosta kaikki paperit tallella/historia tiedossa joten aika tod.näk ensimmäinen öljynvaihto vaihteistolle.
Nyt mittarissa 345tkm, tietty se varmaan kohta hajoaa kun erehdyin tänne kirjoittamaan..laatikon toiminta tähän asti normaali, ei vikakoodeja, ei tietoa adaptioiden nollauksesta öljynvaihdon yhteydessä..kannattaisiko vielä tehdä?
En ole aikeissa vaihtaa autoa hetkeen joten katsotaan mitä tämä sitten vielä kestää
Last edited by creative 22; 01-01-2012, 23:34.
Leave a comment:
-
Mihinhän kannattaisi viedä laatikkoöljyjen vaihtoon tuo 530xda?
Max joku 100km raumalta jos olis niin kerkeis ennen iltavuoroon menoa käyttämään vaihdossa. Autolla on nyt ajettu 226tkm ja vaihteistoöljyjä ei ole koskaan vaihdettu muttei kyllä laatikkokaan oireile mitenkään vaan vaihdot on pehmeitä jne.
Leave a comment:
-
2000 vuotinen 523ia. Pakki toimii, eteenpäin ilmeisesti joku vaihde jolla ei juuri kulje. Laatikko vikatilassa?
Jos ja kun ZF5hp19 on ongelma purkaamoille kun ei ne koskaan hajoa, niin miksi ne maksaa yli 2k€? Ebaystä alta tonnin, kyllä Suomalainen purkaamo osaa hinnoitella
Leave a comment:
-
Omalla autolla ajettu 266tkm. Vaihdoin suodattimen + öljyt (sen mitä sai
)
Öljy oli ihan mustaa "vettä" ei se kyllä öljyä enään ollut... Kyllä muuttu meinaan laatikon käyttäytyminen. Pakille vaihettaessa ei enään nytkähdä vaan menee ihan nätisti. Vaihdot sulavampia ja nyt 30km/h ajaessa pitää kierrokset vähän päälle 1000rpm ko ennen oli 1600 et taitaa pistää pienempää pykälää. Vaihdan vielä uudestaan pelkän öljyn ku on vähä aikaa pyörinyt.
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostSe öljy oli tasan samalla elinkaarensa kohdalla kuin itse laatikkokin, ei todellakaan käyttöikänsä "ehtoopuolella"....tai sitten on jo laatikkokin loppu ja vaihto täysin turha.
Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.End of discussion, even before it started.Originally posted by rawpower View PostTänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa.
Leave a comment:
-
[QUOTE=Hemi;2557728]Ei hajuakaan. 1.5 vain tuntui niin luotettavalta, että ihan vakavissni kysyin. Hihasta kun putkahtaa yleensä kakkonen. Tuplasti parempi, puolta pienempi jne.Originally posted by Macinaggio View Post
Kysytään puolestaan sinulta, että onko sinulla jossain tieto että ZF/GM/BMW:n insinööriosasto olisi tässä kohtaa käyttänyt alle yhden olevaa varmuuskerrointa ja että tämä on myös sitten ylemmissä portaissa hyväksytty? Miksi yleensäkkään suunnitella vaihdelaatikon kestämään kilometrejä siis enemmän kuin siihen laitettujen öljyjen, kun kuitenkaan öljyjä ei ole suunniteltu vaihdettavan?
Eli voitaisiin rakentaa laatikoita paljon halvemmalla kuin nykyisin tehdään?
Mitähän BMW:n osakkeen omistajat tästä sanoisivat?
Leave a comment:
-
[QUOTE=Macinaggio;2557344]Kysytään puolestaan sinulta, että onko sinulla jossain tieto että ZF/GM/BMW:n insinööriosasto olisi tässä kohtaa käyttänyt alle yhden olevaa varmuuskerrointa ja että tämä on myös sitten ylemmissä portaissa hyväksytty? Miksi yleensäkkään suunnitella vaihdelaatikon kestämään kilometrejä siis enemmän kuin siihen laitettujen öljyjen, kun kuitenkaan öljyjä ei ole suunniteltu vaihdettavan?Originally posted by Hemi View PostTodellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
QUOTE]
Huolto-ohjeiden perusteella on helposti pääteltävissä että kytkinpinnat on laatikon heikoin lenkki ja öljynvaihto siten tarpeetonta. Mutta mistä olet löytänyt tai saanut selville tuon kertomasi mitoitusperusteen?
Eli voitaisiin rakentaa laatikoita paljon halvemmalla kuin nykyisin tehdään?
Mitähän BMW:n osakkeen omistajat tästä sanoisivat?
Leave a comment:
-
[QUOTE=Hemi;2544915]
Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
QUOTE]
Huolto-ohjeiden perusteella on helposti pääteltävissä että kytkinpinnat on laatikon heikoin lenkki ja öljynvaihto siten tarpeetonta. Mutta mistä olet löytänyt tai saanut selville tuon kertomasi mitoitusperusteen?
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
E61 530xDa -06 on autona.. Öljynä oli joku amerikkalainen D6 ATF, 10€/litra joten hinta ei ollut paha kun vertaa esim. siihen marmorin öljyyn joka on vissiin jotain 25€/litra. Öljyä meni huuhteluineen 12 litraa, eli vähän päälle 2 litraa meni siihen huuhteluun kunnes ulos tuleva öljy oli täysin punaista.Originally posted by Spetke View PostMOI
Niin mikäs 530D sinulla siis on? Ja mitkä öljyt laitoitte? Paljonko kului / meni öljyä tuolla "huuhtelu" tavalla? Tehtiinkö se jollakin vaihteistoöljynvaihto koneella?
Itse en ole lähtenyt noihin huuhtelumenetelmiin, korkeintaan laskenut öljynjäähdyttimelle menevät putket tyhjäksi.
Näinkin saa kuitenkin vaihdettua öljyt ihan hyvin lähestulkoon kokonaan.
Ja vaihteiston mukautuma arvot kannattaa aina nollata öljynvaihdon jälkeen
Itse huuhtelutapahtumaa en päässyt näkemään kun istuin autossa ja auto oli ilmassa nosturilla. Käynnistelin aina kun halusivat ja sit täyttövaiheessa piti kelata vaihteita läpi. Ei tullut sitten kysyttä tarkemmin, mutta jollain ne täyttöaukosta paineella sitä uutta öljyä sisään huuhteli. Ja kyllähän tuolta vielä sitä vanhaa öljyä aika reilusti lähti, joten jos haluaa kaiken vanhan öljyn pois niin huuhtelemalla näköjään pitäisi tehdä.
Mites muuten nuo vaihteiston mukautuma arvot nollataan?
Leave a comment:
-
MOIOriginally posted by rawpower View PostTänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa.
Laatikko ei oireillut millään tavalla, mutta aikaisemmin autoon ei ollut öljyjä vaihdettu ja autolla ajettu 188tkm.
Tarkoitus olis kuitenkin vielä useampi vuosi autolla ajaa niin lähdin sitten vaihattamaan nuo öljyt.
Niin mikäs 530D sinulla siis on? Ja mitkä öljyt laitoitte? Paljonko kului / meni öljyä tuolla "huuhtelu" tavalla? Tehtiinkö se jollakin vaihteistoöljynvaihto koneella?
Itse en ole lähtenyt noihin huuhtelumenetelmiin, korkeintaan laskenut öljynjäähdyttimelle menevät putket tyhjäksi.
Näinkin saa kuitenkin vaihdettua öljyt ihan hyvin lähestulkoon kokonaan.
Ja vaihteiston mukautuma arvot kannattaa aina nollata öljynvaihdon jälkeen
Leave a comment:
-
Se öljy oli tasan samalla elinkaarensa kohdalla kuin itse laatikkokin, ei todellakaan käyttöikänsä "ehtoopuolella"....tai sitten on jo laatikkokin loppu ja vaihto täysin turha.Originally posted by rawpower View Post...Ja ulos tullut öljy oli mustaa todella mustaa, palaneen hajua ei onneksi ollut. Mutta kyllähän se oli jo käyttöiänsä ehtoopuolella.
Todellisuudessahan siinä öljyssä on sille asetetut ominaisuusvaatimukset vieläpä laatikon kytkinlevyihin nähden n.1.5x kertoimella, joten ne laatikon kytkinpinnat ovat kokonaan hävinneet siinä vaiheessa kun öljyissä on vielä riittävät ominaisuudet vaatimusten suhteen.
Ei se dieselmoottorinkaan öljy ole "käyttöikänsä ehtoopuolella" vaikka se heti ensimmäisen tuhannen kilsan ajon jälkeen on pikimustaa.
Laatikkoöljyjen laatu on toki tuossa kohtaa aavistuksen laskenut suhteessa uusiin öljyihin, mutta ko.laatikkoahan ei ole suunniteltukaan toimivan uusien öljyjen laatuvaatimuksilla, aivan kuten ei moottorejakaan.
LL-laatikkoöljyt noilla kilsoilla saa vasta aavistuksen "hikeä pintaan", vaikka vähän tummuvatkin, niin kuin kuuluukin.
Leave a comment:
-
Tänään vaihdettiin laatikon öljyt huuhtelemalla ja mitä nyt muutaman kerran autolla sen jälkeen ajanut niin kyllähän se vaihtaminen jouhevammin pelaa. Laatikko ei oireillut millään tavalla, mutta aikaisemmin autoon ei ollut öljyjä vaihdettu ja autolla ajettu 188tkm. Tarkoitus olis kuitenkin vielä useampi vuosi autolla ajaa niin lähdin sitten vaihattamaan nuo öljyt.
Ja ulos tullut öljy oli mustaa todella mustaa, palaneen hajua ei onneksi ollut. Mutta kyllähän se oli jo käyttöiänsä ehtoopuolella.
Maaningalla Konehuolto siekkisellä käytin ja kyllä pakko sanoa, että asiantuntevaa ja mukavaa palvelua sai. Juttua riitti ja kyllä tietoa ja taitoakin tuntui olevan. Ehdottomasti jatkossakin tulen käyttämään paikan palveluita jos tarvetta ilmenee..
Leave a comment:
Leave a comment: