Originally posted by Sädde
View Post
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sori on pakko kommentoida
Tuota tuli mieleen kun tässä on lukenut näitä...
Onko kukaan suorittanut kyseistä huuhtelua e30 ZF 4HP-22 laatikolle.
Laatikko toimii moitteettomasti, en tiedä milloin on öljyt vaihdettu.
Kannattaako vaihtaa, vai antaa olla, vai tuollaisella huuhtelulla.
Leave a comment:
-
Minäpä taas väitän että näillä öljynvaihdoilla on laatikon ikää lyhentävä vaikutus.Originally posted by ThemeJ View PostMiksi Hemi ohitit kokonaan tuon sonnybonds pistämän viestin? Onko adaptaation nollaaminen BMW:n huolto-ohjelmassa? Korjaako se rikkinäisen laatikon? Täällä useampi on jo sanonu että adaptaatio korjaa laatikon vain hetkeksi. Teillä vaihtoautot ilmeisesti nollaillaan eikä niitä takaisin ole tullut, onko näitä bemareita miten paljon?
On se kumma kun tuntuu olevan jotenkin kiellettyä tuo laatikon öljynvaihto ja syy se ettei BMW:n mielestä sille ole tarvetta. Haittaako se jos auton omistaja haluaa kenties autolle pidempää elinikää kuin mitä BMW on suunnitellu? Sanoohan sen järkikin, että sitä tällä öljynvaihdolla nimenomaan kuuluisi hakea. Jos laatikossa on joku mekaaninen kuluminen yms. haitta niin eihän se voi millään adaptaatiolla, öljynvaihdolla tai bemarin vihreällä tarralla korjaantua. Se että nuissa laatikoissa on vikoja taitaa olla ihan fakta, se että miten paljon niitä on niin taitaa olla melko mahdotonta selvittää. Meneekö laatikko rikki jos öljyjä ei vaihdeta, ehkä. Meneekö se rikki vaikka öljyt vaihdettaisiin, ehkä. Hemi ei pysty todistamaan ettei öljynvaihdosta olis apua, järki sanoo että ei ole kuin korkeintaan hyötyä. Tosin eipä sitä kukaan pysty faktana todistamaan että uusista öljyistä jotain apua olis. Ellei kahta täysin identtistä autoa ajeta täysin identtisellä syklillä, toiseen öljyt vaihtaen ja toiseen ei. Faktaa ei ole, mutta järjellä ajateltuna uusista öljyistä varmasti on apua laatikon KESTON kannalta.
Jos öljyt pystyy vaihtamaan sinne laatikkoon niin miksei niitä sitten vaihtaisi, maksaa huomattavasti vähemmän kuin uusi laatikko ja saa ainakin jonkinlaisen "turvallisuudentunteen" että laatikon kestoa on edes yritetty omalla toiminnalla pitkittää.
Mitä tätä turhaa jauhaa. Hemi on varmasti itsekkin joskus nähnyt yli 200tkm ajetun bemarin laatikon käytetyt öljyt, sen näkee jo silmällä että tuskinpa on haittaa vaihtaa ne uuteen. En väitä että siitä olis hyötyä, mutta eihän siitä haittaakaan ole. Laatikon valmistaja kuitenkin on se mikä määrittää mitä heidän laatikko kestää, ei BMW. Sehän on ihan bemarin oma päätös noudattaako se niitä ohjeita. Edelleenkin mikä mahtaa olla ZF:n määrittämä tavoiteikä ja kilometrimäärä laatikolle ja mikä bemarin. Veikkaisin että ZF toivois paljon pidempää ikää vaihteistoille kuin BMW.
Leave a comment:
-
Missä ZF nämä tapaukset ovat täällä foorumilla jotka ovat loppuneet riittämäyyömään voiteluun? Siis ne joita sitten ”kiikutetaan” korjaamoille?Originally posted by markok View PostTämäpä tässä juuri on ongelma kun et ole käynyt vaihteistokorjaamoilla katsomassa asiaa. Jos olisit käynyt niin et kirjoittaisi noin. Näitä korjaamoitahan ei suomessa montaa ole ja monet foorumilaiset kiikuttaa vaihteistoja myös Recrolle korjattavaksi. Kun tuossa lähellä olevaan yhteen suomen parhaista laatikkokorjaamoista olen tutustunut ja omistajan kanssa jutellut niin siitä saa jo aika hyvän pohjan todellisuudelle. Laatikoita (myös ZF:n) on niin paljon korjattavana etteivät edes ehdi enää öljynvaihtoja tekemään. Jos Siekkinen johon öljynvaihdossa luotan olisi tämän ehtinyt tekemään en olisi edes alkanut ohjeita kyselemään täältä.
Se ettei näitä autoja makaa merkkiliikkeiden takapihoilla johtuu ihan siitä, että kellään vanhan auton omistajalla ei ole varaa viedä laatikkoa korjattavaksi merkkiliikkeeseen kun puoleen hintaan laatikon saa korjattua uutta vastaavaksi. Se että nämä laatikot ovat ongelmajätettä purkaamoiden hyllyllä johtuu ihan siitä, että suomalaiset purkaamot ovat hinnoitelleet itsensä ulos markkinoilta. Kukaan joka vähänkään viitsii hintoja ja laatua selvitellä ei osta suomalaisten purkaamoiden myymää paskaa.
Lopuksi vielä lainaus korjaajan suusta kuultuna "huonot öljyt syövät mekatroniikan ennenaikaisesti loppuun ja huonosti toimiva mekatroniikka syö ennenaikasesti laatikon loppuun"
Niin ja kukaan ei ole väittänyt, että laatikko räjähtää kesken ajon ja että matka jää kesken vaan laatikko alkaa humppaamaan kierroksia ja vaihdot eivät ole pehmeitä. Toisekseen tämä topicci oli 6HP laatikolle jossa on ihan eri ongelmat kuin tuossa Hemin rakastamassa AutoBildin e39:ssä.
Edit. Ei voi kun ihmetellä miten miehellä on aikaa kirjoitella sivutolkulla samaa tekstiä
GM askien ongelmista löytyy tuhansia viestejä, mutta ei yhtäkään ZF:n korkkaamisesta puutteellisen voitelun vuoksi?
Toisaalta, mitäpä jos väitän että ne korjaamoille kiikutetut laatikot ovat juuri niitä joiden öljyjen kanssa on läträtty?Last edited by Hemi; 07-02-2015, 13:19.
Leave a comment:
-
Varmasti EU lyö oman lusikkansa myös soppaan. Vähemmänhän siitä tulee jäteöljyä jos noihin ei vaihdella huolto-ohjelman mukaisesti öljyjä. Perus Suomi taksissakin laatikon öljy vaihtusi sitten kahdesta kolmeen kertaan ko yrittäjän ajosuoritteen aikana. Nyt vaihdetaan laatikko kun se poksahtaa ja niitä poksuu paljon taksikäytössä.Originally posted by ThemeJ View PostVoisko tämä olla juurikin jotain EU:n aiheuttamaan ympäristösäästöä? Sen takia Europpaamalleissa LL öljyt?
Leave a comment:
-
Voisko tämä olla juurikin jotain EU:n aiheuttamaan ympäristösäästöä? Sen takia Europpaamalleissa LL öljyt?Originally posted by Robi View PostOon varmasti aiemminkin johonkin topikkiin kirjoittanut että USA mallisten bemareiden huoltokirjassa on ZF merkkisen automaattilaatikon öljynvaihtoväli 100000ml.
Se että Euroopassa ei tällaista ole huolto-ohjelmassa johtuu ilmeisesti siitä että jenkkien oikeuskäytäntö loisi BMW:lle ongelmia jos laatikot poksuisi ja niihin ei olisi suositeltu autonvalmistajan puolelta öljynvaihtoa. Euroopassa ei samanlaisia oikeustaisteluita ole nähty joten täällä uskaltavat väittää että ovat longlife öljyjä.
Jokatapauksessa olen useisiin ZF sekä GM laatikoihin vaihdellut öljyjä ja jokaisen toiminta on parantunut uusilla öljyillä ja tähän mennessä ei ole mun korviin kantautunut että yksikään olisi rikkoontunut öljynvaihdon jälkeen.
Leave a comment:
-
Tämäpä tässä juuri on ongelma kun et ole käynyt vaihteistokorjaamoilla katsomassa asiaa. Jos olisit käynyt niin et kirjoittaisi noin. Näitä korjaamoitahan ei suomessa montaa ole ja monet foorumilaiset kiikuttaa vaihteistoja myös Recrolle korjattavaksi. Kun tuossa lähellä olevaan yhteen suomen parhaista laatikkokorjaamoista olen tutustunut ja omistajan kanssa jutellut niin siitä saa jo aika hyvän pohjan todellisuudelle. Laatikoita (myös ZF:n) on niin paljon korjattavana etteivät edes ehdi enää öljynvaihtoja tekemään. Jos Siekkinen johon öljynvaihdossa luotan olisi tämän ehtinyt tekemään en olisi edes alkanut ohjeita kyselemään täältä.Originally posted by Hemi View PostSiinä tapauksessahan niitä vihreälätkäisiä ZF vaihteistovikaisia bemareita pitäisi maata huoltoliikkeiden takapihoilla jo tuhansia. Makaako?
Se ettei näitä autoja makaa merkkiliikkeiden takapihoilla johtuu ihan siitä, että kellään vanhan auton omistajalla ei ole varaa viedä laatikkoa korjattavaksi merkkiliikkeeseen kun puoleen hintaan laatikon saa korjattua uutta vastaavaksi. Se että nämä laatikot ovat ongelmajätettä purkaamoiden hyllyllä johtuu ihan siitä, että suomalaiset purkaamot ovat hinnoitelleet itsensä ulos markkinoilta. Kukaan joka vähänkään viitsii hintoja ja laatua selvitellä ei osta suomalaisten purkaamoiden myymää paskaa.
Lopuksi vielä lainaus korjaajan suusta kuultuna "huonot öljyt syövät mekatroniikan ennenaikaisesti loppuun ja huonosti toimiva mekatroniikka syö ennenaikasesti laatikon loppuun"
Niin ja kukaan ei ole väittänyt, että laatikko räjähtää kesken ajon ja että matka jää kesken vaan laatikko alkaa humppaamaan kierroksia ja vaihdot eivät ole pehmeitä. Toisekseen tämä topicci oli 6HP laatikolle jossa on ihan eri ongelmat kuin tuossa Hemin rakastamassa AutoBildin e39:ssä.
Edit. Ei voi kun ihmetellä miten miehellä on aikaa kirjoitella sivutolkulla samaa tekstiäLast edited by markok; 07-02-2015, 11:34.
Leave a comment:
-
Oon varmasti aiemminkin johonkin topikkiin kirjoittanut että USA mallisten bemareiden huoltokirjassa on ZF merkkisen automaattilaatikon öljynvaihtoväli 100000ml.
Se että Euroopassa ei tällaista ole huolto-ohjelmassa johtuu ilmeisesti siitä että jenkkien oikeuskäytäntö loisi BMW:lle ongelmia jos laatikot poksuisi ja niihin ei olisi suositeltu autonvalmistajan puolelta öljynvaihtoa. Euroopassa ei samanlaisia oikeustaisteluita ole nähty joten täällä uskaltavat väittää että ovat longlife öljyjä.
Jokatapauksessa olen useisiin ZF sekä GM laatikoihin vaihdellut öljyjä ja jokaisen toiminta on parantunut uusilla öljyillä ja tähän mennessä ei ole mun korviin kantautunut että yksikään olisi rikkoontunut öljynvaihdon jälkeen.
Leave a comment:
-
Kyllä tässä keskustelussa minä ainakin ymmärrän Hemin pointin mitä hän tarkoittaa. Se, että mistään ei löydy todellakaan sellaista todistetta/testiä missä juuri näiden "iki" öljyjen vaihdoilla on pystytty pidentämään todistetusti laatikon kestoa? Vai onko? Eikä kukaan pysty todistamaan, että öljyn vaihto toi X-määrän lisää kilometrejä automaatin kestoikään? Tai sitten minulta on jäänyt vain lukematta nämä keskustelut:think
Sehän on täälä foorumilla tullut julki, että laatikon toiminta muuttuu yleensä parempaan suuntaan joko hetkellisesti tai siihen asti kun auto menee vaihtoon/hajoaa muuten. Itse vaihdoin sigun autoon öljyt mitä sain öljypohjasta tulemaan+suodattimen ja nyt rullattu noin 10tkm ja laatikon toiminta muuttui mielestäni parenmpaan suuntaan. Mutta tuon laatikon kestosta en voi tietää mihin se lopuksi päättyy?
Mun mielipide tähän asiaan lukemani perusteella täältä btcf:tä ja muualta netistä on, että auton ajotapa on aika ratkaiseva tekijä näiden aut.laatikoiden kestoon, kun näitä ei ole tarkoitettu varmaankaan kestämään kovia kiihdytyksiä taikka sudittelua tai kovalla pakkasella heti kaasupohjassa kiihdyttämiseen oli sielä lootassa ikiölyt tai ei.
Leave a comment:
-
Tuli tuossa vaan mieleen, että ainakin joskus 2000-luvun alussa oli autonvalmistajilla sellainen buumi näiden öljyjen kanssa. Yritettiin vähentää jäteöljyn määrä mahdollisimman pieneen ja näin ollen pienentää ajoneuvon ympäristökuormaa. Esim. Nissanilla oli muistaakseni 1.8l moottoreita joiden öljytilavuus oli alle 3l yms. Jos tämmönen ympäristösäästöhässäkkä on BMW:lläkin ollut mielessä niin olishan se loogista jos vaihteistoon ei tarvis vaihtaa öljyä ja näin ollen saada sitä omaa ympäristökuormaa pienemmäksi. ZF haluais vaihdettavan, mutta BMW sais jotain etuja esim. ympäristöviranomaiselta kun jäteöljykuorma vuotta kohden on pieni. Tämä vain mutuiluna eikä perustu mihinkään faktaan.
Leave a comment:
-
Tuossa 525tds bemarissa on laatikko, jota ei näytä olevan käytössä missään muussa mallissa. Missä on todisteet, että muutkin kestää yhtä kauan ja on tilattu juuri samoilla long life määrityksillä ja BMW:n erikoisosilla?
Pelkän ehjänä kestämisen lisäksi huomiota pitäisi kiinnittää laatikon toimivuuteen, siis siihen miten suuri ero siinä on uuteen ja miten paljon parempi tilanne olisi jos öljyt olisi vaihdettu. Siinä kuitenkin on selvä ero eikä samanlaista eroa saa aikaan vaikka kuinka nollaa laatikon adaptioita.
Laatikon adaptioiden nollaus muuten on kielletty BMW:n huolto-ohjeessa, miksi siinä teillä Hemi nyt tehdäänkin vastoin BMW:n ohjeita? Sama (OT) juttu on myös jarrujen huollossa liukutappien rasvaus, kielletty BMW:n virallisessa ohjeessa ja silti neuvot tekemään sen. Tuhannet BMW:n insinöörit ovat kuitenkin noita erikoistappeja hinkanneet ja päätyneet tuollaiseen ohjeeseen.
Leave a comment:
-
Miksi Hemi ohitit kokonaan tuon sonnybonds pistämän viestin? Onko adaptaation nollaaminen BMW:n huolto-ohjelmassa? Korjaako se rikkinäisen laatikon? Täällä useampi on jo sanonu että adaptaatio korjaa laatikon vain hetkeksi. Teillä vaihtoautot ilmeisesti nollaillaan eikä niitä takaisin ole tullut, onko näitä bemareita miten paljon?
On se kumma kun tuntuu olevan jotenkin kiellettyä tuo laatikon öljynvaihto ja syy se ettei BMW:n mielestä sille ole tarvetta. Haittaako se jos auton omistaja haluaa kenties autolle pidempää elinikää kuin mitä BMW on suunnitellu? Sanoohan sen järkikin, että sitä tällä öljynvaihdolla nimenomaan kuuluisi hakea. Jos laatikossa on joku mekaaninen kuluminen yms. haitta niin eihän se voi millään adaptaatiolla, öljynvaihdolla tai bemarin vihreällä tarralla korjaantua. Se että nuissa laatikoissa on vikoja taitaa olla ihan fakta, se että miten paljon niitä on niin taitaa olla melko mahdotonta selvittää. Meneekö laatikko rikki jos öljyjä ei vaihdeta, ehkä. Meneekö se rikki vaikka öljyt vaihdettaisiin, ehkä. Hemi ei pysty todistamaan ettei öljynvaihdosta olis apua, järki sanoo että ei ole kuin korkeintaan hyötyä. Tosin eipä sitä kukaan pysty faktana todistamaan että uusista öljyistä jotain apua olis. Ellei kahta täysin identtistä autoa ajeta täysin identtisellä syklillä, toiseen öljyt vaihtaen ja toiseen ei. Faktaa ei ole, mutta järjellä ajateltuna uusista öljyistä varmasti on apua laatikon KESTON kannalta.
Jos öljyt pystyy vaihtamaan sinne laatikkoon niin miksei niitä sitten vaihtaisi, maksaa huomattavasti vähemmän kuin uusi laatikko ja saa ainakin jonkinlaisen "turvallisuudentunteen" että laatikon kestoa on edes yritetty omalla toiminnalla pitkittää.
Mitä tätä turhaa jauhaa. Hemi on varmasti itsekkin joskus nähnyt yli 200tkm ajetun bemarin laatikon käytetyt öljyt, sen näkee jo silmällä että tuskinpa on haittaa vaihtaa ne uuteen. En väitä että siitä olis hyötyä, mutta eihän siitä haittaakaan ole. Laatikon valmistaja kuitenkin on se mikä määrittää mitä heidän laatikko kestää, ei BMW. Sehän on ihan bemarin oma päätös noudattaako se niitä ohjeita. Edelleenkin mikä mahtaa olla ZF:n määrittämä tavoiteikä ja kilometrimäärä laatikolle ja mikä bemarin. Veikkaisin että ZF toivois paljon pidempää ikää vaihteistoille kuin BMW.Last edited by ThemeJ; 07-02-2015, 10:41.
Leave a comment:
-
Tämä kyseinen BMW:hän on varsin hyvin dokumetointu ja juuri siitä syystä nostettu Autobildin jutun aiheeksi.Originally posted by peto2 View PostOlet nyt sekoittanut esimerkin ja todisteen merkitykset ja mistä tiedät mitä tuolle on tuon ajosuoritteen aikana tehty. Jos sulle riittää toimittajan sanat todisteeksi niin mikäs siinä
Tässäkin annetaan vaihtosuositukset ja osanumerot öljynvaihtopaketeille nimenomaan bemariin. -> http://www.zf.com/media/media/docume...hselkit_EN.pdf
Niitä muitakin miljoona ajettua bemaria on toki maailmalla ja Saksassa, mutta koska aukoton dokumentaatio puuttuu, ei niistä ole ainakaan eiroopan johtavassa automaksiinissa ennen tätä huudeltu.
Eli pidän juttua ja tapausta varsin luotettavana, vaikka ei todellakaan ole tässä BMW ikäluokassa mikään ainutkertainen tapaus.
Se ZF:n vaihtosuosite omille laatikoilleen ja omille öljyilleen ei ole mikään todiste, vaan kaukaa haettu uskonvahvistus omille mutuiluille (kysäise suoraan ZF:ltä ajaako nämä ohi BMW:n oman huolto-ohjelman, BMW:n kannat jo tiedätkin).
Niin, mitenkäs toimitaan niiden GM-laatikoiden kanssa? Mistä niiden öljynvaihtovälut käydään poimimassa?
Eli kyllä nyt tarvitaan näytille niitä öljyjen vaihtamattomuuteen hajonneita ZF laatikoita edes googlettamalla jokunen...tai edes yksi, josta voimme tämän öljynvaihtotarpeen kiistatta todeta?
Niitähän löytyy varmasti pilvin pimein, näillä kun alkaa ajosuoritteet vanhemmilla olemaan jo yli puolen miljoonan todella monella?
Missä kohtaa muuten niiden ZF laatikoiden sitten pitäisi alkaa ”poksahdella” jos luottaa BMW:n viralliseen huolto-ohjelmaan eikä öljyjä vaihda kuten suurin osa BMW kuluttajista?
Kerrotko jonkun faktoihin perustuvan haarukan missä kohtaa voi olettaa näiden öljyjen vaihtoja tekemättömien laatikoiden alkaa hajota ja aivan erityisesti sen, mikä sielto oikeasti ”hajoaa”/loppuu?
Tämä kuitenkin pitää myös olla ”faktana” tiedossasi, koskla virallinen huolto-ohje ei kelpaa?
Eli pistä nyt nuo alkajaisiksi faktana myös minun tarkasteltavaksi, niin keskustellaan lisää?
Tai no...ok, leikitään vähän ja otetaan tuo ZF:n oma suositus mukaan tasavertaiseen vastakkainasetteluun BMW:n oman huolto-ohjelman kanssa joka on että ne öljyt oikeasti kestävät vähintään sen mitä itse laatikkokin, eli sanotaanko tuon miljoonan+.
No, nyt meidän pitää siis päättää kumpi on oikeassa, BMW vai ZF ja miten vain ja ainoastaan voimme asian todeta?
Ainoastaan tutkimalla molempien väittämien suoraan johtamaa seurausta, eli että eroaako nämä öljyjä vaihtamattomat laatikot (joita on kuitenkin enemmistö), mitenkään ajosuoritteiltaan ZF:n antamien ”suositusten” läpi ”harrastetuista” autoista.
Mikäli ZF:n ”suositus pitää paikkansa, niitä ”poksahtaneita” ZF.iä on kuin onkin maailmalla tuhansia ja niistä Googlen löytämiä juttuja joka tapauksessa useita kymmeniä, ehkä satoja.
Löytyy usealta sivustolta kuvia laakeripinnoista, kytkinpakoista ja yleensäkkin tujoista mitä heikko voitelu on näihin laatikoihin aikaansaanut(näitä löytyi aikoinaan satoja myös GM-laatikoista, joten niitä varmasti löytyy myös ZF:stä).
Vai käykö niin että nämä mihin öljyjä ei ole koskaan vaihdettu ei mitenkään eroa ajosuoritteiltaan ZF ””suositusten” autoista?
Eli kumpi tapaus tällä hetkellä valllitsee ja hallitsee totuutta, BMW:n vai ”ZF”:n?Last edited by Hemi; 07-02-2015, 02:26.
Leave a comment:
-
Olet nyt sekoittanut esimerkin ja todisteen merkitykset ja mistä tiedät mitä tuolle on tuon ajosuoritteen aikana tehty. Jos sulle riittää toimittajan sanat todisteeksi niin mikäs siinäOriginally posted by Hemi View PostJos minä näytän ensiksi, näytätkö sinä omasi sen jälkeen....vai onko se se mikä on romantiikkaa:
http://www.autobild.de/bilder/unser-...109.html#bild1
Tässäkin annetaan vaihtosuositukset ja osanumerot öljynvaihtopaketeille nimenomaan bemariin. -> http://www.zf.com/media/media/docume...hselkit_EN.pdf
Leave a comment:
-
No niin, heti kun miehen pitäisi näyttää omansa, se katoaa kuin pieru Saharaan...Originally posted by Hemi View PostJos minä näytän ensiksi, näytätkö sinä omasi sen jälkeen....vai onko se se mikä on romantiikkaa:
http://www.autobild.de/bilder/unser-...109.html#bild1
Leave a comment:
Leave a comment: