Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TheRipper
    replied
    Originally posted by sonnybonds View Post
    Mä olen päätynyt siihen, että jos lähes tonnin maksaa Suomessa huuhtelemalla tehty öljynvaihto alkuperäisöljyillä, niin se on kyllä liikaa. Virossa vastaava operaatio alle 500 euroa, joka on jo siedettävämpi ja jos sen yhdistää lomamatkaan, niin sitä voisin jopa harkitakin.
    Kukas hemmetti siitä nyt noin paljon velottaa?

    Eikös hinnat siellä 300-400 luokassa ole? Öljyt maksavat sen about 130€ (Ravenol ATF 6HP) + postit saksasta...työstä 200€....

    Leave a comment:


  • sonnybonds
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minulla ainakin vaikutus oli täysin erilainen: nollauksella tulee huonosti nykien vaihtava laatikko, ei mitään muuta. Öljyt vaihtamalla (ja nollauksella) tulee pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko joka myös tuntuu vähemmän luistavalta nopeissa kiihdytyksissä.

    Kai teillä kuitenkin on vaihdettu öljyjäkin ja oikeasti vertailtu noita?
    Miten pitkä aika sulla on öljyjenvaihdosta? Eli haen sitä onko vain hetkellinen vaikutus vai pidempiaikainen


    Mä olen päätynyt siihen, että jos lähes tonnin maksaa Suomessa huuhtelemalla tehty öljynvaihto alkuperäisöljyillä, niin se on kyllä liikaa. Virossa vastaava operaatio alle 500 euroa, joka on jo siedettävämpi ja jos sen yhdistää lomamatkaan, niin sitä voisin jopa harkitakin.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minulla ainakin vaikutus oli täysin erilainen: nollauksella tulee huonosti nykien vaihtava laatikko, ei mitään muuta. Öljyt vaihtamalla (ja nollauksella) tulee pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko joka myös tuntuu vähemmän luistavalta nopeissa kiihdytyksissä.

    Kai teillä kuitenkin on vaihdettu öljyjäkin ja oikeasti vertailtu noita?
    Näistä jokainen on yksilö ja toisiin nollaus vaikuttaa, toisiin ei juurikaan ja yleensä ottaen käytös muutenkin ihan aluksi voi olla samanlaisissakin kokoonpanoissa hieman erilaista, erityisesti siis ZF laatikoissa.
    GM-askit muuttuu oikeastaan kaikki samanlaiseksi, eli vaihdet selvästi nopeutuvat, terävöityvät ja "logiikka löytää takaisin sisuksiin”(nollattava kerran vuodessa jos haluaa ajaa hyvin vaihtavalla laatikolla).

    Meillä ei ole koskaan vaihdettu ei niin omiin kuin ei myyntiautoihinkaan laatikkoöljyjä vain vaihtamisen ilosta (ainoastaan silloin kun huolto-ohjelma niin milläkin km-lukemalla on vaatinut/lähinnä muut merkit).
    Toki meillä öljyjä näihin on jouduttu vaihtamaan monista muista syistä paljonkin ja vaihdetaan myös silloin jos joudutaan lisäämään vähänkin koska suodatin on vaihdettava tällöin joka tapauksessa/jo litra uutta pesee laatikon(vaihdetaan myös jos on pienikin epäilys että laatu on väärä...ja usein on).
    Eli tiedän kyllä tasan tarkkaan mitä se hetkellinen uuden öljyn korkeampi viskositeetti tekee vaihtologiikalle ja kuinka pitkäksi aikaa ja mitä tekee pelkkä adaptaatioiden nollaus.

    Leave a comment:


  • sonnybonds
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tästä on tasan kahta mieltä pehmentääkö vai nopeuttaako öljynvaihto laatikon toimintaa, riippuu ihan siitä keneltä kysyy, mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).

    Toisekseen, nämä vaihdot eivät suinkaan ole riskittömiä koska määrät ja laadut oikeassa elämässä ovat mitä sattuu.
    Lisäksi se mikä on myös fakta on se että metallipurua sisältävää sedimenttiä on pitkään kierrossa vaihdon jälkeen ja tällä varmasti on jonkinlainen vaikutus kaikilla liukupinnoilla.
    Eli on kyseenalaista pidentääkö koko vaihto laatikon elinikää, varsinkin kun mitään näyttöä ei ole olemassakaan vaihtojen elinikää pidentävästäkään vaikutuksesta suhteessa niihin joihin vaihtoja ei tehdä.

    Eli lisää nyt kuitenkin faktana se että jokaisessa vaihdossa ja sen jälkeen on paljon hiovaa metallia kierrossa ja suhteellisen pitkään ennen kuin suodatin sen pikku hiljaa saa kierrosta kaapattua.
    Näin varmasti onkin, mutta antaessaan huoltosuosituksen ZF:n viisaat insinöörit ovat päätyneet siihen, että se ei näillä kilometreillä vaikuta käytännössä laatikon elinikään negatiivisesti. Eikö niin?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).
    Minulla ainakin vaikutus oli täysin erilainen: nollauksella tulee huonosti nykien vaihtava laatikko, ei mitään muuta. Öljyt vaihtamalla (ja nollauksella) tulee pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko joka myös tuntuu vähemmän luistavalta nopeissa kiihdytyksissä.

    Kai teillä kuitenkin on vaihdettu öljyjäkin ja oikeasti vertailtu noita?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Nämä askit ovat niin monimutkaisia ”matolaatikoita”, että siellä on tuhansia pikku koloja joihin sedimenttiä kertyy (silminnähden yksittäin vähän, mutta kokonaisuutena paljon) ja tätä kautta oikeastaan vain laatikon avaamalla, kokonaan purkamalla ja osat yksittäin pesemällä kaikki saaadaan oikeasti pois.
    Paljon siellä pieniä koloja kyllä on, ja tähän liittyen toiselta foorumilta kuvasarjaa ZF:n tehtaalla suoritettuun kunnostustyöhön:

    I drove up to ZF on Thursday evening and left my car there overnight so it had time to cool down. Here is the ZF plant in Dortmund Germany. The next morning we got there with the Golf (drove the Alpina yesterday) an 200BHP Diesel Golf 4 with 4 motion. My car was in the same spot as were they pu

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ja tämä venttiilikoneiston/solenoidien "vajaatoiminta" voi sitten aiheuttaa turbiinilukituksen epäsäännöllisyyttä.Tästä voi sitten pidemmässä juoksussa tulla metallimujua öljykiertoon ja jokainen tietää mitä se taas voi aiheuttaa.Näin siis teoriassa.
    Siis turbiini vanhemmiten sylkee tähän sedimenttiin joka tapauksessa metallia ja osa ko.sedimentistä päätyy ihan muualle kuin suodattimeen.
    Erityisesti tämän joskus huomaa kun lauhdutinlinjastoa huuhtelee/pesee ja siltä tulee metallia sisältävää limaa (käy ihan oikeasti tehokkaasta hioma-aineesta).
    Jokainen öljynvaihto joka tapauksessa pesee tämän kaiken hyvin lyhyessä ajassa kiertoon ja se ei vain voi olla vaikuttamatta laatikon käyttöikään.

    Voin kuvitella paljonko tuon Autobildin mijoonabemarin lauhdutinlinjassa ja laatikon sisäseinillä/sopukoissa on metallia sisältävää sedimenttiä.
    Pointti vain onkin siinä että se ei tätä ”hiontavaihetta” ole koskaan kokenut ja porskuttaa edelleen samoilla öljyillä.
    Tähän kun nyt vaihtaisi uudet öljyt, niin 100% varmuudella matka loppuisi varsin pian.
    Last edited by Hemi; 07-02-2015, 15:37.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa?
    Ja tämä venttiilikoneiston/solenoidien "vajaatoiminta" voi sitten aiheuttaa turbiinilukituksen epäsäännöllisyyttä.Tästä voi sitten pidemmässä juoksussa tulla metallimujua öljykiertoon ja jokainen tietää mitä se taas voi aiheuttaa.Näin siis teoriassa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Mihin sinne kertyy kökköä, eikö se suodatinkasetti vaihdeta huuhteluöljynvaihdossa?
    Sitä metallipurua sisältävää kytkinsedimenttiä kertyy ihan kaikkialle laatikkoon ja sen lauhdutinjärjestelmään.
    Olleellista on se mitä vaihdoissa irtoaa suodattimen takaa, eli kaikki se mikä on kierrossa ennen suodatinta.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Toki tukkeutumakin on mahdollista jos laatikolla on polkaistu 400tkm ilman öljynvaihtoa ja sen jälkeen heitetään huuhtelematta uudet öljyt sisään.
    Siellä on kierrossa sen jälkeen niin isoa ja kovaa ”kökköä”, että jos tällainen irtoaa suodattimen takaa ja päätyy venttiilikoneistoon, voi laulut olla kerrasta laulettu..
    Mihin sinne kertyy kökköä, eikö se suodatinkasetti vaihdeta huuhteluöljynvaihdossa?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by sonnybonds View Post
    Ok, kuulostaa loogiselta.


    Keskustelun perusteella päädyn seuraaviin faktoihin:


    Fakta 1: BMW:hin asennetut ZF:n kuusipykäläiset laatikot kestää auton eliniän ilman öljynvaihtoja (lähde: BMW:n huolto-ohjelma ja Hemin vuosien tutkimus internetistä)
    Fakta 2: Jos öljynvaihto tehdään 100 tmailin tai sporttisessa ajossa 80 tkm - 120 tkm välissä, öljynvaihto on riskitöntä (lähde: ZF:n huoltosuositus ja BMW:n huolto-ohjelma USA:ssa)
    Fakta 3: Öljynvaihto pehmentää vaihtoja (lähde: ZF:n huoltosuositus ja kokemukset eri foorumeilla)
    Fakta 4: Öljynvaihto ZF:n huolto-ohjeen mukaan maksaa 500-1000 euroa alkuperäisöljyilä (lähde: automaattilaatiloihin erikoistineet pajat Suomessa ja lähimaissa)


    Jos autolla on ajettu alle ZF:n ohjeen mukaan, niin öljynvaihto on riskitöntä ja em. summalla saa todennäköisesti paremmin toimivan laatikon, mutta ei lisää kilometrejä? Vai onko jokin fakta virheellinen?
    Tästä on tasan kahta mieltä pehmentääkö vai nopeuttaako öljynvaihto laatikon toimintaa, riippuu ihan siitä keneltä kysyy, mutta oleellista on se että jo ihan se pelkkä adaptaatioiden nollaus saa käytännössä saman vaikutuksen (vaihtotapahtumat saa ”lisää logiikkaa”).

    Toisekseen, nämä vaihdot eivät suinkaan ole riskittömiä koska määrät ja laadut oikeassa elämässä ovat mitä sattuu.
    Lisäksi se mikä on myös fakta on se että metallipurua sisältävää sedimenttiä on pitkään kierrossa vaihdon jälkeen ja tällä varmasti on jonkinlainen vaikutus kaikilla liukupinnoilla.
    Eli on kyseenalaista pidentääkö koko vaihto laatikon elinikää, varsinkin kun mitään näyttöä ei ole olemassakaan vaihtojen elinikää pidentävästäkään vaikutuksesta suhteessa niihin joihin vaihtoja ei tehdä.

    Eli lisää nyt kuitenkin faktana se että jokaisessa vaihdossa ja sen jälkeen on paljon hiovaa metallia kierrossa ja suhteellisen pitkään ennen kuin suodatin sen pikku hiljaa saa kierrosta kaapattua.

    Leave a comment:


  • sonnybonds
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Uudessa öljyssä (myös mm.moottoriöljyissä) on aina mukana ns.peseviä ainesosia joiden teho vanhemmiten lakkaa.
    En ole kemisti, joten en tarkasti tiedä mistä tämä johtuu, mutta näin vain on.
    Tähän uuden öljyn pesevyyteenhän mm.tuo laatikon öljynvaihtojen huuhtelulogiikka perustuu.
    Ok, kuulostaa loogiselta.


    Keskustelun perusteella päädyn seuraaviin faktoihin:


    Fakta 1: BMW:hin asennetut ZF:n kuusipykäläiset laatikot kestää auton eliniän ilman öljynvaihtoja (lähde: BMW:n huolto-ohjelma ja Hemin vuosien tutkimus internetistä)
    Fakta 2: Jos öljynvaihto tehdään 100 tmailin tai sporttisessa ajossa 80 tkm - 120 tkm välissä, öljynvaihto on riskitöntä (lähde: ZF:n huoltosuositus ja BMW:n huolto-ohjelma USA:ssa)
    Fakta 3: Öljynvaihto pehmentää vaihtoja (lähde: ZF:n huoltosuositus ja kokemukset eri foorumeilla)
    Fakta 4: Öljynvaihto ZF:n huolto-ohjeen mukaan maksaa 500-1000 euroa alkuperäisöljyilä (lähde: automaattilaatiloihin erikoistineet pajat Suomessa ja lähimaissa)


    Jos autolla on ajettu alle ZF:n ohjeen mukaan, niin öljynvaihto on riskitöntä ja em. summalla saa todennäköisesti paremmin toimivan laatikon, mutta ei lisää kilometrejä? Vai onko jokin fakta virheellinen?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Juize View Post
    Mihin faktaan tuo "tokihan bemari adaptaatioita nollailee..." perustuu? Teetkö aktiivista yhteistyötä BMW:n huollon kanssa
    Olen BMW:n "aktiivinen asikas"

    Originally posted by Juize View Post
    Nolaatteko kaikki vaihdokit peittääksenne puutteelisesta öljynvaihdosta johtuvan alkavan vaihdelaatikkovian? Kun tunnut joku auto jobbari olevan.
    Meillä ei myydä eikä ”jobata” yhtäkään ”puutteellisesta" öljynvaihdosta kärsivää BMW:tä, eikä sen vuoksi ole koskaan tullut yhtäkään reklamaatiota.
    Kaikkiin niihin öljyt vaihdetaan mihin ne kuuluu milloinkin vaihtaa ja ne mihin ei niitä kuulu vaihtaa, niitä ei tietenkään vaihdeta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Eli se ei aiheuta mekaanista kulumista vaan tunkeutumaan venttiilikoneistossa? Volvoisahan ooli tämmöstä tautia V70 sarjassa ennenkuin otettiin öljynvaihto ohjelmaan, jos en väärin muista.

    Sen takia kysyin että miten yleistä tuo on huolloissa. Melko paljon siis kuitenkin nollasta tehdään. Ottaen huomioon kyseessä oleva kuitenkin laatikko mihin ei tule vikaa.
    Toki tukkeutumakin on mahdollista jos laatikolla on polkaistu 400tkm ilman öljynvaihtoa ja sen jälkeen heitetään huuhtelematta uudet öljyt sisään.
    Siellä on kierrossa sen jälkeen niin isoa ja kovaa ”kökköä”, että jos tällainen irtoaa suodattimen takaa ja päätyy venttiilikoneistoon, voi laulut olla kerrasta laulettu.

    Ei meilläkään adaptaatioita nollailla sen takia että laatikossa olisi ”vikaa”, vaan sillä kun saadaan nopeasti laatikko ”resetoitua” ja ajokäytös käytännössä ihan samaksi kuin öljyjä vaihtaen ja nollaamalla...
    ZF ei tästä ole niin nuuka varsinkaan kutoskoneiden perässä, mutta GM-diesel askit tämän aika ajoin vaativat.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    En nyt ymmärrä miten tämä liittyy aiheeseen, mutta tokihan bemari adaptaatioita nollailee näistä ihan joka päivä huolloissa, eli kuuluu ihan perus huoltovalikoimaan?
    Meillä se tehdään aina automaattisesti joka ikiseen BMW:hen.
    Mihin faktaan tuo "tokihan bemari adaptaatioita nollailee..." perustuu? Teetkö aktiivista yhteistyötä BMW:n huollon kanssa

    Originally posted by Hemi View Post
    Meillä kaikki vaihdokit nollataan ja aina ne ovat tähän päivään mennessä muuttuneet enemmän tai vähemmän paremmaksi, mutta en toki kiistä sinunkaan kokemuksia.
    Nolaatteko kaikki vaihdokit peittääksenne puutteelisesta öljynvaihdosta johtuvan alkavan vaihdelaatikkovian? Kun tunnut joku auto jobbari olevan.

    Leave a comment:

Working...
X