Originally posted by Sandra 61
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?
Collapse
X
-
parilitraisen dieselin, 163 hp version termareiden vaihto
Paljon kysymyksiä, joita koitin haulla etsiä, ja kyselin tuolta e60 keskustelusta jo mutta heikosti tuli vastauksia. Tilasin uudet termarit LCI 520d:hen (päätermari+egr-termari) ja itse meinasin vaihdella. On nuo lämmöt olleet jo nyt +9 asteen syysilmassa alakantissa eli noin 77 astetta vaikka ajaisi 100 km. Uudessa päätermarissa oli teksti 88 C, joten sen olettaisi olevan normaali käyntilämpö.
Millaista jäähdytysnestettä tuohon M47N2 koneeseen pitäisi laittaa? Löytyykö sopivaa lientä edukkaammin tarvikeliikkeistä tms vai onko marssittava bmw-huoltotiskin kautta? Tietäisikö joku paljonko juuri tuosta kyseisestä motista on nestettä laskettava pihalle termareiden vaihtoa varten? Onko jotain vinkkejä ensikertalaiselle tee-se-itse termarin vaihtajalle tähän alunperin 163 hp version termostaattiremppaan? Viskatkaa vaikka linkillä jos tiedätte asennusohjeita jossain olevan.
edit:
Itse itselle vastaten:
- vaihdoimme kaverin kanssa molemmat termostaatit --> lämmöt nousi nopeasti 90 asteeseen eli jompikumpi tai molemmat oli viallisia
- autosalvasta kysyin tuota nestettä niin kuulemma ihan tavallinen sininen tai vihreä liemi käy ja punaista ei saa laittaa. Ostin tarvikeliikkeestä peruslitkua ja akkunestettä
- pieniä työkaluja tuossa hommassa tarvitsee ja sopivia jatkovarsia. Homma meni näin: muovit irti koneen päältä, nesteet ulos noin 5 litraa jäähdyttimen hanasta (voi olla, että fiksumpiakin paikkoja on...) laitoin hanassa olevaan pikku putkeen kiinni letkun, joka pohjamuovia raottamalla johdettu auton alle astiaan, egr-jäähdytin irti (egr-termareineen), turbon imuilmaputki irti, turbon huohotin tms putki irti --> päätermari irti ja uusi tilalle. Sitten vaan egr-jäähdyttimeen vaihtaa termarin ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Nesteputket yms klemmarit paikalleen ja nestettä koneeseen samalla ilmaten egr termarin ilmausruuvista ja paisuntasäiliön avonaisesta korkista. Puristelin letkuja ja kun muutama litra nestettä oli mennyt, käynnistin koneen. Jatkoin ilmausta ja hitaasti täyttelin säiliötä kunnes oli min-merkissä. Sitten ajolenkki ja vuotojen tarkastusta... Ei vuotoja, joten ajo lämpimäksi. Lopuksi vielä nestepinnan tarkastus ja muovit paikalleen. Hissukseen tehtiin ja aikaa meni noin 2,5 h. Varmasti käy nopeammin ammattilaisilta...
Comment
-
-
Ohjeet 530/535D EGR termarin vaihtoon
Vaihdoin tuon EGR termarin ja ajattelin laittaa pari kuvaa jakoon josko auttaisi jotain. Hommahan on todella simppeli tehdä, varsinkin kun tekee sen autotallissa...
Aikaa tuo otti rauhallisesti tehden noin 15 min.
Työkalut:
Varaosat:
Last edited by Tommix; 20-11-2011, 11:57.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Hyvä ohje Tuolla luulisi kuka tahansa onnistuvan.Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Tyhjähän tuo e60/61 FAQ alue on. Tuon voi vaikka modet siirtää tarvittaessa tuonne.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Vaihdoin myös tuon egr termarin tänään mutta ei vaikuttanut lämpöihin yhtään. Pitää varmaan vaihtaa tuo päätermari myös, jos se auttaisi. Missähän lämmöissä toi dpf:n poltto lähtee päälle? Jos päälle lähteminen nostaa aina lämpöjä muutamalla asteella niin näyttäisi, että toi oma pönttö ei pahemmin polttele.
Lämmöt on noussut nyt pakkasilla 80 asteeseen. Munuaiset ja alareunan aukot peitetty - ei huomattua vaikutusta. Kesällä nousi 82 asteeseen. Nämä lämmöt motari ajossa ja kun hiljentää niin tippuu muutaman asteen.
Comment
-
-
Originally posted by firstbimmer View PostVaihdoin myös tuon egr termarin tänään mutta ei vaikuttanut lämpöihin yhtään. Pitää varmaan vaihtaa tuo päätermari myös, jos se auttaisi. Missähän lämmöissä toi dpf:n poltto lähtee päälle? Jos päälle lähteminen nostaa aina lämpöjä muutamalla asteella niin näyttäisi, että toi oma pönttö ei pahemmin polttele.
Lämmöt on noussut nyt pakkasilla 80 asteeseen. Munuaiset ja alareunan aukot peitetty - ei huomattua vaikutusta. Kesällä nousi 82 asteeseen. Nämä lämmöt motari ajossa ja kun hiljentää niin tippuu muutaman asteen.
jos muut kriteerit täyttyy.
Huomaa sen polton aika ajoin parkkiin ajetun auton kärystä myösF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by dieselrules View PostPiti alkaa kirjoittaan
Kaverin 530d tukittiin egr:rä, no eipä enään noussu lämmöt ja ennen sitä toiminu normaalisti. Elikkä nyt kun tukkii egr, niin pakokaasu ei enään lämmitä sen kautta kiertävää nestettä ja neste pysyy kylmänä. Tämä kautta kuite on sen verran kova ohikiero ettei kone jaksa lämmetä, vaikka webastoki toimii. Pakkasta tosin oli aamulla yli -20.
Kaveri oli tukkinu alaletkusta lähtevän haaran ja lämmöt taas normaalina.
mitäs tästä oppii....
Kannattaa tulpata myös vesikierto egr:ltä jos poistaa egr:rän toiminnasta tulppaamalla....
Kiittäen expertti
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostItsellä myös tarkoitus poistaa EGR- venttiili kokonaan ja asentaa suora putki tilalle... Mites tuon veden kierron olette tulpanneet? Miten tuon vesiletkun saisi kätevimmin suljettua EGR -termostaatin kierrosta? Kyseessä E46 m57 jos sillä asiassa merkitystä.
Kiittäen expertti
Comment
-
-
Postataas tänne jossa tuntuu olevan jäähdytyksen ammattilaiset:
Lämmöt nousee normaalisti kaupunkiajossa (85-87 C), mutta jos kierrokset nostaa yli 3000 romahtaa lämmöt rajusti lähes asteikon siniselle osalle.
Kun palataan normaalikierroksille (1500) lämmöt nousee nopeasti uudestaan, eli paineessa tulee kylmää jostain reilusti koneeseen.
EGR termari ja päätermari vaihdettu, ja päätermari vaihdettu myös uudestaan viallisen varalta jos olisi paineessa päästänyt kylmää soppaa läpi, mutta oire ei poistunut.
Pitäisikö vaihtaa vielä tuo EGR termari uuteen jos onkin tullut maanantaikappale? Vai voiko vuotaa kylmää jostakin muualta paineen alla?
Moottori M47TU manuaaliaskilla.323ti - X3 2.0d LCI - ex E36 318i Touring
Comment
-
-
Oliskohan itselläkin sanomista tuossa egr termarissa? Viikonloppuna seurasin lämpöjä kun oli plussakeliä, niin koneen lämmöt nousi kyllä sinne 90 asteen tietämille. Mutta nyt aamusella töihin tullessa ei noussu kun 75 asteen hujakoille. -10 pakkasta ja 40km ajoa satasen vauhdilla. vm.05 530de61 530da
Comment
-
-
Originally posted by rodmunch View PostPostataas tänne jossa tuntuu olevan jäähdytyksen ammattilaiset:
Lämmöt nousee normaalisti kaupunkiajossa (85-87 C), mutta jos kierrokset nostaa yli 3000 romahtaa lämmöt rajusti lähes asteikon siniselle osalle.
Kun palataan normaalikierroksille (1500) lämmöt nousee nopeasti uudestaan, eli paineessa tulee kylmää jostain reilusti koneeseen.
EGR termari ja päätermari vaihdettu, ja päätermari vaihdettu myös uudestaan viallisen varalta jos olisi paineessa päästänyt kylmää soppaa läpi, mutta oire ei poistunut.
Pitäisikö vaihtaa vielä tuo EGR termari uuteen jos onkin tullut maanantaikappale? Vai voiko vuotaa kylmää jostakin muualta paineen alla?
Moottori M47TU manuaaliaskilla.
Ja mielestäni ihan loistava ominaisuus kesää ajatellessa.Last edited by Mani88; 10-04-2013, 17:24.Bmw -06 330d manuaali
ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III
Comment
-
-
Originally posted by GT-555 View PostOliskohan itselläkin sanomista tuossa egr termarissa? Viikonloppuna seurasin lämpöjä kun oli plussakeliä, niin koneen lämmöt nousi kyllä sinne 90 asteen tietämille. Mutta nyt aamusella töihin tullessa ei noussu kun 75 asteen hujakoille. -10 pakkasta ja 40km ajoa satasen vauhdilla. vm.05 530de61 530da
Comment
-
Comment