Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR-termostaatin vaikutus lämpöihin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    Poistuukos tuo EGR-termari käytöstä samalla jos koko EGR ohjelmoidaan pois käytöstä?

    Eli itellä varmaan olis tarvetta uusia kyseinen EGR-termari, mutta auto on menossa ohjelmoitavaksi ja samalla ohjelmoidaan ilmeisemmin EGR pois pelistä. :think
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • Esal
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1344
      • Lempäälä

      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Poistuukos tuo EGR-termari käytöstä samalla jos koko EGR ohjelmoidaan pois käytöstä?

      Eli itellä varmaan olis tarvetta uusia kyseinen EGR-termari, mutta auto on menossa ohjelmoitavaksi ja samalla ohjelmoidaan ilmeisemmin EGR pois pelistä. :think
      Ei poistu, jos termostaatti vuotaa läpi, se vuotaa edelleenkin. Jos se taas aukeaa liian aikaisin, niin luulisi pysyvän kiinni ainakin pitempään?

      edit: Tuohon edelliseen kysymykseen viitaten, egr-termarin voi tietenkin tulpata jos egr on kerran poistettu käytöstä.
      Last edited by Esal; 08-11-2010, 14:19.
      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Originally posted by Esal View Post
        egr-termarin voi tietenkin tulpata jos egr on kerran poistettu käytöstä.
        No juu, näinhän se meneekin. Mitähän taas ajattelin.
        Voikohan ton tulppauksen tehdä etukäteen (ja ottaa koko termari pois tuolta), vai tuleeko tuosta jokin herjaus jos EGR:ää ei ole ohjelmallisesti ensin poistettu pelistä? :think
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          No juu, näinhän se meneekin. Mitähän taas ajattelin.
          Voikohan ton tulppauksen tehdä etukäteen (ja ottaa koko termari pois tuolta), vai tuleeko tuosta jokin herjaus jos EGR:ää ei ole ohjelmallisesti ensin poistettu pelistä? :think
          Originally posted by eekuusyks View Post
          Älä tulppaa, itsehän sen tein ja lämmönvaihdin paloi puhki.
          Pakokaasujen käry tunkeutui kabiinin asti.
          Täällä on siitä tulppauksesta jossain enempi...
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • dieselrules
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 193
            • ToRnIo

            Originally posted by eekuusyks View Post
            Älä tulppaa, itsehän sen tein ja lämmönvaihdin paloi puhki.
            Pakokaasujen käry tunkeutui kabiinin asti.
            Jaa sitten häätyy myös tulpata egrräki tai ostaa uus termari Aamulla tulppasin ja alkoi lämmöt nouseen. Mukava ajella ku hytti lämmin Mut laitoin tilaukseen osan...jos se siihen saakka kestää tulpattunaki???

            Comment

            • LeMansBlau
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1060
              • Insomniac

              Originally posted by dieselrules View Post
              Jaa sitten häätyy myös tulpata egrräki tai ostaa uus termari Aamulla tulppasin ja alkoi lämmöt nouseen. Mukava ajella ku hytti lämmin Mut laitoin tilaukseen osan...jos se siihen saakka kestää tulpattunaki???
              EGR:n tulppaaminen vaatii ensitöikseen ohjelmallisen kuoletuksen. Uus termari lienee halvempi ratkaisu (n 40€+15 min työ). Laitoitko lukkopihdit letkuun vai millä tulppasit? Kovin kuumaksi tota ei kannattane ajaa tulpattuna jos tuo on totta, että lauhdutin ottaa itteensä jos nesteet ei jäähdytä sitä ollessaan kuumana. :think
              ///MADE IN FINLAND

              sigpic

              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
              F32 COUPE PERFORMANCE
              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

              Comment

              • dieselrules
                Bimmer Rookie
                • Mar 2004
                • 193
                • ToRnIo

                Originally posted by LeMansBlau View Post
                EGR:n tulppaaminen vaatii ensitöikseen ohjelmallisen kuoletuksen. Uus termari lienee halvempi ratkaisu (n 40€+15 min työ). Laitoitko lukkopihdit letkuun vai millä tulppasit? Kovin kuumaksi tota ei kannattane ajaa tulpattuna jos tuo on totta, että lauhdutin ottaa itteensä jos nesteet ei jäähdytä sitä ollessaan kuumana. :think
                Eli onko tässä uuvemmassa mallissa tarkempi järjestelmä, kun e39 tulppasin egr:n, 2e kokoinen lätkä liitokseen ennen egrrää, niin ei se herjannu mitään...Silloin tuli ongelmaksi ettei lämmöt noussu. No siihen ratkasu oli tulpata toi termarin kierto.

                Comment

                • Krynx
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 908
                  • á la Temmes

                  Originally posted by LeMansBlau View Post
                  EGR:n tulppaaminen vaatii ensitöikseen ohjelmallisen kuoletuksen. Uus termari lienee halvempi ratkaisu (n 40€+15 min työ). Laitoitko lukkopihdit letkuun vai millä tulppasit? Kovin kuumaksi tota ei kannattane ajaa tulpattuna jos tuo on totta, että lauhdutin ottaa itteensä jos nesteet ei jäähdytä sitä ollessaan kuumana. :think
                  Saattaapi siinä lämmönvaihtimessa vesi kiehahtaa jos tulppaa vedenkierron kokonaan ja ei ole poistettu egr käytöstä. Ainakin mulla se egr termostaatti posahti halki ja vedet kartanolle kun oli liian pitkään letku rutattuna umpeen.
                  E39 525d -00
                  E39 523i-96
                  E30 316 -86

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17509
                    • Turku

                    Vaikuttaahan se. Auto lämpeni erityisen hitaasti ja tyhjäkäynnillä jopa lämpötilamittari laski hieman. Eilen vaihdettu EGR-termari ja näyttäisi korjanneen ongelman!
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by dieselrules View Post
                      Eli onko tässä uuvemmassa mallissa tarkempi järjestelmä, kun e39 tulppasin egr:n, 2e kokoinen lätkä liitokseen ennen egrrää, niin ei se herjannu mitään...Silloin tuli ongelmaksi ettei lämmöt noussu. No siihen ratkasu oli tulpata toi termarin kierto.
                      Uudemmissa kone haistaa heti jos irrotat egr-venttiilin alipaineletkun taikka tulppaat lätkällä putken. Tuloksena moottorinvikavalo kojetaulussa ja moottorinohjaus siirtyy vikatilaan. Ohjelmallinen poisto on ainut tapa.

                      Eli tältä osin homma ei ole yhtä simppeli kuin vanhemmissa M57-koneissa...


                      Ps.Jos joku muuten tulppailee E38 740d :stä EGR:ää, pelaa kuten vanhemmissa yleensä eli ei sytytä vikavaloja.
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • OneAndOnly
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 441
                        • Nurmes

                        Itsekkin taidan ton EGR termarin tarvita kun ei meinaa kunnolla lämpöjä nostaa niin kokeillaan tuota ennen päätermaria.
                        Mutta siitä päästään kysymykseen, onko noita egr-termareita eri "lämpösiä" merkkiliikkeestä kysyin niin eivät osanneet sanoa että missä lämmössä se aukeaisi mutta tarvikeliikkeestä sanoivat että että mikä heillä on myynnissä aukeaa 70:ssä asteessa. Olisi puolen hintaero osissa niin arvelin että onkohan noissa lämmöissä mitään eroa?
                        näillä mennään:
                        Bmw e46 320d
                        Suzuki Hayabusa 1300R

                        Ex:
                        Volvo XC70 D5 AWD -10
                        Volvo V70 D5 -02
                        Volvo V70 T5 -98
                        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                        -----------------------------

                        Comment

                        • eekuusyks
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 164
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Ainakin E6x:ssä vesi kiertää:
                          Syyläriltä päätermarille jota ennen haaroitetaan EGR-termarille.
                          EGR-termarin läpi pääsevä vesi päätyy vesipumpulle.
                          Mietin tuossa tätä kiertosuuntaa, meneekö se todella näin?
                          Eikö se perinteisesti kierrä toistepäin?

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Tehdäänpäs vielä idioottivarmistus ettei tule omaa lämpövaivaista katiskaa rikottua sen enempää (530dA -03). Olen tulpannut tuon EGR-venttiilille menevän putken siitä putken ja venttiilin liitoksesta rosterilätkällä. Näin ollenhan pakokaasut ei kierrä imupuolelle asti, mutta kai toi putki silti jonkun verran lämpenee kun siihen lätkälle asti on rööri auki?

                            Uskaltaakos nyt sitten ottaa sen EGR-termarin auki ja kääntää sisuskalut toistepäin ettei se vesi kierrä enää sen lämmönvaihtimen kautta, vai onko tässä vielä riski että vesi lämpenee niin paljon notta kuuluupi poks tai jotain muuta ei-toivottua tapahtuu?

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              Originally posted by Esal View Post
                              e46 330xda m57, vaihdettu viime talvena molemmat termostaatit ja lämmöt nousi 84-87 asteeseen. Nyt kuitenkin laskenut n. 80-84 asteeseen, egr-termarin letkua koitin sulkea mutta letkunpuristuspihti jätti ehkä hieman toisen reunan auki, ei vaikutusta. Päätermari oli KL-varaosista, olisko tarvike. Pitäisiköhän päätermari vaihtaa uudelleen, onko näin nopeasti mennyt?
                              Nyt kokeiltu egr-termarin letku kunnolla suljettuna, ei vaikutusta.



                              Vähän vähemmälle huomiolle on jäänyt tuon automaatin lämmönvaihtimen termostaatti. Voiko sen toimintaa mitenkään testata? Termostaatin (10) saa kyllä erikseen, mutta millainen homma se on vaihtaa? Sama termari löytyy ilmeisesti kaikista e46 dieselautomaateista ja ainakin joistain x3 ja x5 malleista.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • Supa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 7597
                                • Järvenpää

                                Originally posted by Esal View Post
                                Vähän vähemmälle huomiolle on jäänyt tuon automaatin lämmönvaihtimen termostaatti. Voiko sen toimintaa mitenkään testata? Termostaatin (10) saa kyllä erikseen, mutta millainen homma se on vaihtaa? Sama termari löytyy ilmeisesti kaikista e46 dieselautomaateista ja ainakin joistain x3 ja x5 malleista.

                                Tämä kiinostaa myös itseäni mutta ei niinkään koneen lämpöjen osalta vaan siksi että laatikon lämmöt ovat välillä ihan samoissa moottorin kanssa kuten kuuluu mutta aina välillä nousee yli 110 asteen eikä meinaa laskea vaikka ajelee tasaseenkin eli termari jumahtelee jotenkin. Kyseessä e46.
                                Jos jollain kokemuksia voiko toi termari jumittaa silleen niin ollaan kuulolla
                                - E90 320i LCI M-sport -09
                                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎