Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fex
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 49
    • Kajaani

    Originally posted by expertti View Post
    Itsellä myös tarkoitus poistaa EGR- venttiili kokonaan ja asentaa suora putki tilalle... Mites tuon veden kierron olette tulpanneet? Miten tuon vesiletkun saisi kätevimmin suljettua EGR -termostaatin kierrosta? Kyseessä E46 m57 jos sillä asiassa merkitystä.

    Kiittäen expertti

    Originally posted by adr-jouni View Post
    Egr termari vaihdettu E39 aikaa meni n.10 min ja termari 26e + stefa 1.5 e ... Ja taas tarkenee..
    Tarkoittaako tämä että EGR termarin uusiminen olisi paras ratkaisu EGR vesikierron tulppaamiseen? Minulla on todennäköisesti rikki EGR termari, mutta ajattelin tulpata itse pakokaasunkierrätyksen ja säästäisin tuon ~30€ sillä että tulppaisin EGR vesikierron.

    Summa summarum: Miten tulpata EGR vesikierto järkevimmin? Onko taktiikka nyt sulkea termostaatti jumiin? Jos näin miten se tapahtuu? Vai onko tarkoitus tulpata vesiletku jostain? Mistä ja miten?

    Kiitoksia
    Last edited by fex; 20-03-2014, 09:27.

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 870
      • Kainuu

      Originally posted by fex View Post
      Tarkoittaako tämä että EGR termarin uusiminen olisi paras ratkaisu EGR vesikierron tulppaamiseen? Minulla on todennäköisesti rikki EGR termari, mutta ajattelin tulpata itse pakokaasunkierrätyksen ja säästäisin tuon ~30€ sillä että tulppaisin EGR vesikierron.

      Summa summarum: Miten tulpata EGR vesikierto järkevimmin? Onko taktiikka nyt sulkea termostaatti jumiin? Jos näin miten se tapahtuu? Vai onko tarkoitus tulpata vesiletku jostain? Mistä ja miten?

      Kiitoksia
      Itse en ole huomannut eroa lämpötilojen suhteen vaikka pelkästään poistin(korvasin putkella) EGR- venttiilin ja tulppasin pakokaasujen kierrätyksen.

      Comment

      • fex
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 49
        • Kajaani

        Originally posted by expertti View Post
        Itse en ole huomannut eroa lämpötilojen suhteen vaikka pelkästään poistin(korvasin putkella) EGR- venttiilin ja tulppasin pakokaasujen kierrätyksen.
        Tämähän tarkoittaa käytännössä, että kylmä jäähdytinneste viilentää kokoajan lohkoa eikä termostaatin hyötyjä tule ikinä käytettyä. Juurikin rikkinäinen EGR termostaatti vaikuttaa jos lämmöt ei pysy oikeissa arvoissa ~90C. Rikkinäinen EGR termostaatti ajaa saman asian kuin suora putki.

        Anyway. Miten porukka on tulpannut EGR termostaatin? Jotain lueskelin jostain tapeista jotka otetaan pois ja termostaatti jää aina kiinni.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 870
          • Kainuu

          Originally posted by fex View Post
          Tämähän tarkoittaa käytännössä, että kylmä jäähdytinneste viilentää kokoajan lohkoa eikä termostaatin hyötyjä tule ikinä käytettyä. Juurikin rikkinäinen EGR termostaatti vaikuttaa jos lämmöt ei pysy oikeissa arvoissa ~90C. Rikkinäinen EGR termostaatti ajaa saman asian kuin suora putki.

          Anyway. Miten porukka on tulpannut EGR termostaatin? Jotain lueskelin jostain tapeista jotka otetaan pois ja termostaatti jää aina kiinni.
          Niin kai sitä vois luulla. Huomasin itsekin aiemmin kun EGR- termostaatti oli rikki ettei lämmöt pysyneet normaalissa. Vaihdon jälkeen tilanne korjaantui.

          Nyt kun ei tuota venttiiliä ole niin lämmöt pysyy entisellään. Näin se vaan on.

          Ja tietty ohjelmasta on poistettu venttilin olemassa olo samalla kun kiristettiin ohjelmallisesti turboruuvista lisää tenkua....

          Comment

          • fex
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 49
            • Kajaani

            Originally posted by expertti View Post
            Niin kai sitä vois luulla. Huomasin itsekin aiemmin kun EGR- termostaatti oli rikki ettei lämmöt pysyneet normaalissa. Vaihdon jälkeen tilanne korjaantui.

            Nyt kun ei tuota venttiiliä ole niin lämmöt pysyy entisellään. Näin se vaan on.

            Ja tietty ohjelmasta on poistettu venttilin olemassa olo samalla kun kiristettiin ohjelmallisesti turboruuvista lisää tenkua....
            Tuolla aiemmin on näköjään käynyt jonkinsortin lukihärö. Oon ajatellu, että oot vaihtanu termostaatin tilalle suoran putken . Tuo aivan varmasti vaikuttaisi lämpötiloihin.

            Mut tosiaan otin venttiilin alipaineletkun irti ja tulppasin sen sekä tulppasin termostaatin vesikierron. Lämmöt eivät silti nouse puoleenväliin kun just 10km ajamalla tässä +3C kelissä. Päätermarin tiluuseen siis.

            Comment

            • Peasant
              Newbiemmer
              • Feb 2014
              • 19
              • F1nland

              Tattista vinkeistä. Ihan itellä lämmöt seilas siellä jossain alakantissa ja tilanne korjautui EGR-termarin vaihdolla. Halpa ja simppeli korjaus. Nyt viisari jöpöttää pystyssä.

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                Originally posted by Peasant View Post
                Tattista vinkeistä. Ihan itellä lämmöt seilas siellä jossain alakantissa ja tilanne korjautui EGR-termarin vaihdolla. Halpa ja simppeli korjaus. Nyt viisari jöpöttää pystyssä.
                Se voi käydä edelleen alilämpöisenä, kun toi viisarimittari näyttää ylöspäin jo 75 asteessa, siitä se ei käänny pitemmälle vaikka ollut joskus 95 astettakin. Lämpötilan asteina saa mittaristoon ns. salavalikon kautta.

                Tässä linkki http://munkotisivut.net/bmw/obc/

                Edit: korjasin tuon n. 70 astetta 75 asteeseen, siitä yli se ei liiku.
                Last edited by Esal; 02-04-2014, 09:21.
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Peasant
                  Newbiemmer
                  • Feb 2014
                  • 19
                  • F1nland

                  Originally posted by Esal View Post
                  Lämpötilan asteina saa mittaristoon ns. salavalikon kautta.

                  Tässä linkki http://munkotisivut.net/bmw/obc/
                  Kiitos. Luulin ettei mulla edes ole tuota salavalikkoa, mutta olihan se.. Tänään ajelin muutaman satakilsaa ja salavalikon mukaan lämmöt pysyi tasaisesti 76C tuntumassa. Uudessa päätermarissa näytti olevan merkintänä 88C, eli ilmeisesti pitää vielä tuo vaihtaa, että saa lämmöt direktiivien mukaiseksi.

                  Comment

                  • Mikkomies84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1055
                    • Siilinjärvi

                    Just näitä lukemalla ja rohkaistuneena vaihdoin sitten tänään EGR -termarin, kun viisari nousee huippuunsa vasta n. 25km ajon jälkeen. Ei ollut sitten mitään hyötyä eli päätermari vaihtoon.

                    Comment

                    • E-rotu
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2014
                      • 71
                      • TRE

                      Eli 520d facelift 01 :ssä on myös egr termari?

                      Kumpaa termaria kannattais ekana lähtee kokeileen vaihtaan, lämmöt kun ei meinaa 30km jälkeenkään olla pystysuorassa.

                      Edellisestä viestistä päätellen pää termari? Missäpäin sijaitsee ja mistä halvimmalla?
                      E91 330dA

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        Originally posted by E-rotu View Post
                        Eli 520d facelift 01 :ssä on myös egr termari?

                        Kumpaa termaria kannattais ekana lähtee kokeileen vaihtaan, lämmöt kun ei meinaa 30km jälkeenkään olla pystysuorassa.

                        Edellisestä viestistä päätellen pää termari? Missäpäin sijaitsee ja mistä halvimmalla?
                        Ne kannattaa vaihtaa aina molemmat kerralla, niin tulee kuntoon ja loppuu se jumppa niiden osalta kerrasta.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • Peasant
                          Newbiemmer
                          • Feb 2014
                          • 19
                          • F1nland

                          Originally posted by Peasant View Post
                          Tänään ajelin muutaman satakilsaa ja salavalikon mukaan lämmöt pysyi tasaisesti 76C tuntumassa. Uudessa päätermarissa näytti olevan merkintänä 88C, eli ilmeisesti pitää vielä tuo vaihtaa, että saa lämmöt direktiivien mukaiseksi.
                          Nyt myös päätermostaatti vaihdettu ja lämmöt pomppas salavalikon mukaan 90 tuntumaan. Kuten viisaammat aiemmin totesivat, ei viisari näköjään kerro muuta kuin että lämmöt nousee.

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            Mitä osia tuolta termostaatin sisältä nyt tulee poistaa että sen saa kiinni asentoon jäämään? Jostain muovinastoista tuossa edellä puhuttiin mutta en nyt kyllä hoksaa että mitä niillä tarkoitetaan?
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎