Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • aamuna87
    replied
    Olis tulossa potilaaksi e91 320d 2007 n47 koneella.

    Vuotaa reilusti tuota egr mönjää imusarjan läppien säätötangon päästä, eli siitä kohtaa mihin tulee se säätömoottorin varsi kiinni. Tarkoitus olisi napata imusarja pöydälle ja poistaa läpät (jos niitä on enään). Pitääkö kaikki imusarjassa kanavien välillä olevat läppäakselin reiät tukkia vai riittääkö että tukkii vain sen reiän mistä akseli tulee kanavan ulkopuolelle? Entä pitääkös sille läppämoottorille tehdä jotain huijauskikkoja?

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Läppien paikallaan oloa voi arvioida purkamattakin, eikä tulkinta edellytä ihmeempää taitoa. Taskupeilillä ja sopivalla valonlähteellä kun peilaat moottorin ison suojamuovin alle (kuskinpuoli) suunnilleen öljymäärän tarkistustikun kohdalla, niin havaitset läppien säätötangon ja sen takana oheisen kuvan mukaisia rakenteita. Ohjaustanko jätetään usein paikalleen läppien poiston jälkeen, mutta sen haarakkeet eivät kulje enää kuvassa olevien säätöaukkojen läpi ja tuon läppärungon tausta on tasainen jos tilalle on vaihdettu erilliset taustalevyt tai läppäakselin katkaisun jälkeen jäävä aukko on tukittu esim. ruuvilla ja liimalla.

    Otin moottorin suojamuovin pois niin pääsi paremmin katsomaan... näkemääni tulkitsin niin että läpät on poistettu, tangon alla näkyvät rungot oli pelkällä levyllä... eli yksi huoli vähemmän !!
    Kiitos avusta !!
    Last edited by nappe74; 11-02-2018, 11:17.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Läppien paikallaan oloa voi arvioida purkamattakin, eikä tulkinta edellytä ihmeempää taitoa. Taskupeilillä ja sopivalla valonlähteellä kun peilaat moottorin ison suojamuovin alle (kuskinpuoli) suunnilleen öljymäärän tarkistustikun kohdalla, niin havaitset läppien säätötangon ja sen takana oheisen kuvan mukaisia rakenteita.
    Tälläistä sielä tänään löytyi.


    Sekä luonnollisesti öljyn sotkema lohkon kylki. Vuotanut siis läpän akseleista sekä tulppien reunoilta.


    Ylimääräiset osat riisuttuna, tilalle tulevat tulpat sekä imusarjan tiivisteet.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by nappe74 View Post
    Pystyykö tällainen maallikko näkemään mitenkään mitään suuremmin purkamatta edestä, onko ne irroitettu?? Ilmeisesti siitä tangosta voi nähdä tilanteen mikäli olen oikein ymmärtänyt; jos tanko paikallaan ja löysänä niin läpät on poistettu...??
    Läppien paikallaan oloa voi arvioida purkamattakin, eikä tulkinta edellytä ihmeempää taitoa. Taskupeilillä ja sopivalla valonlähteellä kun peilaat moottorin ison suojamuovin alle (kuskinpuoli) suunnilleen öljymäärän tarkistustikun kohdalla, niin havaitset läppien säätötangon ja sen takana oheisen kuvan mukaisia rakenteita. Ohjaustanko jätetään usein paikalleen läppien poiston jälkeen, mutta sen haarakkeet eivät kulje enää kuvassa olevien säätöaukkojen läpi ja tuon läppärungon tausta on tasainen jos tilalle on vaihdettu erilliset taustalevyt tai läppäakselin katkaisun jälkeen jäävä aukko on tukittu esim. ruuvilla ja liimalla.

    Leave a comment:


  • nappe74
    replied
    Sigun autosta ei ole tietoa onko imusarjan läppiä poistettu...

    Pystyykö tällainen maallikko näkemään mitenkään mitään suuremmin purkamatta edestä, onko ne irroitettu?? Ilmeisesti siitä tangosta voi nähdä tilanteen mikäli olen oikein ymmärtänyt; jos tanko paikallaan ja löysänä niin läpät on poistettu...??

    Eli pääseekö mitään kautta näkemään/kokeilemaan että saisi varmistuksen?? Ohjeet ja vinkit mielellään rautalangasta väännettynä...

    Leave a comment:


  • AnttiR
    replied
    Onko 135kW e91 320da:ssa imusarjan läpät mitkä syytä poistaa?

    Leave a comment:


  • uusauto
    replied
    Nyt on multakin läpät poistettu, samalla vaihtu hehkut ja ohjausyksikkö. Kävi näppärästi kun tietää mitä tekee, kiitokset Rahulle.

    Leave a comment:


  • Ranee
    replied
    Kysyin Laakkoselta noin viisi vuotta sitten, onko autossani 530d (M57-koneella) imusarjan läpät. Huoltoneuvoja tutki asiaa tietokoneelta ja kertoi, ettei ole ja ymmärsin että se johtui siitä ettei se ollut automaatti vaan manuaali. Kysyin asiaa uudestaan reilu kuukausi sitten ja nyt vastaus oli, että läpät löytyvät.

    Avasin koneen parin päivän päästä ja siellä ne läpät olivat. Yhdessä oli akseli jo toiselta puolelta poikki, mutta onneksi läppä ei vielä ollut irronnut kokonaan. Näkyy kuvassa. Oli siis aivan viimeinen hetki poistaa ne.

    Kiitokset hyvästä ohjeesta Antille.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • TM3
    replied
    Originally posted by lassiv View Post
    Okei se siinä lähinnä ihmetytti, kun netistä ei löydy mistään oikein tietoa että n57 olis noita irroteltu. M57 juttua löytyy vaikka kuinka, kävin eräältä kyselemässäkin kuka ottanut kymmeniä irti m57 koneista, niin sano että on kyll niin erikoisen näkönen imusarja n57:ssa, ett täytyy olla täysin erilaiset kun siin m57 koneessa.

    Toki jos joltain löytyy linkkiä että noita irroteltu ja miten on parhaiten onnistunut niin mielelläni otan sellasia vastaan
    Olin jo puol vuotta tuuletellu että omassa N57- myllyssä ei olis niitä... Jostain syystä tämä teksti http://www.bmwforums.info/general-gu...irl-flaps.html, ja erityisesti sieltä löytyny kohta "...also 6 cylinder N57 diesel engines have a flap control but this is an inline system and not a swirl flap system..." sai mut vakuuttuneeks että ei oo huolen häivää.
    Tänään kuitenki vihdoin heilahti vikakoodia läppien asennosta ja jos sulla on jo vinkkiä siihen, miten homma hoituu, ni pistä vaik tähän jatkoks tai privalla infoa!

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    Okei se siinä lähinnä ihmetytti, kun netistä ei löydy mistään oikein tietoa että n57 olis noita irroteltu. M57 juttua löytyy vaikka kuinka, kävin eräältä kyselemässäkin kuka ottanut kymmeniä irti m57 koneista, niin sano että on kyll niin erikoisen näkönen imusarja n57:ssa, ett täytyy olla täysin erilaiset kun siin m57 koneessa.

    Toki jos joltain löytyy linkkiä että noita irroteltu ja miten on parhaiten onnistunut niin mielelläni otan sellasia vastaan
    Last edited by lassiv; 13-12-2015, 22:35.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Ainakin osaluettelo sellaisia mainostaa: KLIK. Osa 1: Intake manifold with flap control.

    Sivu 15 täältä vahvistaa: KLIK.

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    Käännytään tietävämpien puoleen asian suhteen, kovasti olen yrittänyt ettiä tietoa N57 läpistä, onko sellaisia vielä olemassa ja onko näistä niitä poisteltu ollenkaan. Kaikki netin keskustelu tuntuu viittaavan M57 moottori perheeseen eli äkkiseltään olen niissä mietteissä että N57 koneessa tuo olisi muutettu niin ettei noihin tarvitse enää koskea?

    Jos täältä löytyisi ihan faktaa asian puolesta. Tuossa N57:ssahan tuo imusarja muutenkin täysin erilainen kun M57 koneessa, eli lieneekö kyseisiä läppiä ollenkaan enää N57 moottorissa?
    Last edited by lassiv; 11-12-2015, 13:29.

    Leave a comment:


  • alumiini
    replied
    Läppätanko

    Originally posted by Esal View Post
    Omassa jätetty tanko paikoilleen, tosin tanko helisee irrallaan käsin koittaessa.
    Irroittamatta imusarjaa.
    Tanko paikallaan näkyy olevan.
    Kuuluuko tangon olla tiukka, jos läpät paikoillaan?
    Itellä tanko "helisee" käsin koplaamalla.
    Vai mistä muutoin tunnistaa onko joku jo poistanut nuo läpät?
    (530d-01 M57 400 000km)

    T :Alu

    Leave a comment:


  • teme560
    replied
    Kuinka helpoin selvittää m47 moottorissa olevien imusarjan läppien koko, että onko 22mm vai 33mm? Mielellään muu keino kuin purkamalla selvittäminen. Onko jossakin vaiheessa esim. vaihtunut tuo läppäkoko ja vakioitunut jompaan kumpaan?

    Yrittäny penkoa tässä foorumia läpi ja myöskään RealOEMin kautta ei selviä, että kumpi koko olisi kyseessä. Auto mallia BMW X3 E83 LCI 2.0d PD11 -07 (VIN: WF81569), moottori otteen mukaan 110kW

    Kiitos jo etukäteen avustanne

    Leave a comment:


  • Patex89
    replied
    bmw e61 525d 2004 läpät.

    Hei. onko tuossa mallissa 22mm vai 33mm ne läppien reiät ? ja samalla oisin kysyny että onko tietoa minkä kokoisen laipan tarviis jos egr tukkis samalla ja tarviiko muuta tehdä sille kuin tulpata ?
    Last edited by Patex89; 12-02-2015, 10:59.

    Leave a comment:

Working...
X