Originally posted by Esal
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?
Collapse
X
-
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostEli vaikuttaisi siltä että tuon egr-termostaatin kautta kulkevan jäähdytysnestevirtauksen jäähdytyskapasiteetti on aikamoinen. Ehkä tuo kierto kannattaa jättää alkuperäiseksi, vaikka pakokaasupuolen tulppaisikin, siltä varalta että se olisi ajateltu olevan tarpeen kesähelteellä.Diesel, fuel of satin man
Comment
-
-
Originally posted by pouri View PostJa eikös se ollut niin, että ennen faceliftiä olevissa malleissa tuota nestekiertoa ei ollut ollenkaan jäähdyttämässä noita pakokaasuja(?), joten tuskin se niin kriittinen on.
Comment
-
-
Originally posted by pouri View PostJa eikös se ollut niin, että ennen faceliftiä olevissa malleissa tuota nestekiertoa ei ollut ollenkaan jäähdyttämässä noita pakokaasuja(?), joten tuskin se niin kriittinen on.
Jos tuon haluaa tukkia poistamatta egr:ää käytöstä, pitäisi se tukkia molemmilta puolin, ts. egr-jäähylle tuleva letku ja itse termostaatti...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostVai olisiko niin että avainsana ei ole facelift vaan se onko kyseessä vanha 218 hv rautalohko vai jo prefaceliftin 231 hv alumiinilohko? Jospa kuutosen pitkä lohko tykkäisi saada viileää jäähdytysvettä kahdesta sisääntulosta?Diesel, fuel of satin man
Comment
-
-
Originally posted by Macinaggio View PostJospa kuutosen pitkä lohko tykkäisi saada viileää jäähdytysvettä kahdesta sisääntulosta?
joten ei sinänsä ole väliä mitä kautta se vesi tuonne koneeseen kiertää, normaalin vaiko EGR termarin kautta...
Periaatteessa tuon EGR jäähdytyksen voisi muokata siten että se palaisi suoraan syylärille (laittaisi ylimääräisen nipan) eikä kiertäisikään koneeseen.
Toisaalta tällöin menetettäisi se lämmitysvaikutus,
toisaalta taas ei tarvittais termaria lainkaan ellei kone sitten tykkää kyttyrää jos pakokaasuja jäähdytetään liikaa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostJoo, mutta ei kannattane kuitenkaan tukkia sitä EGR termaria jos ei egr:ää ole poistettu käytöstä. Nimittän alkaan vesi kiehua jossain vaiheessa siinä EGR-lämmönvaihtimessa ja kiehumisesta aiheutuu mitä eriskummallisiempia ongelmia, kuiten "ilmaa" (tai mitäs kaasua tuosta kiehumisesta kehittyykään) jäähdytysjärjestelmään...
Jos tuon haluaa tukkia poistamatta egr:ää käytöstä, pitäisi se tukkia molemmilta puolin, ts. egr-jäähylle tuleva letku ja itse termostaatti...
Öö? nyt ei jummarra enää...
Ei kai se neste lämepene pakokaasun johdosta jossain yhdessä paikassa eli tässä tapauksessa letkun päässä umpikujassa. Eiköhän se lämpö leviä vettä pitkin tasaisesti koko vesimäärään ja kierrä taas syylärin kautta viilenemässä. Jos pakokaasu pääsee putkea pitkin siihen lämmönvaihtimelle ja hieman siitä eteenpäin EGR-venttiilille, ja kaasu ei siitä mene eteenpäin, niin eiköse tarkoita periaatteessa että sitä takaisinkierrätysputki pysyy yhtä lämpöisenä koko ajan mitä se siitä putken lähtöliitännästä ohi virtaa ulkoilmaan? Ja kun se kuuma kaasu ei mene imusarjaan, niin ei lämmitä imuilmaakaan.
Eikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think Ja kyllähän se kaasu siinä EGR-putkessa jäähtyy ilman vettäkin jonniin verran.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Esal View Poste46 330da 184hv ja on egr-termariDiesel, fuel of satin man
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostÖö? nyt ei jummarra enää...
Ei kai se neste lämepene pakokaasun johdosta jossain yhdessä paikassa eli tässä tapauksessa letkun päässä umpikujassa. Eiköhän se lämpö leviä vettä pitkin tasaisesti koko vesimäärään ja kierrä taas syylärin kautta viilenemässä. Jos pakokaasu pääsee putkea pitkin siihen lämmönvaihtimelle ja hieman siitä eteenpäin EGR-venttiilille, ja kaasu ei siitä mene eteenpäin, niin eiköse tarkoita periaatteessa että sitä takaisinkierrätysputki pysyy yhtä lämpöisenä koko ajan mitä se siitä putken lähtöliitännästä ohi virtaa ulkoilmaan? Ja kun se kuuma kaasu ei mene imusarjaan, niin ei lämmitä imuilmaakaan.
Eikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think Ja kyllähän se kaasu siinä EGR-putkessa jäähtyy ilman vettäkin jonniin verran.
Lisäsin nestettä koneeseen, sitähän menikin paisariin melkein litra!!!
Tänään sama homma, auto vinku että nestettä liian vähän, nyt sitä meni n. 6 desiä.
Voiko haihtua noin paljon nestettä tuon egr-lämmönvaihtimen kuumuuden vuoksi, nyt on ollut kuitenkin pakkaskelejä, ei kai?
Onko mahdollista että järjestelmässä on nyt liian suuri paine tuon tulppaamisen takia ja nyt on porsinyt joku liitos tai vesipumppu tai päätermari, mitään vuotoja ei päällisinpuolin näy.
Huomenna puran taas tuon egr-termarin, otan tulpan pois ja pistän rojut takaisin, saa nähä, tuskin lämpiää enää sinne -85 asteeseen, mutta jospa nesteet pysyis sisällä ...
Comment
-
-
No eiköhän tuossa käy kuten yllä jo varoitinkin, ts. rupeaa vesi jossain vaiheessa kiehumaan siellä egr-termarin lämmönvaihtimessa kun et ilmeisesti tukkinut lämmönvaihtimelle menevää letkuva vaan vain itse "termarin"?
Mm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...
Ja ylempänä ihmetelleelle, ei se lämpö vedessä kovin hyvin tasaannu,
kaadappa kuumaa vettä kylmän sekaan, ei se kovin tasaannu jos vettä ei sekoita...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...
Oma egr-termostaatti kokemukseni toisesta ketjusta:
Originally posted by Esal View PostVaihdoin ja vaihdatin e46 330d termostaatin ja egr-laud. termostaatin.
Alkutilanne ennen termostaatin vaihtoa: lämmöt nousi 78 asteeseen.
Termostaatin vaihdon jälkeen: 87 astetta.
Egr-termarin vaihdon jälkeen 83-84 astetta ja 100km/h 87 (putoaa alamäessä). Eli vanha egr-termari takaisin tai tulpataan uusi. Ei olis pitänyt koskea egr-termariin ollenkaan vaan tyytyä korjaantuneeseen lämpöön. Jos olisin vaihtanut ensin egr-termostaatin tämä uuden vika ei olisi tullut ollenkaan esille.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo eiköhän tuossa käy kuten yllä jo varoitinkin, ts. rupeaa vesi jossain vaiheessa kiehumaan siellä egr-termarin lämmönvaihtimessa kun et ilmeisesti tukkinut lämmönvaihtimelle menevää letkuva vaan vain itse "termarin"?
Mm. Volvolissa pa-lämmitin saattaa kiehutta jäähdytysnestettä,
jolloin ilmenee mitä ihmeellisempiä ongelmia (jäähdytysnesteen pinta laskee alarajan alle ja kun avaa korkin niin nakkaakin nesteitä pihalle jne.)...
Ja ylempänä ihmetelleelle, ei se lämpö vedessä kovin hyvin tasaannu,
kaadappa kuumaa vettä kylmän sekaan, ei se kovin tasaannu jos vettä ei sekoita...
Hyvin sanottu, en uskonut ennen kuin kokeilin. Mulla meni EGR-termarin o-rengas ja siitä alkoi fuskaamaan nestettä. No, vaihdoin uuden termarin varmuuden vuoksi kun nuo lämmöt on seilaillut ja laitoin EGR:n alipaineletkun takaisin kiinni. Nyt lämmöt nousee 80 asteeseen jo kymmenen minuutin ajon jälkeen 81 astetta on kuitenkin ollut maksimilämmöt, joten jossain muualla esim. laatikon lämönvaihtimessa tai päätermarissa on vielä jotain häikkää kai?ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostHyvin sanottu, en uskonut ennen kuin kokeilin. Mulla meni EGR-termarin o-rengas ja siitä alkoi fuskaamaan nestettä. No, vaihdoin uuden termarin varmuuden vuoksi kun nuo lämmöt on seilaillut ja laitoin EGR:n alipaineletkun takaisin kiinni. Nyt lämmöt nousee 80 asteeseen jo kymmenen minuutin ajon jälkeen 81 astetta on kuitenkin ollut maksimilämmöt, joten jossain muualla esim. laatikon lämönvaihtimessa tai päätermarissa on vielä jotain häikkää kai?
kts. http://www.btcf.fi/forum/showthread....e90+l%E4mm%F6tF30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostEikö tuon EGR-jäähdytyksen ole tarkoitus hillitä oikean lämpötilan saavuttaneen koneen imuilman lämpötilaa laskemalla viileämpää pakokaasua imusarjaan? :think325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment