Melkein 3 vuotta ja 95tkm ajettu petrocanadan duradrivella( nyt siis 262tkm mittarissa ja loput mahdollisesti joskus hävinny pois) GM-laatikolla -01.
En ole vielä ajatellu uutta vaihtoa (enkä ehkä enää vaihdakaan), mut akunkenkänollaus vois olla paikallaan ku pintakaasulla ajaessa joskus nykäsee alhaisilla kierroksilla ja 0-kaasulla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Hemi View PostJos saa kysyä, millä logiikalla vaihdellaan ko.laatikkoon öljyjä 40tkm:n välein?
Olishan sen öljymäärän voinut vaan täyttää oikealle tasolle letkun korjauksen jäljiltä, mutta kun romut oli olemassa/hommattuna niin siksi ne vaihdoin. Aikaisempikin öljynvaihto tapahtui noin 40tkm ajosuoritteella ei suunnitellusti koska pakki rupes v*ttuilemaan -> TCC solenoidi vaihtoon ja taas rokkaa.
Asiasta kukkaruukkuun, niin Powermaticin jannut oli sitä mieltä että Petro Canadan synteettiset lootaöljyt tulis vaihtaa 6HP26 lootaan 60-80tkm välein. Toi Tebiksen Fluid E on mun mielestä ihan mineraalilitkua, joten tuskin on yhtä pitkäikäistä kuin synteettinen öljy. Niin kuin aiemmassa postauksessani tuumailin, niin mutulla tolla Fluid E:lläkin olis tyrkännyt sen toisen mokoman 40tkm koska ei se öljy ollut olemukseltaan juurikaan siitä pänikässä olevassa uudesta öljystä muuttunut.Last edited by Macke; 29-12-2013, 19:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Macke View PostJoka resetoi lootan adaptaatioarvot, vai hukkasko se opitun ajokäytöksen? Nyt ei ollu akkukenkä irti missään vaiheessa kun autoa ropasin, mutta adaptaatioarvot nollasin toki inpalla uusien öljyjen johdosta.
Voin mä ton akkukenkähomman testata siinä vaiheessa kun huomaan ettei lukita enää samalla tavalla. Jos siis huomaan kun noita kilsoja tullee talven aikana taas, ja jos nyt pakkasiakin tulee niin tuo kyseinen mäki on sen verran lähellä ettei pakkasilla ole kyllä paikat lämmenneet sen vertaa että loota lukittais.
Ennen seuraavia öljynvaihtojahan sen vois kokeilla. Se 40tkm tuli nyt rullailtua edellisillä öljyillä ja filsuilla ja ei se ölppä ollut kuin erittäin kevyesti sameentunutta. Magneetissa pieni sedimenttikerros päällä, mutta maalaistollon mielestä ei ainakaan mitään syitä miksi noilla öljyillä ei olis törkänny toista mokomaa vielä.
Vaihtoonhan ne meni siksi kun edellinen auton omistaja on lauharin paluulinjan metalliputken katkaissut -> siihen väliin laitettu letku jotta sitten helpompi vaihdella öilejä. Siihen kolmisen vuotta sitten vaihdoin letkuliikkeestä ostetun kunnon hydikkaletkun pantakiristimeen kun olemassa ollut kötöstys korkkas kesken matkanteon (just edellisenä päivänä tuumasin että onpa tää uus penari toiminu hyvin ekan vuoden). Halki oli vaan tämäkin vaihtamani laatuletku melkein koko matkalta, ja sieltä sitten tihkuttanut öljyjä läpi.
No, meillä ei ole 10-vuoteen tarvinnut "huollon vuoksi" yhteenkään BMW merkkiseen vihreälätkäiseen vaihtaa, ei omiin eikä vaihdokkeihin, mutta tuo akunkengän irroitus tehdään automaattisesti kaikkiin.
Tämän jälkeen hieman normaalia rivakampi lenkki ja ajokäytös muuttuu kutakuinkin samaksi kuin näillä öljynvaihdoilla+nollauksella.
Ok,ehkä aavistuksen ero(riippuen mikä laatikko ja mikä kone=vaikuttaa myös moottorin adaptaatioihin), mutta käytös tasaantuu muutamalla tuhannella ajokilsalla mitä on öljyn vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Mitä tuo adaptaatioarvojen nollaus (INPA/DIS) oikeasti tekee? Ilmeisesti tapahtuu jotain muutakin, kuin mitä pelkkä akunkengän irrotus yön yli nollaisi?
Nyt joutuu öljynvaihdon tekemään 6HP26:een, kun joku tiiviste vuotaa ja koitan hahmottaa, mitä tuolla adaptaatioiden nollauksella saadaan aikaiseksi, ja onko se syytä tehdä saman tien öljynvaihdon jälkeen.
Pitäisikö öljyn täyttömäärä tarkistaa vielä ajolenkin jälkeen uudelleen, kun nosturilla ei kuitenkaan saa kaikkia vaihteita käytyä läpi?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostKokeile sen jälkeen myös irroittaa akunkenkä yöksi ja katso vaikuttaako mitään ja mihin suuntaan.
Voin mä ton akkukenkähomman testata siinä vaiheessa kun huomaan ettei lukita enää samalla tavalla. Jos siis huomaan kun noita kilsoja tullee talven aikana taas, ja jos nyt pakkasiakin tulee niin tuo kyseinen mäki on sen verran lähellä ettei pakkasilla ole kyllä paikat lämmenneet sen vertaa että loota lukittais.
Ennen seuraavia öljynvaihtojahan sen vois kokeilla. Se 40tkm tuli nyt rullailtua edellisillä öljyillä ja filsuilla ja ei se ölppä ollut kuin erittäin kevyesti sameentunutta. Magneetissa pieni sedimenttikerros päällä, mutta maalaistollon mielestä ei ainakaan mitään syitä miksi noilla öljyillä ei olis törkänny toista mokomaa vielä.
Vaihtoonhan ne meni siksi kun edellinen auton omistaja on lauharin paluulinjan metalliputken katkaissut -> siihen väliin laitettu letku jotta sitten helpompi vaihdella öilejä. Siihen kolmisen vuotta sitten vaihdoin letkuliikkeestä ostetun kunnon hydikkaletkun pantakiristimeen kun olemassa ollut kötöstys korkkas kesken matkanteon (just edellisenä päivänä tuumasin että onpa tää uus penari toiminu hyvin ekan vuoden). Halki oli vaan tämäkin vaihtamani laatuletku melkein koko matkalta, ja sieltä sitten tihkuttanut öljyjä läpi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Macke View PostJoku jossain aiemmin mainitsikin omista kokemuksistaan, että turbiini lukittaa "tiukemmin" öljynvaihtojen jälkeen. Komppaan tätä sillä oma -03 530d (5L40E loota siis) pitää kyllä lukon päällä selkeästi napakammin kuin 40tkm ajetuilla öljyillä. Tossa on isolle kirkolle ajettaessa etelän standardien mukaan aika pitkä ylämäki Mäntsäläntiellä ja kyseisessä mäessä öljynvaihdon jälkeen piti lukon kiinni kun normaalisti rupee luistamaan tai lyö pienempää vaihdetta silmään. Tätä hommaa ei aiemmin ole tullut huomattuakaan kun ajelen yleensä toista reittiä ja suurimmaks osaks Porvoo-Helsinki motaria.
Pitääkin koittaa aina välillä ajella tuota kautta niin näkee missä kohdin öljyjen ominaisuudet on heikentyneet sen verran että rupee taas käyttäytymään totutun mukaisesti.
Leave a comment:
-
-
Joku jossain aiemmin mainitsikin omista kokemuksistaan, että turbiini lukittaa "tiukemmin" öljynvaihtojen jälkeen. Komppaan tätä sillä oma -03 530d (5L40E loota siis) pitää kyllä lukon päällä selkeästi napakammin kuin 40tkm ajetuilla öljyillä. Tossa on isolle kirkolle ajettaessa etelän standardien mukaan aika pitkä ylämäki Mäntsäläntiellä ja kyseisessä mäessä öljynvaihdon jälkeen piti lukon kiinni kun normaalisti rupee luistamaan tai lyö pienempää vaihdetta silmään. Tätä hommaa ei aiemmin ole tullut huomattuakaan kun ajelen yleensä toista reittiä ja suurimmaks osaks Porvoo-Helsinki motaria.
Pitääkin koittaa aina välillä ajella tuota kautta niin näkee missä kohdin öljyjen ominaisuudet on heikentyneet sen verran että rupee taas käyttäytymään totutun mukaisesti.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostOnko tälläsestä laitteesta kokemuksia?http://www.bluechem.fi/files/P4410-2...ice_FI_web.pdf
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Saimou View PostPistetäänpäs tännekkin tietoa...
Eli kyseiseen laatikkoon tuli vaihdatettua öljyt merkkiliikkeessä... Velottivat sen ~250€ kun kiikutin omat öljyt.
Syy siihen että vein omat öljyt:
Firman suosittelema öljy noin 33€litra / Motonetistä samoilla spekseillä noin 13€ litra. ja tarve on noin 9-13 litraa koska huuhdellen. Itse ostin sen 12 litraa ja jäi pari litraa yli...
Kannattaa muutes käydä marmorin huollon vastaanoton pöydältä kyseleen asioita... Antoivat mulle sieltä listan missä on lueteltu noin parikytä merkkiä kyseiseen laatikkoon sopivia öljyjä. Voin laittaa tänne siitä listasta kopion jos joku niin haluaa...
Nyt on takana muutamia tuhansia kilometrejä eikä sen suurempaa muutosta ole kyllä huomannut... mitä nyt kovimmilla pakkasilla tuntui hieman notkeammalta tuo toiminta.
Pyysin vielä että ilmottavat sitten kun venapöytä on näkösällä niin osaa vähän hahmottaa laatikon yleiskuntoa (lähinnä karstan määrää) Ilmeisesti edellinen omistaja/t on vaihdattanu laatikkoon ennenkin öljyt, koska kaikki oli hyvinkin puhdasta :think Vielä pitäis käydä vaihtamassa sähköliittimien läpivientien tiivisteet kun oli alkanu hikoleen sieltä aika paljon... sanoivat siellä että operaatiosta yli jäänyt öljy pitäisi riittää siihen.
Laittoivat kyllä allekirjottaan lapun missä sanovat ittensä sopasta irti jos loota laukee...Eli: "emme ota vastuuta liirumlaarum". Kuulemma sen takia koska jollain oli joskus kaukana menneisyydessä hajonnut loota olisko ollu joku 15tuhatta kilsaa öljyjen vaihdon jälkeen ja siitä oli tullut joku isompiki kiista... (Hajoominen ei kuulemma ollu johtunu öljyn vaihdosta).
Omasta mielestä en näe mitään syytä olla vaihtamatta noihin laatikoihin öljyjä... KUNHAN VAAN käyttää vähintäänkin laatuluokitukselta sopivaa öljyä! Sinne on yleensä syystä valmistaja määrittänyt jonkimoiset öljyt... Ja aina se paras ei ole sopivin.
Saa muutamat tuhannet kilometrit pyöriä viel tuo laatikko et huuhtoutuu ja sen jälkeen se saa RVS:sät sekaan... Kuin myös moottori ja perä.
Päivittelen sitten taas tänne kun muistan...
Tulipahan pitkä stoorii vaikka ei ollu tarkotus...
Ja sais tuo kesä jo pikkuhiljaa tulla!!Sais vihdoinki hyvän syyn korjata tuon toimimattoman ilmastoinnin
Leave a comment:
-
-
Onko tälläsestä laitteesta kokemuksia?http://www.bluechem.fi/files/P4410-2...ice_FI_web.pdf
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jussi530d View PostAskiöljyjenvaihto omaan -07 120tkm ajettuun kulkineeseen myös edessä. Pakko myöntää että vähän jännittää tuleeko jotain ongelmia vaihdon jälkeen :think
Omaan kolmeysiin olen noin 40tkm välein vaihdellut ei syntteettistä Tebiksen Fluid E litkua ja se ei ole mennyt kuin snadisti sameaksi tuossa kohtaa. Silläkin varmaan vois sen 60tkm ajella huoletta, mutta omat on tullu tossa kohdin vaihdettua lähinnä muista syistä johtuen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jussi530d View PostAskiöljyjenvaihto omaan -07 120tkm ajettuun kulkineeseen myös edessä. Pakko myöntää että vähän jännittää tuleeko jotain ongelmia vaihdon jälkeen :think
Leave a comment:
-
-
Askiöljyjenvaihto omaan -07 120tkm ajettuun kulkineeseen myös edessä. Pakko myöntää että vähän jännittää tuleeko jotain ongelmia vaihdon jälkeen :think
Leave a comment:
-
-
Ok, eli nyt kun kyseessä on vain öljymäärän tarkastus niin kone käyntiin, lämpötila 40 asteeseen, proppu auki ja niin kauan öljyä että tulee ulos :think
Ei tuostakaan kyllä ihan tarkalleen käy ilmi täyttöpropun sijainti mutta eiköhän se sieltä löydy, laatikon kyljessä kun on aika monta "proppua"
Kuten varmaan huomaatte nämä automaatit ei ole ollenkaan "mun juttu"Last edited by Jube; 07-12-2013, 13:46.
Leave a comment:
-
Leave a comment: