Oma näkemys tuosta on, että nuo ylimääräiset käyttämiset ja lämmittelyt kesken päivää simuloi lähinnä ylimääräistä pätkäajoa, mikä tuo koneeseen lisää kylmälimaa ja kosteutta. Käytännössä tuota limaa alkaa aina joka startin jälkeen muodostua siihen saakka, kunnes kone ja öljyt on todella lämpöiset ja sen jälkeen tuo kosteus lähtee poistumaan ajamalla reippaasti tai pitkää matkaa. Jos kyseessä pätkäajoa, niin parempi ajaa normi siirtymien loppumatkat hieman reippaammin aina kun kone tarpeeksi lämmennyt, esim. käyttäen pienempää vaihdetta jne. ja sammuttaa auton sitten päiväksi kylmään ns. "puhtaalla koneella". Käynnistää sitten kylmästä, mutta huohottimessa ei juuri silloin pitäisi olla vielä mitään jäätynyttä, jos vehkeet on pelanneet edes suht. normaalisti, mutta eihän tuosta systeemin toimivuudesta tai tilasta oikein pysty varmaksi sanomaan, kun ei sinne sisälle näe irroittamatta kaluja. Eli tuo lämmittely päivällä voi auttaa yleiseen käynnistyvyyteen tai moottorin / öljyjen lämpötilaan, ettei ole ihan siellä -20 C sitten, kun lyö taas tulille, mutta voi toisaalta olla pahempi huohottimelle. Itse en käyttele kesken päivää, vaan käynnistän sitten kylmästä jos lämmitystä ei ole saatavilla.
M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?
Collapse
X
-
E46 325ti Compact....
Kyseinen E46 325ti Compact 2002 220th ajettu tuotu syksyllä Sakasasta. Tulee mieleeni kun moottorin alta puuttuu alumiini keulanvahvike tuennan jossa on suorakaiteen muotoinen öljypohjan moottoriöljyn luukku ja sekä täysin siitä syylärin välinen muovisuoja, joka on nimeltään lämpösuoja ja juuri nämähän moottorin koko lämpötilaa alentavat. Ongelma ei ole pelkästään munuaisten ilmantulon ongelma joka on faktaa. Muuta huomioitavaa on toki putkien eristykset jotka on Gold malleissa sekä itse separaattoreissa, täytyy muistaa myöskin separaattorin vaihdon etuudeksi tulee se ,että sen sisällä kovettunut muovikalvo remontissa uusiutuu. Näin kovettunut kalvo usein muistuttaa jopa muovia ja siksi se ei toimi enää joustavalla tavalla ja säätöä tekevän kalvon tavoin. Tuohon kalvoon myös tulee öljy pinttymää, joissakin on kalvon pinta suorastaan pikimäinen ja kova joka ei enää toimi vaikka olis ehdä ns. kalvoltaan. Ostin imusarjan tiivisteet ja koko kaikki eristetyt putket separaattori myöskin. Imusarjassa päällä oleva huohotin osa irroituttu ja sen o-renkaat vaihtoon ja koko osa putasten tinnerissä jossa ilmeni yhden pillin tukkeutuma jonka sain liuotettua auki ja tinneri putsaus useaan kertaan ja kuivaus paineilmalla lopuksi. Tuossa samalla kannattaa vaihtaa venakopan tiiviste ja tasapäämeisselillä kammeten tiivisteen suuntaisesti. Kammeten sitä tiivistettä irroittaen, ja ei missään tapauksessa saa kumpaankaan reunaan kammeta kun ventiilikopan reunat on herkästi lohkeavia osaa venttiilikopaa. Tuossa ed. huomaa todellakin miksi venttiilikoppa vuotaa öljyä pakosarjalle, koska kumi on muuttunut muoviksi joka rapsahtelee kuin spaketti makaroni poikki. Uusikaa 6mm muttereiden kumiprikat ja muttereiden tiukkuus on niin paljon kunnes ne pohjaa holkkiin asti ja jos on orginaalia tiivistettä käytetty tuo em. kiristys menee vakion mukaan oikein, kun tuntee mutterin pohjaavan niin enää hieno kiristys ja se on siinä oikeassa tiukkuudessaan. Kysynkin moneltako puuttuu juuri tuo tärkeä lämösuoja muovi syylärin ja etupalkin välistä, tuomastani em. autosta puuttui makso uusi alle satasen joka on tärkeä. Koska konehuoneen jäähdytys flektin suuntaama ilmavirta jatkuu koneen läpi vaihdelaatikolle ja sen takaa vasta ulos.
Originally posted by Iltsu View PostTuo compactini on suomiauto ja siis 842 COLD CLIMATE VERSION löytyy.
Letkut ei kuitenkaan ole eristettyjä, mitenkäs näin?
Ei ole huohotinjärjestelmää tullut purettua, mutta hyvin tuo on näillä pakkasilla pelannut ja öljyä menee litra/10tkm eli aika pientä on. Munuaisiin voisi suojat kyllä laittaa.Last edited by 325E; 22-04-2017, 22:54.
Comment
-
-
Nostellaas vähän aihetta. Tehnyt vähän kauppaa autosta, jolla oli ajettu kesämallin huohottimella talvella ja arvatenkin oli tullut öljyt mäkeen. Mitään isompaa ei ilmeisesti ollut hajonnut mutta pieni öljyn haju moottorista tuli kun kävi koeajolla. Mikä vikana ja uskaltaako tuollaista ostaa? Muuten tuntui pelittävän hyvin ja auto ollut tapahtuneen jälkeen pidemmän aikaa ajossa jo.
Comment
-
-
Originally posted by Suorakuus View PostNostellaas vähän aihetta. Tehnyt vähän kauppaa autosta, jolla oli ajettu kesämallin huohottimella talvella ja arvatenkin oli tullut öljyt mäkeen. Mitään isompaa ei ilmeisesti ollut hajonnut mutta pieni öljyn haju moottorista tuli kun kävi koeajolla. Mikä vikana ja uskaltaako tuollaista ostaa? Muuten tuntui pelittävän hyvin ja auto ollut tapahtuneen jälkeen pidemmän aikaa ajossa jo.EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91
Comment
-
-
Originally posted by Suorakuus View PostTuosta jäätymisestä ei siis pitäisi mitään ongelmia enää jälkeenpäin tulla? Cold climate versio on autossa paikallaan nyt.
Mun autoon uusittiin Cold Climate-versio toissa talvena ja nyt on putket aivan tukossa. Fuel trimmeissä ei tapahdu läppäriltä katottuna mitään vaikka ottaisi venttiilikoppaan tulevan huohotinputken tai öljykorkin irti.
Menee uudelleen vaihtoon nyt.
Oma ajo menee näin:
Auto yön lömpöisessä tallissa, josta 3 km matka töihin.
Töistä lähden joko kylmällä koneella tai webaston lämmittämänä (jos nyt sattuu toimimaan) ja ajan samat 3 km kotiin lämpöiseen talliin. Illalla saatan käydä 6 km päässä, jossa auto pari tuntia ulkona ja sen jälkeen taas yöksi talliin.
Eli mun auto on kyllä suurimman osan ajasta lämpöisessä, eikä nyt kahteen talveen ole edes pitkiä ja kovia pakkasjaksoja ollut. Silti putket tukossa. Pitänee käydä kerran viikkoon(?) motarilla vetääs kone kunnolla lämpöseks.
Comment
-
-
Originally posted by |makke View PostVäärin.
Mun autoon uusittiin Cold Climate-versio toissa talvena ja nyt on putket aivan tukossa. Fuel trimmeissä ei tapahdu läppäriltä katottuna mitään vaikka ottaisi venttiilikoppaan tulevan huohotinputken tai öljykorkin irti.
Menee uudelleen vaihtoon nyt.
Oma ajo menee näin:
Auto yön lömpöisessä tallissa, josta 3 km matka töihin.
Töistä lähden joko kylmällä koneella tai webaston lämmittämänä (jos nyt sattuu toimimaan) ja ajan samat 3 km kotiin lämpöiseen talliin. Illalla saatan käydä 6 km päässä, jossa auto pari tuntia ulkona ja sen jälkeen taas yöksi talliin.
Eli mun auto on kyllä suurimman osan ajasta lämpöisessä, eikä nyt kahteen talveen ole edes pitkiä ja kovia pakkasjaksoja ollut. Silti putket tukossa. Pitänee käydä kerran viikkoon(?) motarilla vetääs kone kunnolla lämpöseks.
Kondensoi todella pahasti ja kondenssi jäätää.
Lämmin talli edesauttaa kondensoitumista joka ei ehdi kuivaa.
Comment
-
-
Mites toi huohotin pitäisi oireilla jos tukkoilee tai on tukossa? Itsellä samanlaista sykliä että lyhyt ajo ja kotona auto lämpimässä tallissa. Ennen kuin ostin auton -16 kesällä oli huohotin juuri vaihdettu, mutta jostain syystä ei cold climate versioon. Majoa kerää öljykorkin alle-> https://i.imgur.com/w50mMk1.jpg aika huolella. Laitoin viime öljyn vaihdossa teboilin diamondit kun niistä öljy topicissa joku mainitsi että ei pitäis kerätä niin paljon. Onkohan vielä jotain parempaa vaihtoehtoa?F10 528iA
Ex. E39 528iA, E60 530iA, MB CLK55 AMG, CLS350, E60 530iA, F30 328iA
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostPahin mahdollinen ajosykli ja lämpötilaerot.
Kondensoi todella pahasti ja kondenssi jäätää.
Lämmin talli edesauttaa kondensoitumista joka ei ehdi kuivaa.
Originally posted by Antti O View PostEi tuolla 3km matkalla kyllä öljyt lämpiä yhtään, ei ihme jos on jukurttia putkissa..
Comment
-
-
M54 320i -02:
1) Kytkimelle pääsee öljyä ja se ravistaa aluksi hieman
2) Moottori on alkanut valuttaa öljyä "jostain" aika reilusti
3) Pölläyttää sinistä lämpimälläkin kelillä jonkin verran
4) Öljyä kuluu noin 1L / 1000km
Onko tämäkin joku imusarjan irroituskeikka vai mitähän kannattaisi tehdä?Last edited by kt10734; 20-02-2018, 20:03.
Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...
Comment
-
-
Originally posted by kt10734 View PostM54 320i -02:
1) Kytkimelle pääsee öljyä ja se ravistaa aluksi hieman
2) Moottori on alkanut valuttaa öljyä "jostain" aika reilusti
3) Pölläyttää sinistä lämpimälläkin kelillä jonkin verran
4) Öljyä kuluu noin 1L / 1000km
Onko tämäkin joku imusarjan irroituskeikka vai mitähän kannattaisi tehdä?
2) Öljynsuodatinjalan tiiviste, ajoviima levittää öljyt tehokkaasti "ympäri jokapuolta" jolloin näyttää että jokapaikka vuotaa
3) Öljytikun putken alaosa tukossa jolloin separaattorilta tuleva öljy ei pääse valumaan takaisin moottoriin, ehkäpä.
4) Katso ylemmätEX: Ford mondeo -96"isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
Comment
-
Comment