Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KariFi
    replied
    Originally posted by heikki81 View Post
    Nusnus, mutta eikö se ole 4/2005, kun läppäakselia oli vahvistettu, joten siitä eteenpäin ei pitäisi olla näitä vaurioita?
    Eihän toi oo mikään nusnus vaan ihan oleellinen juttu.

    Tiedä sitten mikä on totuus, ainakin bmwfoorumilla on kuitenkin esillä oheinen BMW Suomen virallinen kannanotto:

    __________________________________________________ ______________


    Hyvä BMW-asiakas,

    Julkisuudessa on tuotu esiin väitteitä BMW:n dieselmoottorien yleisestä kestävyydestä. Aiheesta on eri medioissa esitetty virheellistä informaatiota ja tämän kirjeen tarkoituksena on oikaista näitä virheellisiä "väittämiä". Medioissa on todettu yleisesti, että BMW:n dieselmoottoreissa, joissa on pyörreläpillä varustettu imusarja, esiintyy vakavia häiriöitä, jotka pahimmassa tapauksessa saattavat aiheuttaa moottorivaurion.

    BMW Group valvoo järjestelmällisesti tuotteiden laatua ja kestävyyttä. Laadunvalvontajärjestelmien kautta BMW Group vastaanottaa tuotteiden laatuun liittyviä raportteja yli 150 maasta noin 4 500 valtuutetusta BMW Service toimipisteestä. Laaturaporttien informaationo perustuen BMW julkaisee tarvittaessa teknisen toimenpidekampanjan valtuutetuille BME Service toimipisteille laatupoikkeaman korjaamiseksi. Päätös teknisen toimenpidekampanjan toteuttamisesta tehdään kansainvälisesti. Dieselmoottorien imusarjan pyörreläppiin liittyen BMW ei ole julkaissut teknistä toimenpidekampanjaa.

    Suomen BMW Service verkosto on raportoinut BMW Suomen tietoon yksittäisiä tapauksia, joissa moottorivaurion on aiheuttanut imusarjasta irronnut pyörreläppä. Tietoon tulleet tapaukset ovat koskeneet moottorilla M57 / M57TU olevia, ennen 8.4.2004 valmistettuja autoja:
    - BMW 330d (E46)
    - BMW 525d (E39)
    - BMW 530d (E39, E60, E61)
    - BMW 730d (E38, E65)

    Muiden BMW autojen kohdalla vastaavia tapauksia ei ole tullut BMW Suomen tietoon.

    Suhteutettuna nämä tapaukset yllä mainittujen autojen kokonaisvalmistusmäärään, moottorivauriotapauksia on käsiteltävä yksittäistapauksina. Tietoon tulleet moottorivauriotapaukset on käsitelty BMW Suomen ja valtuutetun BMW Service verkoston toimesta normaalien uuden BMW auton takuuehtojen ja Suomen kuluttajalainsäädännön mukaisesti. Yllä mainittujen autojen, uudelle BMW autolle myönnetyn takuun voimassaolo on päättynyt vuonna 2006.

    Toimipistekohtaiseen kokemukseen perustuen, tietyt Suomen BMW Service verkoston toimipisteet ovat voineet suositella yllä mainittujen autojen omistajille imusarjan vaihtoa mahdollisen moottorivaurion ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä. Kyseessä ei ole BMW valmistajan toimenpidesuositus ja siksi BMW ei vastaa suosituksesta aiheutuvista kustannuksista.

    Parhain terveisin,

    Tapio Kontkanen
    Jälkimarkkinointipäällikkö
    BMW Service
    BMW Group suomi

    **********************

    Leave a comment:


  • heikki81
    replied
    Originally posted by KariFi View Post
    Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

    Nusnus, mutta eikö se ole 4/2005, kun läppäakselia oli vahvistettu, joten siitä eteenpäin ei pitäisi olla näitä vaurioita?

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    ^^ Juuri noin se asia kaiken järjen mukaan on. Enhän minä, eikä kukaan muukaan tähän tapaukseen tutustuneista väitä ymmärtävänsä, miten se läpän läpimeno on mahdollista. Toisaalta taas, koska
    - mitä todennäköisemmin läppä on auton tehtaalta tullessa ollut paikoillaan
    - sitä ei ole kukaan missään vaiheessa poistanut
    - se ei ole imusarjassa, kannessa, pudonnut imusarjaa irrotettaessa eikä muuallakaan
    niin tuntuisi siltä että jäljelle jää vain se läpimenomahdollisuus. Tosin eipä sinne kattiin kurkatessa mitään jälkiä mistään ylimääräisestä näkynyt, ei edes ruuveista eikä hajonneen ahtimen palasista. Ja niitä sinne on ainakin mennyt, lienevätkö kaikki palaneet ajan kuluessa pois. Siistin näköistä, ehjäpintaista kennostoa oli vain näkyvissä.

    Siinä toivossa tämän tapauksen toinkin täällä esiin, jos jollakin olisi ollut samanlaisia kokemuksia tai muuta ajatusta siitä, mitä tässä on oikeasti tapahtunut. Vaikkei tuo vedonlyönti kuulukaan harrastuksiin niin kait sitä pitää pikkurahalla lähteä puheitansa tukemaan. Sovitaanko että jos läppä löytyy niin saat 50;-, jos taas ilmenee vielä joku merkki siitä että läpi on mennyt, esim. hiukkassuodattimen pesussa (mahtaa olla aika epätodennäköinen vaihtoehto) niin maksa sinä. Jollei löydy uusia todisteita kumpaankaan suuntaan niin ollaan omillamme ja siirretään keissi ratkaisemattomien kansioon. Kone on pajalla auki osia odottamassa, lupaan raportoida löydöistä puolueettomasti

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Kun kerran olet varma asiasta, niin eikö silloin kannattaisi jo lyödä vetoa, eikä vaan perustella omaa kantaansa niin kauan, että toinen perääntyy?

    Jos se läppä niin pitkään roikkuisi akselissa, että hajoaa osiin väsymisestä, niin kyllä silloin jo akselikin olisi katkennut.

    Edelleen olen sitä mieltä, että jos männistä tai kannesta ei löytynyt selviä jälkiä muista kuin niistä pienistä ruuveista, niin se läppä ei ole mennyt koneesta läpi. Kanava ja imuventiiili on aika pieniä sen kokoiselle läpälle, ja vaikka se palotilaan ehjänä pääsisikin, niin sieltä eteenpäin sen on ihan mahdotonta päästä niin, ettei muka mihinkään jäisi jälkiä.

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    ^^ Kiitos vetotarjouksesta mutta koska imusarja tutkittiin läpikotaisin jo ennen päätöstä kannen irroituksesta, taidan olla saletissa. Kyllä siltä vaikuttaa että läpi on mennyt. Olisiko mahdollista että läppä jää roikkumaan toisen ruuvin varaan ja resonoi niin voimakkaasti että väsyy ja katkeaa pienempiin osiin?Katsotaan vielä katista\hiukkassuodattimelta, olisiko jäänyt niihin jälkiä.

    Leave a comment:


  • Bullitt
    replied
    Originally posted by KariFi View Post
    Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

    Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.

    Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.

    Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.

    Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.

    3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
    Läppä ei varmaan ole mennyt koneestä läpi ollenkaan. Pienet ruuvit ei välttämättä isoa jälkeä tee, mutta se metallinen läppä ei mitenkään voi käydä palotilassa vierailemassa niin, että siitä ei mitään jälkiä jää. Tässä tapauksessa on käynyt tuuri, kun akseli ei ole mennyt poikki, ja on jäänyt paikalleen.

    Kannattaa tutkia imusarja kunnolla. Lyön vaikka vetoa, että läppä löytyy sieltä. Paljonko pistetään?

    Tekniikka on muuten aika kestävää. Omalla on ajettu 360000 km, mutta läppien kanssa olis varmaan jäänyt ajamatta.

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    E61 "vahvistetut" läpät, taitaa olla lisävahvistuksen tarvetta

    Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

    Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.

    Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.

    Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.

    Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.

    3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    imusarjan pesu

    Originally posted by marsep View Post
    Voiko tuon imusarjan pestä tuommoisessa teollisuus höyry/liuotin kaapissa?
    VOI ja käytännössä joutuu purkamaan KAIKKI irti mikä lähtee ja liuotukseen käytä
    jotain Ph 13 luokan pesuainetta ,niin VOIT saada karsta /öljymössön pois yhden työpäivän aikana. Esipesu kannattaa tehdä pulloharjan kanssa.

    Leave a comment:


  • marsep
    replied
    Voiko tuon imusarjan pestä tuommoisessa teollisuus höyry/liuotin kaapissa?

    Leave a comment:


  • pepieti
    replied
    Tänään piti poistaa omasta 330D manuaali touringista (valmistettu 2004/05) läpät, mutta ne olikin edellinen omistaja jo poistanut, mutta jättänyt silti tangon joka liikuttaa läppiä sekä itse läppien akselit paikalleen.

    Nyt otettiin sitten läppien akselitkin pois ja ruuvit tilalle. Alunperin piti laittaa alumiiniset blanking platet, mutta tässä mallissa olikin jo vahvistetut läpät ja platet ei sopineet.

    Nyt olisi blanking platet myynnissä nimellistä korvausta vastaan

    Leave a comment:


  • meto
    replied
    Läpät poistetttu tänään omasta E91 330D manuaalista..Luulin että ei ole läppiä mutta olihan ne siellä.Autolla ajettu noin 230 tkm ja läpissä/akseleissa ei näkynyt mitään vikaa..

    -Mika-

    Leave a comment:


  • vexu524tdic
    replied
    Originally posted by ssaarenp View Post
    Tosta kannattaa aloittaa ja lähettää vaikka myyjällekkin:


    Täältä löytyy paristakin ketjusta hyvää keskustelua aiheesta, searchilla vaan!
    Katsastuskonttorillakin on vastuu tekemistään tarkastuksista...

    Edit: Viittaan quotessa olleeseen tekstiin joka ei näy tässä?

    Leave a comment:


  • BMW04
    replied
    Poistin omasta 226 tkm ajetusta 320 d:stä läpät...kaikki olivat täysin kunnossa, tosin karstaa oli mutta ei pahasti. Yhdystangon ja "alipainekellon" jätin toimimaan niinkuin ennenkin.

    Aikaa meni 4,5h A:sta Ö:hön kaikkine pyörimisineen ja tulppauksineen. Ei tuota hommaa kyllä ihan vasurilla tehdä, muutama liitin ja alipaineletku aika hankalasti...ja vaatii tuumaamista ettei vaan revi ja riko.

    Leave a comment:


  • zeniitti
    replied
    e39 ja M57D30 automaatti. Läppien poistoa -03 alueella? Pistä YV.

    Leave a comment:


  • alb3rto
    replied
    Pitäisi päästä 320d e91 (M47/T2) -05 läpistä eroon! Löytyykö apua SJK alueelta?

    Leave a comment:

Working...
X