memebuy23buy

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spetke
    replied
    Originally posted by Amex10 View Post
    sen verta jykevää tavaraa on tuo runkomalli, että uskallan sanoa, että läpistä, tai sen runkomallista johtuvista syistä, läppä tai sen runko, ei hajoa koskaan. Antti
    Varmasti ovat Baijerin insinööritkin ajatelleet läppien kestävän, mutta kyllä niitä vaan hajonnut on.
    Itse olen pari M57N moottori vauriota ollut todistamassa ja korjaamassa (+sitten vielä ne alle 2004 vuotiset) joista läppä on luikahtanut koneen sisään ja pakopuolelta ulos rikkoen vielä moottorin lisäksi ahtimenkin.
    Kyllä ne kannattaa pois ottaa

    Leave a comment:


  • Amex10
    replied
    535d 2006

    Juuri lopettelin vähän pitkäksi venähtänyttä läppäoperaatiota 166tkm ajetusta dieselistä. Aika paljon olen minäkin vääntänyt, mutta jos tuon projektin saa siihen hintaan, mitä aktiivit täällä tarjoaa, eli 200€ kieppeille, niin ei ole kyllä kallis. On siinä oma hommansa.

    Tässä 150 sivun keskustelussa katsellaan asiaa eri näkökulmista. Luin niistä ehkä nelisenkymmentä sivua, missä käytiin eipäsjuupasleikkiä siitä, kannattaako läppiä poistaa. Kuten kaikki muutkin tähän mennessä, esitän oman näkemykseni:

    - Jos otat tämän ns "vahvistetun" - läppärungon irti imusarjasta ja katsot, mitä tekoa se on. Aika vahvaa. Autollani oli ajettu 170tkm ja sen verta jykevää tavaraa on tuo runkomalli, että uskallan sanoa, että läpistä, tai sen runkomallista johtuvista syistä, läppä tai sen runko, ei hajoa koskaan. Tiivistemateriaali sen pinnalla kovettuu ja saattaa mennä kiertoon, vaikuttako se mitään, en usko.

    - Kuitenkin on varmaa tietoa siitä, että vahvistettukkin läppä voi lähteä irti. Uskoisin silloin, että, mikäli mahdollista, niin ahtopuolelta lähtee ongelma, joka irroittaa läpän.

    - Joka tapauksessa, läpät ovat sijoitettu lähimpänä liikkuvana osana ennen kantta imusarjassa, jossa on aika ajoin aika kova ahto päällä, niin en näe mitään syytä, miksi niitä ei poistettaisi. Mielestäni mahdollisen vaurion mahdollisuus, on minimaalinen vahvistetuissa läppärungoissa, mutta mahdollinen. Jos muuten hyvin kestävän koneen totaalisen vaurion voi poistaa yhden illan omalla työllä tai 200€ korvauksella, niin miksi ei?

    Eli summa summarum, keskusteluja seuranneena:
    -Vahvistetut läppärungot - varsin kovaa tekoa.
    -Läpät yleensä. - aika pahassa paikassa. Vauriomahdollisuus ilmeinen, johtui, sitten, mistä johtui.
    -Sivuilta löytyy kavereita, jotka tekee tämän homman niin kohtuu hintaan, että ei ole kyllä liikaa pyydetty.

    Kokonaisuutta kun katsoo, niin en näe mitään järkevää syytä riskeerata koko moottorin toimintaa, näin pienen asian takia.

    Hämmästyksekseni voin todeta olevani helpottunut. Nyt ei tarvitse enää miettiä, eikä lukea tätä keskustelua. Jos työ oli turhaa, niin on sitä turhempiakin tehty.

    Eli homma oli vaivan arvoinen. Ei läppiä -> parempi mieli.

    Antti

    Leave a comment:


  • 325E
    replied
    Käykö sinun autossa oleva imusarja 530D:seen

    Käykö sinun autostasi oleva imusarja 530D LCI malliin olis ainakin läpätön onko anturit ja johdotukst samoilla pailoilla 525D LCI ja 530D LCI malleissa..
    Jos vielä löytyisi varaosanumero tuolle Läpättömälle LCI-imusarjalle..

    Originally posted by jumppakuutio View Post
    Pakko varmistaa; kävin hakeen saksasta tommosen ku 525d (3,0) 145kw -07 lci ja moottori ilmeisesti M57306D3, olin varautunu poistattaan nuo läpät mutta tässä ei ilmeisesti niitä ole? KoKö?

    Leave a comment:


  • JiiB
    replied
    Juuri kanssa omasta vm 2002 320dA touringista lähti läpät poistoon. Helppo ja simppeli homma kun foorumilla hyviä ohjeita paljon ettei pura turhaa edestä pois. Aikaa taisi mennä kolmisen tuntia kaikkineen eli ei mikään paha homma todellakaan. Mukavaa harrastelua.


    Tuossa Jisv: nimimerkin ohjeen mukaan tein itse. Kiitos selkeästä ohjeesta tekijälle!

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Viikoloppuna poistin läpät e91 320d -06:stä Ihan kunnossa vaikutti olevan, mutta mäjelle lähti. En tiennytkään että ne akselit on metallia, samoin läpät.. luulin että muovisia ovat. Huomasin heti tallilta lähettäessä että aivan surkea alavääntö oli parantunut, tosin se voi johtua myös siitä, että putsasin egr:n samalla, joka oli aika karstassa.
    Hehkut vaihdoin myös -> enään ei tutise auto kun pakkasesta starttaa,vaan käy heti nätisti ja tasaisesti.
    Onko muilla ollut kulutus koholla läppien poiston jälkeen ? Muistelisin että joku kirjotteli että kulutus oli ollut hetken koholla mutta tasaantunut muutaman päivän ajon jälkeen ?Kiitos Benzi87:lle neuvoista, niillä mentiin Tosin laitoin vain yhden lukkomutterin kahden sijaan, muuten meni samalailla homma.

    Leave a comment:


  • Timiboi
    replied
    No imuläpistä edelleen

    No niin. Aihetta on käsitelty foorumilla useampi vuosi ja tässäpä lisää.
    Itsellä on e91 320d man. vm 6/2007 ja kone on m47n2 162 hv, km n. 167 000 ja Ranskan tuonti. Itse ajanut n, 11000 km.
    Tänään sitten poistettiin nuo läpät ja vaihdettiin samalla hehkutulpat ja termostaatit ym. Clavurionin ja Samppasian toimesta. Tekijämiehiä, osaavat hommansa. suosittelen.
    Ja olipa hyvä että poistettiin....maallikon silmin nuo imuläpät oli paskaset ja
    rakenteeltaan aivan onnettomat. Kooltaan 1,5 cm x 2,5 cm. No ensituntuma oli ajossa positiivinen. Minusta konetta vaivannut heikko alavääntö parani heti. ja keskikulutus tippui samantien muutaman "desin". Eikä vaivaa vikavalot!!
    Puntaroin tätä asiaa n.viikon verran ja soitin myös Wetterille asiasta, missä sain, yllättävää kyllä, hyvää palvelua k.o. asiasta ja olisivat myös tehneet tuon poiston. Toki "rauhoittelivat", mutta poiston olisivat myös tehneet.
    No yleisesti... Poistakaa nuo läpät noista vastaavista koneista, oli ne tuonti
    autoja Keski- Euroopan karstanpoltto moottoriteiltä tahi Suomen huonoilta karstankeräys kinttupoluilta..
    Last edited by Timiboi; 14-11-2013, 21:47.

    Leave a comment:


  • fa7
    replied
    Imusarjan irroitus

    Erinomainen infomäärä kerätty tähän keskusteluun aiheesta.

    Heräsi myös itselleni huoli, jotta josko nuo läpät olisi järkevä poistaa saman tein menopelistäni kun kerran riskinpaikkana ovat (M57N2,530D,vm -08), vaikkakin ilmeisesti vahvistettua mallia.

    Kysyisinkin teiltä läppiä poistaneilta onko tuossa imusarjan pois ottamisessa kuinka suuri riski ensikertalaiselle, että tiputtaa imukanavaan jotain?

    Pääseekö nuo "prikat" neliönmallisten tiivisteiden rinnalta helposti irti ja tippumaan koneeseen? Ilmeisesti jotkut tähänkin ketjuun kirjoittaneista ovat saaneet tiivisteen tippumaan ja sitten ongittua pois....?

    Äkkiseltään netistä löytyvissä kuvista imuaukot ovat hyvin esillä tavaran tippumiselle imusarjaa nostettaessa.....
    Last edited by fa7; 10-11-2013, 20:41.

    Leave a comment:


  • bmwvm
    replied
    Itse vainoharhaisena avasin imusarjan, mutta ei löytynyt läppiä. Oikeasti tuli vaan katsottua missä kunnossa imusarja ja egr on. Imusarja oli todella paljon puhtaampi mitä näissä kuvissa kun imusarjassa on ollut läpät niin ja egr:ää ei ole tulpattu. Ilmeisesti läpätön imusarja pysyy myös puhtaampana sen lisäksi ettei tarvitse pelätä läpän joutumista palotilaan.

    Oma 530DA on rullannut ulos tehtaasta 12/1999, eli tuo 3/2000 on ilmeisesti aika paikkaansa pitävä läppien ilmestymisen suhteen. :think

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Originally posted by Benzi87 View Post
    Kyllä vaan...
    Selvä homma, kiitos hyvistä ohjeista ! Taidan viikoloppuna tempasta läpät mäjelle.

    Leave a comment:


  • Benzi87
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    siis laitoitko kaks lukkomutteria päällekkäin ?vai onko se toinen tuon oranssin liiman alla ?
    Kyllä vaan...

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    siis laitoitko kaks lukkomutteria päällekkäin ? alimmassa kuvassa en nää kuin yhden. vai onko se toinen tuon oranssin liiman alla ?
    Hehkut aion samalla myös vaihtaa, kun siinä esillä ovat.

    Leave a comment:


  • Benzi87
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    Pitäs nyt parin kuukauden omistuksen jälkeen omasta ottaa työlle toi imusarja ja egr. Elikkä oon käsittäny et noita läppien poistoja tehään kahella tapaa. Joko laittamalla peitepalat läppien kehikoiden tilalle tai dremelillä akselit poikko ja läpät irti kehikosta ja akselin reikä tukitaan ruuvilla+silikoonilla kuten tässä ohjeessa http://forums.5series.net/diy-do-you...-engine-70452/
    Kummalla tapaa täälä porukka tuon tekee ?
    Ja sitten tosta egr:n tulppaamisesta, miten se käytännössä tapahtuu ? putsasin tossa viikoloppuna kaasuläpän joka oli aivan karstassa ja hiukan öljyä myös, samalla näin kuinka paskan peitossa egr:kin oli ja luultavasti imusarja myös. Auto on käsittääkseni euro 3 mukanen eli egr poisto onnistuu ?
    Auto on e91 320dA -06
    Omani on e90 320dA vm.2007.
    Pari viikkoa sitten tuli tehtyä kyseinen operaatio.
    Samanlain myös aikasempaan e46 320dA vm.2002 ja e61 530dA vm. 2004.
    Eli akselit pois, "runkojen" putsaus jarru kliinerillä, poranterällä syvennykset uppokantaisille ruuveille, ruuvin alle tiivisteliima, lukkomutteri kiinni, toinen lukkomutteri päälle lukitteen kans ja tiivisteliima ulkopuolelle.
    Tuli myös samalla vaihdettua hehkut varmuuden vuoksi ja tottakai imusarjaan uudet tiivisteet.
    Aikaa meni kaiken kaikkiaan koko operaatioon n.4tuntia.

    Pari kuvaa...





    Last edited by Benzi87; 30-09-2013, 20:02.

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Pitäs nyt parin kuukauden omistuksen jälkeen omasta ottaa työlle toi imusarja ja egr. Elikkä oon käsittäny et noita läppien poistoja tehään kahella tapaa. Joko laittamalla peitepalat läppien kehikoiden tilalle tai dremelillä akselit poikko ja läpät irti kehikosta ja akselin reikä tukitaan ruuvilla+silikoonilla kuten tässä ohjeessa http://forums.5series.net/diy-do-you...-engine-70452/
    Kummalla tapaa täälä porukka tuon tekee ?
    Ja sitten tosta egr:n tulppaamisesta, miten se käytännössä tapahtuu ? putsasin tossa viikoloppuna kaasuläpän joka oli aivan karstassa ja hiukan öljyä myös, samalla näin kuinka paskan peitossa egr:kin oli ja luultavasti imusarja myös. Auto on käsittääkseni euro 3 mukanen eli egr poisto onnistuu ?
    Auto on e91 320d -06

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Sinuna unohtaisin ne läpät ja jättäisin asian seuraavan, tai kolmannen, tai neljännen, tai ehkä viidennen omistajan huoleksi.
    Näin.
    Eli näissä uudemmissa läpät kyllä alkavat kestämään jo joka tapauksessa niin pitkään että ihan lähivuosiin niiden poistoa ei tarvitse murehtia.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by KariFi View Post
    Sittenpä aletaan jännittämään miten läpät kestää M550d koneessa. Vahvistettuhan tuo pitäisi olla monilta osiltaan, miten lienee läppien laita.

    Ei nyt ainakaan takuuaikana kehtaa lähteä irti repimään, mutta heti sen jälkeen varmaan mikäli tästäkin mallista alkaa kauhukertomuksia kuulua.
    Sinuna unohtaisin ne läpät ja jättäisin asian seuraavan, tai kolmannen, tai neljännen, tai ehkä viidennen omistajan huoleksi.

    Leave a comment:

Working...
X