Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7520
    • Jyväshyvä

    #76
    Originally posted by Esal View Post
    Ok, nyt ymmärrän. EGR-jäähdyttimen termari on tavallaan tavallisen termostaatin rinnalla joka kiinni ja päästää ohi jäähdyttimen kylmää vettä kiertoon. Näinkö? Tässä se pointti jota en osannut ajatella.
    Kyllä, juuri näin.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • pouri
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 370
      • 06 area

      #77
      Originally posted by Macinaggio View Post
      Eli vaikuttaisi siltä että tuon egr-termostaatin kautta kulkevan jäähdytysnestevirtauksen jäähdytyskapasiteetti on aikamoinen. Ehkä tuo kierto kannattaa jättää alkuperäiseksi, vaikka pakokaasupuolen tulppaisikin, siltä varalta että se olisi ajateltu olevan tarpeen kesähelteellä.
      Ja eikös se ollut niin, että ennen faceliftiä olevissa malleissa tuota nestekiertoa ei ollut ollenkaan jäähdyttämässä noita pakokaasuja(?), joten tuskin se niin kriittinen on.
      Diesel, fuel of satin man

      Comment

      • Macinaggio
        Bimmer Rookie
        • Jan 2010
        • 119
        • Espoo

        #78
        Originally posted by pouri View Post
        Ja eikös se ollut niin, että ennen faceliftiä olevissa malleissa tuota nestekiertoa ei ollut ollenkaan jäähdyttämässä noita pakokaasuja(?), joten tuskin se niin kriittinen on.
        Vai olisiko niin että avainsana ei ole facelift vaan se onko kyseessä vanha 218 hv rautalohko vai jo prefaceliftin 231 hv alumiinilohko? Jospa kuutosen pitkä lohko tykkäisi saada viileää jäähdytysvettä kahdesta sisääntulosta?

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7520
          • Jyväshyvä

          #79
          Originally posted by pouri View Post
          Ja eikös se ollut niin, että ennen faceliftiä olevissa malleissa tuota nestekiertoa ei ollut ollenkaan jäähdyttämässä noita pakokaasuja(?), joten tuskin se niin kriittinen on.
          Joo, mutta ei kannattane kuitenkaan tukkia sitä EGR termaria jos ei egr:ää ole poistettu käytöstä. Nimittän alkaan vesi kiehua jossain vaiheessa siinä EGR-lämmönvaihtimessa ja kiehumisesta aiheutuu mitä eriskummallisiempia ongelmia, kuiten "ilmaa" (tai mitäs kaasua tuosta kiehumisesta kehittyykään) jäähdytysjärjestelmään...

          Jos tuon haluaa tukkia poistamatta egr:ää käytöstä, pitäisi se tukkia molemmilta puolin, ts. egr-jäähylle tuleva letku ja itse termostaatti...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • pouri
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2007
            • 370
            • 06 area

            #80
            Originally posted by Macinaggio View Post
            Vai olisiko niin että avainsana ei ole facelift vaan se onko kyseessä vanha 218 hv rautalohko vai jo prefaceliftin 231 hv alumiinilohko? Jospa kuutosen pitkä lohko tykkäisi saada viileää jäähdytysvettä kahdesta sisääntulosta?
            Äh, tuosta en tiedä, vaan tarkoitin vanhempää, eli e39:ä, enkä kyllä siitäkään ole varma, mutta jostain on jäännyt semmoinen kuva. Eli 184hv --> 193hv
            Diesel, fuel of satin man

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7520
              • Jyväshyvä

              #81
              Originally posted by Macinaggio View Post
              Jospa kuutosen pitkä lohko tykkäisi saada viileää jäähdytysvettä kahdesta sisääntulosta?
              Vesi päätyy samaan paikkaan eli päätermarin alle josta menee koneeseen,
              joten ei sinänsä ole väliä mitä kautta se vesi tuonne koneeseen kiertää, normaalin vaiko EGR termarin kautta...

              Periaatteessa tuon EGR jäähdytyksen voisi muokata siten että se palaisi suoraan syylärille (laittaisi ylimääräisen nipan) eikä kiertäisikään koneeseen.
              Toisaalta tällöin menetettäisi se lämmitysvaikutus,
              toisaalta taas ei tarvittais termaria lainkaan ellei kone sitten tykkää kyttyrää jos pakokaasuja jäähdytetään liikaa...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #82
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Joo, mutta ei kannattane kuitenkaan tukkia sitä EGR termaria jos ei egr:ää ole poistettu käytöstä. Nimittän alkaan vesi kiehua jossain vaiheessa siinä EGR-lämmönvaihtimessa ja kiehumisesta aiheutuu mitä eriskummallisiempia ongelmia, kuiten "ilmaa" (tai mitäs kaasua tuosta kiehumisesta kehittyykään) jäähdytysjärjestelmään...

                Jos tuon haluaa tukkia poistamatta egr:ää käytöstä, pitäisi se tukkia molemmilta puolin, ts. egr-jäähylle tuleva letku ja itse termostaatti...

                Öö? nyt ei jummarra enää...

                Ei kai se neste lämepene pakokaasun johdosta jossain yhdessä paikassa eli tässä tapauksessa letkun päässä umpikujassa. Eiköhän se lämpö leviä vettä pitkin tasaisesti koko vesimäärään ja kierrä taas syylärin kautta viilenemässä. Jos pakokaasu pääsee putkea pitkin siihen lämmönvaihtimelle ja hieman siitä eteenpäin EGR-venttiilille, ja kaasu ei siitä mene eteenpäin, niin eiköse tarkoita periaatteessa että sitä takaisinkierrätysputki pysyy yhtä lämpöisenä koko ajan mitä se siitä putken lähtöliitännästä ohi virtaa ulkoilmaan? Ja kun se kuuma kaasu ei mene imusarjaan, niin ei lämmitä imuilmaakaan.

                Eikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think Ja kyllähän se kaasu siinä EGR-putkessa jäähtyy ilman vettäkin jonniin verran.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #83
                  Originally posted by pouri View Post
                  Äh, tuosta en tiedä, vaan tarkoitin vanhempää, eli e39:ä, enkä kyllä siitäkään ole varma, mutta jostain on jäännyt semmoinen kuva. Eli 184hv --> 193hv
                  e46 330da 184hv ja on egr-termari
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • pouri
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2007
                    • 370
                    • 06 area

                    #84
                    Originally posted by Esal View Post
                    e46 330da 184hv ja on egr-termari
                    Piti tarkistaa muistikuva RealOEM:stä, eli e39:in katsottaessa --> Thermostat for EGR cooling from 08/2000, Eli tuosta vuosimallista alkaen tuo termostaatti löytyy.
                    Last edited by pouri; 03-02-2010, 18:57. Reason: Kirjotusvirheiden fixi
                    Diesel, fuel of satin man

                    Comment

                    • eekuusyks
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 164
                      • Pohjois-Pohjanmaa

                      #85
                      Originally posted by Smistik View Post
                      Öö? nyt ei jummarra enää...

                      Ei kai se neste lämepene pakokaasun johdosta jossain yhdessä paikassa eli tässä tapauksessa letkun päässä umpikujassa. Eiköhän se lämpö leviä vettä pitkin tasaisesti koko vesimäärään ja kierrä taas syylärin kautta viilenemässä. Jos pakokaasu pääsee putkea pitkin siihen lämmönvaihtimelle ja hieman siitä eteenpäin EGR-venttiilille, ja kaasu ei siitä mene eteenpäin, niin eiköse tarkoita periaatteessa että sitä takaisinkierrätysputki pysyy yhtä lämpöisenä koko ajan mitä se siitä putken lähtöliitännästä ohi virtaa ulkoilmaan? Ja kun se kuuma kaasu ei mene imusarjaan, niin ei lämmitä imuilmaakaan.

                      Eikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think Ja kyllähän se kaasu siinä EGR-putkessa jäähtyy ilman vettäkin jonniin verran.
                      Itsehän tulppasin egr-termarin pariviikkoa sitten, egr:hän tuossa pitää jättää kuitenkin käyttöön, 530da -05 .viikko sitten ihmettelin kun auto valitti jäähdytys nesteen vähyydestä, mietin että jospa sitä oli kuitenkin tullut sitten niin paljon järjestelmästä ulos kun irroitin tuon termarin ...

                      Lisäsin nestettä koneeseen, sitähän menikin paisariin melkein litra!!!
                      Tänään sama homma, auto vinku että nestettä liian vähän, nyt sitä meni n. 6 desiä.

                      Voiko haihtua noin paljon nestettä tuon egr-lämmönvaihtimen kuumuuden vuoksi, nyt on ollut kuitenkin pakkaskelejä, ei kai?

                      Onko mahdollista että järjestelmässä on nyt liian suuri paine tuon tulppaamisen takia ja nyt on porsinyt joku liitos tai vesipumppu tai päätermari, mitään vuotoja ei päällisinpuolin näy.

                      Huomenna puran taas tuon egr-termarin, otan tulpan pois ja pistän rojut takaisin, saa nähä, tuskin lämpiää enää sinne -85 asteeseen, mutta jospa nesteet pysyis sisällä ...

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7520
                        • Jyväshyvä

                        #86
                        No eiköhän tuossa käy kuten yllä jo varoitinkin, ts. rupeaa vesi jossain vaiheessa kiehumaan siellä egr-termarin lämmönvaihtimessa kun et ilmeisesti tukkinut lämmönvaihtimelle menevää letkuva vaan vain itse "termarin"?

                        Mm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
                        jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...

                        Ja ylempänä ihmetelleelle, ei se lämpö vedessä kovin hyvin tasaannu,
                        kaadappa kuumaa vettä kylmän sekaan, ei se kovin tasaannu jos vettä ei sekoita...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          #87
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Mm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
                          jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...
                          Minulla 330d asennettu "jälki"webasto ohjeen mukaan, eli ennen vesiventtiiliä. Nyt jos automaatti-ilmastoinnista laittaa puhalluksen nollaan (ilm.valot sammuu) vesiventtiili menee kiinni ja vesi kiehuu webastossa alle puolen minuutin ennenkuin sammuttaa itsensä.

                          Oma egr-termostaatti kokemukseni toisesta ketjusta:

                          Originally posted by Esal View Post
                          Vaihdoin ja vaihdatin e46 330d termostaatin ja egr-laud. termostaatin.
                          Alkutilanne ennen termostaatin vaihtoa: lämmöt nousi 78 asteeseen.
                          Termostaatin vaihdon jälkeen: 87 astetta.
                          Egr-termarin vaihdon jälkeen 83-84 astetta ja 100km/h 87 (putoaa alamäessä). Eli vanha egr-termari takaisin tai tulpataan uusi. Ei olis pitänyt koskea egr-termariin ollenkaan vaan tyytyä korjaantuneeseen lämpöön. Jos olisin vaihtanut ensin egr-termostaatin tämä uuden vika ei olisi tullut ollenkaan esille.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Smistik
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1130
                            • Kanta-Häme

                            #88
                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            No eiköhän tuossa käy kuten yllä jo varoitinkin, ts. rupeaa vesi jossain vaiheessa kiehumaan siellä egr-termarin lämmönvaihtimessa kun et ilmeisesti tukkinut lämmönvaihtimelle menevää letkuva vaan vain itse "termarin"?

                            Mm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
                            jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...

                            Ja ylempänä ihmetelleelle, ei se lämpö vedessä kovin hyvin tasaannu,
                            kaadappa kuumaa vettä kylmän sekaan, ei se kovin tasaannu jos vettä ei sekoita...

                            Hyvin sanottu, en uskonut ennen kuin kokeilin. Mulla meni EGR-termarin o-rengas ja siitä alkoi fuskaamaan nestettä. No, vaihdoin uuden termarin varmuuden vuoksi kun nuo lämmöt on seilaillut ja laitoin EGR:n alipaineletkun takaisin kiinni. Nyt lämmöt nousee 80 asteeseen jo kymmenen minuutin ajon jälkeen 81 astetta on kuitenkin ollut maksimilämmöt, joten jossain muualla esim. laatikon lämönvaihtimessa tai päätermarissa on vielä jotain häikkää kai?
                            ex E91 320d käsiaskilla
                            ex E46 330dat
                            japski
                            ranu

                            ex E30 316i 4d

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              #89
                              Originally posted by Smistik View Post
                              Hyvin sanottu, en uskonut ennen kuin kokeilin. Mulla meni EGR-termarin o-rengas ja siitä alkoi fuskaamaan nestettä. No, vaihdoin uuden termarin varmuuden vuoksi kun nuo lämmöt on seilaillut ja laitoin EGR:n alipaineletkun takaisin kiinni. Nyt lämmöt nousee 80 asteeseen jo kymmenen minuutin ajon jälkeen 81 astetta on kuitenkin ollut maksimilämmöt, joten jossain muualla esim. laatikon lämönvaihtimessa tai päätermarissa on vielä jotain häikkää kai?
                              Veikkaisin päätermaria omien kokemusten perusteella.
                              kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread....e90+l%E4mm%F6t
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #90
                                Originally posted by Smistik View Post
                                Eikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think
                                Ei, sen tarkoitus on jäähdyttää pakokaasua koko ajan jottei imuilman lämpötila nouse ja aiheuta muita epätoivottuja ilmiöitä. Konetta tuolla ei ole tarkoitus lämmittää, se on ihan puhtaasti saastelaite joka sivutuotteena saattaa lämmittää tai olla lämmittämättä, riippuu kierrätysmäärästä. Vaikutus lämpeämiseen on joka tapauksessa hyvin vähäinen ja suurimmassa osassa tapauksia täysin olematon, mikäli muilta osin kaikki on kunnossa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎