Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9146
    • Oulu

    Originally posted by Sandra 61 View Post
    Moikka, kuvassasi egr-termari on kai nro 14 vai? Isäntä meillä ihmettelee... meillä bemarin lämmöt ei nouse ja syyksi epäiltiin just tätä termaria.. terv. Sandra
    Jep, näyttäisi olevan nykyään tuossa kaaviossa nr. 14. Kaavio tainnut päivittyä tässä vuosien saatossa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • 03R6
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 153
      • Kotka

      parilitraisen dieselin, 163 hp version termareiden vaihto

      Paljon kysymyksiä, joita koitin haulla etsiä, ja kyselin tuolta e60 keskustelusta jo mutta heikosti tuli vastauksia. Tilasin uudet termarit LCI 520d:hen (päätermari+egr-termari) ja itse meinasin vaihdella. On nuo lämmöt olleet jo nyt +9 asteen syysilmassa alakantissa eli noin 77 astetta vaikka ajaisi 100 km. Uudessa päätermarissa oli teksti 88 C, joten sen olettaisi olevan normaali käyntilämpö.

      Millaista jäähdytysnestettä tuohon M47N2 koneeseen pitäisi laittaa? Löytyykö sopivaa lientä edukkaammin tarvikeliikkeistä tms vai onko marssittava bmw-huoltotiskin kautta? Tietäisikö joku paljonko juuri tuosta kyseisestä motista on nestettä laskettava pihalle termareiden vaihtoa varten? Onko jotain vinkkejä ensikertalaiselle tee-se-itse termarin vaihtajalle tähän alunperin 163 hp version termostaattiremppaan? Viskatkaa vaikka linkillä jos tiedätte asennusohjeita jossain olevan.

      edit:
      Itse itselle vastaten:
      - vaihdoimme kaverin kanssa molemmat termostaatit --> lämmöt nousi nopeasti 90 asteeseen eli jompikumpi tai molemmat oli viallisia
      - autosalvasta kysyin tuota nestettä niin kuulemma ihan tavallinen sininen tai vihreä liemi käy ja punaista ei saa laittaa. Ostin tarvikeliikkeestä peruslitkua ja akkunestettä
      - pieniä työkaluja tuossa hommassa tarvitsee ja sopivia jatkovarsia. Homma meni näin: muovit irti koneen päältä, nesteet ulos noin 5 litraa jäähdyttimen hanasta (voi olla, että fiksumpiakin paikkoja on...) laitoin hanassa olevaan pikku putkeen kiinni letkun, joka pohjamuovia raottamalla johdettu auton alle astiaan, egr-jäähdytin irti (egr-termareineen), turbon imuilmaputki irti, turbon huohotin tms putki irti --> päätermari irti ja uusi tilalle. Sitten vaan egr-jäähdyttimeen vaihtaa termarin ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Nesteputket yms klemmarit paikalleen ja nestettä koneeseen samalla ilmaten egr termarin ilmausruuvista ja paisuntasäiliön avonaisesta korkista. Puristelin letkuja ja kun muutama litra nestettä oli mennyt, käynnistin koneen. Jatkoin ilmausta ja hitaasti täyttelin säiliötä kunnes oli min-merkissä. Sitten ajolenkki ja vuotojen tarkastusta... Ei vuotoja, joten ajo lämpimäksi. Lopuksi vielä nestepinnan tarkastus ja muovit paikalleen. Hissukseen tehtiin ja aikaa meni noin 2,5 h. Varmasti käy nopeammin ammattilaisilta...
      Last edited by 03R6; 01-11-2011, 18:40. Reason: lyhyt asennusselostus...

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5403
        • S:t Karins

        Ohjeet 530/535D EGR termarin vaihtoon

        Vaihdoin tuon EGR termarin ja ajattelin laittaa pari kuvaa jakoon josko auttaisi jotain. Hommahan on todella simppeli tehdä, varsinkin kun tekee sen autotallissa...
        Aikaa tuo otti rauhallisesti tehden noin 15 min.

        Työkalut:


        Varaosat:










        Last edited by Tommix; 20-11-2011, 11:57.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • LasseE
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 416
          • Kontiolahti/Joensuu

          Hyvä ohje Tuolla luulisi kuka tahansa onnistuvan.
          Ex. E46 330d -05
          Ex. e61 530da -05
          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
          Member of Team EastAudio
          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            Originally posted by kt0510 View Post
            Vaihdoin tuon EGR termarin ja ajattelin laittaa pari kuvaa jakoon josko auttaisi jotain.
            Pitäisi nämä ohjeet lisätä varmaan myös tuonne FAQ-osioon?

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5403
              • S:t Karins

              Tyhjähän tuo e60/61 FAQ alue on. Tuon voi vaikka modet siirtää tarvittaessa tuonne.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • t-mos
                Bimmer Rookie
                • Dec 2011
                • 40
                • Tre

                Tänään tuli itse vaihdeltua tuo egr-termari. Sama Tommix:n ohje pätee myös tähän m47d20 koneeseen sillä erotuksella, että alipaineletku ei ollut tiellä.

                Termari 30€ tiivisteen kanssa merkkiliikkeestä ja aikaa vei sen 15 min. Ja taas lämpenee niin kuin pitääkin
                Z4 e85 -06

                Audi A4 --10

                Comment

                • firstbimmer
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 79
                  • Lahti

                  Vaihdoin myös tuon egr termarin tänään mutta ei vaikuttanut lämpöihin yhtään. Pitää varmaan vaihtaa tuo päätermari myös, jos se auttaisi. Missähän lämmöissä toi dpf:n poltto lähtee päälle? Jos päälle lähteminen nostaa aina lämpöjä muutamalla asteella niin näyttäisi, että toi oma pönttö ei pahemmin polttele.

                  Lämmöt on noussut nyt pakkasilla 80 asteeseen. Munuaiset ja alareunan aukot peitetty - ei huomattua vaikutusta. Kesällä nousi 82 asteeseen. Nämä lämmöt motari ajossa ja kun hiljentää niin tippuu muutaman asteen.

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    Originally posted by firstbimmer View Post
                    Vaihdoin myös tuon egr termarin tänään mutta ei vaikuttanut lämpöihin yhtään. Pitää varmaan vaihtaa tuo päätermari myös, jos se auttaisi. Missähän lämmöissä toi dpf:n poltto lähtee päälle? Jos päälle lähteminen nostaa aina lämpöjä muutamalla asteella niin näyttäisi, että toi oma pönttö ei pahemmin polttele.

                    Lämmöt on noussut nyt pakkasilla 80 asteeseen. Munuaiset ja alareunan aukot peitetty - ei huomattua vaikutusta. Kesällä nousi 82 asteeseen. Nämä lämmöt motari ajossa ja kun hiljentää niin tippuu muutaman asteen.
                    Kyllä se dpf poltto pitäisi lähteä päälle jos lämmöt koneessa yli 75 astetta.
                    jos muut kriteerit täyttyy.

                    Huomaa sen polton aika ajoin parkkiin ajetun auton kärystä myös
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • expertti
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 866
                      • Kainuu

                      Originally posted by dieselrules View Post
                      Piti alkaa kirjoittaan
                      Kaverin 530d tukittiin egr:rä, no eipä enään noussu lämmöt ja ennen sitä toiminu normaalisti. Elikkä nyt kun tukkii egr, niin pakokaasu ei enään lämmitä sen kautta kiertävää nestettä ja neste pysyy kylmänä. Tämä kautta kuite on sen verran kova ohikiero ettei kone jaksa lämmetä, vaikka webastoki toimii. Pakkasta tosin oli aamulla yli -20.
                      Kaveri oli tukkinu alaletkusta lähtevän haaran ja lämmöt taas normaalina.

                      mitäs tästä oppii....
                      Kannattaa tulpata myös vesikierto egr:ltä jos poistaa egr:rän toiminnasta tulppaamalla....
                      Itsellä myös tarkoitus poistaa EGR- venttiili kokonaan ja asentaa suora putki tilalle... Mites tuon veden kierron olette tulpanneet? Miten tuon vesiletkun saisi kätevimmin suljettua EGR -termostaatin kierrosta? Kyseessä E46 m57 jos sillä asiassa merkitystä.

                      Kiittäen expertti

                      Comment

                      • adr-jouni
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2006
                        • 103
                        • Near uleåborg

                        Originally posted by expertti View Post
                        Itsellä myös tarkoitus poistaa EGR- venttiili kokonaan ja asentaa suora putki tilalle... Mites tuon veden kierron olette tulpanneet? Miten tuon vesiletkun saisi kätevimmin suljettua EGR -termostaatin kierrosta? Kyseessä E46 m57 jos sillä asiassa merkitystä.

                        Kiittäen expertti
                        Egr termari vaihdettu E39 aikaa meni n.10 min ja termari 26e + stefa 1.5 e ... Ja taas tarkenee..

                        Comment

                        • rodmunch
                          Newbiemmer
                          • Nov 2005
                          • 24
                          • Turku

                          Postataas tänne jossa tuntuu olevan jäähdytyksen ammattilaiset:

                          Lämmöt nousee normaalisti kaupunkiajossa (85-87 C), mutta jos kierrokset nostaa yli 3000 romahtaa lämmöt rajusti lähes asteikon siniselle osalle.

                          Kun palataan normaalikierroksille (1500) lämmöt nousee nopeasti uudestaan, eli paineessa tulee kylmää jostain reilusti koneeseen.

                          EGR termari ja päätermari vaihdettu, ja päätermari vaihdettu myös uudestaan viallisen varalta jos olisi paineessa päästänyt kylmää soppaa läpi, mutta oire ei poistunut.

                          Pitäisikö vaihtaa vielä tuo EGR termari uuteen jos onkin tullut maanantaikappale? Vai voiko vuotaa kylmää jostakin muualta paineen alla?

                          Moottori M47TU manuaaliaskilla.
                          323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring

                          Comment

                          • GT-555
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 183
                            • etelä

                            Oliskohan itselläkin sanomista tuossa egr termarissa? Viikonloppuna seurasin lämpöjä kun oli plussakeliä, niin koneen lämmöt nousi kyllä sinne 90 asteen tietämille. Mutta nyt aamusella töihin tullessa ei noussu kun 75 asteen hujakoille. -10 pakkasta ja 40km ajoa satasen vauhdilla. vm.05 530d
                            e61 530da

                            Comment

                            • Mani88
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2013
                              • 100
                              • Helsinki

                              Originally posted by rodmunch View Post
                              Postataas tänne jossa tuntuu olevan jäähdytyksen ammattilaiset:

                              Lämmöt nousee normaalisti kaupunkiajossa (85-87 C), mutta jos kierrokset nostaa yli 3000 romahtaa lämmöt rajusti lähes asteikon siniselle osalle.

                              Kun palataan normaalikierroksille (1500) lämmöt nousee nopeasti uudestaan, eli paineessa tulee kylmää jostain reilusti koneeseen.

                              EGR termari ja päätermari vaihdettu, ja päätermari vaihdettu myös uudestaan viallisen varalta jos olisi paineessa päästänyt kylmää soppaa läpi, mutta oire ei poistunut.

                              Pitäisikö vaihtaa vielä tuo EGR termari uuteen jos onkin tullut maanantaikappale? Vai voiko vuotaa kylmää jostakin muualta paineen alla?

                              Moottori M47TU manuaaliaskilla.
                              Elä huoli. Itellä tekee E90 samanlaista ku antaa kenkää niin laskee vedenlämpötila hetkellisesti mut kyl se sieltä nousee jos pitempään köröttelet 3000rpm.
                              Ja mielestäni ihan loistava ominaisuus kesää ajatellessa.
                              Last edited by Mani88; 10-04-2013, 17:24.
                              Bmw -06 330d manuaali
                              ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

                              Comment

                              • GT-555
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2012
                                • 183
                                • etelä

                                Originally posted by GT-555 View Post
                                Oliskohan itselläkin sanomista tuossa egr termarissa? Viikonloppuna seurasin lämpöjä kun oli plussakeliä, niin koneen lämmöt nousi kyllä sinne 90 asteen tietämille. Mutta nyt aamusella töihin tullessa ei noussu kun 75 asteen hujakoille. -10 pakkasta ja 40km ajoa satasen vauhdilla. vm.05 530d
                                Puristin tuon egr termarin letkun tukkoon ja kävin heittämässä testi lenkin. Ekan 10-15min aikana nousi lämmöt 70 asteeseen ja sit 10min ajoa ja nousi 80-82 asteeseen, ja siihen jäi. Kokonais ajoa n. 0,5h. Onko tuo nyt normaalia vai siirrynkö sen kalleimman vaihtoehdon kimppuun seuraavaksi :think
                                e61 530da

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎