Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by tabasco View Post
    Tätä oon miettinyt. Miten vaihteet käydään läpi nosturilla, kun auto ei anna paikoillaan laittaa kakkosta isompaa sisään (E6x)? Pitäisikö ajaa rullilla
    Miksei muka? Jos pyörät ilmassa kerta ollaan niin tokihan kaikki vaihteet voi selata läpi kun takapyörät pyörivät ihan samalla lailla kuin ajossakin.

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    ZF:n sivuilta löyty ohje.

    Öljyn lämpötila oltava 30-35C kun aloittaa tarkastuksen. Ilmastointi päällä, vaihteet käytävä läpi ja P-asennossa sitten tarkistaa öljynmäärän kun auto tyhjäkäynnillä. Pitäisi lirua öljyä ja öljyn lämpötila ei saa olla yli 45C.
    Tätä oon miettinyt. Miten vaihteet käydään läpi nosturilla, kun auto ei anna paikoillaan laittaa kakkosta isompaa sisään (E6x)? Pitäisikö ajaa rullilla

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Mikä on virallinen ohje öljymäärän tarkastukseen ZF 6HP19 laatikossas?
    ZF:n sivuilta löyty ohje.

    Öljyn lämpötila oltava 30-35C kun aloittaa tarkastuksen. Ilmastointi päällä, vaihteet käytävä läpi ja P-asennossa sitten tarkistaa öljynmäärän kun auto tyhjäkäynnillä. Pitäisi lirua öljyä ja öljyn lämpötila ei saa olla yli 45C.

    Mulla oli lämmöt 41C tarkastushetkellä, pikkusen tiputti (nimenomaan tiputti, ei tullut pienenä norona) ja peilillä vielä katottiin, niin oli just siinä reiän alareunan tasolla.
    Joutu ajamaan jonkun matkaa, ennen tarkistusta ja vaikka jonkin verran odottelin, niin ei kerenny riittävästi jäähtyä (testeri kun laitettiin kiinni, oli 37C lämmöt).

    Pitäisikö hieman lisätä öljyä? Paljonko? :think

    Leave a comment:


  • heifetz
    replied
    Originally posted by juhari View Post
    ... Entäs jos kyse onkin vielä tässä vaiheessa epäpuhtauksien aiheuttamasta vaivasta, jonka sais hoidettua putsaushuollolla, eikä mekaanisen korjauksen tarvetta vielä olisikaan?
    Olen saanut ymmärtää, että noilla metreillä ovat puhdistushuollon avulla monetkin elpyneet pelikuntoon, varsinkin nykimisen ja epämukavien vaihtojen ongelmissa...
    Hups, meni vastauksesi huomaamatta. No nyt alkoi kierroslukumittari heilua 95km\h nopeudessa vakkari päällä (auto myös vähän nykii heilunnan aikana). Menee pois kun heittää manuaalille ja vaihtaa ylös alas pari kertaa. Muuten laatikko vaihtaa hyvin. Auttaisiko öljyjen vaihto myös tähän, vai onko turbiini tekemässä hirttosilmukkaa itselleen?
    Last edited by heifetz; 30-10-2015, 08:12.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Mikä on virallinen ohje öljymäärän tarkastukseen ZF 6HP19 laatikossas?

    Syksyllä vaihdatin öljyt, mutta mieltä jäänyt kaivelemaan korkea lämpötila jossa katsoi propusta valuuko öljyä. Oisko ollu joku 43C testerin mukaan (lisäksi sen testerin ohjeessa sanottiin kuulemma noin "korkeat" lämmöt ja piti oikein odotella että öljyt hieman lämpeää).

    Voisi huvikseen käydä vielä tarkistuttamassa, kunhan saisi hyvät ohjeet kuinka menetellä ja opastaa käestäpitäen asentajaa (tästähän ne oikein tykkää )? Melkein viisain olisi tehdä tämäkin itse, mutta en saa autoa vaateriin missään, että mahtuisin alle.

    Leave a comment:


  • juhari
    replied
    ... Entäs jos kyse onkin vielä tässä vaiheessa epäpuhtauksien aiheuttamasta vaivasta, jonka sais hoidettua putsaushuollolla, eikä mekaanisen korjauksen tarvetta vielä olisikaan?
    Olen saanut ymmärtää, että noilla metreillä ovat puhdistushuollon avulla monetkin elpyneet pelikuntoon, varsinkin nykimisen ja epämukavien vaihtojen ongelmissa...

    Leave a comment:


  • heifetz
    replied
    250tkm ajettu ja marmori suositteli jo öljyjen vaihtamista. Loota ei muuten oireile paitsi potkaisee noin joka 3s kerta kun auton käynnistää. Taidan kuitenkin jättää väliin ja vien recrolle jos alkaa tulla lisää oireita. Tulee sitten kerralla kuntoon.

    Leave a comment:


  • ihi
    replied
    Originally posted by juhari View Post
    Termarisysteemihän useissa on ja juuri mainitsemaasi tarkoitukseen. Laatikkoölyn lämpötilaa näillä keinoilla tietty yritetään saada optimiin, mutta vääjäämättä ajaudutaan sinne 90-100C paikkeille, tuo lämpötila edesauttaa toki kosteuden poistamisessa öljystä, mikä osaltaan parantaa käyttöikää... Kannatta joskus kokeilla testerillä miltä askin öljylämmöt näyttää...
    Juu, e38 750i (5hp30) tuli joskus seurailtua hyvinkin tarkkaan. 80-90astetta näytti olevan hieman ajotavasta riippuen. 90 tossutellessa kuumalla kelilä ja lähempänä 80 turbiini lukittuna moottoritiellä. Pidempi tyhjäkäyttö nosti sitten lämmöt hieman yli sadankin josta ne sitten laski lähes välittömästi ajoon lähtiessä.

    Öljy(ilma jäähdytteisellä (5hp30) e39 540i:llä nuo lootan lämmöt taasen tuppasivat heittelemään talviaikaan siellä 40-100 välillä riippuen ajonopeuksista ja kuormituksista. Ei taida olla termostaattia tuossa systeemissä laisinkaan tai ainakaan se ei ollut ehjä jos sellainen oli.

    Leave a comment:


  • juhari
    replied
    Termarisysteemihän useissa on ja juuri mainitsemaasi tarkoitukseen. Laatikkoölyn lämpötilaa näillä keinoilla tietty yritetään saada optimiin, mutta vääjäämättä ajaudutaan sinne 90-100C paikkeille, tuo lämpötila edesauttaa toki kosteuden poistamisessa öljystä, mikä osaltaan parantaa käyttöikää... Kannatta joskus kokeilla testerillä miltä askin öljylämmöt näyttää...

    Leave a comment:


  • ihi
    replied
    Originally posted by juhari View Post
    kuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.
    Mitäs kun noissa tapaa myös termostaattiventtiileitä jotka ohjaa jäähdytysnestettä joko suoraan moottorista kuumalta puolelta tai viileastä jäähdyttimen alaosasta sinne vaihtimeen. Riippuen tarviiko öljyä lämmittää vai jäähdyttää.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by juhari View Post
    Tietty hyvin huolletusta kulkineesta saa myös paremman hinnan myydessä.
    Ei taida olla mitään vaikutusta hyvityshintaan jos 400tkm ajetussa autossa on laatikon öljyt vaihdettu 60tkm välein.Mutta rahaa on palanut noilla sinun 60tkm vaihtoväleillä varmaan 3000-4000€.
    Last edited by Heguli 31; 30-10-2015, 08:01.

    Leave a comment:


  • juhari
    replied
    Hyviä ajatuksia sinulla,
    Mulla aikaisin laatikkohuolto tehty 82tkm f30:een, ollut matka-ajossa pääsääntöisesti, ei vetokoukkua, eli ajettu normaaleissa olosuhteissa.
    Olin paikalla kun huoltolaite kytkettiin käyttöön ja näkölasista sain katsottua millasta öljyä laatikossa virtaa. Yllätykseksi öljyssä oli selvästi havaittavissa epäpuhtautta, niinpä vaihteistoon tehtiin täysi BG huolto (reilut 400€)
    F10:iin tehtiin myös taysi huolto 161tkm, siinä oli jo reilusti epäpuhtautta öljyssä.

    Faktaa on se, että öljyn epäpuhtaudet aiheuttavat automaattien vikaantumista ja toimintahäiriöitä ennemmin tai myöhemmin.
    Mainittu 60tkm vaihtovälinä tarkoittaa pääsääntöisesti sitä, että öljy vaihdetaan ennenkuin se alkaa likaantua, ja siten ei tarvita puhdistushuoltoa.
    Kuinka kauan eri automaatit sietävät likaantuvaa öljyä toimintakuntoisena - ei tietoa, mutta itse en omissa ajokeissa halua sitä myöskään kokeilla, vaan öljyt vaihtuu varmasti ajoissa.

    Kun tuo universaali öljy ylittää laatikkoon suunnitellun öljyn laatuvaatimukset, niin en oikeen osaisi sitä huonommaksikaan väittää, vaikkakin se on selvästi halvempaa kuin merkkiliikkeen tarjoama öljy esim f30 ja f10 8-vaihteisiin. Kaikki automaattiöljythän ovat jokatapauksessa enemmän tai vähemmän lisäaineistettuja Atf-öljyjä. Hintaerojen selitys tuntuu olevan valmistajien ja jakeluportaiden erilaisissa katetavotteissa.

    Suosittelen huoltamaan, varsinkin reilummin ajetuissa autoissa huomaa laatikon toimivuudessa selviä eroja, esim omissa viissatkuissa ilmennyt hiljainen "tönäisy" liikennevaloihin hiljennettäessä, laatikon vaihtaessa pienemmälle, jäi kokonaan pois ja muutenkin vaihtotapahtumat olivat huomaamattomampia.

    Itselläni ajatus mielummin huoltaa hyvin ennakoivasti, kuin maksella kerralla kalliimpia remppoja ja olla ilman kulkupeliä.
    Tietty hyvin huolletusta kulkineesta saa myös paremman hinnan myydessä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by juhari View Post
    Sen verran aiheeseen öljyjen näkökulmasta;
    markkinoiden parhaimpienkin automaattivaihteistoöljyjen (myös longlife) käyttöikä on suoraan riippuvainen käyttölämpötilasta. Jos kuviteltaisiin, että öljyn lämpötila olis max 80C niin silloin olis mahdollista öljyillä päästä jopa 160tkm, MUTTA kuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.

    Normaaliajossa automaattiöljyjen lämpötilat on tutkittu olevan välillä 90-100C.
    Öljyn käyttöikä taasen puolittuu jokaista 10C lämpötilan nousua kohti, eli 90C n.80tkm ja 100C n.40tkm!!!
    Kun nämä ajomäärät ylittyvät alkaa järjestelmään kertyä vikaantumista aiheuttavaa likaa, minkä voi tunnistaa tummenevasta öljystä.
    En ota kantaa kunkin vaihteistovalmistajan / laatikkotyypin kykyyn sietää epäpuhtauksia öljyssä vielä toimiakseen ilman havaittavia vikoja, mutta yleisesti suositellaan realistiseksi öljynvaihtoväliksi 60tkm, jos ajat isoilla kuormilla tai vedät vaunua on järkevää vaihtaa öljyt tietty useammin.

    JOS VAIHTOVÄLI ON VENÄHTÄNYT, niin on hyvin suositeltavaa suorittaa järjestelmän puhdistus oikeantyyppisellä kemikaalilla turvallisesti esim BG 106(ei saa olla liuotinpohjainen sakkojen, karstan ym irtoamisen vuoksi), mikä syötetään vanhan öljyn sekaan lämpimään vaihteistoon 15-30min ajaksi koneen käydessä, minkä jälkeen öljymäärä vaihdetaan 100%:sti.
    Uuteen öljyyn kannattaa myös laittaa öljyn tehostaja pidempää käyttöikää ja mukavampia vaihtoja ajatellen.

    Onneksi olemme itse lopulta päättämässä kuinka hyvin tai huonosti automaattiamme huollatamme vai haluammeko kokeilla kuinka pitkälle mikäkin laatikko sietää kasvavaa epäpuhtauksien määrää öljyssä ja mitä mahdollinen korjaus maksaa, varsinkin kun takuuajan ulkopuolella maksaja on tiedossa.

    Itsellä kokemusta E60, F10 ja F30 (82-280tkm) BG automaattivaihteistohuolloista, vaatimukset ylittävästä universaalista öljystä ja kemikaaleista. Turvallista ja toimivaa. (Tais mennä jo mainostamiseksi, tsori)
    Sinulla lienee tarjota jotain faktaa väitteittesi tueksi? Vai onko nämä tiedot peräisin öljynmyyjältä, joka haluaa vaan myydä mahdollisimman paljon öljyä..?

    Vai, että laatikon öljyt pitäisi siis vaihtaa joka toisen moottoriöljynvaihdon yhteydessä.. Universaali öljy on muka parempaa, kuin öljy jolla laatikko suunniteltiin toimimaan? Mitä tulee noihin mainitsemiisi kilometreihin, niin
    noista nyt ei vielä voi päätellä oikein mitään. Monille zf bensa steppilaatikoilla (e39) on kuitenkin menty alkuperäisillä öljyille yli 500tkm..

    Mainostamasi BG huolto sanoo, että homma alkaa tuolla puhdistuksella ja sitten laatikon kaikki öljyt vaihdetaan. Ei siis taida selvitä ovesta ulos vielä 500€. Tämä ilo kun tehdään kerran 60tkm niin 300tkm matkalle palaa rahaa yli 3k€. Tällä rahalla taitaa sen laatikon jo kerran rempata recrolla.

    Leave a comment:


  • juhari
    replied
    Kannattaa huoltaa!

    Sen verran aiheeseen öljyjen näkökulmasta;
    markkinoiden parhaimpienkin automaattivaihteistoöljyjen (myös longlife) käyttöikä on suoraan riippuvainen käyttölämpötilasta. Jos kuviteltaisiin, että öljyn lämpötila olis max 80C niin silloin olis mahdollista öljyillä päästä jopa 160tkm, MUTTA kuten tiedämme öljyn jäähdytyksen/lämmityksen yleensä tapahtuvan lämmönvaihtimessa, jossa toisella puolella on moottorin jäähdytysneste, mikä on normaaliajossa n.90C, joten öljyn max lämpötila 80C ei pysty toteutumaan.

    Normaaliajossa automaattiöljyjen lämpötilat on tutkittu olevan välillä 90-100C.
    Öljyn käyttöikä taasen puolittuu jokaista 10C lämpötilan nousua kohti, eli 90C n.80tkm ja 100C n.40tkm!!!
    Kun nämä ajomäärät ylittyvät alkaa järjestelmään kertyä vikaantumista aiheuttavaa likaa, minkä voi tunnistaa tummenevasta öljystä.
    En ota kantaa kunkin vaihteistovalmistajan / laatikkotyypin kykyyn sietää epäpuhtauksia öljyssä vielä toimiakseen ilman havaittavia vikoja, mutta yleisesti suositellaan realistiseksi öljynvaihtoväliksi 60tkm, jos ajat isoilla kuormilla tai vedät vaunua on järkevää vaihtaa öljyt tietty useammin.

    JOS VAIHTOVÄLI ON VENÄHTÄNYT, niin on hyvin suositeltavaa suorittaa järjestelmän puhdistus oikeantyyppisellä kemikaalilla turvallisesti esim BG 106(ei saa olla liuotinpohjainen sakkojen, karstan ym irtoamisen vuoksi), mikä syötetään vanhan öljyn sekaan lämpimään vaihteistoon 15-30min ajaksi koneen käydessä, minkä jälkeen öljymäärä vaihdetaan 100%:sti.
    Uuteen öljyyn kannattaa myös laittaa öljyn tehostaja pidempää käyttöikää ja mukavampia vaihtoja ajatellen.

    Onneksi olemme itse lopulta päättämässä kuinka hyvin tai huonosti automaattiamme huollatamme vai haluammeko kokeilla kuinka pitkälle mikäkin laatikko sietää kasvavaa epäpuhtauksien määrää öljyssä ja mitä mahdollinen korjaus maksaa, varsinkin kun takuuajan ulkopuolella maksaja on tiedossa.

    Itsellä kokemusta E60, F10 ja F30 (82-280tkm) BG automaattivaihteistohuolloista, vaatimukset ylittävästä universaalista öljystä ja kemikaaleista. Turvallista ja toimivaa. (Tais mennä jo mainostamiseksi, tsori)

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Harmi vaan kun tuossa topicissa yli puolet viesteistä on asiaan kuulumattomia. Joku mode jos viitsisi siivota tuon niin olisi paljon käyttökelpoisempi.
    Juu hiukan oli offtopiccia. 172 postausta siirretty tähän topicciin ja 54 jäi sinne

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎