Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kyllä korjaamoilla on siihen aikaa oltava, koska on kyse ydinbisneksestä. Jos tuotetta tilataan satoja kpl / vuosi niin vain hölmöläinen maksaa siitä ylihintaa, yksittäistapauksessa ei niin väliä tietenkään.Originally posted by suppari View PostKaikilla korjaamoilla (eikä myöskään asiakkailla) ei ole ikävä kyllä aikaa etsiä sitä halvinta asennuspaikkaa, öljyä, turbiinia taikka suodatinta. Ilmeisen tyytyväinen heifetz on myös laatikkoonsa mitä nyt ymmärsin, hinnasta huolimatta. Osakeyhtiön tehtävä on myöskin tuottaa omistaja(ji)lleen voittoa. Siihen päälle mahdolliset takuutapaukset, tilojen ja työntekijöiden aiheuttamat kustannukset jne.
Asiakkaat menevät sitten omien mieltymystensä mukaisesti kuka minnekin.
Jos jollakin on kovat katteet ja silti asiakkaita niin eipä heillä ole syytä valittaa.
Tiedän myös tarkkaan muutamia korjaamoita pyörittäneenä pajan kiinteät ja muuttuvat kuluerät.
Haluan vain yleisesti valistaa foorumin DIY porukkaa hintatasosta, ja siitä että ihan kotosuomestakin noita saa järkevään hintaan eikä tarvitse aina olla niin ebayn kiilto silmissä tilaamassa.Last edited by WSE1; 21-11-2015, 00:40.
Leave a comment:
-
Juu nenän kautta maksoin mutta palvelu oli nopeaa ja asiantuntevaa. Ei harmita. Marmorilla olisi maksanut vielä enemmän.Originally posted by suppari View PostKaikilla korjaamoilla (eikä myöskään asiakkailla) ei ole ikävä kyllä aikaa etsiä sitä halvinta asennuspaikkaa, öljyä, turbiinia taikka suodatinta. Ilmeisen tyytyväinen heifetz on myös laatikkoonsa mitä nyt ymmärsin, hinnasta huolimatta. Osakeyhtiön tehtävä on myöskin tuottaa omistaja(ji)lleen voittoa. Siihen päälle mahdolliset takuutapaukset, tilojen ja työntekijöiden aiheuttamat kustannukset jne.
Leave a comment:
-
Kaikilla korjaamoilla (eikä myöskään asiakkailla) ei ole ikävä kyllä aikaa etsiä sitä halvinta asennuspaikkaa, öljyä, turbiinia taikka suodatinta. Ilmeisen tyytyväinen heifetz on myös laatikkoonsa mitä nyt ymmärsin, hinnasta huolimatta. Osakeyhtiön tehtävä on myöskin tuottaa omistaja(ji)lleen voittoa. Siihen päälle mahdolliset takuutapaukset, tilojen ja työntekijöiden aiheuttamat kustannukset jne.Originally posted by WSE1 View PostKovat on hinnat. Turbiini ihan Suomessa kotimaisella työllä täysin kunostettuna maksaa noin 500€ luokkaa ja öljyt ravenol 6hp fluid joka on melkeinpä parasta tähän laatikkoon 14l vajaat 200€, lisäksi zf orkkis öljypohja noin 150€. Eli yhteensä vajaa 900€. Vaihtotyöhön menee aikaa 6-8h max. Tästä voi laskeskella tuntihintoja... tai sitten varaosakatteet ovat todella kovat.
Leave a comment:
-
Jahas tässä viestissä puhutaankin aivan eri laatikosta. Siitä taisi olla solenoidisetin halvat hinnatkin... Tuo on vanha 5 vaihteinen jossa on perinteinen venttiilikoneisto ja ohjainyksikkö on sitten ihan erikseen jossain hanskalokeron takana tai konehuoneessa. Mekatroniikassa (jota on 6+ vaihteisissa) sekä mekaniikka (venttiilikoneisto) että elektroniikka ovat molemmat yhdessä laatikon sisään pultatussa paketissa, toki irroituksen jälkeen erotettavissa ruuvit avaamalla toisistaan.Originally posted by Jamppa81 View PostOnko tämä mekatroniikka nyt siis sama kuin venttiilipöytä? Se palikka jossa nuo maagiset solenoidiventtiilit on kiinni? Tuo: bmwfans.info
Leave a comment:
-
Öljyt ja suodatin maksavat vähän mainitsemaasi enemmän mutta ei paljoa. Todella halvalla solenoidisarjan olet löytänyt, kerrotko mistä saa tuohon hintaan?Originally posted by Jamppa81 View PostOnko tuolla mitään muuta hajoavaa osaa edes kuin ne kaikki 5 solenoidia? Ymmärrän toki että nuo kanavat voi tukkeutua ja jotkin tiivisteet kulua mutta muutenhan tuo on vain yhtä puuta koko setti.
Bmwfansin sivulla olevien hintojen perusteella nuo viisi palikkaa maksaa 198,58€ + mahdollisia postikuluja yms, uudet öljyt ja suodatin sekä jonkin verran työtä. Ei tuo minusta nyt miltään aivan kohtuuttomalta remontilta vaikuta. Kaikkine mahdollisine kuluineen pysytään siinä 500€ tienoilla. Oletuksena siis että öljyt (20l) maksaa 110€ ja suodatin sen satasen.
6hp laatikon mekatroniikassa pääasiallinen ongelma eivät kyllä todellakaan ole solenoidit, ja monesti ne voi jättää vaihtamattakin, tosin jos setin saisi mainitsemallasi parillasadalla eurolla niin kannattaa nekin uusia samalla. Korjaukseen tarvitaan vähintäänkin sonnaxin ZIP kit ja mekatroniikan välipelti (joita on 8 erilaista, oikean mallin näkee merkinnästä vasta öljypohjan irroitettuaan...), ja tapauskohtaisesti (pahimmin kuluneissa) viasta riippuen tiettyjä venttiilirunkoja (ja tällöin kairausvälineet). Lisäksi hommaan tarvitaan mekatroniikan ja laatikon väliset tiivisteet ja öljynvaihtoon öljypohjan lisäksi myös sähköliittimen läpivientiholkki (tyypillinen vuotokohta, tulee aina uusia öljynvaihdon yhteydessä). Jos joku nyt päätyy korjaamaan itse mekatroniikkaa niin kerron ainakin sen että halkaistessa tulee yläpuoli nostaa välipellin kanssa niitä toisissaan kiinni pitäen ja kääntää sen kanssa ylösalaisin pöydälle, muuten on kuulat ja jouset pitkin työtilaa... Samoin zip kitin kumitiivisteiden paikalleen ehjänä saaminen tuottaa taatusti haasteita ilman oikeita menetelmiä ja aineita. Zip kitissä solkuille tulee uudet tiivarit. Solkkujen suodattimet tulee puhdistaa.
Leave a comment:
-
Kovat on hinnat. Turbiini ihan Suomessa kotimaisella työllä täysin kunostettuna maksaa noin 500€ luokkaa ja öljyt ravenol 6hp fluid joka on melkeinpä parasta tähän laatikkoon 14l vajaat 200€, lisäksi zf orkkis öljypohja noin 150€. Eli yhteensä vajaa 900€. Vaihtotyöhön menee aikaa 6-8h max. Tästä voi laskeskella tuntihintoja... tai sitten varaosakatteet ovat todella kovat.Originally posted by ritariässä View PostSiis turbiinin vaihto + uudet öljyt suodattimineen 2500€

Last edited by WSE1; 13-11-2015, 22:06.
Leave a comment:
-
Nyt kolmesataa ajettu ja vaihdot parani ainakin DS moodilla napakammiksi, D moodilla ei mitään muutosta paitsi että luistoa en ole enää saanut tapahtumaan.Originally posted by heifetz View PostNyt on turbiini vaihdettu Powermaticin toimesta. Erikoista että eivät itse saaneet todistettua kierrosten seilaamista koeajolla, joten turbiini ei sitten ollutkaan vielä täysin kulunut. Päätin kuitenkin sen nyt vaihdattaa kun kilometrejä on jo 252tkm. Samalla meni ölpät ja suotimet. Jokatapauksessa remppa olisi ollut edessä jossain vaiheessa, ja katsotaan mekatroniikkaa/venttiilikoneistoa ensi vuoden puolella sitten, jospa senkin vaihtaisi ennakkoon. Lyhyehköllä matkalla vantaalta duuniin espooseen en huomannut mitään luistoja, pitää vielä illalla kokeilla mäkilähtöjä, polkemisia yms.
Mutta iso muutos vaihtamismukavuuteen ja nopeuteen (sekä D että DS moodilla) tuli tänään kun laatikon softa päivitettiin. Kiitokset supparille koodaamisesta
Last edited by heifetz; 13-11-2015, 20:41.
Leave a comment:
-
Onko tuolla mitään muuta hajoavaa osaa edes kuin ne kaikki 5 solenoidia? Ymmärrän toki että nuo kanavat voi tukkeutua ja jotkin tiivisteet kulua mutta muutenhan tuo on vain yhtä puuta koko setti.
Bmwfansin sivulla olevien hintojen perusteella nuo viisi palikkaa maksaa 198,58€ + mahdollisia postikuluja yms, uudet öljyt ja suodatin sekä jonkin verran työtä. Ei tuo minusta nyt miltään aivan kohtuuttomalta remontilta vaikuta. Kaikkine mahdollisine kuluineen pysytään siinä 500€ tienoilla. Oletuksena siis että öljyt (20l) maksaa 110€ ja suodatin sen satasen.Last edited by Jamppa81; 13-11-2015, 06:41.
Leave a comment:
-
Recro olisi laittanut autooni remanufactured turbiinin ja mekatroniikan + öljyt ja kuluneet osat hintaan 2950€ + matkat, 2-3 yötä hotellissa, safkat yms 500€ about. Ei sekään enää ole kovin halpa ratkaisu..
Leave a comment:
-
Kyselin muistaakseni viitisen vuotta sitten silloiseen Audi A6 4.2- kulkineen ZF5HP24A-lootaan valve bodya ja se maksoi muistaakseni 300€ Recrolla. Turbiini 250€.
Päätin kuitenkin teettää koko laatikon täysin uusiksi ja hinta taisi olla n.1800€+alv.
Aikamoisia summia jengi täällä näköjään pikkukorjauksista maksaa.
Leave a comment:
-
Näinhän se on. Nuo solenoidithan yleensä sen kaiken pahan alku ja juuri ovat...tai niiden tiivisteet.Originally posted by Jamppa81 View PostOnko tämä mekatroniikka nyt siis sama kuin venttiilipöytä? Se palikka jossa nuo maagiset solenoidiventtiilit on kiinni? Tuo: bmwfans.info
Leave a comment:
-
Onko tämä mekatroniikka nyt siis sama kuin venttiilipöytä? Se palikka jossa nuo maagiset solenoidiventtiilit on kiinni? Tuo: bmwfans.info
Leave a comment:
-
Siis turbiinin vaihto + uudet öljyt suodattimineen 2500€Originally posted by heifetz View Post2500€. Melko hintavaa, mutta turbiini on nyt lähes uudenveroinen (ns. kunnostettu turbiini, tehdään Hollannissa).

Leave a comment:
Turbiini on nyt 'remanufactured', eikä se öljynvaihtokaan ilmasta ole..
Leave a comment: