Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Macinaggio
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Noniin, vähän raportointia omalta osalta. Eristämätön separaattori tuli vaihdettua talvimalliseen. Aivan kyrpä homma, mutta tehtävissä. Kaveri tossa teki paljon töitä, kun päädyimme vaihtamaan separaattorin imusarja paikoillaan. Jos olisin tehnyt tuon yksin, olisin ilman muuta irooittanut imusarjan. Säästyisi varmaan tunti sellaista aikaa, kun milli kerralla jynssää todella vittumaisessa paikassa olevia klemmareita ja muita ruuveja auki. Uusi separaattori eristeineen oli melkoinen ängettävä paikoilleen. Mä kattelin vaan vierestä kun asentaja sitä sinne sovitteli... Lisäksi eristetyt letkut ovat aika ahtaasti paikoillaan. Vanhat letkut olis saanut ehjänä irti, jos olisi jaksanut väkertää, mutta helpompaa homma oli sivuleikkureilla

    Avasin vanhan separaattorin ja se oli päällisin puolin ihan ehjä. Kalvo ehjä ja aivan puhdas toiselta puolelta. Letkuissa oli vähän töhkää viime talven majoneesin jäljiltä. Silloin en tajunnut ajoissa tukkia munuaisia. Oma lopputulema tuohon talvimallin tarpeellisuuteen on se, että sitä ei tartte vaihtaa talvimalliseen, JOS muistaa heti syksyn viileiden kelien tultua laittaa munuaisten peitelevyt paikoilleen. Kovatkaan pakkaset eivät olleet tehneet tippaakaan majoneesia letkuihin nyt alkutalvesta ja kylmääkin on ollut. Kyllä separaattorissa silti vettä oli ollut. Likaiselta puolelta kalvo oli vesipisaroissa. Eri asia on se, jos separaattori on oikeesti rikki. 97tkm ajetussa autossa kaikki oli kunnossa.

    No jotain hyötyä tuosta hommasta kuitenkin oli. Ennen auto tykkäsi röpeltä kierrosten laskiessa, kun sille antoi paikallaan vähän jenkaa. Se vaiva katosi kokonaan tällä rempalla. Jostain se oli siis vuotanut, koska kaasu kiinni ei koneeseen mee soppaa, ellei ilmaa mee koneeseen jostain ohi. Kaasuläpän tiiviste tuli vaihdettua, mutta paikalla ollut vanha oli ihan ehjä ja ok-kuntoisen näköinen. Imusarjan tiippari jäi käyttämättä, kun sitä ei irroitettu.
    Minäkin innostuin asentamaan talvimallin venttiilin ja letkut, mutta pakko todeta ettei tuo homma kovin vaikea ollut. Yksikään ruuvi ei ollut mitenkään hankalassa paikassa ja separaattoriinkin on suora näköyhteys jopa ilman peiliä kunhan ensin sitoo nippusiteellä tms. mootorin johtosarjan liitoskotelon pois edestä. Ja uudet eristetytkin letkut saa paikalleen paljon helpommin kuin vanhat kovettuneet pois. Minulle hankalin liitos oli kuin tarjottimella imusarjan päällä. Hankalan siitä teki se ettei järkeni sanonut miten liitos pitäisi ehjänä avata, enkä vieläkään ymmärrä liittimen toimintaperiaatetta. Silikonimassalla liitoksesta tuli taas tiivis vaikka liitin ilmeisesti hajosikin irrotettaessa.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Noniin, vähän raportointia omalta osalta. Eristämätön separaattori tuli vaihdettua talvimalliseen. Aivan kyrpä homma, mutta tehtävissä. Kaveri tossa teki paljon töitä, kun päädyimme vaihtamaan separaattorin imusarja paikoillaan. Jos olisin tehnyt tuon yksin, olisin ilman muuta irooittanut imusarjan. Säästyisi varmaan tunti sellaista aikaa, kun milli kerralla jynssää todella vittumaisessa paikassa olevia klemmareita ja muita ruuveja auki. Uusi separaattori eristeineen oli melkoinen ängettävä paikoilleen. Mä kattelin vaan vierestä kun asentaja sitä sinne sovitteli... Lisäksi eristetyt letkut ovat aika ahtaasti paikoillaan. Vanhat letkut olis saanut ehjänä irti, jos olisi jaksanut väkertää, mutta helpompaa homma oli sivuleikkureilla

    Avasin vanhan separaattorin ja se oli päällisin puolin ihan ehjä. Kalvo ehjä ja aivan puhdas toiselta puolelta. Letkuissa oli vähän töhkää viime talven majoneesin jäljiltä. Silloin en tajunnut ajoissa tukkia munuaisia. Oma lopputulema tuohon talvimallin tarpeellisuuteen on se, että sitä ei tartte vaihtaa talvimalliseen, JOS muistaa heti syksyn viileiden kelien tultua laittaa munuaisten peitelevyt paikoilleen. Kovatkaan pakkaset eivät olleet tehneet tippaakaan majoneesia letkuihin nyt alkutalvesta ja kylmääkin on ollut. Kyllä separaattorissa silti vettä oli ollut. Likaiselta puolelta kalvo oli vesipisaroissa. Eri asia on se, jos separaattori on oikeesti rikki. 97tkm ajetussa autossa kaikki oli kunnossa.

    No jotain hyötyä tuosta hommasta kuitenkin oli. Ennen auto tykkäsi röpeltä kierrosten laskiessa, kun sille antoi paikallaan vähän jenkaa. Se vaiva katosi kokonaan tällä rempalla. Jostain se oli siis vuotanut, koska kaasu kiinni ei koneeseen mee soppaa, ellei ilmaa mee koneeseen jostain ohi. Kaasuläpän tiiviste tuli vaihdettua, mutta paikalla ollut vanha oli ihan ehjä ja ok-kuntoisen näköinen. Imusarjan tiippari jäi käyttämättä, kun sitä ei irroitettu.
    Last edited by Juppe; 04-12-2010, 19:24.

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    Tai kun sais tollaset automaatti "kaihtimet".


    :think tulisko jäätymisongelmia?
    Last edited by mijuko; 14-11-2010, 21:05.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by Antza View Post
    walde:

    pyöriikö startti kuitenkin? onko moottorissa sähköohjauttu kaasuläppä? pyörikö moottori normaalisti ennen remonttia? oletko kokeillut eri antureiden piuhoja yksi kerrallaan irti ja käynnistys?
    Startti pyörii, ja läppä on juurikin sähköinen. Samaa tekee, oli piuhoja kiinni tai ei, eli kokeiltu on.
    Juttelin tutun kanssa laakkoselta, äimän käkenä oli hänkin.
    Sinne menee myös piuhan päähän huomenna, tuo boschi kun on ihan perseestä tähän tarkoitukseen.
    Kaasuläppäyksikölle laskin itselleni hinnaksi duunissa 210€, n. viikon toimitusaika, muuta mä en oikeen osaa johtosarjan lisäksi epäillä.

    Edit: Normaalisti pyöri auto ennen remppaa, just luin vikakooditkin ennen tuota : ei mitään.
    Last edited by walde; 04-02-2010, 20:50.

    Leave a comment:


  • Antza
    replied
    walde:

    pyöriikö startti kuitenkin? onko moottorissa sähköohjauttu kaasuläppä? pyörikö moottori normaalisti ennen remonttia? oletko kokeillut eri antureiden piuhoja yksi kerrallaan irti ja käynnistys?

    Leave a comment:


  • baku
    replied
    Voi olla että muistan väärin, mutta taisin omassa M52B28TU:ssa sekoittaa imunokan ja MAF:in piuhat keskenään. Pidin vähän kummallisena, että tuo olisi mahdollista, mutta huomasin homman ennen kuin rupesin konetta tarjoamaan käyntiin.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Noniin, olihan vittu homma. Eittämättä paskin remontti mitä on tullut tehtyä, usko meinasi loppua muutamassakin kohtaa. Olinhan hauska muuten ujutella niitä eristettyjä letkuja, tilaa on niin että ripaskaa voisi tanssia.
    Vihdoin kun auton sain nippuun, ja tyytyväisenä koe-ajolle, mutta:

    EML valo vilkkuu, ja ACS vikavalot palaa, eikä auto starttaa.
    Kun virrat laittaa päälle, bensapumppu raksuttaa toistuvasti monta kertaa putkeen.
    Ei muuta kuin purkuhommiin, ja tarkistamaan, että kaikki sähköliitokset (ja kaikki muukin) on kuten pitää, ja kyllähän ne oli. Hyvin varovasti tuli leikittyä kaikkien liittimien kanssa, joten en oikein jaksa uskoa, että mitään onnistuin rikkomaankaan. Kaasuläppäkotelon kanssa toimin myöskin kuin sairasta paskalle, mutta siihenhän tuo kovasti viittaisi.

    Ei muuta kun testeri huomenna duunista lainaan, ja auto piuhan päähän.
    Onneksi sain faijalta auton lainaan.

    Vittu että vituttaa
    Itseäni lainatakseni, lukasin tosiaan vikakoodit, joita oli kuusi.
    DISA:sta ja tyhjäkäyntimoottorista 4kpl, yksi ohjainlaitteen virhetoiminto jotain, ja joku "tuntematon virhe".
    Noh, tänään kaikki vapaa-aika käytetty asian tutkimiseen, ja tulos on:
    Kaikki kytketty oikein, yksinkertaisesti mitään poikkeavaa EI LÖYDY.
    Helppo olisi piiskata itseään, mutta vittu kun edes siihen ei näytäisi löytyvän aihetta.
    Eli kun virrat laittaa päälle, vilkuttaa eml-valoa, ja bensapumppu raksuttaa toituvasti lyhyitä kertoja, jonka jälkeen moottorinhäiriövalo ja ACS:n valot jäävät palamaan. Eikä starttaa.
    Sulakkeet ok. Ei meinaa pysyä kärryillä.
    Kaikkia osia/sähköjä käsittelin hyvin varoen.

    Leave a comment:


  • Isamu
    replied
    Olettaisin kanssa, että bemu kangas hyvinkäällä osaa tehdä tuon homman kohtuu nopeasti.

    Pari kertaa käyttäny autoa siellä ja tuntunu olevan ihan pätevä kaveri

    Leave a comment:


  • Ha2
    replied
    Oulussa Nikunen teki mun autoon vaihtotyön parin tunnin velotuksella. Ovat tehneet nuita huohotinremontteja moniin bemareihin. Siellä tuntui aina sama mies tekevän ne hommat. Osat hajin Wetteriltä.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Hakee osat merkkiliikkeestä ja käy osaavalla pajalla vaihdattamassa niin säästää tuosta summasta pitkälle toista sataa. 2h työn veloituksella selvisin itse ja osat n. 110€.

    Saapa nähä väheneekö koneen öljynkulutus uuden separaattorin myötä.
    Saiskos tänne listausta näistä "osaavista pajoista" ja asennushinnoista, itseäni kiinostaa pääkaupunkiseutu ja ympäristö, mutta laittakaa infoa koko suomesta.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by Isamu View Post
    Käytin oman auton huollossa/remontissa ja kun oli maksun aika niin sanoivat, että mun moottorissa on kanssa kesämallin huohotinsysteemi (M52B28)

    Tottakai sanoivat, että olisi hyvä vaihtaa ja he tekisivät sen mielellään nimelliseen 400 euron hintaan

    Sanoin ei kiitos. Pitää kuitenkin syventyä tuohon asiaan. Ellei tämän talven pakkasilla ole putket jäätyny, niin eivät ne kai ikinä jäädy (kuuluisat viimeiset sanat)
    Hakee osat merkkiliikkeestä ja käy osaavalla pajalla vaihdattamassa niin säästää tuosta summasta pitkälle toista sataa. 2h työn veloituksella selvisin itse ja osat n. 110€.

    Saapa nähä väheneekö koneen öljynkulutus uuden separaattorin myötä.

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by AMP View Post
    Kannattaa muistaa et se separaattorin lähtö imusarjalle on erilaisella liittimellä kun muut. Joku käännettävä malli
    Juuri näin.
    Mielestäni koko homman vittumaisin kohta.

    Leave a comment:


  • AMP
    replied
    Kannattaa muistaa et se separaattorin lähtö imusarjalle on erilaisella liittimellä kun muut. Joku käännettävä malli jonka paskoin kun en heti hiffannut. Muuten ihan perse remontti vaikkei mikään liian vaikee. Oma kone m54b22 tai joku sinneppäin..

    Leave a comment:


  • Isamu
    replied
    Käytin oman auton huollossa/remontissa ja kun oli maksun aika niin sanoivat, että mun moottorissa on kanssa kesämallin huohotinsysteemi (M52B28)

    Tottakai sanoivat, että olisi hyvä vaihtaa ja he tekisivät sen mielellään nimelliseen 400 euron hintaan

    Sanoin ei kiitos. Pitää kuitenkin syventyä tuohon asiaan. Ellei tämän talven pakkasilla ole putket jäätyny, niin eivät ne kai ikinä jäädy (kuuluisat viimeiset sanat)

    Leave a comment:


  • walde
    replied
    Originally posted by Antza View Post
    walde: otitko imusarjan / polttoainelinjaston pois? Oletko kokeillut käyttää akkua irti? Ettei kuitenkin olisi joku liitin irti tai jopa mennyt väärään paikkaan?
    En kumpaakaan ottanut vekka, totesin ettei ainakaan helpota hommaa.
    Lähes identtisesti toimin mitä itsekin kirjoitit.
    Akkua käytin irti kyllä, ei vaikutusta.

    Äsken kävin tallilla laittamassa auton piuhan jatkoksi (kts 670)
    ja niin vähän kun sitä haluaisin uskoakkin, näyttää siltä, että pari liitintä on eilisessä väsymyksessä/vitutuksessa löytänyt uuden kodin
    Huomenna tutkin asiaa tarkemmin, tuskinpa mitään vakavaa kyseessä.

    Hyvät "lisä-ohjeet" nuo kyllä, itse en sen kummemmin eilen jaksanut purkaa.
    Ja ne bisset jäi ostamatta

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎