Originally posted by janke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En löytänyt haulla joten kysytään täälä.
Ajattelin vanhan laatikon kunnostaa jahka sen saan, niin mistä olette hankkineet tiiviste sarjoja noihin automaattilootiin? Onko esim. tuossa linkissä kaikki tarvittavat tiivisteet venttiilikoneistoon tms:
Ja mitä kaikkea on hyvä vaihtaa?Last edited by janke; 12-07-2015, 09:31.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostLoota tuli hankittua ja voiko tuolle loodalle tehdä jotain kun se on tuossa tallissa odottamassa asennusta? Meinaan, että kannattaisko vaihtaa suodatin ja tiiviste tässä vaiheessa kun se tuossa maassa kerta lojuu? pystyiskö sitä jotenkin huuhtelemaan tässä vaiheessa??
Leave a comment:
-
-
Lisätään nyt omat kokemukset tänne jos sattuu jollakulla olemaan vastaava tilanne ja mietityttää öljynvaihto laatikkoon.
Eli saksasta tuotu yli 100k ajettu F11 530xd tehtaan vetokoukulla. Jakovaihteisto oli auton ostaessani rikki, tämä aiheutti kovemmissa kiihdytyksissä nykimistä -> uusi jakovaihteisto tuli tehtaan goodwill-takuuseen (ilmeisesti kiitos täydellisen merkkihuoltohistorian). Nykiminen poistui.
Tämän jälkeen huomion kiinnitti laatikon ajoittain kulmikas vaihtaminen pienemmillä nopeuksilla ja -vaihteilla (jonka ongelman nykiminen oli peittänyt). Ongelma todettiin myös huollossa, mutta vikakoodian ei, lisäksi kerrottiin että tehtaalta on olemassa bulletin, jonka perusteella kyseessä voi olla ominaisuus -> ehdotus, että seurataan tilannetta.
Itse totesin, että autossa moni asia viittasi ZF:n ohjeen mukaiseen kovaan ajosuoritteeseen ensimmäisen 100k aikana (koukussa runsaan käytön jäljet, ensimmäisen omistajafirman toimiala, moottorikoko ja se tosiasia että jakovaihteisto oli saatu rikki). Päätin siksi vaihdattaa öljyt laatikkoon ZF:n ohjeen mukaan ja ihan merkkihuollossa BMW:n huolto-ohjeen mukaan (ei siis huuhtelemalla). Samalla tietysti adaptaatioiden nollaus.
Lopputuloksena kohta 5000 km ajojen perusteella ongelma poistui öljynvaihdolla täysin, laatikon valmistajan ohjeita noudattaen.
MOT: ikiöljyn kestoikä riippuu täysin siitä, miten öljyä rasitetaan. Kun öljy on tullut tiensä päähän, vaihtaminen lisää ajomukavuutta merkittävästi. Onko sitten mukavuusmielessä "loppuun ajettu" laatikon käyttöikää lyhentävä tekijä, en tiedä eikä kiinnosta, en halua ajaa nykivällä laatikolla metriäkään, saati mijoonia.
Leave a comment:
-
-
Loota tuli hankittua ja voiko tuolle loodalle tehdä jotain kun se on tuossa tallissa odottamassa asennusta? Meinaan, että kannattaisko vaihtaa suodatin ja tiiviste tässä vaiheessa kun se tuossa maassa kerta lojuu? pystyiskö sitä jotenkin huuhtelemaan tässä vaiheessa??
Leave a comment:
-
-
Realoemin mukaan tätä kyseistä laatikkoa ei ole käytetty kun 523 ja 528:think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by herrakani View PostEi siinä mitään taikaa ole. Valmistenumerolla kun kattoo realoem.com :ista niin saa selville mikä looda sulla on ja loodan sarjanumeroa klikkaamalla löytyy missä automalleissa täsmälleen sama laatikko on ollut.
5hp18 on ollu mun muistin mukaan "vihreellä kilvellä" ja "mustalla kilvellä" ja niistä on parikolme eri versiota. Ite laittaisin sumeilematta a:n b:n tilalle ja kerran laitoinkin. Tää tosin räjähti mut se oli oma mokkelo.
En suosittele sikapoljentaa 5hp18:lla vaikka olis remontoitukin.
En ole tosiaankaan kyllä polkenu, varsinkaan suditellut kun sen tietää että eihän nämä vanhat enää mitään kestä.Tiedossahan tämä olikin että laatikko porsii jossain vaiheessa, mutta ei olisi juuri nyt tarvinnut...
Leave a comment:
-
-
Guest repliedOriginally posted by janke View PostKysytään täältä että onko nämä bemujen automaatilaatikot AINA malli kohtaisia? Eli, mistä tiedän että mikä laatikko sopii mihkäkin malliin tms? Ongelma on siinä, että kun itsellä on haussa tuohon 523:n laatikko ja tarjontaa on pirusti, mutta kaikki tarjoukset on 300-sarjalaisista tai diiseleistä!!:think
Olenko ymmärtänyt oikein jos vaikka löytyisi 300-sarjan 5hp18 loota, niin silloin pitäisi ehkä jotain koodata jos se muuten kävis fyysisesti paikoilleen?
Auttakaa kun ei netistä löydy mitään kunnollista tietoa.
5hp18 on ollu mun muistin mukaan "vihreellä kilvellä" ja "mustalla kilvellä" ja niistä on parikolme eri versiota. Ite laittaisin sumeilematta a:n b:n tilalle ja kerran laitoinkin. Tää tosin räjähti mut se oli oma mokkelo.
En suosittele sikapoljentaa 5hp18:lla vaikka olis remontoitukin.
Leave a comment:
-
-
Kysytään täältä että onko nämä bemujen automaatilaatikot AINA malli kohtaisia? Eli, mistä tiedän että mikä laatikko sopii mihkäkin malliin tms? Ongelma on siinä, että kun itsellä on haussa tuohon 523:n laatikko ja tarjontaa on pirusti, mutta kaikki tarjoukset on 300-sarjalaisista tai diiseleistä!!:think
Olenko ymmärtänyt oikein jos vaikka löytyisi 300-sarjan 5hp18 loota, niin silloin pitäisi ehkä jotain koodata jos se muuten kävis fyysisesti paikoilleen?
Auttakaa kun ei netistä löydy mitään kunnollista tietoa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Kernwaffe View Postbtw itselle vastattiin näin
"Hei,
Täysin tarkkaa hintaa ei automaattivaihteiston öljynvaihdolle ole, mutta suunnilleen n.1000e on kokonaishinta joka muodostuu seuraavista vaiheista.
-vikamuistin luku/vaihteiston toimintatarkastus
-vaihteiston öljyjen valutus tyhjennys propun kautta (saadaan n.40% kokonaismäärästä pois
-vaihteiston täyttö uudella öljyllä ja vaihteiston lämmitys
-vaihteiston öljypohjan irroitus/öljyn valutus (n.40% öljytilavuudesta)/suodattimen uusinta/öljypohjan kiinnitys
-vaihteiston täyttö/vaihteiston lämmitys/öljytason tarkastus"
Autokeskus
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Gedd View PostVoisi kuvitella että tuossa näkee miten se vaihto pitäisi tehdä, paketti auki, pestään ja puhdistellaan hyvin ja vaihdetaan muutama kuluva osa ja uudet öljyt ja suodatin sisään.
Kukas suomessa tekisi tuolla sivulla näkyvän huollon askiin? Powermatic?
"Hei,
Täysin tarkkaa hintaa ei automaattivaihteiston öljynvaihdolle ole, mutta suunnilleen n.1000e on kokonaishinta joka muodostuu seuraavista vaiheista.
-vikamuistin luku/vaihteiston toimintatarkastus
-vaihteiston öljyjen valutus tyhjennys propun kautta (saadaan n.40% kokonaismäärästä pois
-vaihteiston täyttö uudella öljyllä ja vaihteiston lämmitys
-vaihteiston öljypohjan irroitus/öljyn valutus (n.40% öljytilavuudesta)/suodattimen uusinta/öljypohjan kiinnitys
-vaihteiston täyttö/vaihteiston lämmitys/öljytason tarkastus"
Autokeskus
Leave a comment:
-
-
Originally posted by JaniLap View PostPaljon siellä pieniä koloja kyllä on, ja tähän liittyen toiselta foorumilta kuvasarjaa ZF:n tehtaalla suoritettuun kunnostustyöhön:
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361
Voisi kuvitella että tuossa näkee miten se vaihto pitäisi tehdä, paketti auki, pestään ja puhdistellaan hyvin ja vaihdetaan muutama kuluva osa ja uudet öljyt ja suodatin sisään.
Kukas suomessa tekisi tuolla sivulla näkyvän huollon askiin? Powermatic?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Sädde View PostJoo, kuuluu, mutta täälläkin ollut paaaljon juttua siitä paska shokista jne.
Mutta ei kyllä omaan silmään ole sattunut että olisi jotain mennyt rikki, kun on vaihtanut öljyt, siis että öljy määrä on oikea...
No katotaan mitä käy, toiset sanoo ettei kannata, toiset on taa sitä mieltä, antaa mennä.
Itse vain olen ollut vähän laiska, siis ne olisi voinut vaihtaa heti kun hommasin, mutta silloin tuli arvottua, että kannattaako vai ei, nyt otin sen riskin
Leave a comment:
-
-
Joo, kuuluu, mutta täälläkin ollut paaaljon juttua siitä paska shokista jne.
Mutta ei kyllä omaan silmään ole sattunut että olisi jotain mennyt rikki, kun on vaihtanut öljyt, siis että öljy määrä on oikea...
No katotaan mitä käy, toiset sanoo ettei kannata, toiset on taa sitä mieltä, antaa mennä.
Itse vain olen ollut vähän laiska, siis ne olisi voinut vaihtaa heti kun hommasin, mutta silloin tuli arvottua, että kannattaako vai ei, nyt otin sen riskin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Sädde View PostItse juuri vaihdoin omaan e30 automaatti ix, jossa on tuo ZF 4HP 22
Ei mitään hajua milloin on vaihdettu jne, itse ajanut noin 45tkm ja 4vuotta.
Öljyt oli kyllä aika litkua, mutta puhtaan näköiset, suodatin aika puhtaan nälköinen ja ne magneetit ok, pientä metalli mömmö kertymää oli....
Nyt on uudet öljyt+suodatin ja ajettu noin 200km, vielä ei ole mitään ongelmia
Leave a comment:
-
Leave a comment: