Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jaki
    replied
    Originally posted by sassi View Post
    Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
    Tarkasti ottaen kierrokset ovat juuri tuo em 1800 rpm. Onko kukaan penkittänyt ennen/jälkeen läppien poiston?
    Ja nyt puhutaan juuri vain alakierrosten käyttäytymisestä. Mnulle on pari ihmistä sanonut, että konen luonne muuttui, kun olivat poistaneet läpät, mutta onhan niissä voinut joku letku jäädä irti.

    Leave a comment:


  • code
    replied
    Originally posted by sassi View Post
    Tuo läppien idea on selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan, mutta lyhyt yhteenveto:

    Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
    Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.

    Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
    Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.
    Kiitokset. Näitä "tietosivuja" on luettu ja periaatteet ovat selvillä.
    Pystynkö oma-aloitteisesti tsekkaamaan tuon alipaineletkun? Joutuuko imusarjan irroittamaan, jotta tuon näkee?

    Leave a comment:


  • sassi
    replied
    Originally posted by code View Post
    Ok, täytyy maanantaina ottaa yhteyttä firmaan, joka on tunnettu täälläkin, asiasta. Kone alkaa vastaamaan ns entiseen tyyliin noin 1800 kierroksen kohdalla. Nyt olen ajellut reilut 1000 km... ollut aikaa jo katua poisto-operaatiota.

    Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?
    Tuo läppien idea on selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan, mutta lyhyt yhteenveto:

    Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
    Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.

    Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
    Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.

    Leave a comment:


  • code
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    eipä tuolla vialla ole mitään tekemistä läppien kanssa, ehkä se työ ei sittenkään vaan mennyt ihan ok:sti.
    Ok, täytyy maanantaina ottaa yhteyttä firmaan, joka on tunnettu täälläkin, asiasta. Kone alkaa vastaamaan ns entiseen tyyliin noin 1800 kierroksen kohdalla. Nyt olen ajellut reilut 1000 km... ollut aikaa jo katua poisto-operaatiota.

    Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?
    Last edited by code; 14-07-2013, 09:17.

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by code View Post
    Toissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
    Kaikkinensa homma meni ok:sti.

    Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?

    Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...
    eipä tuolla vialla ole mitään tekemistä läppien kanssa, ehkä se työ ei sittenkään vaan mennyt ihan ok:sti.

    Leave a comment:


  • code
    replied
    Toissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
    Kaikkinensa homma meni ok:sti.

    Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?

    Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...
    Last edited by code; 13-07-2013, 06:19. Reason: typot pois

    Leave a comment:


  • Snow Dog
    replied
    Originally posted by heka93 View Post
    Onko 730d:ssä imuläpät moottori on M57D29?

    valmistusvuosi 1999/12.

    Niin ja kyseessä automaatti
    ei ole, tuli vasta 3/2000

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by heka93 View Post
    Onko 730d:ssä imuläpät moottori on M57D29?

    valmistusvuosi 1999/12.

    Niin ja kyseessä automaatti

    Käsittääkseni on, jos on automaatti ja voisin kuvitella, että sulla on tomaatti. Jos niitä ei ole poistettu niin sulla on vieläpä aika vaarallinen vuosimalli. Peilillä ja lampulla näkee aika hyvin imusarjan alle. Jos siellä näkyy tanko ja ne läppien päät niin siellähän ne keikkuu.. Pois vaan sanon minäkin! Aikamoinen aikapommi.

    Leave a comment:


  • heka93
    replied
    730d

    Onko 730d:ssä imuläpät moottori on M57D29?

    valmistusvuosi 1999/12.

    Niin ja kyseessä automaatti
    Last edited by heka93; 05-07-2013, 13:40.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Moro

    Poistin tossa läpät juurikin hiljattain. Oli hemmetin kovin kiinni ja mitään kulumaa ei näkynyt.. vähän paskaset. Nyt tuli mitattua matkakulutus 110km/h 6.5l/100, kotiin himmata 105km/h (mittarin mukaan) niin vieläkin 6.3, eikä millään meinannut laskea. Eli tässä uudemmassa bemussa tuntui vaikuttavat kulutukseen nuo läpät, koska vähän ennen tuota oli matka-ajossa 85/105km/h (vaihteleva nopeus) pysyi kulutus helposti 5.5-5.4... Aika rööristä, jos tuo nyt nosti matkalla melkein litran kulutuksia. Muuten auto toimii kuin ennenkin, tasaisesti ja tarpeentullen ärhäkkäästi.

    Voisikohan auton säätö penkissä korjata myös tämän ongelma? Onhan kuitenkin ilmanvirtaus muuttunut aikalailla, koska sellanen keikkuva kakkamöykky poistui imusarjasta.... vai?
    Vähän päivitystä... Tuntuu olevan tuo 100km/h alue se herkkä.. eli 1700-1900rpm alue, jotenkin nostatti tota kulutusta.. 130km/h siis pitää jatkossa ajaa jo ihan tämän takia . Vai mitä muut saa kulutukseksi jos ajaa vain 100-110km/h jotain vähän pidempää pätkää? Mulla se kapuu sinne 6.3l ja 90km/h se tippuu 5.4l tai jopa alle.

    Päivitettänpäs tätäkin, jos tätä vaikka joku lukee . Kulutukset on palannut lähes normaaleihin, eli autolla kaipa meni hetki sopeutua uusiin virtauksiin? Jokatapauksessa. 1 suuri huoli vähemmän ja matka jatkuu. Seuraavaksi kai poistamaan hengitysvaikeuksien aiheuttaja .
    Last edited by makeclick; 01-07-2013, 07:06. Reason: Asiat muuttuvat..

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    335d vm12/2008

    Moro

    Poistin tossa läpät juurikin hiljattain. Oli hemmetin kovin kiinni ja mitään kulumaa ei näkynyt.. vähän paskaset. Nyt tuli mitattua matkakulutus 110km/h 6.5l/100, kotiin himmata 105km/h (mittarin mukaan) niin vieläkin 6.3, eikä millään meinannut laskea. Eli tässä uudemmassa bemussa tuntui vaikuttavat kulutukseen nuo läpät, koska vähän ennen tuota oli matka-ajossa 85/105km/h (vaihteleva nopeus) pysyi kulutus helposti 5.5-5.4... Aika rööristä, jos tuo nyt nosti matkalla melkein litran kulutuksia. Muuten auto toimii kuin ennenkin, tasaisesti ja tarpeentullen ärhäkkäästi.

    Voisikohan auton säätö penkissä korjata myös tämän ongelma? Onhan kuitenkin ilmanvirtaus muuttunut aikalailla, koska sellanen keikkuva kakkamöykky poistui imusarjasta.... vai?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by jumppakuutio View Post
    Pakko varmistaa; kävin hakeen saksasta tommosen ku 525d (3,0) 145kw -07 lci ja moottori ilmeisesti M57306D3, olin varautunu poistattaan nuo läpät mutta tässä ei ilmeisesti niitä ole? KoKö?
    Ei läppiä, joten ollos huoleton niiden osalta.

    Leave a comment:


  • jumppakuutio
    replied
    Pakko varmistaa; kävin hakeen saksasta tommosen ku 525d (3,0) 145kw -07 lci ja moottori ilmeisesti M57306D3, olin varautunu poistattaan nuo läpät mutta tässä ei ilmeisesti niitä ole? KoKö?

    Leave a comment:


  • Jonhi
    replied
    Originally posted by pro_tinnitus View Post
    Otata pois ja hehkut samalla vaihtoon ellei ole jo. En ole huomannu eroa läpänpoiston jälkeen muuten kuin parempana käynnistymisenä, kun hehkut vaihdettiin samalla.
    Käytiin tuossa vkl repimässä itse pois, olivat kyllä tosi kovin kiinni ainakin vielä, en tiedä olisko sitten vaihdettu joskus tai jotain, 160tkm mittarissa. Eipä ollut karstaakaan pahasti missään.

    Leave a comment:


  • pro_tinnitus
    replied
    Originally posted by Jonhi View Post
    Epäilinkin vähän kaverin pätevyyttä marmorilla, ei ollut ensimmäinen asia joka ei pitänyt paikkaansa tältä tiskiltä.. Melkoista osaamista.. Kiitokset vastauksesta!
    Otata pois ja hehkut samalla vaihtoon ellei ole jo. En ole huomannu eroa läpänpoiston jälkeen muuten kuin parempana käynnistymisenä, kun hehkut vaihdettiin samalla.

    Leave a comment:

Working...
X