Itsekkin taidan ton EGR termarin tarvita kun ei meinaa kunnolla lämpöjä nostaa niin kokeillaan tuota ennen päätermaria.
Mutta siitä päästään kysymykseen, onko noita egr-termareita eri "lämpösiä" merkkiliikkeestä kysyin niin eivät osanneet sanoa että missä lämmössä se aukeaisi mutta tarvikeliikkeestä sanoivat että että mikä heillä on myynnissä aukeaa 70:ssä asteessa. Olisi puolen hintaero osissa niin arvelin että onkohan noissa lämmöissä mitään eroa?
niin, onko eriasteisia termareita tuolle ERG:lle ja jos niin minkä asteisia...?
Osaatko sanoa, missä asteessa toi automaatinlauhduttimen termari aukee?
Tomaatin öljyjen lämmönvaihtimessa on itse asiassa 2 temostaattia, joiden anturiosa on öljykanavien puolella. En ole niin totaalisti tuollaista särkenyt, että olisin purkanut itse termareita siitä valetusta muoviosasta.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
No on tullut usempaan kertaan EGR-termari vaihdettua ja joskus purettuakin ko. värkki. lukemat löytyvät sieltä termareista itsestään.
Laatikon termarista ei vielä ole kokemusta, pitäisi omaan vissiin vaihtaa
kun molemmat muut on vaihdettu ja vieläkin välillä käy kylmänä.
Itelläkin vaihdoin nyt jo toiset (pää- ja egr-) 80tkm sisällä. Nyt lämmöt kävi kerran ylhäällä uusilla osilla, mutta palautui seuraavana päivänä jälleen "normi" 55c-75c lämpöihin.
Kai se on pakko koittaa toi Autom. lauhdutin vaihtaa vielä...:think
Tomaatin öljyjen lämmönvaihtimessa on itse asiassa 2 temostaattia, joiden anturiosa on öljykanavien puolella. En ole niin totaalisti tuollaista särkenyt, että olisin purkanut itse termareita siitä valetusta muoviosasta.
Ok, Kiitti tiedosta.
Onko teistä jompi kumpi vaihtanut menestyksekkäästi ton tomaatin lauhduttimen ja saanut sillä 100% varmasti ratkaisun lämpöongelmaan?
Ei kiinnostais taas pistää pitkälti toista sataa euroa ja työtunteja kiinni turhaan osan vaihtoon.
Ja voiko noi tomaatin termarit ylipäätään viallisina/kuluneina vaikuttaa noin paljon (-30astetta) lämpöihin?
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Laitetaan nyt oma kokemus tähän ketjuun. Auto siis 2002 mallin 530dat, jonka olen omistanut kohta kuukauden.
Lämpöongelman huomasin vasta kun katselin täältä ohjeet salavalikon avaamiseen. Lämmöt nousivat kaupunkipyörittelyssä parhaimmillaan valikon mukaan 86-88 asteeseen, maantiellä tippuivat sitten 8 asteen plussakelillä 80 asteen pintaan. Mittarihan näyttää näillä lämmöillä viivasuoraan ylös, joten siitä ei vikaa voi päätellä.
Täältä lukemieni ketjujen perusteella ostin ja vaihdatin ensin EGR-termarin. Tällä kertaa vika oli kuitenkin päätermarissa, EGR-termari ei vaikuttanut asiaan mitenkään.
Tämän jälkeen vaihdettiin pajalla päätermostaatti ja uudet jäähdytinnesteet. Tämä korjasi tilanteen: kuten muutama muukin on täällä jo kertonut, ehjässä 530da:ssa lämmöt nousevat sekä maantie-että kaupunkiajossa (myös pakkaskelissä) noin 90 lukemiin (minulla salavalikko näyttää 92-93) ja pysyvät siellä käytännössä hievahtamatta.
Se mikä minut tässä yllätti on se että tällä 5-10 asteen lämpötilan muutoksella on kolme selvää vaikutusta auton toimintaan:
1) lämmityslaite puhaltaa nyt ensimmäistä kertaa oikeasti kuumaa ilmaa, jos niin käsketään. Aiemminkin tarkeni nollakeleillä, mutta nyt eri tavalla.
2) kone käy havaittavasti pehmeämmin, kun se on lämmennyt kunnolla. Asian huomaa sekä kiihdytyksissä että valoissa seistessä. Ei nyt mikään maata mullistava ero mutta selvästi havaittavissa.
3) kulutus laski alustavan arvion mukaan tilanteesta riippuen ajotietokoneen mukaan noin 1-2 litraa sadalla. Esim. tasaisella 90 nopeudella maantiellä pääsee nyt helposti vitosella alkaviin lukemiin, aiemmin tämä ei millään. Mielestäni järjettömän iso ero, ilmeisesti tosiaan moottorinohjaus pyrkii väkisin lämmittämään konetta (vai käyttääköhän webastoa) jos lämmöt ovat vähänkään liian alhaalla.
Katsotaan nyt sitten talven mittaan, millä pakkasilla tuo 90 astetta ei enää pysy. Pajalla ilmoittivat (kuten jo täältä tiesinkin) että termostaatti on autossa 88-asteinen.
Tänään vaihdoin omaan seiskaan egr-termarin ja aikaisempi lämpöjen nousemattomuus häipyi samantien. Muita vaikutuksia en ole vielä kerennyt analysoimaan.
Hakua apuna käyttäen oireen perusteella löytyi nopeasti oikea viestiketju ja sieltä apu. Kiitokset foorumilaisille.
Nyt kokeiltu egr-termarin letku kunnolla suljettuna, ei vaikutusta.
Vähän vähemmälle huomiolle on jäänyt tuon automaatin lämmönvaihtimen termostaatti. Voiko sen toimintaa mitenkään testata? Termostaatin (10) saa kyllä erikseen, mutta millainen homma se on vaihtaa? Sama termari löytyy ilmeisesti kaikista e46 dieselautomaateista ja ainakin joistain x3 ja x5 malleista.
No nyt ajeltu alavesiletku suljettuna, ei mitään vaikutusta. Lämmöt 78-84, kiihdyttäen tai ylämäkeen voi nousta jopa 86 asteeseen.
Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?
Myös täällä vaihdettu tänään EGR-termari ja johan alkoi auto lämpenemään. No lämpenihän se ennenkin kun tunnin rullaili kylää ympäri. Kiitoksen foorumilaisille avusta.
Seuraavaksi mennään webaston kimppuun ja yritetään elvyttää se henkiin.
No nyt ajeltu alavesiletku suljettuna, ei mitään vaikutusta. Lämmöt 78-84, kiihdyttäen tai ylämäkeen voi nousta jopa 86 asteeseen.
Sulkeeko alavesiletkun litistys tuon lämmönvaihtimen kierron? Jos sulkee, mikä nuo lämmöt pitää alhaalla, viallinen egr ?
No, egr oli tavallaan viallinen, oli pudotettu egr:rää pois mottorinohjauksen säädössä tietämättäni. Vanhalla ohjelmalla kokeillessani lämpö egr kanssa nousi vain pari astetta. -25 pakkasessa laitoin nokan umpeen ja on edelleenkin, nyt lämmöt 84-87, jopa 90 satasen nopeudessa ylämäkeen.
Tarttooko tuon egr termarin vaihtoa varten laskea nesteet pois? Onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto osalle? Onko samanlainen ilmata systeemi kuin bensa koneissa. Itsellä 320dat -00 ja pitäisi vaihtaa ensin tuo egr termostaatti.
Tarttooko tuon egr termarin vaihtoa varten laskea nesteet pois? Onko alkuperäinen ainoa vaihtoehto osalle? Onko samanlainen ilmata systeemi kuin bensa koneissa. Itsellä 320dat -00 ja pitäisi vaihtaa ensin tuo egr termostaatti.
Ei tarvitse. Alkuperäinen on ainut vaihtoehto. Systeemiä ei tarvitse ilmata muuten kuin kaatamalla egr-termarin täyteen jäähdytysnestettä kun se on paikoillaan ja ilmausruuvia vähän auki ja odottaa että alkaa nestettä tulemaan. Sitten vaan paisariin oikea määrä nestettä ja hanaa
Systeemiä ei tarvitse ilmata muuten kuin kaatamalla egr-termarin täyteen jäähdytysnestettä kun se on paikoillaan ja ilmausruuvia vähän auki ja odottaa että alkaa nestettä tulemaan. Sitten vaan paisariin oikea määrä nestettä ja hanaa
Hitto, en mää ilmannu tuota mitenkään. Vaihdoin vain uuden ja lisäsin pikkasen paisariin nestettä lisää.
Comment