Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9146
    • Oulu

    #16
    Originally posted by junkkri View Post
    kesällä lämmön nousu ok mut näin kylmillä/talvella kestää tosi pitkään ennen kuin viisari normaalilla? Olisikohan tuo EGR vika ja miten testata? Missä se fyysisesti on? Onko paha vaihtaa?
    EGR-termari (nro 13). Kuten jo edellä mainittu, viallisuuden voi testata puristamalla termarille tulevan letku linttaan.

    Originally posted by teropa View Post
    Olivat vielä sanoneet, että termarin vaihto kestää 2h (sen olivat laskuttaneet sen päätermarin vaihdosta!), ja että EGR-termarin vaihto on kinkkisempi homma, johon menee enemmän aikaa. Eihän se nyt helkkari soikoon voi olla noin, jos ne rakkineet on kerran rinnan tuolla koneessa???
    Siinähän se termari on heti vastassa, kun ottaa moottorin etuosan suojamuovit irti. En ole osaa itse vaihtanut, mutta en kyllä keksi, mitä kinkkistä tuossa voisi olla.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • harossi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 619
      • Haukipudas

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      EGR-termari (nro 13). Kuten jo edellä mainittu, viallisuuden voi testata puristamalla termarille tulevan letku linttaan.


      Siinähän se termari on heti vastassa, kun ottaa moottorin etuosan suojamuovit irti. En ole osaa itse vaihtanut, mutta en kyllä keksi, mitä kinkkistä tuossa voisi olla.

      Ei siinä vaihdossa tosiaan paljon varttia enempää aikaa kulunut kun sen vaihdoin ensimmäistä kertaa.
      e39 M5

      Comment

      • Lallevihtinen
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 690
        • Tampere

        #18
        Originally posted by harossi View Post
        Ei siinä vaihdossa tosiaan paljon varttia enempää aikaa kulunut kun sen vaihdoin ensimmäistä kertaa.
        Juu ei mene. Alipaine pumpulle menevän ilma letkun joutuu irrottaan ja siihen kannattaa laittaa uus letkukiristin ku vanhaa ei saa enää oikein takas.
        Last edited by Lallevihtinen; 23-11-2007, 16:46.
        sigpic
        BMW E93 335i & BMW M550Dx
        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9146
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Lallevihtinen View Post
          Juu ei mene. Vanos purkilla menevän ilma letkun joutuu irrottaan ja siihen kannattaa laittaa uus letkukiristin ku vanhaa ei saa enää oikein takas.
          Vanos? Tarkoitat ilmeisesti alipainepumppua.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #20
            Originally posted by Clavurion View Post
            Vanos? Tarkoitat ilmeisesti alipainepumppua.
            Aa..joo, aivan. Katkos..
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • tumppi$
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 457
              • Päijät-Häme

              #21
              Originally posted by Clavurion View Post
              EGR-termari (<A href="http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DL81&mospid=47545&btnr=11_2842& hg=11&fg=35"" target=_blank>nro 13). Kuten jo edellä mainittu, viallisuuden voi testata puristamalla termarille tulevan letku linttaan.


              Siinähän se termari on heti vastassa, kun ottaa moottorin etuosan suojamuovit irti. En ole osaa itse vaihtanut, mutta en kyllä keksi, mitä kinkkistä tuossa voisi olla.

              Moro!
              Eli termarille tuleva letku linttaan? Miten ja Millä?
              Eli jos viitsisitte ihan rautalangasta vääntää.
              Koska niin vähän kokemusta auton rassaamisesta, että
              ei ymmärrä ei.

              Mitä pitäisi sitten tapahtua, kun termarille tuleva letku on lintassa?
              Miten lopullinen ja pysyvä tulppaus paras tehdä??

              Entä EGR:n vesikierron sulkeminen? Miten ja millä?
              Selittäkäähän kojootit tyhmälle...... Ja oikein rautalangasta....

              Itselläni nimittäin sama ongelma eli lämmöt heittelee ajon aikana.
              Ongelma alkoi kun imusarjan läppien poiston yhteydessä tukin EGR:n.

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #22
                Moi,

                Kaverille oli huolto väläyttänyt, että kun ilmamassamittarin ottaa väliaikaisesti pois käytöstä, että silloin EGR:n pitäisi olla "pois päältä", jolloin rikkinäisen EGR termarin vaikutuksen voisi poissulkea, ja lämpöjen pitäisi nousta puoleenväliin, JOS EGR-termarissa vika. Pitääkö tämä kutinsa, voiko ilmamassamittarin poiskytkeminen tosiaan ohittaa EGR-termarin? Jos näin on, niin silloinhan lämmöt nousisi, jos EGR-termari rikki, ja pysyy kylmänä, jos vika muualla.

                Kuinka todennäköistä on, että vesipumppu porsii sillä tavalla, ettei lämmöt nousisi? Onko se edes mahdollista??

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by teropa View Post
                  Pitääkö tämä kutinsa, voiko ilmamassamittarin poiskytkeminen tosiaan ohittaa EGR-termarin?

                  Kuinka todennäköistä on, että vesipumppu porsii sillä tavalla, ettei lämmöt nousisi? Onko se edes mahdollista??

                  Tero
                  Ei pidä, EGR:n se voi sulkea toiminnasta mutta termari on mekaaninen komponentti vailla sähköohjausta.

                  Ei voi hajota noin, kyseessähän on vain pumppu joka voi käytännössä joko alkaa vuotaa tai lakata pyörimästä, useimmiten näissä se alkaa vuotaa.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9146
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by teropa View Post
                    Moi,

                    Kaverille oli huolto väläyttänyt, että kun ilmamassamittarin ottaa väliaikaisesti pois käytöstä, että silloin EGR:n pitäisi olla "pois päältä", jolloin rikkinäisen EGR termarin vaikutuksen voisi poissulkea, ja lämpöjen pitäisi nousta puoleenväliin, JOS EGR-termarissa vika. Pitääkö tämä kutinsa, voiko ilmamassamittarin poiskytkeminen tosiaan ohittaa EGR-termarin? Jos näin on, niin silloinhan lämmöt nousisi, jos EGR-termari rikki, ja pysyy kylmänä, jos vika muualla.
                    Kompataan Celliä. Ilmamassamittarin toimintahäiriö (liitin irrotettu) mm. lopettaa EGR-venttiilin toiminnan, termarilla ei tapahdu mitään muutosta. Pikemminkin lämpiäminen hidastuu, kun pakokaasut eivät lämmitäkään jäähdytysnestettä EGR-lenkillä.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #25
                      Kiitos pojat, juuri kuten arvelinkin!

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #26
                        Ja tämä ongelma katosi kaverilla EGR-termarin vaihdon jälkeen...

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • tjlehto
                          Newbiemmer
                          • Jun 2006
                          • 6
                          • Helsinki

                          #27
                          yleensä vika EGR:ssä

                          Vielä toteamuksena että itselläkin oli lämpenemisonglemia ja kylmällä motarilla lämmöt laski, vika oli Egr termarissa. Uskon, että useimmiten vika on siinä.

                          Korjautin Laakkosella ja sanoin että jos ette ole varmoja kummassa termarissa vika vaihtakaa molemmat. No vaihtoivat vaan tavallisen termarin, eikä tapahtunut mitään muutosta. No siitäpä avauduin oikein kunnolla ja vaihtoivat ilmaiseksi egr termarin ja sain vielä uuden 530da:na alla siksi aikaa

                          Mainitsi vain kaveri että egr termarissa/venttiilissä oli muistaakseni muovin(?) sisällä mäntä, joka jumittuu kun muovi kuluu ja sen taki ei toimi.

                          M57:n egr ja imusarjan läppäsysteemi vaikuttaa tosi flopilta kun hajoaa 100tkm jälkeen.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            Originally posted by tjlehto View Post
                            sisällä mäntä, joka jumittuu kun muovi kuluu ja sen taki ei toimi
                            Kaikkien Laakkosien huoltoneuvojat ovat siis yhtä pihalla BMW-merkkisten henkilöautojen tekniikasta.

                            Siellä on mäntä mutta se ei jumita vaan normaali termostaatin vahapanos vaan lopettaa elämisensä.
                            ---

                            Comment

                            • Laxa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1363
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Kaikkien Laakkosien huoltoneuvojat ovat siis yhtä pihalla BMW-merkkisten henkilöautojen tekniikasta.

                              Siellä on mäntä mutta se ei jumita vaan normaali termostaatin vahapanos vaan lopettaa elämisensä.
                              Ei voi kyllä paremmin enää kiteyttää tuota mitä tulee Laakkosiin.

                              EGR-termostaatin kotelon kun aukaisee, ei tarvitse olla mikään ruudinkeksijä ymmärtääkseen mikä siellä jumittaa.

                              Sinäänsä jännä juttu, että muutama tuttu, joka ajelee VW, PSA, yms konsernin autoilla, väittävät vielä tänäpäivänäkin minulle että pakokaasunkierrätys nostaa nopeammin lämmöt kylmällä kelillä ja että vaikuttaa lämpöihin, myös bemareissa, vaikkakin olen kertonut heille miten asiat ovat ja kumonnut tuon teorian ainakin bemarin osalta. Yksi tuttava jopa kertoi tukkineensa -00 diesel rellunsa egr-venttiilin ja lämmöt ei kuulemma sen jälkeen nousseet 10 asteen pakkasella edes 30 km matkan aikana normaaliin.
                              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                              EX: E61 530xdAT -07
                              EX: E60 520dA Sedan -08
                              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                              EX: E39 530dAT -02
                              EX: E36 320iA -91
                              EX: R1150RT -03

                              Comment

                              • dieselrules
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2004
                                • 193
                                • ToRnIo

                                #30
                                Piti alkaa kirjoittaan
                                Kaverin 530d tukittiin egr:rä, no eipä enään noussu lämmöt ja ennen sitä toiminu normaalisti. Elikkä nyt kun tukkii egr, niin pakokaasu ei enään lämmitä sen kautta kiertävää nestettä ja neste pysyy kylmänä. Tämä kautta kuite on sen verran kova ohikiero ettei kone jaksa lämmetä, vaikka webastoki toimii. Pakkasta tosin oli aamulla yli -20.
                                Kaveri oli tukkinu alaletkusta lähtevän haaran ja lämmöt taas normaalina.

                                mitäs tästä oppii....
                                Kannattaa tulpata myös vesikierto egr:ltä jos poistaa egr:rän toiminnasta tulppaamalla....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎