Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    Originally posted by jms1601 View Post
    Muistin virkistykseksi niin mikäs se oli noiden läppien perimmäinen tarkoitus eli minkä vaikutuksen ne tekee moottorille ja minkä takia ne yleensäkin on? Ei sakemanni inssi niitä varmaankaan huvikseen ole sinne roivassut?
    Ja jos ne poistaa/poistattaa niin mitkä sitten on koneeseen vaikutukset, tehoihin tai muuhun vai vaikuttaako mitään?
    Päästöjen rajoittaminen kylmällä koneella. Lämpimällä koneella päästöihin ei tule eroa.
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Nisti View Post
      Päästöjen rajoittaminen kylmällä koneella. Lämpimällä koneella päästöihin ei tule eroa.
      Mistäs moinen legenda on tullut?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • ekiaalto
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 18
        • Janakkala

        Originally posted by Juhis View Post
        Kannattaisi sinunkin perehtyä hieman noihin pakokaasunormeihin ja uusien automallien tyypityksiin, jotta tietäisit mitä puhut.. Työni puolesta olen kyllä ollut aika paljon noiden dieselmallien kanssa tekemisissä.
        Anteeksi, jos pahoitin mielesi. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään arvioida ammattitaitoasi tai tietämystäsi yleensä.
        Tämän threadin tarkoitushan on keskustella dieselmoottoreiden suureksi ongelmaksi muodostuneesta läppäviasta.

        Imusarjan muuttaminen läpällisestä läpättömäksi ei voi millään tavalla auton päästöihin, koska markkinoilla on molempia versioita ja molemmat tyyppihyväksyttyjä. Manuaaleja ja automaatteja, joiden ainoa poikkeavuus toisistaan on vaihteisto.
        Kohdalla muutos tehtiin maahantuojan suostumuksella.

        Auton läpäistessä katsastuksessa vaadittavan pakokaasutestin se on liikennekelpoinen.

        Uuden auton tullessa markkinoille on sen läpäistävä mainitsemasi vaatimukset. Siitä pitävät valmistaja ja viranomaiset huolen.

        Tavallisen auton ostajan ja käyttäjän ei näistä asioista tarvitse välttämättä tietää tai kantaa murhetta. Kuinka moni itse asiassa tietää?


        Minun intressini tällä foorumilla kohdistuu nimenomaan sen alkuperäiseen aiheeseen, jotta saisin 12000 € moottoriremontille maksajan.

        Comment

        • Nisti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 705
          • På Gränsen

          Originally posted by Cell View Post
          Mistäs moinen legenda on tullut?
          Hetkinen, nyt on mennyt jotain minulta ohi, olen ollut täysin siinä ymmärryksessä, että ovat juurikin päästöpuolen takia .. Jos näin ei ole, niin vedän sanat takaisin
          "MURPHY'S LAW"
          "Whatever can go wrong will go wrong,
          and at the worst possible time,
          in the worst possible way"

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            Originally posted by Nisti View Post
            Hetkinen, nyt on mennyt jotain minulta ohi, olen ollut täysin siinä ymmärryksessä, että ovat juurikin päästöpuolen takia .. Jos näin ei ole, niin vedän sanat takaisin
            On ne päästöjen, mutta mistä tuo kylmäpäästöjuttu?

            Sulkevat toisen imukanavan pienillä ilmamäärillä, jotta virtausnopeus saadaan toisessa kanavassa ylös ja siten enemmän swirliä ja parempi palaminen. Ei se lämpötilariippuvainen ole.

            Automaattiin ne tuli aikaisemmin luultavasti laatikon ajattaessa pienillä kierroksilla herkemmin ja valoissa seistään vaihde päällä, enemmän aikaa pienellä kuormalla.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • ekiaalto
              Newbiemmer
              • Jan 2009
              • 18
              • Janakkala

              Originally posted by Cell View Post
              On ne päästöjen, mutta mistä tuo kylmäpäästöjuttu?

              Sulkevat toisen imukanavan pienillä ilmamäärillä, jotta virtausnopeus saadaan toisessa kanavassa ylös ja siten enemmän swirliä ja parempi palaminen. Ei se lämpötilariippuvainen ole.

              Automaattiin ne tuli aikaisemmin luultavasti laatikon ajattaessa pienillä kierroksilla herkemmin ja valoissa seistään vaihde päällä, enemmän aikaa pienellä kuormalla.
              Tässä asian tiimoilta eräältä toiselta keskustelufoorumilta.

              Alla oleva pätenee myös läppien poistoon.

              Joskus se merkkitiskin tietokin tuntuu olevan Esson baarin tasoa. Toki olen kuullut samaa, että jotkut ovat huomanneet läppien poiston jälkeen eroa moottorijarrutuksesta ja harvemmat myös automaatin vaihtamistapahtumissa.

              BMW:n virallinen tietolähde WDS (Wiring Diagram System) kertoo kuitenkin jotain muuta, mutta uskokoon ken tahtoo. Läppien poisto = auki jumiutuneet läpät.


              Swirl flap control DDE 4.0

              The controllable swirl flaps are located in the intake pipe and are closed or opened depending on the operating status. The flaps are closed at engine speeds below approx. 2000 rpm and injection volume below 30 mm^3.

              Function:

              The pressure converter connects the vacuum unit with the vacuum supply by means of hoses. When activated by the DDE control unit, the changeover valve switches vacuum to the vacuum unit thus operating the control rod and closing the swirl flaps. The control rod is up against the rear stop when the swirl flaps are open.

              Troubleshooting:

              Fault code 1A22 "Swirl flaps" is stored if a defect occurs in the activation of the pressure converter.

              Effects of faults:

              Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.

              Swirl flaps stick in closed position:
              Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9147
                • Oulu

                Originally posted by ekiaalto View Post
                Tässä asian tiimoilta eräältä toiselta keskustelufoorumilta.

                Alla oleva pätenee myös läppien poistoon.
                Ai sää kaivoit mun tarinat Suoli24:ltä.

                Kyllä nuo samat WDS:n otteet löytyy tältäkin foorumilta muutamaan kertaan.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • jms1601
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 338
                  • P-Pohjanmaa

                  Swirl flaps stick in closed position:
                  Power loss of approx. 10 % at higher engine speeds.

                  Ymmärsinkö oikein että kiinni jumittuessaan tehon häviö on -10% korkeimmilla kierroksilla ja muuten ei ole läpillä vaikutusta?
                  530e G30 M-Sport -21
                  ***********************
                  Ex Audi A6 allroad -17
                  Ex X5 xd30 M-Sport -14
                  Ex 530dA F11 M-Sport -11
                  Ex E61 530xD M-Sport -08
                  Ex 530DAT E61
                  Ex E39 M-Sport

                  Comment

                  • Anzafin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 3747
                    • Kajaani

                    Originally posted by jms1601 View Post
                    Ymmärsinkö oikein että kiinni jumittuessaan tehon häviö on -10% korkeimmilla kierroksilla ja muuten ei ole läpillä vaikutusta?
                    Kyllä, siis ei muuta haittavaikutusta niiden jumiutuessa kiinni-asentoon.
                    Mielestäni kuitenkin vielä merkittävämpi lause läppien poiston kannalta ajateltuna:

                    - Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.

                    Eli läppien jumiutuessa auki (tai poistettu): Päästöjen huonontuminen matalemmilla (kierros?)nopeuksilla , muuten ei vaikutusta.

                    Ja ylempänähän mainittiin läppien aukenevan 2000rpm:ssa.
                    Last edited by Anzafin; 10-02-2009, 12:21.

                    Comment

                    • jms1601
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 338
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by Anzafin View Post
                      Kyllä, siis ei muuta haittavaikutusta niiden jumiutuessa kiinni-asentoon.
                      Mielestäni kuitenkin vielä merkittävämpi lause läppien poiston kannalta ajateltuna:

                      - Swirl flaps stick in open position: Deterioration in exhaust gas characteristics in lower speed ranges otherwise no effect.

                      Eli läppien jumiutuessa auki (tai poistettu): Päästöjen huonontuminen matalemmilla (kierros?)nopeuksilla , muuten ei vaikutusta.

                      Ja ylempänähän mainittiin läppien aukenevan 2000rpm:ssa.
                      Juurikin näin. Matka-ajossahan kierrokset ovat n. 1400-1500 kiekkaa eli silloin läpät kiinni ja jos ei läppiä niin vain päästöt ovat suuremmat Viherpiipertäjät ei silloin tykkää jos tietävät asiasta jotta läppiä ei ole

                      No vielä sellainen ajatus, että vaikuttaako läppien poisto koneen sisuksien likaantumiseen tai muuhun mitenkään siis teoriassa, käytännön tietoa/kokemuksia kellään tuskin vielä on?
                      Last edited by jms1601; 10-02-2009, 12:57.
                      530e G30 M-Sport -21
                      ***********************
                      Ex Audi A6 allroad -17
                      Ex X5 xd30 M-Sport -14
                      Ex 530dA F11 M-Sport -11
                      Ex E61 530xD M-Sport -08
                      Ex 530DAT E61
                      Ex E39 M-Sport

                      Comment

                      • Litium
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 43
                        • Helsinki

                        530d Läpät pois jo 40tkm. + EGR tukos....

                        Terve

                        Noista päästöistä kyselitte.
                        Mulla on pulkalla (530d -00 M-Spört) ajeltu nyt se 370tkm... 40tkm ollu läpät pois. Viime vuoden katsastuksessa katsastusmies sano vaan että onpa päästöt hyvät ja eipä näytä kilsat tuntuvan missään.
                        EGR on myös tukittu. Tein itse ja en ees hajottanu mitään... Vaikka kynäniska inssi olenkin. !

                        -Raipe-

                        Comment

                        • Vasara
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 310
                          • Hesa

                          Originally posted by Rahu View Post
                          Laitetaan tiedoksi tänne ennen kuin kaikki alkaa kyselemään että löytyykö omasta autosta läppiä...

                          Läpät tuli diesel moottoreihin:

                          M47 ei läppiä.

                          M57 3/2000-> automaateissa, ei manuaaleissa.

                          M47N ja M57N moottoreissa on jo kaikissa vaihteistosta riippumatta.

                          E53 malleihin tuli läpät vasta faceliftissä(-04) eli N koneisiin

                          LCI malleissa taitaa olla läpät mutta minkälaiset, onko rakennetta muutettu..?


                          Jos jollain on tähän jotain lisättävää niin laittakaa privaa niin lisään kaikki samaan postaukseen niin löytyy jatkossa sitten helpommin tietoa etsiville.
                          Voisiko tätä Rahun oivallista listaa jotenkin linkittää/kopioida ekaan postaukseen. Helpottaisi "onko mulla" arvailuja kovasti.

                          Tietääkö, "onko jo korjattu" muuten kuin avaamalla konetta, jos dokumenttiä korjauksesta ei ole?
                          -> E92 325i -07
                          ex: E53 X5 3.0d -04 Sport

                          Comment

                          • Vesipumppu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 57

                            Läppien poisto ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin. Läppien poiston tekee laittomaksi se että auto on tyyppihyväksytetty läpillä. Eli jos haluaisi hyväksytyn muutoksen tehdä pitäisi mennä VVT:n pussitestiin. Tämän vuoksi BMW ei voi antaa ohjetta poistaa läpät.

                            Katsastajan on eritäin vaikea todeta onko läpät paikallaa vai ei, varsinkin jos osat mitä on poistettu on pelkät läpät. Tämän näkisi ainoastaan endoskoopilla joten ei ongelmaa katsastuksessa.


                            Tuli erääseen autoon tehtyä tuo läppien poisto, tuli ihmeteltyä miksi BMW ei tee pelkkiä läppiä tuohon vaihdettavaksi. Miksi imusarja pitää vaihtaa? Karstoittumisen vuoksi? Onko muuten tuohon tehty osanumeromuutos tai parannus ensimmäiseen versioon?

                            Alkuperäiseen aiheeseen. Aika tuulimyllyjä vastaan taistelua on(silti ). En kovin luottavainen ole että saisitte varsinkin lähemmäksi 200tkm ajettuihin BMW:stä maksajaa. Kuinka meinaatte todistaa että on ns. tyyppivika?

                            Itse luulin aiemmin(ennenkuin purin läpät) että läpät sulkisivat koko sylinterin imukanavan, näinhän jossain uusissa Diesel moottoreissa tehty. Eli tässä tapauksessa sulkevat vain toisen kanavan. Eli siten tässä BMW tapauksessa eivät hirveästi vaikuta meluun, moottorijarrutukseen ja päästöihin. Eli käsittääkseni lähinnä alavääntöä haetaan noilla läpillä.


                            PS. tässä purkamassani tapauksessa yksi läppä oli irti akselista, mutta kiilautunut imusarjaan. Eli tarkistakaa/korjatkaa omanne mahdollisimman pian!

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9147
                              • Oulu

                              Originally posted by Vasara View Post
                              Tietääkö, "onko jo korjattu" muuten kuin avaamalla konetta, jos dokumenttiä korjauksesta ei ole?
                              Haet tällä varmaan sitä, että auton oston jälkeen haluaisi varmistaa projektin tehdyksi. Perinteiseen tyyliin tehtynä se läppiä liikuttava tanko lähtee lepikkoon projektin yhteydessä. Eli kättä imusarjan plenumin alle, löytyykö tankoa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Anzafin
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 3747
                                • Kajaani

                                Originally posted by jms1601 View Post
                                Juurikin näin. Matka-ajossahan kierrokset ovat n. 1400-1500 kiekkaa eli silloin läpät kiinni ja jos ei läppiä niin vain päästöt ovat suuremmat Viherpiipertäjät ei silloin tykkää jos tietävät asiasta jotta läppiä ei ole

                                No vielä sellainen ajatus, että vaikuttaako läppien poisto koneen sisuksien likaantumiseen tai muuhun mitenkään siis teoriassa, käytännön tietoa/kokemuksia kellään tuskin vielä on?
                                Hyvä kysymys mielestäni.
                                Varsinkin vaikutus hiukkassuodattimeen kiinnostaisi. Ja kun suodattimella varustetuissa autoissa kun on nähtävästi tavattu vain noita "parempia" läppiä, kuten minullakin oli...? Että vakuuttakaa minut nyt että läppien poisto oli silti tarpeen .

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎