Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by mikkis-92 View Post
    Huomenna vielä hehkut vaihtoon niin alkais olla sitä myöten selvä
    Ne hehkut olis kannattanu riipaista ensimmäisenä irti, kun imusarja on sylissä. Lähtee huomattavasti nätimmin lämpimästä koneesta ja katkeamisen riski on pienempi.

    Leave a comment:


  • mikkis-92
    replied
    Nyt olis e46 320d:stä läpät poistettu ja imusarja likoamassa. Mittarissa 250000 ja kaikki akselit ehjiä mutta eipä tarvi enää huolehtia että milloin pamahtaa Huomenna vielä hehkut vaihtoon niin alkais olla sitä myöten selvä

    Leave a comment:


  • matti.mk
    replied
    Originally posted by KariFi View Post
    Turbon hajottua ajoin auton Alastarolta kotiin n. 150 km sankassa savupilven seuraamana, öljyä meni 3 litraa. Siinä on ollut ruuveilla aikaa seikkailla koneessa. Sen ois jälkikäteen ajatellen voinut jättää tekemättä.
    Aika monet vakuutukset muuten korvaavat auton hinauksen rikkoutumispaikalta kotiin/korjaamolle. Samoin monet vakuutukset korvaavat matkan keskeytymisestä aiheutuvat välittömät kulut (= itse taksilla kotiin)

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Onko auto ollut koskaan esim. hehkujen vaihdossa ja imusarja irti? Pakosarjaongelmasta pääsee kyllä pysyvästi eroon laittamalla paikoilleen vanhemman mallin (E39) valusarjan, joko uuden tai käytetyn miten haluaa. Uutta peltisarjaa ei kannata kyllä ostaa, hukkaan menee rahat pitkässä juoksussa.
    Ei ole koskaan aikaisemmin tehty imupuolelle mitään. Hehkutulppa ja -releremonttiakin tehdään ensimmäisen kerran vasta nyt kun se kone on valmiiksi levällään. Laitatin autoon heti uutena tekstareita tottelevan Eberin joten sillä ei oo varmaan ensimmäistäkään käynnistystä kovasta pakkasesta tehty ilman esilämmitystä, niin on hehkutkin päässeet helpommalla. Pakopuolelle noita remontteja on tehty, pakosarja 1. kerran jossain 100 tkm huitteilla ja ahdin vajaa 200 tkm paikkeilla.

    Valusarjavinkki on hyvä, toivottavasti moni ottaa onkeensa. Mulla on uus peltinen jo kiinni, enkä aio enää kolmatta kertaa tuohon vaihtaa. Hitsata sitä kokeiltiin ihan kiinnostuksen vuoksi, mutta veteli niin ettei kannattannu vääntää väkisin paikoilleen.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by KariFi View Post
    Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

    Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.

    Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.

    Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.

    Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.

    3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
    Onko auto ollut koskaan esim. hehkujen vaihdossa ja imusarja irti? Pakosarjaongelmasta pääsee kyllä pysyvästi eroon laittamalla paikoilleen vanhemman mallin (E39) valusarjan, joko uuden tai käytetyn miten haluaa. Uutta peltisarjaa ei kannata kyllä ostaa, hukkaan menee rahat pitkässä juoksussa.

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    Niinpä. Taitaa olla kuitenkin vielä epätodennäköisempää että palotiloissa ois käynyt jotain muutakin rojua kuin nuo kaksi hukassa olevaa läpänkiinnitysruuvia, kun kerran "painojäljet" männänpäissä ja kannessa ovat samanlaiset, ruuvien kierteetkin näkyy kirkkaasti. Turbon hajottua ajoin auton Alastarolta kotiin n. 150 km sankassa savupilven seuraamana, öljyä meni 3 litraa. Siinä on ollut ruuveilla aikaa seikkailla koneessa. Sen ois jälkikäteen ajatellen voinut jättää tekemättä.

    Näissä läppäjutuissa tuntuu toteutuneen paljon epätodennäköisyyksiä. Aika hullulta tuntuu sekin että Bemari on laittanut dieselkoneisiin ainakin viileässä ilmastossa liki varmasti laukeavan aikapommin joka tuhoaa koneet muilta kuin lottovoittajilta viimeistään n. 200000 kmssa, monilta jo aiemmin. Ja sen jälkeen laadullaan retosteleva premiummerkki pistää silmät ja korvat kiinni ja toivoo parasta, ainakin tämä Suomen paikallisosasto.

    Toinen ihmeellisyys pisti silmään kun sain aikaiseksi kahlata koko läppäketjun 140 sivua läpi, ja vähän muita foorumeita myös. Ketjuissa oli raportoitu, jollen väärin laskenut, neljä muuta läpänirtoamistapausta jotka eivät ole johtaneet moottorivaurioon (muuta kuin turbon osalta) kuten omassa tapauksessani. Näissä tapauksissa läppä on kokonaan irronnut ja kadonnut jälkiä jättämättä, sen lisäksihän on lukuisia moottoreita puoliksi irti retkottavilla tai imukanavaan kiilautuneilla läpillä. Ei tunnu sekään kovin todennäköiseltä tapahtumasarjalta.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    ^^
    Todella epätodennäköistä että samat irronneet osat olisivat käyneet useassa eri sylinterissä...

    Leave a comment:


  • KariFi
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Tämä jälkimarkkinointipäällikön vastaus on kyllä "niin perseestä", melkein tekisi mieli asiasta tiedustella lisää
    Tiedustelin maililla reilu kk sitten. Koska maahantuojalla ei ole kertomansa mukaan tietoja läppien irtoamisesta 4/2004 jälkeen valmistetuista koneista (heh), valistin päällikköä omalla tapauksellani.

    Oman bmw:ni moottorissa on toteutunut kaikki yleisessä tiedossa olevat tyyppiviat eli ahtimen hajoaminen, pakosarjan halkeilu (2 kertaa) ja jo surullisenkuuluisat läpän irtoamiset. Siksi tiedustelin häneltä sitä, miten em. kolme murheenkryyniä on vahvistettu tämän päivän 530d koneessa. Tätä kysyin sen vuoksi että vaihto uuteen on tänä vuonna ajankohtainen. Eipä tällaiset tiedustelut tunnu kuitenkaan päällikköä kiinnostavan. Siitä voinee vetää omat johtopäätökset.

    Muuten, vaikuttaa siltä että ahtimen hajoaminen on vahvasti yhteydessä läpän + ruuvien irtoamiseen, sillä samat ruuvit jotka olivat jättäneet komeat profiilikuvat mäntään ja kanteen ykköspytyssä, olivat käyneet myös kutosessa kääntymässä. Luonnollisin reitti lienee hajonneen ahtimen kautta. Harmi ettei sitä tullut aikanaan tarkemmin tutkittua, meni vaihto-osana eteenpäin. Olisi ehkä voinut selvittää sitä kadoksissa olevan läpän arvoitustakin.

    Olin muuten jutuissa vanhojen duunikaverien kanssa ja tuli juttua näistä läpistä. Muistin kyllä että silloisen toimarin 530 d:n kone hajos alle sata tonnia ajettuna ja remontti oli iso ja keskustelu kuluista kovaa, mutta en kiinnittänyt sillon hajoamisen syyhyn sen parempaa huomiota. No nyt kuulin että irronnut läppähän se oli silloinkin siellä tuhojaan tehnyt. Auto oli alkuvuoden 2004 mallia, alaspäin käännetyillä pakoputkilla. Ihmeesti näitä "yksittäistapauksia" riittää ihan lähipiiriinkin useampia.
    Last edited by KariFi; 24-01-2013, 08:02. Reason: Kirotusvrhe ja lisätapaus

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Tämä jälkimarkkinointipäällikön vastaus on kyllä "niin perseestä", melkein tekisi mieli asiasta tiedustella lisää

    Eihän se paljoa bemarin omistajan murheita helpota jos moottori on totaalisen paskana ja päälikkö toteaa että no onneksi näitä käy harvoin, siihen nähden montako näitä on kuitenkin tehty.

    Leave a comment:


  • BreeZi
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Euro 3 pakokaasunormin mukainen kone niin voi EGR:n tukkia huoletta.
    Euro 4 pakokaasunormin mukaisessa koneessa syttyy vikavalo hetkenpäästä.
    Ilmeisesti näitä Euro 4 koneita on tulpattu ohjelmoinnin yhteydessä. Tulppaan vaan pitää jättää noin 6mm reikä keskelle. Tämä siis sen takia että EGR ei pystytä ohjelmallisesti poistamaan, mutta sen arvoa muokataan niin pieneksi kuin mahdollista.

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    Originally posted by hankmo View Post
    M47N20 -moottorinen on menossa läppien poistoon, tilalle laitetaan pmwltd:n tulpat. Kannattaako tuo EGR siis tulpata samalla vai ei?..
    Euro 3 pakokaasunormin mukainen kone niin voi EGR:n tukkia huoletta.
    Euro 4 pakokaasunormin mukaisessa koneessa syttyy vikavalo hetkenpäästä.

    Leave a comment:


  • hankmo
    replied
    M47N20 -moottorinen on menossa läppien poistoon, tilalle laitetaan pmwltd:n tulpat. Kannattaako tuo EGR siis tulpata samalla vai ei?..

    Leave a comment:


  • Vesa
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Eilen jouduin jälleen todistamaan yhtä ikävää läppävauriota. E39 530d automaatti 5/2000, ajettu n. 370 tkm. Kesken ajon moottori oli alkanut täristää voimakkaasti. Tyhjäkäynti todella epätasainen. Ainut vikakoodi "Smooth running control". Suuttimen nr.6 korjausarvo +7,7. Eli kyseisestä sylinteristä puristukset kadonneet, imaissut läpän. Ikävä puoli tässä tapauksessa oli myös se, että auton omistaja oli tietoinen mahdollisesta läppäongelmasta. Paikallisella korjaamolla olivat huollon yhteydessä todenneet, että tässä versiossa ei ole läppiä; eikä siten tarvetta toimenpiteisiin. Second opinion!
    Onpas tyly kohtalo! Itse olen oppinut kantapään kautta, että huollan ja korjaan itse aina kuin mahdollista. Varsinkaan merkkiliikkeestä en mielellään osta edes osia. On ne niin asiantuntevia!

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Jepjep. Eikä tuo vahvistettu läppäakseli mitään tarkoita, kyllä on vaihdeltu uudempiakin koneita missä irtoilleet samalla tavalla.

    Onko kellään muuten tietoa M67N koneista, imusarjassa on kaksi kanavaa per sylinteri mutta onko jotain läpän tyyppistä? En ainakaan osakuvista löydä :think

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Eilen jouduin jälleen todistamaan yhtä ikävää läppävauriota. E39 530d automaatti 5/2000, ajettu n. 370 tkm. Kesken ajon moottori oli alkanut täristää voimakkaasti. Tyhjäkäynti todella epätasainen. Ainut vikakoodi "Smooth running control". Suuttimen nr.6 korjausarvo +7,7. Eli kyseisestä sylinteristä puristukset kadonneet, imaissut läpän. Ikävä puoli tässä tapauksessa oli myös se, että auton omistaja oli tietoinen mahdollisesta läppäongelmasta. Paikallisella korjaamolla olivat huollon yhteydessä todenneet, että tässä versiossa ei ole läppiä; eikä siten tarvetta toimenpiteisiin. Second opinion!

    Leave a comment:

Working...
X