Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Casull
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 207
    • Nivala

    Minä olen valmis tulemaan testaamaan tuon nelivedon toimintaa eri olosuhteissa omalla autollani.
    Kertokaa vain paikka ja suunnittelemanne olosuhteet/järjestelyt joissa tuon keskitasauspyörästön olemassaolon voi kiistattomasti todistaa.
    Minulle sopii näillä näkymin tammikuun viimeinen viikonloppu.
    Jos paikka ja nopea ja ammattitaitoinen asentaja löytyy, jakolaatikko voidaan tarvittaessa vaikka purkaa, tulisipahan samalla öljyt vaihdettua.

    Ristekyksistä lähtiessä joskus kieltämättä kyllä tulee tunne että voima karkaisi eteen kun vain toinen etupyörä ja molemmat takapyörät sutivat.
    Tämä siis ilman DSC:tä.
    Mutta jos kerran samaan aikaan perä luisuu sivulleppäin, oletan myös takarenkaiden sutivan.

    Enkä usko sitäkään että n.700nm moottoritehoa kestävä tasauspyörästö on mahdollista rakentaa halkaisijaltaan maksimissaan 70mm ja pituudeltaan 50mm olevaan tilaan.
    Planeettapyörät olisivat silloin halkaisijaltaan ehkä n.20mm ja keskiakseli maksimissaan saman 20mm.
    Vielä mahdottomammaksi tilanne menee kun otetaan huomioon että vaihteiston välityksistä johtuen vaihteiston ulostuloakseliin kohdistuu joissain olosuhteissa noin karkeasti arvioituna ainakin vähintään 1500nm voima.
    Tuollainen tilanne tulee vastaan asvaltilla paikaltaan kaasu pohjassa lähtiessä siten että on ensin jarrua vasten nostettu ahtopaineet valmiiksi tappiin.

    Lopuksi mainittakoon etten ole kuitenkaan puolustamassa näkemystäni viimeiseen hengenvetoon asti vaan olen valmis myöntämään myös olevani väärässä jos joku esittää pitävät todisteet tasauspyörästön olemassaolosta.

    Omat kokemukseni eivät sitä edelleenkään tue, esim aiemmin mainitsemani automaattivaihteiston parkkilukko ja sen vaikutus pyöriin auton ollessa ilmassa.

    Sitten uskon jos joku näyttää räjäytys- tai valokuvan tai korkealaatuisen videonpätkän josta selvästi näkee vain etupyörien sutivan takapyörien ollessa paikallaan.

    Siihen asti aion ajella tyytyväisenä lumen ja jään keskellä, oli auton jakolaatikko sisältä millainen hyvänsä.
    Pääasia että kaikki renkaat osallistuvat auton liikuttamiseen.
    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Minäkään en ole enää yön yli nukuttuani niin paljoa sanojeni takana. Planeettapyörästöä siellä ei ole, se todettiinkin jo tuolla aiemmin. Epäilin lamellikytkimen läpi kulkevaa akselia kolmiosaiseksi joka olisi ainoa keino saada etupyörät pyörimään kovempaa kuin takapyörät mutta jos näin ei ole, ei myöskään takapyörien veto voi olla mitään muuta kuin suora veto joka hetkellä.

      BMW mainostaa nelikkoaan kuten muutkin mainostajat, eli voimakuvaajissa näytetään vain se tiehen välittyvä voima mutta ei sitä mikä renkaalle tulee. Tuo tiehen välittyvä voimahan ei ole niinkään kiinni nelivedosta vaan pidosta..

      Omat kokemukset XDriven epäloogisuudesta DSC:n ollessa pois päältä ovat kummallisia: -Keskilukko ei mene päälle, sen huomaa paikaltaan lähdössä helposti.
      -Perässä ei ole mitään lukkoa eli auto on silloin "yksivetoinen" jos on liukasta.
      -Kuitenkin revittäessä etupyörät joissakin tilanteissa hetkellisesti vetävät. Mikä niitä ohjaa? Miksi lukko menisi missään tilanteessa kuitenkaan päälle kun se juuri hetkeä aiemmin oli pois päältä pyörien sutiessa.

      Toivoin niin tämän johtuvan vain ohjelmoinnista eikä mekaniikan rajoituksista. BMW teki upeasti toimivan nelivedon 325iX:aan jo 80-luvulla mutta noiden 2000 luvun alun kompurointien jälkeen olisin odottanut vähän sivistyneempää ratkaisua (kuten esim Audin Crown Gear)..
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7394
        • Oulu

        Originally posted by Casull View Post
        Ristekyksistä lähtiessä joskus kieltämättä kyllä tulee tunne että voima karkaisi eteen kun vain toinen etupyörä ja molemmat takapyörät sutivat. Tämä siis ilman DSC:tä.
        Aiheutuuko tuosta sun kokemuksen mukaan aliohjaamista eli puskemista? Eli uskaltaako risteyksistä lähteä ilman DSC:tä reilulla kaasulla ja olettaa auton kääntyvän sinne mihin eturenkaat näyttää? Mun viimetalven X1-koeajon aikana yritin tätä hiukan tutkailla, mutta aikaa oli liian vähän. Usein tuntui että ensin puskee ja sitten vasta perä irtoaa. Automaattilaatikolla ei saanut oikein terävää rykäisyä paikaltaan aikaan (tai en osannut) ja siksi oli vaikea sanoa miten tilanne ois manuaalilla. Sellainen vaikutelma kuitenkin jäi, että DSC pois päältä ajettaessa puolivarovainen kaasunkäyttö johtaa enemmän puskemiseen ja vasta kaasu pohjassa (ja kun automaatilla vaihde kerkesi vaihtua tarpeeksi pieneksi ja kierrokset pääsi ylös) auto toimi kuten halusinkin eli perän sai irti ja auto kääntyi hyvin sinne minne halusikin.

        Muutama vuosi aiemmin ajelin Subaru Imppua 2.0 vaparina ja siinä oli vähän samanlainen tuntuma. Pienellä kaasulla varovasti pidon rajaa hakiessa tulos oli usein ensin puskeva käytös.

        Originally posted by Casull View Post
        Lopuksi mainittakoon etten ole kuitenkaan puolustamassa näkemystäni viimeiseen hengenvetoon asti vaan olen valmis myöntämään myös olevani väärässä jos joku esittää pitävät todisteet tasauspyörästön olemassaolosta.
        Sama, tai vaikka ei olisi edes koko tasauspyörästöä vaan ylipäätään jotenkin toteutettu vaihteleva voiman jako taakse. Olisin mielellänikin väärässsä, koska kuten sanoin, xDrive ois hieno systeemi jos näin todella olisi. Mun oletushan vastaa lähinnä etuvetoisten Haldex:ia takavetoon sovellettuna. Mutta ei kai sekään niin huono ole.

        Originally posted by -Tapi View Post
        -Kuitenkin revittäessä etupyörät joissakin tilanteissa hetkellisesti vetävät. Mikä niitä ohjaa? Miksi lukko menisi missään tilanteessa kuitenkaan päälle kun se juuri hetkeä aiemmin oli pois päältä pyörien sutiessa.
        Tästä tulee taas mieleen noi eri lehtien kommentit käytännön ajotilanteista. Suomessa sekä Tuulilasi että TM kertoivat pre-LCI E60 530xi:n olevan "hankala" ajaa luistoissa kun voimanjako vaihtelee nopeasti. Samoin Ruotsissa Teknikens Värld kirjoitti E91 335xiA:n olevan paljon loogisempi ja helpompi ajaa luistossa jos verrattiin niitten aiemmin kokeilemaan E9x 325xi koska isommalla teholla kunnolla suditettaessa voimanjako ei kuulemma vaihtele kuten pienitehoisella jossa tehot riittää vain pieneen sutaisuun jollain renkaalla silloin tällöin.

        Ihan 100% arvailuna voisi olettaa, että lukon ohjaukseen vaikuttaa monet tekijät ja esimerkiksi ajonopeus siten, että hitaissa nopeuksissa lukkoa pyritään pitämään auki mahdollisimman paljon, koska silloin voi tehdä niin jyrkkiä käännöksiä että kytkin luistaisi paljon ja/tai auton käätyminen olisi kankeampaa jos kytkin ei luistaisikaan tarpeeksi. Miksi sitten kuitenkin sanotaan että lukko on kiinni liikkeellelähdössä on kyllä hyvä kysymys. Toivottavasti tosiaan noihin saa joskus jonkin häkkisoftan ja potikan kojelautaan (no vaikka iDriveen) josta voi lukkoa käsin säädellä kuten haluaa.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2011, 09:47.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          Mainosvideot on mitä on, mutta mitä tässä videossa yritetään esittää aikavälillä 0:14-0:23?
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            Originally posted by -Tapi View Post
            BMW teki upeasti toimivan nelivedon 325iX:aan jo 80-luvulla mutta noiden 2000 luvun alun kompurointien jälkeen olisin odottanut vähän sivistyneempää ratkaisua (kuten esim Audin Crown Gear)..
            Mitä tältä nelivedolta sitten pitää odottaa? Tuossa vuodenvaihteessa rämmin omalla "tyhmällä" nelivedolla omaa auraamatonta pihatietä 150m jossa lunta oli pahaimmillaan n. 50cm. Auto meni kunnes lumi kasaantui nokan eteen ja alkoi tulla konepellille, siinä vaiheessa lumikolalla nokan edestä vähän pois ja taas se meni eteenpäin. Välillä peruuttaessa molemmista etupyöristä lensi tavaraa kaaressa eteenpäin, jarrut ei paukuttanut juuri missään vaiheessa vaan veto tuli aika tasaisesti joka nurkkaan. Lopputuloksena 2 etummaista pohjalevyä on tuhantena silppuna (marmorilla 227e kpl), eli auto menisi jos maavaraa ja pohjan rakenne hieman kestävämpi. Myöskään liukkaalta lähdettäessä en varsinaisesti ole mitään "yksipyörävetää" ilmiötä huomannut.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Laxa View Post
              Mainosvideot on mitä on, mutta mitä tässä videossa yritetään esittää aikavälillä 0:14-0:23?
              Siis kytkeekö tuo lamellikytkin takavedon on-off?

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7394
                • Oulu

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Siis kytkeekö tuo lamellikytkin takavedon on-off?
                Siltä sen on kai haluttu näyttävän, mutta en silti usko että se oikeasti on niin.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  vaikuttaa monet tekijät ja esimerkiksi ajonopeus siten, että hitaissa nopeuksissa lukkoa pyritään pitämään auki mahdollisimman paljon, koska silloin voi tehdä niin jyrkkiä käännöksiä että kytkin luistaisi paljon ja/tai auton käätyminen olisi kankeampaa jos kytkin ei luistaisikaan tarpeeksi.
                  DSC:n ollessa päällä tuo meneekin juuri noin mutta sen ollessa pois päältä jää myös lamellipakka auki jolloin etupäähän ei välity voimaa. Kuitenkin joissain tilanteissa etupääkin yhtäkkiä vetää.. Mikä lamellipakan sitten yhtäkkiä saikin puristumaan? Lähinnä haen nyt niitä tilanteita jossa haluaisin ajaa neljän pyörän luistossa "leveää ajolinjaa". Silloin veto muuttuu. "ei-Xdrivessa" sen käytöksen ymmärtää kun se johtuu mekaniikasta mutta X-Drivessa se veto pitää "laittaa" päälle ohjelmalla..

                  Originally posted by Esal View Post
                  Mitä tältä nelivedolta sitten pitää odottaa?
                  Korkeaa istumapaikkaa, hyvää näkyvyyttä liikenteessä ja komistusta pihassa? Ei se lumen määrä kerro etenemiskyvystä. Yhtälailla auraan pakkaslunta puskurilla joskus vaimon Golfillakin joka vetää vain etupäästä. Aikoinaan minulla oli 325iX jonka viskokytkin hajosi mutta siitä tietämättä ajelin ylpeästi pakkaslunta konepellille ja kehuin repsikalle kuinka jatkuva neliveto etenee hangessa Lähinnä kaipaan XDriveen 2:ta ominaisuutta:
                  1. Kytkin jolla nelivedon voi lukita kiinteäksi paikaltaan lähtiessä
                  -Tämä siksi että pehmeällä pohjalla (savi tai lumi) liikkeellelähdössä takarenkaan sutaisu voi istuttaa auton vaan tiukempaan). En ole ajanut offroadia Xdrivella ja olen silti joutunut lapiohommiin auraamattomilla teillä.
                  2. Jokin keino saada keskilukko kiinni DSC:n ollessa pois päältä.
                  -Ajo-ominaisuudet antaisivat myöten paljon hauskemman ajamisen kuin mitä tuo nyt sallii. Sladiin sillä tottakai pääsee nytkin mutta vauhti ei juuri kasva..

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Siltä sen on kai haluttu näyttävän, mutta en silti usko että se oikeasti on niin.
                  Tuossa varmaan taas jätettiin kertomatta voiman suunta. Tuossa ikäänkuin näkyy vaan väreinä ja nuolina minkä verran voimasta milloinkin välittyy tiehen kun muualla ei ole pitoa.
                  ---

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    Kertokaa enemmän joilla xdrive auto on, mutta minulla jäi viime kevään bmw xdrive tourin koeajosessiosta mieleen sellainen vaikutelma, että auton käyttäytyminen muuttui hyvinkin paljon sen mukaan missä asennossa kaasu sattui olemaan.(ja mikä laatikkoasetus Norm/sport)

                    koeajon alussa hain tuntumaa ajelemalla silloin todella liukkaalla kelillä pintakaasulla ajaen.
                    Auto tuntui mielellään puskevan...

                    Akressiivisemmalla ajotavalla ja kaasua käytellen taas mentiin nelipyöräluisussa ja ihan oikeaoppisesti perä irtoili tiestä
                    Tietty renkaiden nopeuserot kasvaa helposti...

                    Minulle kyllä jäi sellainen vaikutelma, että softalla oli suuri merkitys nelivedon toiminnassa.
                    Sitä kun tosiaan pääsisi itse säätämään haluamakseen
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7394
                      • Oulu

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Lähinnä haen nyt niitä tilanteita jossa haluaisin ajaa neljän pyörän luistossa "leveää ajolinjaa". Silloin veto muuttuu. "ei-Xdrivessa" sen käytöksen ymmärtää kun se johtuu mekaniikasta mutta X-Drivessa se veto pitää "laittaa" päälle ohjelmalla..
                      Jos ohjelma huomaa tarpeeksi pyörimisnopeuseroa etu- ja takarenkailla niin varmasti se kytkee vedon eteenkin myös DSC pois päällä.


                      Originally posted by -Tapi View Post
                      2. Jokin keino saada keskilukko kiinni DSC:n ollessa pois päältä.
                      -Ajo-ominaisuudet antaisivat myöten paljon hauskemman ajamisen kuin mitä tuo nyt sallii. Sladiin sillä tottakai pääsee nytkin mutta vauhti ei juuri kasva..
                      Eri malleissa on varmasti eroja tässä, tai ainakin eri ikäisissä malleissa. Viimetalvena ajamani X1 oli (kuten olen jo sanonut) DSC pois päältä jopa välillä häiritsevän puskeva, joten varmasti vetoa meni eteen vähintään tarpeeksi. Vasta kun kunnolla survoi kaasun pohjaan pienellä vaihteella sai kaikki pyörät sutimaan ja silloin kyllä vauhtikin kasvoi nopeasti leveän luiston lisäksi.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7394
                        • Oulu

                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        koeajon alussa hain tuntumaa ajelemalla silloin todella liukkaalla kelillä pintakaasulla ajaen.
                        Auto tuntui mielellään puskevan...

                        Akressiivisemmalla ajotavalla ja kaasua käytellen taas mentiin nelipyöräluisussa ja ihan oikeaoppisesti perä irtoili tiestä
                        Tietty renkaiden nopeuserot kasvaa helposti...
                        Täysin mun havaintoihin yhteneviä havaintoja. Eli hauskaa ajamista kunnon nelipyöräluisuissa ei xDrive DSC off -tilassa todellakaan estä, mutta varovaisella kaasunkäytöllä kannattaa varautua puskemiseen mikä ainakin mulla teki ajosta melko varovaista liikenteessä (yleensä tietysti DSC päällä ajaisinkin jos ois oma auto ja silloin tätä ongelmaa ei olisi). Toinen mikä tekee takavetoon tottuneen varovaiseksi on se että nelivedolla vauhti kiihtyy liukkaallakin petollisen nopeasti.
                        Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2011, 12:30.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Esal
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1344
                          • Lempäälä

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Korkeaa istumapaikkaa, hyvää näkyvyyttä liikenteessä ja komistusta pihassa?

                          Ei se lumen määrä kerro etenemiskyvystä.

                          Yhtälailla auraan pakkaslunta puskurilla joskus vaimon Golfillakin joka vetää vain etupäästä.
                          Tuohon sukulainen sanoisi, sehän on mun Honda CRV

                          Onhan se jossain todettukin että Lada Niva peittoaa "oikeitakin" maastureita joissain ääriolosuhteissa.

                          Meijän etuveto pysähtyi paljon pienemmässä kinoksessa. Kun se alkaa juuttua, se ruopasee tilsan etupyörien alta ja putoaa pohjan varaan lumeen.

                          Tuohon e46 330xd toivoisi toki kesäksi nelivedon poiskytkentää polttoainekulun takia. Ja sitä maavaraa taas talveksi.
                          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            Mielenkiintoista keskustelua. Ite en ota kantaa mihinkään suuntaan, kun ei tekninen tietämys riitä, mutta voisko esim tällasista päätellä mitään:
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by Esal View Post

                              Onhan se jossain todettukin että Lada Niva peittoaa "oikeitakin" maastureita joissain ääriolosuhteissa.
                              Sanoisin, että kaikissa maasto olosuhteissa.

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Jos ohjelma huomaa tarpeeksi pyörimisnopeuseroa etu- ja takarenkailla niin varmasti se kytkee vedon eteenkin myös DSC pois päällä.
                                Ei tunnu kytkevän. Paikaltaan kun lähtee DSC poiskytkettynä niin kyllä siinä kierrokset toppaavat rajoittajaan kun yhdeltä renkaalta loppuu pito. Viimeksi eilen.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎