Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    Allekirjoitan tämän täysin. Itse vaihtanut kahteen e39:iin, m52tu ja m54 ja on kyllä hommana aivan perseestä, niinkuin taisin jo joskus aikanaan tähän topicciin vuodattaakin. Imusarjan irroitus tekee hommasta helpon ja tähän jälkimmäiseen projektiin ostin tiivisteet valmiiksi, mutta en sitten sitä kuitenkaan irroittanut. Ja taas vannoin, että ei enää ikinä, tai jos niin sitten irrotan imarin suosiolla..

    Ja mitä noihin tekemiisi havaintoihin tulee, niin todellakin kannattaisi jokaisen ottaa tämä asia suht "vakavasti". Välttämättähän mitään sen kummempaa vahinkoa ei saa aikaiseksi, mutta kyllä mulle ainakin se vitutus, mitä tuonne tien poskeen kahenkympin pakkasilla aiheuttaa, on riittävä motivaatio n. 100e + muutaman työtunnin uhraamiselle. Ja onhan tässä tietysti ainakin allekirjoittaneella se, että esim. jos sattuu vaimo oleen autolla liikenteessä, öljyt pihalle ja ajo vain jatkuu (kun ei ymmärretä asian vakavuutta). Sit laulu loppuu ja selittely alkaa..

    Eli MUN mielestä kannattaa todellakin vaihdella/vaihdatuttaa nää palikat ajoissa! Tietysti putkien putsausta voi/kannattaa harrastaa, mutta miten esim. separaattorin puhdistat luotettavasti? Plus se, että viimeistään uudestaan paikalleen laitettaessa käytetyt ja haprastuneet putket saa paskaks. Ja voihan noita pahvivirityksiä ynnämuita harrastaa, mutta se ei todellakaan ole lääke tähän vaivaan.

    Aamen.

    Originally posted by Dualfun View Post
    Ja eilen meni kiinni asti. Huh huh mikä projekti. E46 konehuoneessa ainakin on niin vähän tilaa, että kädet on vereslihalla kauttaaltaan. Usko meinasi loppua kesken ties kuinka monta kertaa, mutta hiljalleen touhuamalla se siitä suttaantui.

    Ehdottomasti vaikein rasti oli saada separaattori (osa 1) paikalleen. Jotta molempiin sen kiinnityspultteihin pääsi käsiksi, saati sai koko valtavan mokkulan paikalleen, joutui tieltä väistymään mm. seuraavat osat: IMM, sen putket ja koteloinnit, DISA, öljytikku, "sähkökeskus" ja kaasuläppä. Kaasuläppä siis on pakko irrottaa jos meinaa saada sen paikalleen, tulee niin tiukasti sen taakse (myös yksi pultti jää sen peittoon). Puhumattakaan putkien liitoksista, joiden taivuttaminen ja painaminen paikalleen oli melko tuskaa.

    Mutta kannatti se. Vanhat osat kertoi pelottavaa totuuttaan: Osa 2 - lähes ummessa, osa 3 - miedosti öljyssä (kiertoon lähtenyt siis jo tavaraa ), osa 1 (separaattori) - kuorrutettu sisältä kauttaaltaan vaaleanruskeaksi. Osa 4 oli ainoa "täysin kunnossa".

    Hemmetin hyvä fiilis aikaansaannoksesta, mutta kieltämättä ehkä vittumaisimpia hommia mitä olen koskaan tehnyt. Tilaa on todella vähän ja mm. IMM putkien liitokset sai auki ainoastaan 1mmx1mm liikkeellä 6mm lenkkiavaimella sormet 90 asteen kulmassa.

    Tsemppiä puuhasteluun siihen alkaville, tämä ei ollut tarkoitus olla pelottelua Osat saa kyllä vaihdettua, vaatii vain paljon kärsivällisyyttä, aikaa sekä reipasta asennetta purkaa ensin tie auki kokonaan.

    Samalla vaihtui mm. termari, mikä nosti hymyn korviin kun tuli ekaa kertaa kunnolla lämmintä sisään, vanha oli silminnähtävästi jumittunut.

    edit: Osa 7 oli muuten eristetty jo valmiiksi, tosin eipä sitä oltukaan vaihtamassa.

    Comment

    • 174000
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2008
      • 1178
      • Tuusula

      Originally posted by Martti View Post
      Allekirjoitan tämän täysin. Itse vaihtanut kahteen e39:iin, m52tu ja m54 ja on kyllä hommana aivan perseestä, niinkuin taisin jo joskus aikanaan tähän topicciin vuodattaakin. Imusarjan irroitus tekee hommasta helpon ja tähän jälkimmäiseen projektiin ostin tiivisteet valmiiksi, mutta en sitten sitä kuitenkaan irroittanut. Ja taas vannoin, että ei enää ikinä, tai jos niin sitten irrotan imarin suosiolla..

      Ja mitä noihin tekemiisi havaintoihin tulee, niin todellakin kannattaisi jokaisen ottaa tämä asia suht "vakavasti". Välttämättähän mitään sen kummempaa vahinkoa ei saa aikaiseksi, mutta kyllä mulle ainakin se vitutus, mitä tuonne tien poskeen kahenkympin pakkasilla aiheuttaa, on riittävä motivaatio n. 100e + muutaman työtunnin uhraamiselle. Ja onhan tässä tietysti ainakin allekirjoittaneella se, että esim. jos sattuu vaimo oleen autolla liikenteessä, öljyt pihalle ja ajo vain jatkuu (kun ei ymmärretä asian vakavuutta). Sit laulu loppuu ja selittely alkaa..

      Eli MUN mielestä kannattaa todellakin vaihdella/vaihdatuttaa nää palikat ajoissa! Tietysti putkien putsausta voi/kannattaa harrastaa, mutta miten esim. separaattorin puhdistat luotettavasti? Plus se, että viimeistään uudestaan paikalleen laitettaessa käytetyt ja haprastuneet putket saa paskaks. Ja voihan noita pahvivirityksiä ynnämuita harrastaa, mutta se ei todellakaan ole lääke tähän vaivaan.

      Aamen.
      Täällä on pahviviritykset paikoillaan ja huomenna marmorille osia hakemaan. Öljykorkki on aika ihanasti majoneesissa, kun se kiertää auki. Mitenköhän lie separaattori ja putket?:think

      Nyt taas kieli keskellä suuta tien päälle.
      ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
      '02 VW Golf 1.4i
      Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
      ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

      Comment

      • Ekape
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2005
        • 205
        • Luvia

        Originally posted by 174000 View Post
        Täällä on pahviviritykset paikoillaan ja huomenna marmorille osia hakemaan. Öljykorkki on aika ihanasti majoneesissa, kun se kiertää auki. Mitenköhän lie separaattori ja putket?:think

        Nyt taas kieli keskellä suuta tien päälle.
        Vinkiksi heittäisin että kannattaa tarkistaa että työkalupakista löytyy nämä huomattavasti tätä prokkista helpottavat työkalut: otsalamppu, magnettikiinnitteisiä ledilamppuja, loisteputkivalo, teleskooppivartinen peili, teleskooppivartinen magneetti, 6mm joustovartinen klemmariavain ja vd-40 öljyä putkiliitoksiin.

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          Täällä myös vasta vaihdettu talvimallin osat, ja suosittelen kaikille että tekevät ko. operaation! Ja oikeasti, ostakaa se imusarjan tiiviste ja käyttäkää se pois, on loppujenlopuksi varmasti nopeampi ja helpompi niin. Varsinkin uuden separaattorin ja letkujen paikalleen saanti on kyllä aika veemäinen homma
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            Huonosti oli ohjeita netissä että mitä kaikkea pitää purkaa että saa imusarjan irroitettua kokonaan. Ne ohjeet mitä näin niin vaikuttaa kyllä aika työläältä tuo imusatsin irroitus.
            Kait se pitää sitten vaan yrittää asentaa cold-climatet ihan kuten Dualinkin.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Nuuskis
              BTCF Member
              • Sep 2007
              • 99
              • Kuortane

              Toissa talvena vaihettu kaikki osat huohotusjärjestelmään (eristetyt) tänään sitten puski öljyt venttilikopan välistä... edellisen kerran meni öljyt sylintereihin pari vuotta sitten... Joten tarkkailkaa vain niitä öljykorkkeja ja huohotusoutkia vaikka onkin ne cold versiot sinne asennettu..
              Last edited by Nuuskis; 10-01-2010, 23:05.
              E39 525i -01

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                Mä oon ihan varma, että se ongelma on oikeasti siinä, kun kylmä ilma puhaltelee suoraan sinne imusarjan alle vasemmasta munuaisesta. Jos se separaattori on jo täynnä majoneesia, ei se tietty korjaannu kuin vaihtamalla, mutta siitä huolimatta ei oo hullumpi idea vetäistä munuaisia umpeen talven ajaksi.

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11706
                  • Kouvola

                  Pitäiskö sitä itsekkin heräillä tälle vuosikymmenelle ja käydä tekemässä asialle jotain. Auto kyllä seisoo jatkuvasti about +20 asteen lämmössä autotallissa, mutta ajo on juurikin tollasta pätkäajoa. Täytyy nyt hätävarana käydä tukkimassa noi munuaiset.

                  Comment

                  • UPI
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 115
                    • Oulu

                    Kävinpä huvikseni kurkkaamassa öljykorkin alle ja majoneesiterveisiä sieltä tuli :-) No remppa (kaikki uusittu huohotinjärjestelmässä) on tehty alle 2V sitten, joten eiköhän tuo ole taas kohta umpijäässä. Pitääpä kokeilla noita pahvikikkailuja.

                    Voikohan tän laittaa castrolin öljyn viaksi? On siitä muistaakseni ollut täällä juttua, eikä mobil miehet olleet sen onnellisemmassa asemassa.
                    Last edited by UPI; 11-01-2010, 12:07.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7436
                      • Oulu

                      Originally posted by UPI View Post
                      Voikohan tän laittaa castrolin öljyn viaksi? On siitä muistaakseni ollut täällä juttua, eikä mobil miehet olleet sen onnellisemmassa asemassa.
                      Ois kyllä kiva tietää onko öljyissä eroja tämän suhteen. Joskus siitäkin kai oli täällä jotain arvailuja. Ite ajanut Castroleilla ja majoneesia on muodostunut havaittavasti aiempina talvina. Nyt kun auto seisoi syksystä joulukuun 20. päivä asti niin ei ollut viimeksi katsoessa yhtään majoneesin alkuakaan vielä koneessa. Mutta kohta varmasti on.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • maukka86
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 490
                        • Pirkanmaa

                        Itsellä ei ole koskaan ollut majoneesia korkin alla noin 3 vuoden aikana, kun auto minulla ollut. Öljyinä käytetty viime syksyyn asti 15tkm vaihtovälillä TB Diamond 5w40-öljyjä. Nyt on Castrolin Magnatec samalla viskositeetilla, kun sai halvemmalla kuin TB öljyjä. Täytyykin käydä kurkkaamassa, miltä öljykorkki näyttää kun seuraavan kerran autolle menee. Ajo on lähes kokonaan maantieajoa noin 10-60km siivuja kerralla.
                        Last edited by maukka86; 11-01-2010, 16:55. Reason: Viskositeetti lisätty
                        f22 220i

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Pösöissä, missä tuo ongelma on vielä konkreettisempi, toimii Totalin öljyt hyvin. Ei tullut majoneesia parin talven aikana. Asentaja suositteli tuota öljyä juuri sen takia, ettei siitä kuulemma tule yhtä helposti sitä sotkua. Toisaalta, vaihdoin öljyt aina ennen tavea. Niin varmaan tarttis tehdä bemarinkin kanssa, vaikka huoltoon olisikin vielä matkaa...

                          Edit: Öljykorkkiakin parempi tarkistuskohta on se huohotinputki, mikä tulee kanteen. Ei välttämättä oo majoneesi ehtinyt korkille asti vaika sitä siellä putkessa olisikin. Mullakin oli korkki ihan puhdas, mutta letkun seinämillä on kyllä majoneesia jo semmoinen ohut kerros. Tällä viikolla menee separaattori vaihtoon. Samalla laitetaan webasto toimintakuntoon.

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3018
                            • Kuopio

                            Öljymerkkien vertailu tässä kohtaa olisi ihan mielenkiintoista, joten laittakaa kokemuksia tulemaan. Muistakaa mainita myös öljyn viskositeetti, koska olen kuullut, että 0W öljyt olisivat herkempiä keräämään kosteutta pätkäajossa ja siten majoneesia muodostuisi enemmän. Itse olen käyttänyt Castrolin Magnatec 5W40 öljyä ja majoneesia kyllä muodostuu. Ajo on pääasiassa 10-20km kerralla.

                            Eikös tuon majoneesin pitäisi poistua huohotusjärjestelmästäkin jos öljyt saa tarpeeksi lämpöisiksi? Ei minulla ainakaan ollut 10 vuotta vanhassa separaattorissa majoneesia lainkaan kun toissa kesänä sen vaihdoin vaikka talvella öljykorkissakin sitä on runsaasti. Muuten mittatikulle menevä lähtö olikin täysin tukossa piettyneestä öljystä. Majoneesihan kuitenkin on öljyä, missä on vettä seassa, joten lämmössä veden kyllä pitäisi haihtua pois.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • UPI
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 115
                              • Oulu

                              Originally posted by markok View Post
                              Öljymerkkien vertailu tässä kohtaa olisi ihan mielenkiintoista, joten laittakaa kokemuksia tulemaan. Muistakaa mainita myös öljyn viskositeetti, koska olen kuullut, että 0W öljyt olisivat herkempiä keräämään kosteutta pätkäajossa ja siten majoneesia muodostuisi enemmän. Itse olen käyttänyt Castrolin Magnatec 5W40 öljyä ja majoneesia kyllä muodostuu. Ajo on pääasiassa 10-20km kerralla.

                              Eikös tuon majoneesin pitäisi poistua huohotusjärjestelmästäkin jos öljyt saa tarpeeksi lämpöisiksi? Ei minulla ainakaan ollut 10 vuotta vanhassa separaattorissa majoneesia lainkaan kun toissa kesänä sen vaihdoin vaikka talvella öljykorkissakin sitä on runsaasti. Muuten mittatikulle menevä lähtö olikin täysin tukossa piettyneestä öljystä. Majoneesihan kuitenkin on öljyä, missä on vettä seassa, joten lämmössä veden kyllä pitäisi haihtua pois.
                              Kävinpä piruillessa laittaan munuaiset umpeen ja tykittään noin 40 km. Sinne häipy majoneesit, korkki on puhdas kuin kesällä. Ei jaksanu pimeässä alkaa sitä putkea irroittaan, mutta oliko tässä nyt sitten mitään järkeä. Ei kai nää pahvit mitään vaikuta, tai no toisaalta auto ei jäähdy niin nopeaa, kuin pysäyttää? Sitäpaitsi ei kai näistä munuaisista ilma ees pääse moottorille, kun se toppaa jo syyläriin? Mulla taitaa olla samat öljyt...

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Eihän se nyt syyläriin toppaa. Hujahtaa läpi, että suhina käy. Ei se pakkasilma juuri kerkee siinä lämpenemään. Siitä se löytää tiensä suoraan koneelle ja kun huohotusputkissa menee lämmintä ilmaa ja sen saman letkun pinta saa kylmää päälle, ei tarvitse ihmetellä mistä sitä kosteutta tulee. Sieltä munuaisesta on aika suora reitti imusarjan alle.

                                Alkupään e46 316/318 (ainakin näissä) ne munuaisten takana olevat reiät on ummessa semmosilla peitelevyillä. Mahtaisko samat passa uudempaankin? Ei ne varmaan turhaan noissakaan oo tuolla olleet.

                                Osa 8

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎