Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    Ajattelin ottaa varman päälle, kun auton vasta hankin. Uusi huohotin letkuineen, imuilmaputket ja imusarjan päädyn tulpat vaihdettu näin ennen pakkasten tuloa. Eipähän tartte miettiä niitä muutamaan vuoteen. Vanhat osat olivat alkuperäiset. Keula tukittu harmailla muotoon leikatuilla telttapatjan paloilla ja nippusiteillä sisäpuolelta. Ei tiedä mitään ulkoapäin, että ovat paikoillaan. Pätkäajosta tuo majoneesi itelläkin johtui. Lähti heti pois, kun kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin eikä ole sen jälkeen näkynyt. Tuli tilattua myös uusi öljytikun putki, jossa ei enää ole ahtaita paluukanavia huohottimelta palaavalle öljylle. BMW:n huolto "ei tästä putkesta ollut kuullut", mutta ko. putki löytyy kuitenkin osanumerolla 11 43 7 565 437 ja käy ainakin E39:ään ja joihinkin E46:iin. Näyttäisi siltä, että nuo originaalin putken ahtaat paluukanavat saattavat olla syypäänä koko huohottimen tukkeutumiseen / öljyn imusarjaan päätymiseen. Tässä lisää juttua asiasta:
    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=528064 (ks. ainakin #23)
    http://forums.bimmerforums.com/forum...1629018&page=2 (ks. ainakin #28)

    Tässä vielä BMW:n sisäinen tiedote huohottimen vaihdosta ja osalista sisältäen uuden mittatikun putken: http://forums.bimmerforums.com/forum...1&postcount=22

    Edit. Varoituksen sana liittyen tuohon uudentyyppiseen cold country-öljytikun putkeen. Vaikka kyseessä onkin BMW:n oma osa ja sisältyy heidän huolto-ohjeeseen, ei putki (11 43 7 565 437) vaikuta olevan yhteensopiva E39:n mittatikun kanssa. Tikun kärjen muoviosat jäävät totaalisesti jumiin putken sisällä olevaan reunukseen ja tikku on autettava ulos alapäästä ruuvimeisselillä. Ongelma on käsittämätön ja siihen oli törmännyt muutkin käyttäjät eri puolilla maailmaa. Jotkut ovat saaneet tikun väkisin irtoamaan ja tikku on käytössä hioutunut "toimivaksi", mutta itse en koe tuota järkevänä vaihtoehtona, koska irronneet muovinpalat päätyvät öljypohjaan. Ainoa järkevä ratkaisu näköjään on puhdistaa alkuperäisen mittatikun putken paluukanavat.
    Last edited by Bomb5; 25-01-2012, 11:47.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Edit. Ks. ylempi postaus.
      Last edited by Bomb5; 25-01-2012, 11:44.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • luikas
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 644
        • Oulu area

        Viime talvena itselle kävi perinteiset eli öljyt pöllähti venttiilikopan tiivisteen välistä ei pihalle, vaan sylinterien päälle ja kone jumiin. Syynä siis oli jäätynyt huohotinjärjestelmä. No silloin päivitettiin cold climate versioon putket 1-4 + sepa.

        Tänä talvena ei ole vielä ongelmia tullut, kun on ollut niin leutoa. Mutta jos auto on pakkasessa ja ajetaan pätkää niin muodostuu sitä majoneesia putkiin ja täyttökorkin sisäpinnalla komeilee keltainen mönjä.

        Tämän ehkäisemiseksi muodoilin 5mm paksusta kumimatosta suojat munuaisten taakse ja nippusiteillä kiinni sisä puolelta. Ei hassumman näköinen asennus alle 4e viritykseksi. Seuraavaksi öljyt vaihtoon castrolista paljon kehuttuun teboilin timanttiseen öljyyn. Seurataan tilannetta poistuuko majoneesiongelma.
        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
        Past:
        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
        F31 318d xdrive -14
        F07 530d GT-11
        E90 330xda LCI -09
        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
        E39 530d M-Sport -03
        E39 530iA M-Sport -02
        E39 528i -97
        E30 320i -88

        Comment

        • Ape
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 474
          • Savonlinna

          Kyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessa Voisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä
          Id.4
          ex: Toyota avensis
          Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
          ex:Audi a6 avant 1.8t
          ex: Suzuki gsx-r750 k6
          ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
          ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
          ex: e36 320 coupe -93

          Comment

          • mijuko
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 951
            • ۩□□۩

            Originally posted by Ape View Post
            Kyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessa Voisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä
            Se on sama onko siellä Teboilit vai Mobilit... samalla lailla kirnuaa
            Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti

            Comment

            • Ape
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 474
              • Savonlinna

              Originally posted by mijuko View Post
              Se on sama onko siellä Teboilit vai Mobilit... samalla lailla kirnuaa
              Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
              Ei se ois varmaan huono vaihtoehto tuokaan
              noh, kokkeillaan silti jottai muuta ölppää. Eikai se huonommaks muutu..
              Id.4
              ex: Toyota avensis
              Ex :Skoda octavia combi 2.0tdi 4x4 -07
              ex:Audi a6 avant 1.8t
              ex: Suzuki gsx-r750 k6
              ex: Imolarot e46 325i touring M-sport
              ex: Audi a4 1.8t Q avant -96
              ex: e36 320 coupe -93

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                Originally posted by mijuko View Post
                Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
                Sen lisäksi, että tukkii keulan, kannattaa ajella talviaikaan pienemmillä vaihteilla, varsinkin jos lyhyt matka, niin kone ja huohottimen kalut lämpenee nopeammin ja kerkeää käydä lämpimänä kauemmin, ennen kuin moottorin taas sammuttaa. Ite tulee ajeltua pakkasilla työmatkat vain vaihteilla 1-4, kierrokset mielellään >2500, niin lähtee nopeammin nuo majoneesit veke. Ei vaikuta bensankulutukseenkaan juuri mitenkään verrattuna vitosvaihteella ajeluun. Kovemmilla pakkasilla voi heittää vielä vaikka ylimääräisen lenkin, että huohottimen letkut on varmasti puhtaat, ennen kuin jättää auton pakkaseen yöksi jäätymään.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • pmtk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1559
                  • Iisalmi

                  Miten usein huohotinongelma sotkee imusarjan öljyllä niin, että se pitää putsata?

                  Paikaillisessa merkkiliikkeessä tarjoutuivat automaattisesti tekemään homman huohottimen vaihdon yhteydessä. Lisähintaan tietenkin. Perusteluna se, ettei öljy pääse sylinteriin ja aiheuta suurempaa tuhoa.

                  Tänään tuli M54B25:sessa öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pakosarjan päälle. Öljyn täyttökorkissa on hieman majoneesia.
                  E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    No vttu, nyt tämä riesa sitten iski tännekin... Perjantaina aamulla ei auto jaksanut startata, laitoin talven kylmimmän yön piikkiin ja ajattelin että wanhan akun lataus oli päässyt liian alas, samanlaista oiretta oli ollut pitkin viikkoa.

                    Tänään illalla kokeiltiin startata täyteen ladatulla akulla ja edelleen jaksoi tuskin pyörittää konetta. Ajattelin että no se akku on sitten lopullisesti paskana mutta auto piti saada siirrettyä ja hätiin saatiin starttikaapelit. Ei tuntunut silti lähtevän millään käymään, aloin jo todella ihmettelemään että WTF.

                    Lopulta kuitenkin starttasi mutta kävi vaivalloisesti ja vajailla sylintereillä (+moottorin varoitusvalo) mutta kun pakko oli siirtää niin ajoin lyhyen matkaa. Parkkeeraamisen jälkeen kokeilin startata uudestaan ja auto lähti kuin palmun alta, tosin yksi sylinteri oli edelleen pimeä eli olisiko hiukan karstaa päässyt muodostumaan....

                    Nythän asia on ihan selvä kun aloin muistelemaan lukeneeni jotain huohottimen jäätymisestä mutta ajattelin että se koski vain M57 koneita, ilmeisesti sitten ei. Ajot on 10-15 km työmatkaa eli juuri sitä pahinta. Muutaman kerran pakkasilla autosta on kuulunut ajossa lievä pihinä tasakaasulla ajaessa.

                    Noh, tulpat irti ja putsausta ja kylmän ilmanalan osat tilaukseen. Tuskin mitään vakavampaa, vaikea uskoa että palotilaan olisi mennyt niin paljon öljyä että olisi venttiilit/kanget solmussa koska auto ei savuttanut tai haissut öljylle.

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • _johny
                      Newbiemmer
                      • Mar 2009
                      • 16
                      • Varkaus

                      Mitenkä kauan meni että saitte nuo letkun osat?? ite oon jo yli kaks viikkoo odottanu eikä oo tullu voiko mennä niin pitkään?
                      E46 BMW 330i Coupe

                      Ex: E36 BMW 328i Coupe

                      Comment

                      • luikas
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 644
                        • Oulu area

                        Originally posted by _johny View Post
                        Mitenkä kauan meni että saitte nuo letkun osat?? ite oon jo yli kaks viikkoo odottanu eikä oo tullu voiko mennä niin pitkään?
                        Oikeasta paikasta kun tilaa niin on 1-2pv päästä noudettavissa. Voihan se olla, että ne on tällä hetkellä niin kysyttyä letkuja että sen vuoksi kestää... :think
                        Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                        Past:
                        F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                        F31 318d xdrive -14
                        F07 530d GT-11
                        E90 330xda LCI -09
                        E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                        E39 530d M-Sport -03
                        E39 530iA M-Sport -02
                        E39 528i -97
                        E30 320i -88

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by _johny View Post
                          Mitenkä kauan meni että saitte nuo letkun osat?? ite oon jo yli kaks viikkoo odottanu eikä oo tullu voiko mennä niin pitkään?
                          Mistä tilasit?

                          Comment

                          • _johny
                            Newbiemmer
                            • Mar 2009
                            • 16
                            • Varkaus

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Mistä tilasit?
                            Varkauden paikallisesta merkkiliikkeestä (ei laakkonen) nämä kai tilaa osansa kl-varaosilta ainaki joskus.. mutta letkut tuliki tänää eikun asentamaa :think
                            E46 BMW 330i Coupe

                            Ex: E36 BMW 328i Coupe

                            Comment

                            • _johny
                              Newbiemmer
                              • Mar 2009
                              • 16
                              • Varkaus

                              Lähtipäs bimmeri vielä tulille aika savut anto ku palo vanhat öljyt pakosarjan päältä
                              E46 BMW 330i Coupe

                              Ex: E36 BMW 328i Coupe

                              Comment

                              • Jonski|
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 129
                                • Savonlinna

                                Mikäs tuo vacuum hose on, kun sitä ei edellisessä separaattorissa ollut ja en oo varma oliko tuossa talvimallissakaan, letkun kyllä myivät, mutta en huomannu purkaessa missään semmosta, niin jäi nyt laittamatta. M54b30 kyseessä. Olihan tuo jommonen savotta, mutta nyt on kuitenkin osat paikallaan ja autokin lähti vielä käyntiin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎