Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by -Tapi View Post
    Luepa uudestaan mitä kirjoitin. Kirjoitin nimenomaan ettei lamellikytkin voi olla yhdistämässä noita kolmea erillistä akselia koska silloin kytkimen ollessa auki mikään pyörä ei vetäisi. Tuo jakolaatikko on tasauspyörästö. Sen voi lukita lamellikytkimellä kuten minkä tahansa muunkin "lukkoperän".
    Miksi sen jakolaatikon täytyy olla kolmeakselinen? Miksei tuo aiemmin esillä ollut mallinnus sisuksista voi pitää paikkaansa? Tuo etuakselille menevä välityskin voi olla ihan 1:1, pelkkä akselin siirtorataspari. Tällöin siinä voi lamellikytkintä käyttää, pyörimisnopeudet on 1:1 kun kytkin on kiinni ja silloin voima jakaantuu juuri sen mukaan mitä akselilla on pitoa.

    100% tehosta/väännöstä menee silloin etuakselille, kun taka-akselilla ei ole pitoa lainkaan vaikka se pyörii samaa vauhtia edelleen kuin etupää. Pitää siis ihan paikkaansa, että etupäähän voidaan välittää 100% tehosta/väännöstä. Jätetään vain sanomatta, ettei voida haluttaessa toteuttaa moista, ainoastaan sopivissa olosuhteissa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Casull
      Bimmer Fanatic
      • May 2010
      • 207
      • Nivala

      Originally posted by -Tapi View Post
      Luepa uudestaan mitä kirjoitin. Kirjoitin nimenomaan ettei lamellikytkin voi olla yhdistämässä noita kolmea erillistä akselia koska silloin kytkimen ollessa auki mikään pyörä ei vetäisi. Tuo jakolaatikko on tasauspyörästö. Sen voi lukita lamellikytkimellä kuten minkä tahansa muunkin "lukkoperän".

      Youtubesta löytyy monta muutakin Xdrive-videota joista tarkkaan katsomalla huomaa tuon etupyörien pyörimisen kun takapyörät ovat paikallaan. Esim löysin heti yhden jossa sama tehdään X5:lla samannäköisillä rampeilla. Niin ja olen itsekin temunnut hangessa jumiin jääneiden XDrive-bemareiden kanssa lapiolla sekä ilman. Tiedän siis omakohtaisesti että etupää voi vetää jos sillä ei ole pitoa mutta takapäällä on.

      Ainakaan E90 330 xd:n jakolaatikko ei ole tasauspyörästö, siellä ei siis ole mitään muuta sisällä kuin nuo aiemmin postaamastasi kuvastakin näkyvät kolme hammasratasta ja etuvetoa kytkevä lamellikytkin.

      Ensimmäisissä X5-malleissa jakolaatikko ei ollut kuvassa esiintyvän kaltainen, vaan sisälsi jonkinlaisen planeettapyörästön tasauspyörästön virkaa toimittamaan.
      Voimanjako/sutimisenesto etu- ja taka-akselien kesken hoidettiin jarruilla, eli silloin on mahdollista että pelkät etupyörät sutivat.
      Tuolla asia on selitettykkin ihan kohtuullisen hyvin:


      Aiemmin joku sanoi että nämä xDrive-systeemillä varustetut autot on todella tylsiä DCS poiskytkettynä juurikin tuon voimankarkaamisen eteen vuoksi.

      Ainakaan mun auto ei niin tee, vaan DCS poiskytkettynä auto sutii kaikilla neljällä renkaalla vaikka olisi kuinka liukasta toisen akselin alla.
      Ja on myös todella kiva leikkiä jos vain kuskilla taidot ja kantti riittää.

      Edelleen vänkään vastaan omien havaintojeni perusteella.
      Jos siis tuossa omassa autossani olisi tasauspyörästö jakolaatikossa, parkkilukon päälläollessa ja auton ollessa nosturilla, takapyöriä ptäisi pystyä pyörittämään samaan suuntaan, etupyörien pyöriessä vastakkaiseen suuntaan.
      Mutta jos parkkilukko on päällä, takakardaania ei voi pyörittää, etukardaania sen sijaan voi, eli tasauspyörästöä ei ole.
      Parkkilukkohan on siis päävaihteiston ulostuloakselilla, ei jakolaatikossa.
      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by Cell View Post
        Miksi sen jakolaatikon täytyy olla kolmeakselinen? Miksei tuo aiemmin esillä ollut mallinnus sisuksista voi pitää paikkaansa? Tuo etuakselille menevä välityskin voi olla ihan 1:1, pelkkä akselin siirtorataspari.
        Se voi olla pelkkä rataspari ilman mitään välitystä mutta tuolla lamellikytkimellä on pakko olla kolme suuntaa voimalle, eli etuveto, takaveto ja vaihteiston ulostuloakseli. Vai miten sinä sen ajattelit jakavan voiman edelleen? Jos siinä olisi kaksi akselia samalla "voimalinjalla" niin silloin joko etu- ja taka-akseli olisivat yhtäpuuta tai toinen akseli ja vaihteisto olisivat yhtäpuuta. Näin ei kuitenkaan ole (paitsi Casull:n autossa joka poikkeaa muista XDrive-malleista)
        ---

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Originally posted by Casull View Post
          Ainakaan E90 330 xd:n jakolaatikko ei ole tasauspyörästö, siellä ei siis ole mitään muuta sisällä kuin nuo aiemmin postaamastasi kuvastakin näkyvät kolme hammasratasta ja etuvetoa kytkevä lamellikytkin.
          Hyvä että tiedät, olet varmaan avannut laatikon? Tutkippa kuvaa vielä hetki, sen keskiakselin pitää olla moniosainen jotta lamellikytkimellä yleensäkään tulisi mitään kytkettävää. Eikun ainiin sinullahan on jatkuva takaveto..

          Originally posted by Casull View Post
          Ensimmäisissä X5-malleissa jakolaatikko...
          Nuo on jo pässinlihaa ja käyty tässäkin ketjussa moneen kertaan läpi.

          Originally posted by Casull View Post
          Aiemmin joku sanoi että nämä xDrive-systeemillä varustetut autot on todella tylsiä DCS poiskytkettynä juurikin tuon voimankarkaamisen eteen vuoksi.

          Ainakaan mun auto ei niin tee, vaan DCS poiskytkettynä auto sutii kaikilla neljällä renkaalla vaikka olisi kuinka liukasta toisen akselin alla.
          Päinvastoin! Eivät ne tylisä ole vaan yllättävän vaarallisia Koskaan ei voi tietää mikä akseli vetää, ei se tylsää ole vaan sille on ihan oma kuvauksensa. Olen huomannut saman kuin Laxa tuolla aiemmin että vetävä pää saattaa vaihtua ihan yllättäen ja pyytämättä jos DSC ei ole päällä. Esim jääradalla tätä ei juuri pääse kummastelemaan kun pitoerot ovat pienia mutta kaupunkiliikenteessä kun urat ovat liukkaan jäiset ja muu alue on lumessa (pitävämpi) niin kierrokset kiekaisevat ja eteneminen hidastuu kun toinen eturengas osuu liukkaampaan kohtaan tiessä kuin muut pyörät.
          ---

          Comment

          • Särki
            Bimmer Rookie
            • Dec 2005
            • 143
            • Veroparatiisi

            Originally posted by -Tapi View Post
            Hyvä että tiedät, olet varmaan avannut laatikon? Tutkippa kuvaa vielä hetki, sen keskiakselin pitää olla moniosainen jotta lamellikytkimellä yleensäkään tulisi mitään kytkettävää. Eikun ainiin sinullahan on jatkuva takaveto..



            Nuo on jo pässinlihaa ja käyty tässäkin ketjussa moneen kertaan läpi.



            Päinvastoin! Eivät ne tylisä ole vaan yllättävän vaarallisia Koskaan ei voi tietää mikä akseli vetää, ei se tylsää ole vaan sille on ihan oma kuvauksensa. Olen huomannut saman kuin Laxa tuolla aiemmin että vetävä pää saattaa vaihtua ihan yllättäen ja pyytämättä jos DSC ei ole päällä. Esim jääradalla tätä ei juuri pääse kummastelemaan kun pitoerot ovat pienia mutta kaupunkiliikenteessä kun urat ovat liukkaan jäiset ja muu alue on lumessa (pitävämpi) niin kierrokset kiekaisevat ja eteneminen hidastuu kun toinen eturengas osuu liukkaampaan kohtaan tiessä kuin muut pyörät.
            Kuinka tapi yrittää keksiä pyörää uudelleen!! kyllä se voiman sisääntulo/takakardaanin akseli nyt vaan on yhtä puuta ja lamellikytkimellä ohjataan vetoa tarvittaessa eteen. Saa tulla hakemaan paperimuodossa "organisaation" materiaalia jos ei mene koteloon.
            F20 116i
            EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              Enempää kantaa ottamatta:

              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5153
                • Kuopio

                Ja toisaalta lainattua:

                In normal driving conditions, 40% of the power is distributed to the front and 60% to the rear, preserving BMW’s traditional rear-wheel drive bias. However, in more challenging conditions, the flow of torque can be varied all the way from 100:0 or 0:100, front-to-rear. If a rigid connection is required, the system can lock the front and rear axles, providing all-wheel drive with 50:50 power distribution.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  330xd '06, August

                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    En ymmärrä enää puoliakaan tuon toiminnasta. Ikävää kun kaikki testivideot on DSC päällä vs. Audissa off. Ihme pelleilyä.

                    Pitää hakea ajoon x-drive ja kokeilla miten se sutii.

                    Kenelläkään kokemuksia miten tuo toimii, jos ajaa maastossa/hangessa/savessa pidempään? Lämpenekö lamellikytkin niin paljon, että lopettaa toiminnan?

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      jos ajaa maastossa/hangessa/savessa pidempään? Lämpenekö lamellikytkin niin paljon, että lopettaa toiminnan?
                      Lumessa on paljonkin kokemusta, ei tipu pois pelistä. Syynä lienee se että kun se lukkiutuu kerran ja kaikilla pyörillä on koko ajan hieman pyörimisnopeuseroa, se ei luista eli ei myöskään lämpene. Se lienee myöskin mitoitettu koko voimansiirron väännölle eli se ei luista väännön huipussa kuten joissakin merkeissä taitaa tapahtua.
                      ---

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by Särki View Post
                        Kuinka tapi yrittää keksiä pyörää uudelleen!! kyllä se voiman sisääntulo/takakardaanin akseli nyt vaan on yhtä puuta ja lamellikytkimellä ohjataan vetoa tarvittaessa eteen. Saa tulla hakemaan paperimuodossa "organisaation" materiaalia jos ei mene koteloon.
                        Organisaation jargonia on saatavilla täältäkin. Se on yhtä heppoista kuin muidenkin "älykästä nelivetoa" mainostavien kiiltävälle paperille asiallisella fontilla painettu potaska.

                        Hyvä että keskustelua syntyy. Itselle tuo BMW:n XDriven jakolaatikon toiminta ei ole täysin selvillä mutta eipä vielä näytä olevan muillekaan. Nämä nyt olen mielestäni ainakin jo ampunut alas:
                        -Takaveto on aina 100 % päällä ja etuvedolle ohjataan voimaa lamellikytkimellä.
                        * Jos joku selittää miten XDriven etuvedon on mahdollista pyöriä kun kumpikin takapyörä on paikallaan niin perun ylläolevan..
                        -Lamellikytkin on lukittuna aina kun auto lähtee liikkeelle.
                        * No tämä nyt näkyy BMW:n omissakin mainosvideoissa ja tuntuu kun itse yrittää edetä..

                        Nuo pari kuvaa aiemmissa posteissa eivät oikein auenneet, mitä niillä yritetään viestittää?
                        ---

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Välityssuhteesta johtuen vääntömomentti jakautuu aina tuossa suhteessa ja kun pyörimisnopeus voi muuttua 0-200 % (0=lukittu, 200%=auki) niin jäljelle jää vain watit joita jakaa. Tuo pyörimisnopeuseron muuttuminen sotkee ainakin omaa ajattelua jonkin verran koska lukittuna keskitasauspyörästö ei jaa pyörimisnopeutta ...
                          Näytätkö mulle vielä kerran missä siellä on se keskitasaupyörästö? Mun väite on edelleenkin että sitä ei ole ollenkaan.

                          Originally posted by Jakuza View Post
                          Onko xDrivessä planeettapyörästö? Eikö juuri tämä lamellikytkin korvannut aiemman planeettapyörästön?
                          Eihän sitä planeettapyörästöä tai muutakaan keskitasauspyörästöä ole enää.

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Oletan että lamellikytkimen keskellä oleva akseli on 3-osainen.
                          Minä oletan sen olevan 2-osainen. Ja siksi oletan että takavetoa ei voi kytkimellä mitenkään irti kykeä, vaan takakardaani on aina yhtä puuta vaihteiston kanssa.

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Kun se olisikin noin helppoa mutta kun ei ole. Esim tässä videossa näkyy kohdassa 1:40 kun kumpikin takapyörä on maassa mutta etupyörä sutii ilmassa: http://www.youtube.com/watch?v=FkJuVhCoRy4

                          Takavedon ollessa kiinteä tuota ei yksinkertaisesti voi tapahtua.
                          Minä en näe tuossa videossa kuvailemaasi tilannetta vaikka kuinka haluaisin sen nähdä. Oikea etupyörä alkaa sutia juuri kun vasen takapyörä nousee ilmaan. Takavannetta ei vain näe kuvassa ja videon reso ei riitä sen näkemiseen että rengas pyörii.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 17-01-2011, 22:50.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Näytätkö mulle vielä kerran missä siellä on se keskitasaupyörästö? Mun väite on edelleenkin että sitä ei ole ollenkaan.
                            Keskitasauspyörästö on tuo koko mutikka, eli takakardaani/etukardaani/vaihteiston akseli. Ne voivat pyöriä toisistaan riippumattomalla nopeudella ollen kuitenkin mekaanisessa yhteydessä (=tasauspyörästö).

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Minä oletan sen olevan 2-osainen. Ja siksi oletan että takavetoa ei voi kytkimellä mitenkään irti kykeä, vaan takakardaani on aina yhtä puuta vaihteiston kanssa.
                            Oletus ei auta jos käytäntö osoittaa toisin: Lainaan itseäni edellisestä viestistä:
                            Jos joku selittää miten XDriven etuvedon on mahdollista pyöriä kun kumpikin takapyörä on paikallaan niin..

                            Etupyörät pyörivät takapyöriä enemmän. Käytännössä ja noissa Youtuben videoissakin.

                            Liikkeellelähdössä 100% voimasta menee taakse, sen tiedän jo. Liikahtamisen jälkeen tilanne menee mielenkiintoiseksi kun voimaa jollain tavalla meneekin etupäähän mutta ei taakse. Tämä esim kun lähdet risteyksestä jossa on takana pitoa mutta etupää osuu liukkaaseen poikittaisuraan. Tämä siis ilman DSC:ta.

                            http://www.youtube.com/watch?v=8aAVOLyQ9gE kohta 1:40 jälleen, eri video (tuossa oik. takapyörä ei näy joka voisi vaikuttaa asiaan)
                            Yritin kaivaa lisää noita videoita mutta kaikki näyttävät kuvatun samoilla rampeilla samoista kulmista eli einpä löydä sen kummempaa kättä pidempää.
                            Last edited by -Tapi; 17-01-2011, 23:17.
                            ---

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Keskitasauspyörästö on tuo koko mutikka, eli takakardaani/etukardaani/vaihteiston akseli. Ne voivat pyöriä toisistaan riippumattomalla nopeudella ollen kuitenkin mekaanisessa yhteydessä (=tasauspyörästö).
                              Kai kuvassa näkyisi sitten edes jotain tähän toimintaan tarvittavia osia? Nyt ei näy ensimmäistäkään. Minusta tämä on siksikin loogista, että autoissa halutaan pitää valmistuskustannukset matalina, joten heti kun on tullut mahdolliseksi hävittää tarpeettomia ja kalliita osia kuten keskitasauspyörästö niin on myös tehty. Minusta xDrive olisi paljon hienompi systeemi jos se toimisi kuten oletat.

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Oletus ei auta jos käytäntö osoittaa toisin:
                              En ole oletuksineni yksin sen peruteella mitä muut ovat täällä kirjoittaneet. Mun X1-koeajo lumihangessa viimetalvena ei osoittanut toista. Sun linkkaamassa videossa ei etupyörät pyöri ilman että toinen takapyörä pyörisi. Käytännössä on hyvin vaikea, usein mahdoton, nähdä autosta ulkoapäin yhdellä silmäyksellä enempää kuin kahden renkaan pyöriminen kerrallaan.

                              Yritän nyt olla jakkaamasta tästä enempää tässäkään threadissa. Toivottavasti oikea totuus asiasta selkiää kaikille asianosaisille jossain vaiheessa.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 17-01-2011, 23:08.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • jsr85
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 1375
                                • Oulainen

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Nuo pari kuvaa aiemmissa posteissa eivät oikein auenneet, mitä niillä yritetään viestittää?
                                Kuvasta näkee jakolaatikon olevan kolmeakselinen, joku sitä aiemmin epäili.
                                ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎