Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    Jaa, miten en löytänyt tuota haulla. Täytyy lukaista se läpi ja kysellä siinä topicissa, jos jää kysyttävää ja päädyn DIY-hommaan.
    Harmi vaan kun tuossa topicissa yli puolet viesteistä on asiaan kuulumattomia. Joku mode jos viitsisi siivota tuon niin olisi paljon käyttökelpoisempi.

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Periaatteessa näinhän homma toimii, mutta on tuo suppilo homma aika hankala käytännössä toteuttaa. Tuossa juttua miten itse homman tein http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=314526
    Jaa, miten en löytänyt tuota haulla. Täytyy lukaista se läpi ja kysellä siinä topicissa, jos jää kysyttävää ja päädyn DIY-hommaan.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by O.K. View Post
    ZF 6HP19 (E91 325i). Kuinka öljynvaihto tehdään huuhtelemalla oikeaoppisesti "kotioloissa" ilman ammattimaista huuhtelulaitetta?

    Toimiiko näin, vai onko joku käpy ajatuksenjuoksussa?
    - Öljyt pois
    - Uusi öljynsuodatin paikoilleen
    - Öljynlauhduttimen päästä paluuletku irti (siksi meinasin paluupuolelta, että öljypumppu paineella työntää öljyä lauhduttimen läpi. Paluu vaihteistolle toiminee ihan vain painovoimalla, eikä siten välttämättä menisi lauhduttimen läpi öljyä tarpeeksi paljon)
    - Jatketaan laatikolle menevää letkua niin, että saadaan iso suppilo tms. "öljysäiliö" päähän moottorin päälle
    - Lauhdutimen lähdöstä väliaikainen letku jäteöljyastiaan
    - Uusi öljy sisään laatikon täyttöpropusta ja laatikon täyttö/tyhjennysproput kiinni
    - Täytetään suppilo öljyllä ja kone käyntiin
    - Normaaliin tapaan P - R - N - D - S - 3 -> P vaihteet läpi
    - Varmistetaan ettei öljy lopu suppilosta ja odotellaan, että jäteastiaan tulee uutta öljyä
    - Tarkistetaan lopuksi öljytaso.

    Mietinnän alla:
    - Kun täytän uuden öljyn astian, joka on moottorin tasolla, niin täyttyykö samalla vaihteisto piripintaan asti öljyllä (=onko tuosta paluusta siis suora yhteys öljypohjaan). Tällöinhän tulisi ylitäyttöä, mutta onko vaarallista kun ei kuormiteta vaihteistoa. Lopuksihan täyttöproppu avataan ja mahdollinen ylitäyttö valuu ulos.
    -Vai pitäisikö tehdä uudella suodattimen laiton jälkeen aina pari litraa (tai esim. puolet siitä, mitä sai valutettua alussa ulos/laitettua sisään) kerrallaan, eli käyttöä aina vain sen verran, että lauhduttimelta tulee vähemmän öljyä kuin mitä öljypohjassa on (koko ajan siis toinen mittaamassa öljymäärää) ja auton sammutus. Sitten taas täyttö ja sama uudestaan. Tätä toistetaan niin kauan, että tulee lauhduttimelta vain puhdasta öljyä. Lopuksi letku kiinni ja normaali vaihteiden läpikäynti ja lopullinen öljymäärän mittaus. Tässä vaarana öljyn loppuminen hetkellisesti öljypohjasta.
    - Joku muu tekniikka, mikä?
    Periaatteessa näinhän homma toimii, mutta on tuo suppilo homma aika hankala käytännössä toteuttaa. Tuossa juttua miten itse homman tein http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=314526

    Leave a comment:


  • O.K.
    replied
    ZF 6HP19 (E91 325i). Kuinka öljynvaihto tehdään huuhtelemalla oikeaoppisesti "kotioloissa" ilman ammattimaista huuhtelulaitetta?

    Toimiiko näin, vai onko joku käpy ajatuksenjuoksussa?
    - Öljyt pois
    - Uusi öljynsuodatin paikoilleen
    - Öljynlauhduttimen päästä paluuletku irti (siksi meinasin paluupuolelta, että öljypumppu paineella työntää öljyä lauhduttimen läpi. Paluu vaihteistolle toiminee ihan vain painovoimalla, eikä siten välttämättä menisi lauhduttimen läpi öljyä tarpeeksi paljon)
    - Jatketaan laatikolle menevää letkua niin, että saadaan iso suppilo tms. "öljysäiliö" päähän moottorin päälle
    - Lauhdutimen lähdöstä väliaikainen letku jäteöljyastiaan
    - Uusi öljy sisään laatikon täyttöpropusta ja laatikon täyttö/tyhjennysproput kiinni
    - Täytetään suppilo öljyllä ja kone käyntiin
    - Normaaliin tapaan P - R - N - D - S - 3 -> P vaihteet läpi
    - Varmistetaan ettei öljy lopu suppilosta ja odotellaan, että jäteastiaan tulee uutta öljyä
    - Tarkistetaan lopuksi öljytaso.

    Mietinnän alla:
    - Kun täytän uuden öljyn astian, joka on moottorin tasolla, niin täyttyykö samalla vaihteisto piripintaan asti öljyllä (=onko tuosta paluusta siis suora yhteys öljypohjaan). Tällöinhän tulisi ylitäyttöä, mutta onko vaarallista kun ei kuormiteta vaihteistoa. Lopuksihan täyttöproppu avataan ja mahdollinen ylitäyttö valuu ulos.
    -Vai pitäisikö tehdä uudella suodattimen laiton jälkeen aina pari litraa (tai esim. puolet siitä, mitä sai valutettua alussa ulos/laitettua sisään) kerrallaan, eli käyttöä aina vain sen verran, että lauhduttimelta tulee vähemmän öljyä kuin mitä öljypohjassa on (koko ajan siis toinen mittaamassa öljymäärää) ja auton sammutus. Sitten taas täyttö ja sama uudestaan. Tätä toistetaan niin kauan, että tulee lauhduttimelta vain puhdasta öljyä. Lopuksi letku kiinni ja normaali vaihteiden läpikäynti ja lopullinen öljymäärän mittaus. Tässä vaarana öljyn loppuminen hetkellisesti öljypohjasta.
    - Joku muu tekniikka, mikä?
    Last edited by O.K.; 19-09-2015, 20:31.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    Tarkoitin että ajetaan alkuperäisillä kunnes se kyrvähtää sensijaan että tuhlataan rahaa vaihtoon ja toivotaan vaihdon ja pesun tuovan lisäikää askille.
    Ei tule tapahtumaan, jos laatikkoa ei ehjätä tai vaihdeta välissä.

    Leave a comment:


  • Jalluton
    replied
    [QUOTE=hj325hml;3608722]
    Originally posted by Jalluton View Post
    Mitä liikettä suosittelette 335d laatikon öljynvaihtoon/huuhteluun pääkaupunkiseudulta tai suhteellisen läheltä?[/QUOTE



    Spetke- bemuexpert janakkala.
    Kiitos. Täytyy kysellä kun tulee ajankohtaiseksi.

    Leave a comment:


  • hj325hml
    replied
    [QUOTE=Jalluton;3601281]Mitä liikettä suosittelette 335d laatikon öljynvaihtoon/huuhteluun pääkaupunkiseudulta tai suhteellisen läheltä?[/QUOTE



    Spetke- bemuexpert janakkala.

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Originally posted by tabasco View Post
    Siis meinasitko tosiaan, että rikkinäinen aski korjaantuu, kun siitä ajaa läpi öljyä riittävän kauan? Vai enkö nyt ymmärtänyt?
    Tarkoitin että ajetaan alkuperäisillä kunnes se kyrvähtää sensijaan että tuhlataan rahaa vaihtoon ja toivotaan vaihdon ja pesun tuovan lisäikää askille.

    Leave a comment:


  • tabasco
    replied
    Originally posted by Gedd View Post
    Usein kuullu että uusi aski purkuautosta olisi paras optio jos/kun vanha hajoaa.

    Olen kuitenkin miettinyt vaihtoehtoja kun tuo askin irroitus omilla vehkeillä olisi erittäin haasteellista ja mietin tälläistä toimintatapaa:
    Siis meinasitko tosiaan, että rikkinäinen aski korjaantuu, kun siitä ajaa läpi öljyä riittävän kauan? Vai enkö nyt ymmärtänyt?

    Leave a comment:


  • Gedd
    replied
    Usein kuullu että uusi aski purkuautosta olisi paras optio jos/kun vanha hajoaa.

    Olen kuitenkin miettinyt vaihtoehtoja kun tuo askin irroitus omilla vehkeillä olisi erittäin haasteellista ja mietin tälläistä toimintatapaa:

    Otetaan öljypohja auki, laitetaan uusi suodatin ja jynssätään sieltä suurimmat kertymät pois. Irroitetaan lauhdutin ja pistetään pesukoneeseen. Sekoitetaan johonkin astiaan iso määrä puhdistavaa öljyä, vaikka delvacia, mahdollisesti forten moottoripesulla höystettynä?

    Sitten jätetään pumppu ajamaan tätä pesuseosta koko paketin läpi vaikka useammaksi tunniksi ja tarvittaessa vaihdetaan kierrätettävä öljy uuteen jos/kun se on likaista. Toistetaan tätä kunnes letkusta ei tule enään moskaa pihalle, tuo delvac esimerkiksi on niin halpaa että sen tuhlaaminen tähän ei juuri aiheuta kustannuksia.

    Kun järjestelmästä ei enään pesuaineista huolimatta tule enään paskaa ulos, avataan pohja uudestaan, otetaan venttiilikoneisto irti ja puhdistellaan vielä se käsin tai laitetaan tiskikoneeseen.

    Tämän jälkeen ajetaan vielä järjestelmän läpi sinne kuuluvaa vaihteistoöljyä että pesulitkut ovat varmasti tulleet pois ja paketti kasaan.

    Tässä saataisiin järjestelmä hyvin todennäköisesti niin puhtaaksi että paskashokkia ei tule, kallista oikeaa vaihteistoöljyä menee hukkaan varsin vähän ja kustannukset pysyvät jollain lailla järkevissä lukemissa ilman paskashokin vaaraa.

    Ehkä ainoa mietityttävä asia tässä on se, että millainen riski tuolla pesuöljyllä on jäädä tuonne jonnekin jemmaan aiheuttaen ongelmia myöhemmin?

    Leave a comment:


  • jaskap
    replied
    Ihan hauskoja nämä keskustelut laatikon öljynvaihdosta - ikiöljyt

    Ohessa lainaus laatikonvalmistajan huolto-ohjeesta

    The transmission is filled with life-time oil.
    The oil does not have to be changed until it has been in use for ten years.
    The transmission may only be delivered with the oil type and oil amount specified in the corresponding parts list documentation (see ELCAT), otherwise there is danger of gearbox failure.

    Leave a comment:


  • TuoAntti
    replied
    Öljyt tilattu, ZF Lifeguard 6, sekä pohja/suodin

    Tässä arvon vienkö liikkeeseen jossa BG:n laitteella vaihdetaan ja samalla laittavat jonkun pesevän lisäaineen alkuun ja meinasivat uusiin öljyihin myös maittaa jonku suoja-aineen. (en laittaisi uusiin öljyihin kun pelkän RVS:n)

    Toinen paikka tekisi perinteisesti huuhtelemalla, ilman mitään pesuaineita, tms.

    Hinnassa ei suurta eroa, kun öljyt ja suod. jo ostettu.

    Kumpi parempi? Lähinnä auttaako tuo BG pesu/hhuuhtelu mitään?

    Leave a comment:


  • Jalluton
    replied
    Mitä liikettä suosittelette 335d laatikon öljynvaihtoon/huuhteluun pääkaupunkiseudulta tai suhteellisen läheltä?

    Leave a comment:


  • khor
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Onko mitattu auto käynnissä ja laatikko lämpimänä?
    Juurikin näin ja vielä kaikki vaihteet kävin rauhassa läpi paikallaan ennen P-asentoon laittoa.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by khor View Post
    Mitä mieltä porukka on automaattilaatikkoon öljyn lisäämisestä? Huoltokirjan mukaan vaihdettu viimeksi joskus 160tkm sitten öljyt ja nyt öljytikun mukaan alle minimissä.. Eli onko mitään riskejä jos tuonne laittaa lisää lootaöljyä vanhojen sekaan? Jos tuolla saisi vähän lisäaikaa varsinaiseen öljynvaihtoon. Kyseessä siis Volvo 940.
    Onko mitattu auto käynnissä ja laatikko lämpimänä? Ihan vaan ettei tule liikaa laitettua öljyä sinne askiin. Vaikkei se vanha AW-laatikko nyt ihan niin nuuka ole.

    Melkeinpä samalla vaivalla ne sinne vaihtaisi jo. En oo niin tutustunut tuommosen merikontin laatikkoon mutta kai siinäkin jäähdytin on josta saa paluuletkun irti ja sitä kautta vanhat pois.

    Leave a comment:

Working...
X