Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kojontti
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2014
    • 204
    • Puolanka

    Originally posted by naukkis View Post
    Mikäs naurattaa? Viinakoneeseen ei haluta hotspotteja palotilaan viinan alhaisen syttymislämpötilan takia joten tulpat halutaan kylmillä elektrodeilla, iridium tulpan elektrodi taas on tasan päinvastoin suunniteltu toimimaan kuumana ja viinakoneeseen sopivalla lämpöarvolla todennäköisesti nokeentuu tukkoon.

    Tavan kuparielektroditulppa sopivalla lämpöarvolla toiminee useimmiten viinakoneessa hyvin ja jos haluaa hifistellä niin on vaikka hopeaelektroditulppia, hopea johtaa hyvin sähköä ja sulaa alhaisessa lämpötilassa ja kuluu nopeasti ollen aikalailla vastakohta iridium-tulpille.
    Sulamispiste on 100% merkityksetön, mäntään sulaa reikä ennen kuparielektrodin sulamista.

    Iridium ja platina kestää huomattavasti paremmin, siksi niitä käytetään. Lämmön hukkaaminen eli lämpöarvo tulee tulpan rakenteesta, ei materiaalista.
    Hehkusytytyksen tekee karsta(jota ehjään viinakoneeseen ei juuri tule) tai säätöjen ollessa tarpeeksi metsässä pakoventtiilin reunakin. Oikeastaan haluaisinkin nähdä miten viinakone saadaan hehkusytyttämään, ainakin se on pirusti vaikeampaa kuin bensalla.
    ex-E46 330 XD

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      Originally posted by Kojontti View Post
      Sulamispiste on 100% merkityksetön, mäntään sulaa reikä ennen kuparielektrodin sulamista.

      Iridium ja platina kestää huomattavasti paremmin, siksi niitä käytetään. Lämmön hukkaaminen eli lämpöarvo tulee tulpan rakenteesta, ei materiaalista.
      Hehkusytytyksen tekee karsta(jota ehjään viinakoneeseen ei juuri tule) tai säätöjen ollessa tarpeeksi metsässä pakoventtiilin reunakin. Oikeastaan haluaisinkin nähdä miten viinakone saadaan hehkusytyttämään, ainakin se on pirusti vaikeampaa kuin bensalla.
      Käväses tuolla pikkuvelii nimimerkin rojekti topicissa.

      E:männässä ammottava reikä. Tosin seuraus esisytytyksestä joka voi johtua toki muustakin kun hehkuvasta asiasta palotilassa.
      Last edited by Urpo_rotta; 12-10-2015, 23:24.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Kojontti
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2014
        • 204
        • Puolanka

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Käväses tuolla pikkuvelii nimimerkin rojekti topicissa.

        E:männässä ammottava reikä. Tosin seuraus esisytytyksestä joka voi johtua toki muustakin kun hehkuvasta asiasta palotilassa.
        Mitä katselin niin todennäköisesti ihan muusta on kyse kuin varsinaisesta hehkusytytyksestä. Laihalla tai/ja ennakot pielessä on todennäköisempää.
        ex-E46 330 XD

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          Originally posted by Kojontti View Post
          Oikeastaan haluaisinkin nähdä miten viinakone saadaan hehkusytyttämään, ainakin se on pirusti vaikeampaa kuin bensalla.
          Society of Automotive Engineersin tutkijat on asiasta eri mieltä:





          Ymmärräthän että nakutus ja esisytytys (=hehkusytytys) on syntymekanismeiltaan erilaisia tapahtumia. Nakutusta (r)e85 vastustaa hyvin, mutta puristamattomana polttoaine-ilmaseoksena se ei siedä kuumia kohtia palotilassa. Liian kuuma sytytystulppa on yksi esisytytyksen aiheuttaja.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • Kojontti
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2014
            • 204
            • Puolanka

            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
            Society of Automotive Engineersin tutkijat on asiasta eri mieltä:





            Ymmärräthän että nakutus ja esisytytys (=hehkusytytys) on syntymekanismeiltaan erilaisia tapahtumia. Nakutusta (r)e85 vastustaa hyvin, mutta puristamattomana polttoaine-ilmaseoksena se ei siedä kuumia kohtia palotilassa. Liian kuuma sytytystulppa on yksi esisytytyksen aiheuttaja.
            Tuo tuli kyllä itselle yllätyksenä, kun huomioi etanolin verrattain korkean leimahduspisteen. Olisi voinut kuvitella että bensa olisi helpommin alttiina ko. ilmiölle, toki ei sekään hehkuvia kohteita palotilassa kestä.

            Viinakoneen palolämmöt vain ovat yleensä niin paljon alempana ettei järkevissä säädöissä olevassa koneessa pitäisi hehkusytytystä ihan helposti saada aikaan. Sopimattoman lämpöarvon tulpat toki on yksi hyvä tapa...
            ex-E46 330 XD

            Comment

            • Vauhtivaunu
              BTCF Member
              • Jun 2008
              • 2714
              • P-Karjala

              Originally posted by Kojontti View Post
              Tuo tuli kyllä itselle yllätyksenä
              Niin se tuli mullekkin mutta olen taipuvainen uskomaan että SAE:n insinöörit ei kirjoittele huuhaata. En ole lukenut kuin tuon abstraktin koska varsinainen tutkimusmateriaali on maksullista mutta itse ainakin päätin että lähden viritetyissä viinakoneissa liian kylmällä tulpalla liikkeelle ja jos ongelmia ilmenee niin nostan lämpöarvoa pykälittäin.
              sigpic


              Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11175
                • Oulu

                Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                Niin se tuli mullekkin mutta olen taipuvainen uskomaan että SAE:n insinöörit ei kirjoittele huuhaata. En ole lukenut kuin tuon abstraktin koska varsinainen tutkimusmateriaali on maksullista mutta itse ainakin päätin että lähden viritetyissä viinakoneissa liian kylmällä tulpalla liikkeelle ja jos ongelmia ilmenee niin nostan lämpöarvoa pykälittäin.
                Mulla ainakin tuo ahdettu m52 viinalla pätki ihmeellisesti NGK:n 7 tulpalla. Pahimmillaan niinkuin ois potkassu vastaan. Kylmemmällä 8:n tulpalla on pelannu kuin junan vessa. Oisko kyse ollu juuri esisytytystä, eikä kipinän riittämättömyyttä, mitä aluksi epäilin. :think Nuohan käy alunperin 6:n tulpalla, mut tuolla 8:lla ja viinalla ei oo ollu mitään ongelmia nokeentumisen kanssa.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • billy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2012
                  • 1052
                  • Finland

                  Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                  Niin se tuli mullekkin mutta olen taipuvainen uskomaan että SAE:n insinöörit ei kirjoittele huuhaata. En ole lukenut kuin tuon abstraktin koska varsinainen tutkimusmateriaali on maksullista mutta itse ainakin päätin että lähden viritetyissä viinakoneissa liian kylmällä tulpalla liikkeelle ja jos ongelmia ilmenee niin nostan lämpöarvoa pykälittäin.
                  Olen mennyt nyt Ngk br10 eg tulpalla, josta suosittelit lähtemään hienosti lähtee käyntiin kylmänä ja lämpöisenä auto pelaa penkkivedossa huomattiin että mitä enempi otettiin vetoja niin parani paranemistaan, ehkä saatiin tulppaa enempi lämpöiseksi vedoilla. Seuraavaan dynoon vaihdetaan 9 tulppaa, tuskin tarvii alemmas enää mennä:think
                  Last edited by billy; 14-10-2015, 12:00.

                  Comment

                  • Vauhtivaunu
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 2714
                    • P-Karjala

                    Originally posted by billy View Post
                    Olen mennyt nyt Ngk br10 eg tulpalla, josta suosittelit lähtemään hienosti lähtee käyntiin kylmänä ja lämpöisenä auto pelaa penkkivedossa huomattiin että mitä enempi otettiin vetoja niin parani paranemistaan, ehkä saatiin tulppaa enempi lämpöiseksi vedoilla. Seuraavaan dynoon vaihdetaan 9 tulppaa, tuskin tarvii alemmas enää mennä:think
                    Ok. Hyvä että neuvoista on ollut apua. Mun mielestä ei ole väärin lähteä ns. turvalliselta puolelta ja sitten vaihtaa kuumempaan tulpaan jos ongelmia on. Toisinpäin voikin sitten olla vaikeampaa kokeilla :think


                    Sytytystulpat ei niin kalliita ole että niissä kannattaisi alkaa säästämään.
                    sigpic


                    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Pahimmillaan niinkuin ois potkassu vastaan.
                      Sitähän esisytytys juuri on. Polttoaine-ilmaseos syttyy ennenkuin edes kipinä ehtii tulpassa hyppäämään. Eli kampiakseliasteissa ollaan rajulla ennakolla. Sitten aikansa kun potkii vastaan, sulaa tai murenee männänlaki.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Morriz
                        BTCF Member
                        • Nov 2005
                        • 1614
                        • Honkajoki

                        Aina kun tekee kaikkea mieli, niin olisko läppärungoista hyötyä tommosessa miedosti jo ennestään viritetyssä 3,5l? Eli Hartgen boxi, nokka, kansi ja peltisarja. Noita s38b36 läppiksiä miettinyt ja siihen se adapteri :think
                        -NO FARMS NO FOOD-

                        M5 -93 Diamantschwarz
                        525i -86 Diamantschwarz
                        528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
                        X5 3.0d -05 Titansilber metallic

                        Comment

                        • MH motorsport
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 2301
                          • Turku

                          Originally posted by naukkis View Post
                          Tulpan elektrodin pitäisi olla alhaisessa lämpötilassa sulavaa ainetta jotta tulppa sulaa ylikuumentuessaan sen sijaan että aiheuttaisi konerikon hehkusytytyksellä. Iridiumit ovat siis aikalailla paskin mahdollinen valinta viinakoneeseen, taitavat pitää ihan tavallisia kuparielektroditulppia aikalailla hyvinä vaihtoehtoina. Platinat ja iridiumit on lähinnä pitkille vaihtoväleille, eivät korkeaviritteisiin koneisiin, ja ei varsinkaan viinakoneisiin joissa tulpan elektrodi on tarkoitus pitää suhteellisen viileänä.
                          Omassa mosassa oli tulppa ehjä ja mäntä sulanut. Tulppana yhden lämpöarvon kylmempi kuin vakio ja re85 tankissa http://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9297
                          Bcpr7es
                          Säätäjän nakukuulokkeisiin kuului "joku" mekaaninen ääni ja kytkin pohjaan mutta vahinko oli jo sattunut.
                          Moottorihan on m60 mutta yhtäläillä polttomoottori sekin joten samat perus asiat pätee. Pienillä ahtopaineilla mentiin ja ei ollut vielä suurta kuormitusta kovilla kierroksilla saatu mutta silti kajahti. 8 mäntä aivan sulanut muistaakseni imupuolelta helmaan asti.
                          Tulppasuosituksia otetaan vastaan jos se siitäkin voisi olla kiinni ja kartat on sähköpostissa jos joku osaava haluaa nähdä niin osoitetta tulemaan. Tunerstudiolla säädetty...
                          Autopalvelu MH-motor
                          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                          Maxxecu myynti ja asennus
                          www.mh-motor.fi
                          0503218217
                          Kulkineet:
                          E6 2000 touring
                          E6 2002 touring
                          E30 318is ///Mtechnic 2
                          E34 ///M5 nürburgring
                          E34 S62b50 turbo dct
                          E39 523i ///Msport
                          F30 320d

                          Comment

                          • ooopeee
                            BTCF Member
                            • Dec 2011
                            • 2114
                            • Kouvola

                            Eiköhän sulle löydy vastaus myös denso ik24 tai 27 tulpista
                            VW passat 1.9tdi 4motion
                            E36 "328" cabrio

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              Originally posted by Morriz View Post
                              Aina kun tekee kaikkea mieli, niin olisko läppärungoista hyötyä tommosessa miedosti jo ennestään viritetyssä 3,5l? Eli Hartgen boxi, nokka, kansi ja peltisarja. Noita s38b36 läppiksiä miettinyt ja siihen se adapteri :think
                              Stroukkaa mielummin saat enempi vastinetta rahoille
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              • Morriz
                                BTCF Member
                                • Nov 2005
                                • 1614
                                • Honkajoki

                                Originally posted by Tonton View Post
                                Stroukkaa mielummin saat enempi vastinetta rahoille
                                Millähän reseptillä tuo olisi järkevin ja edullisin toteuttaa :think Hyvä ehdotus kyllä
                                -NO FARMS NO FOOD-

                                M5 -93 Diamantschwarz
                                525i -86 Diamantschwarz
                                528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
                                X5 3.0d -05 Titansilber metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎