Ajattelin ottaa varman päälle, kun auton vasta hankin. Uusi huohotin letkuineen, imuilmaputket ja imusarjan päädyn tulpat vaihdettu näin ennen pakkasten tuloa. Eipähän tartte miettiä niitä muutamaan vuoteen. Vanhat osat olivat alkuperäiset. Keula tukittu harmailla muotoon leikatuilla telttapatjan paloilla ja nippusiteillä sisäpuolelta. Ei tiedä mitään ulkoapäin, että ovat paikoillaan. Pätkäajosta tuo majoneesi itelläkin johtui. Lähti heti pois, kun kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin eikä ole sen jälkeen näkynyt. Tuli tilattua myös uusi öljytikun putki, jossa ei enää ole ahtaita paluukanavia huohottimelta palaavalle öljylle. BMW:n huolto "ei tästä putkesta ollut kuullut", mutta ko. putki löytyy kuitenkin osanumerolla 11 43 7 565 437 ja käy ainakin E39:ään ja joihinkin E46:iin. Näyttäisi siltä, että nuo originaalin putken ahtaat paluukanavat saattavat olla syypäänä koko huohottimen tukkeutumiseen / öljyn imusarjaan päätymiseen. Tässä lisää juttua asiasta:
http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=528064 (ks. ainakin #23)
http://forums.bimmerforums.com/forum...1629018&page=2 (ks. ainakin #28)
Tässä vielä BMW:n sisäinen tiedote huohottimen vaihdosta ja osalista sisältäen uuden mittatikun putken: http://forums.bimmerforums.com/forum...1&postcount=22
Edit. Varoituksen sana liittyen tuohon uudentyyppiseen cold country-öljytikun putkeen. Vaikka kyseessä onkin BMW:n oma osa ja sisältyy heidän huolto-ohjeeseen, ei putki (11 43 7 565 437) vaikuta olevan yhteensopiva E39:n mittatikun kanssa. Tikun kärjen muoviosat jäävät totaalisesti jumiin putken sisällä olevaan reunukseen ja tikku on autettava ulos alapäästä ruuvimeisselillä. Ongelma on käsittämätön ja siihen oli törmännyt muutkin käyttäjät eri puolilla maailmaa. Jotkut ovat saaneet tikun väkisin irtoamaan ja tikku on käytössä hioutunut "toimivaksi", mutta itse en koe tuota järkevänä vaihtoehtona, koska irronneet muovinpalat päätyvät öljypohjaan. Ainoa järkevä ratkaisu näköjään on puhdistaa alkuperäisen mittatikun putken paluukanavat.
http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=528064 (ks. ainakin #23)
http://forums.bimmerforums.com/forum...1629018&page=2 (ks. ainakin #28)
Tässä vielä BMW:n sisäinen tiedote huohottimen vaihdosta ja osalista sisältäen uuden mittatikun putken: http://forums.bimmerforums.com/forum...1&postcount=22
Edit. Varoituksen sana liittyen tuohon uudentyyppiseen cold country-öljytikun putkeen. Vaikka kyseessä onkin BMW:n oma osa ja sisältyy heidän huolto-ohjeeseen, ei putki (11 43 7 565 437) vaikuta olevan yhteensopiva E39:n mittatikun kanssa. Tikun kärjen muoviosat jäävät totaalisesti jumiin putken sisällä olevaan reunukseen ja tikku on autettava ulos alapäästä ruuvimeisselillä. Ongelma on käsittämätön ja siihen oli törmännyt muutkin käyttäjät eri puolilla maailmaa. Jotkut ovat saaneet tikun väkisin irtoamaan ja tikku on käytössä hioutunut "toimivaksi", mutta itse en koe tuota järkevänä vaihtoehtona, koska irronneet muovinpalat päätyvät öljypohjaan. Ainoa järkevä ratkaisu näköjään on puhdistaa alkuperäisen mittatikun putken paluukanavat.

Comment