Originally posted by Anzafin
View Post
Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan
Collapse
X
-
Ei täällä päin ainakaan ole tapana. Ainakaan en ole kuullut.Originally posted by BayernE39 View PostNiin ja kun ne merkkihuollossa käsittääkseni joka? "isossa" huollossa tsekkaa läppien kunnon. Ainakin minulle sanottiin niin. Olisihan ne tietysti voineet repiä ne samantien ja samaan hintaan poiskin..
Ja lisäksi, mitä arvoa tarkistus edes antaa, koska ei voida sanoa, miten nopeasti läpät voivat mennä "huonoon kuntoon" tarkistuksen jälkeen, ja rikkoutua.
Niin eli olisi kiva tietää, millaista hallaa läppien poisto hiukkassuodattimella varustetussa autossa tekee ajan kuluessa, jos ei oteta huomioon isompia päästöjä koneen käydessä alle 2000rpm. Ja sekin tietysti kiinnostaisi, että kuinka paljon pahemmat nuo päästöt nyt sitten ilman läppiä ovatkaan?
Comment
-
Imusarjan alle pystyy katsomaan juuri sen verran että ainakin 1 sylinterin läppämekanismi näkyy mutta kun noita korjaustapoja on monenlaisia niin kuin tekijöitäkin niin on eduksi tietää mitä sieltä silmillänsä hakee, kun läpät voi olla poistettu niin että päällisin puolin kaikki on paikallaan ja toiminnassa ainoastaan imusarjan sisältä läpät on poistettu, mutta harvemmin tällaista tapaa.Originally posted by Vasara View PostTietääkö, "onko jo korjattu" muuten kuin avaamalla konetta, jos dokumenttiä korjauksesta ei ole?
Itse kun poistan läpät niin siivoan kaiken ylimääräisen sieltä konehuoneesta pois sillä se ei ole mielestäni mikään varasto missä säilytetään turhia osia.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
Jos läppien tilalle vaihdettaisiin samanlaiset läpät, saamieni tietojen perusteella ongelma ei sillä poistuisi. Ellei sitten vaihto-osan rakennetta/materiaalia olisi muutettu kestävämmäksi. Ja eiköhän "pakettiratkaisuun" vaikuta eniten se, että kaikki osat alkaa nykyään olla moduleita, joita sitten vaihdetaan kokonaisuudessaan, vaikka itse modulissa olisi vain yksi pieni ja edullinen osa hajalla.Originally posted by Vesipumppu View PostTuli erääseen autoon tehtyä tuo läppien poisto, tuli ihmeteltyä miksi BMW ei tee pelkkiä läppiä tuohon vaihdettavaksi. Miksi imusarja pitää vaihtaa? Karstoittumisen vuoksi? Onko muuten tuohon tehty osanumeromuutos tai parannus ensimmäiseen versioon?
Onko tälle perusteena sitten vaihdon helppous/huollon tyhmyys, virheiden minimointi vai osista saatava kate, en tiedä.
Tällä kaavalla:Originally posted by Vesipumppu View PostAlkuperäiseen aiheeseen. Aika tuulimyllyjä vastaan taistelua on(silti
). En kovin luottavainen ole että saisitte varsinkin lähemmäksi 200tkm ajettuihin BMW:stä maksajaa. Kuinka meinaatte todistaa että on ns. tyyppivika?
1) osa rikkoutuu sattumanvaraisesti, ajomäärästä riippumatta -> kyse ei ole kuluneisuudesta, vaan suunnitteluvirheestä
2) BMW on antanut suosituksen vaihdosta -> miksi, jos osassa ei ole vikaa? Ai kuluva osa? Miksei sitten ole huolto-ohjelmassa vai muuttuuko "ei-kuluva" osa "kuluvaksi"?
3) vahinkojen määrällä
4) vahinkojen todella tarkalla samankaltaisuudella (sama murtumiskohta)
5) asiantuntijalausunnoilla em. faktoista 1,2 ja 4
Katsotaan, kun tietoa kertyy koko ajan lisää, että muokkaantuuko kaava vielä laajemmaksi.
Comment
-
-
En muista miten se tehtiin, onnistuin jotenkin vahigossa säätämään..Originally posted by mikkoman72 View PostLaitoin linkin ekalle sivulle, mutta en osannut tehdä tuollaista Rahun nättiä linkkiä
Miten sellainen tehdään?
Kopio vaan tuo sana/linkki sinne jos haluat mutta hyvä se on noinkin. --> tästä <--BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
Niin... onko aivan hullu ajatus jos auton haluaa kuitenkin pitää orkiksena ja vaihtaa uuden imusarjan niin onko nämä uudet imusarjat sitten jotenkin vahvistettuja läppien osalta??? Sillä edelleen olen epäileväinen että läpillä on muutakin virkaa kuin päästöt:think Joku kirjoitti että vaikuttaa alavääntöihin, mutta vaikuttaako? Te jotka olette läpät poistaneet/poistattaneet niin miten on pers tuntumalla auto muuttunut?
Ja jos, kuten mulla, on tarkoitus hommata pirssiin lisää tehoja optimoimalla niin läpät silloin veks vai tohtiiko luottaa uuteen imusarjaan??? Eli vähän ollaan kahden vaiheilla:think530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Comment
-
Kävin tänään bemarin huoltotiskillä niin kysyin samalla, että kuullut huhuja, että nämä diiselit saattaa syödä läpät ja sitten tulee iso lasku. Vastasi vain, että se on hyvin paljon mahdollista ja että kyllähän näitä on täällä korjailtuOriginally posted by jms1601 View PostNiin... onko aivan hullu ajatus jos auton haluaa kuitenkin pitää orkiksena ja vaihtaa uuden imusarjan niin onko nämä uudet imusarjat sitten jotenkin vahvistettuja läppien osalta??? Sillä edelleen olen epäileväinen että läpillä on muutakin virkaa kuin päästöt:think Joku kirjoitti että vaikuttaa alavääntöihin, mutta vaikuttaako? Te jotka olette läpät poistaneet/poistattaneet niin miten on pers tuntumalla auto muuttunut?
Ja jos, kuten mulla, on tarkoitus hommata pirssiin lisää tehoja optimoimalla niin läpät silloin veks vai tohtiiko luottaa uuteen imusarjaan??? Eli vähän ollaan kahden vaiheilla:think
Kysyin, että voiko ne läpät vaan heittää kuikkaan sieltä. Huoltokaveri sanoi, että joo, ei ne vaikuta mihinkään, tulppaa vain ne reijät.
Ohjeitahan on netti täynnä eli purkamaan heti kun kelit sallii!
Comment
-
Ainakaan minä en ole huomannut väännöissä mitään eroa. Enkä missään muussakaan.Originally posted by jms1601 View PostNiin... onko aivan hullu ajatus jos auton haluaa kuitenkin pitää orkiksena ja vaihtaa uuden imusarjan niin onko nämä uudet imusarjat sitten jotenkin vahvistettuja läppien osalta??? Sillä edelleen olen epäileväinen että läpillä on muutakin virkaa kuin päästöt:think Joku kirjoitti että vaikuttaa alavääntöihin, mutta vaikuttaako? Te jotka olette läpät poistaneet/poistattaneet niin miten on pers tuntumalla auto muuttunut?
Ja jos, kuten mulla, on tarkoitus hommata pirssiin lisää tehoja optimoimalla niin läpät silloin veks vai tohtiiko luottaa uuteen imusarjaan??? Eli vähän ollaan kahden vaiheilla:think
Onko sinulla hiukkassuodatin? Niinkuin Rahukin tässä totesi jo aiemmin, niin kaikki "vahvistetut" läpät, mitä hän on nähnyt (ja minäkin nyt kun olen kysellyt), ovat olleet nimenomaan suodattimillisissa (kauhia sana) autoissa. Kuten minullakin.
Comment
-
Joo suodatin löytyy, eli todennäköisesti on vahvistetut akselit. Onko Rahu huomannut millaiset erot noin näppituntumalla vahvistamattomien ja vahvistettujen mallien välillä on?Originally posted by Anzafin View PostAinakaan minä en ole huomannut väännöissä mitään eroa. Enkä missään muussakaan.
Onko sinulla hiukkassuodatin? Niinkuin Rahukin tässä totesi jo aiemmin, niin kaikki "vahvistetut" läpät, mitä hän on nähnyt (ja minäkin nyt kun olen kysellyt), ovat olleet nimenomaan suodattimillisissa (kauhia sana) autoissa. Kuten minullakin.530e G30 M-Sport -21
***********************
Ex Audi A6 allroad -17
Ex X5 xd30 M-Sport -14
Ex 530dA F11 M-Sport -11
Ex E61 530xD M-Sport -08
Ex 530DAT E61
Ex E39 M-Sport
Comment
-
Omalta osaltani voin kertoa, että minulla nuo 4,5mm paksut akselit olivat todella jämäkät. Toisenlaisia en ole itse päässyt käpistelemään.Originally posted by jms1601 View PostJoo suodatin löytyy, eli todennäköisesti on vahvistetut akselit. Onko Rahu huomannut millaiset erot noin näppituntumalla vahvistamattomien ja vahvistettujen mallien välillä on?
MUTTA! Käyn juuri sähköpostitse keskustelua erään portugalilaisen kanssa, jonka 535D:ssä ON hiukkassuodatin, ja jonka imusarjassa kokonaiset neljä kappaletta läppiä oli hajoamassa, mutta ne oli ehditty poistaa ennen vahinkoja.
Tämä on mielestäni tärkeä tieto tähän keskusteluun liittyen juuri siksi, että jos hänellä on (tai siis oli) autossaan ns. vahvistettu läppärakenne, voivat nekin todistettavasti hajota. En nimittäin ole vielä aikaisemmin ole törmännyt hajonneisiin "vahvistettuihin" läppiin.
Mutta kunhan tiedän enemmän niin raportoin tänne
.
Comment
-
Poistin läpät ja raportoin tänne muutoksista tuossa viime perjantaina, kannattaa selata threadia vähän taaksepäin.Originally posted by jms1601 View PostNiin... onko aivan hullu ajatus jos auton haluaa kuitenkin pitää orkiksena ja vaihtaa uuden imusarjan niin onko nämä uudet imusarjat sitten jotenkin vahvistettuja läppien osalta??? Sillä edelleen olen epäileväinen että läpillä on muutakin virkaa kuin päästöt:think Joku kirjoitti että vaikuttaa alavääntöihin, mutta vaikuttaako? Te jotka olette läpät poistaneet/poistattaneet niin miten on pers tuntumalla auto muuttunut?
Ja jos, kuten mulla, on tarkoitus hommata pirssiin lisää tehoja optimoimalla niin läpät silloin veks vai tohtiiko luottaa uuteen imusarjaan??? Eli vähän ollaan kahden vaiheilla:think
Ja tosiaan jos tehoja lisäät niin yleensä ne läpät laitetaan "auki"-asentoon ohjelmallisesti tai sitten poistetaan ohjelmoinnin yhteydessä. Vaikka olisi kuinka uusi imusarja.
Comment
-
Ei ole täälläkään tuntunu eroja läppienpoiston jälkeen...Jaksaa edelleen sutia noilla kitkoilla ihan tarpeeks hyvin, alakierroksilta asti
Tosin nyt saa olla rauhassa ja yöt nukkua hyvillämielin, kun ei ole pelkoa perseessä siitä, että seuraavalla kauppareissulla, voi autoon tulla läppien takia monen tuhannen euron remontti...ennemmin ostan silläki rahalla kaikkee muuta kivaa tohon autoon.Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
Ex. E30 320i 2d GTS -88
E46 330Cd (projekti V.2)
----------------------------
Comment
-
Tuohon osan parantamiseen. BMW:n olisi tehnyt fiksusti jos olisi tehnyt markkinoille pelkät parannetut läpät. Olisi sekä asiakkaille ja BMW:lle halvin. Tietysti läppien vaihto ei poista karstaa imusarjan sisältä. Onko siellä edes hirveesti karstaa noissa ollut(tuossa purkamassani ei ollut)?Originally posted by mikkoman72 View PostJos läppien tilalle vaihdettaisiin samanlaiset läpät, saamieni tietojen perusteella ongelma ei sillä poistuisi. Ellei sitten vaihto-osan rakennetta/materiaalia olisi muutettu kestävämmäksi. Ja eiköhän "pakettiratkaisuun" vaikuta eniten se, että kaikki osat alkaa nykyään olla moduleita, joita sitten vaihdetaan kokonaisuudessaan, vaikka itse modulissa olisi vain yksi pieni ja edullinen osa hajalla.
Onko tälle perusteena sitten vaihdon helppous/huollon tyhmyys, virheiden minimointi vai osista saatava kate, en tiedä.
Tällä kaavalla:
1) osa rikkoutuu sattumanvaraisesti, ajomäärästä riippumatta -> kyse ei ole kuluneisuudesta, vaan suunnitteluvirheestä
2) BMW on antanut suosituksen vaihdosta -> miksi, jos osassa ei ole vikaa? Ai kuluva osa? Miksei sitten ole huolto-ohjelmassa vai muuttuuko "ei-kuluva" osa "kuluvaksi"?
3) vahinkojen määrällä
4) vahinkojen todella tarkalla samankaltaisuudella (sama murtumiskohta)
5) asiantuntijalausunnoilla em. faktoista 1,2 ja 4
Katsotaan, kun tietoa kertyy koko ajan lisää, että muokkaantuuko kaava vielä laajemmaksi.
Toki ymmärrän että ilman muuta halvempi tuo kokonaisuus on jo pelkän varaston ylläpidon vuoksi.
1) No niinhän osat yleensä tekee että osat yleisesti hajoaa sattumanvaraisesti, eikä välttämättä ole ajomäärästä riippuvaisia. Yleensä samat osat menevät tietyistä moottoreista tai auto malleista. Kaava toistuu. Onko esim. yleisesti eurooppalaisissa autoissa tyyppivika kun tukivarret voivat mennä vähän yli 100tkm:ssä? Kun halvemmissakin japsi kottereoissa kestää yli 200tkm?
Mitäs jos jostain autoista menee tyypillisesti ECU:ja? Pitäisikö takuuseen mennä 10 vuotta vanhastakin? Mitäs jos sun oma kotitietokoneesi menee 5 vuotiaana rikki, vaikka prosessori mykäksi? Takuuseen?
2) Ei ole mitenkään harvinaista että valmistaja päivittää silloin tällöin huolto ohjelmaa. Tarkoittaako tämä että autossa on tyyppivika? Valmistajan pitäisi automaattisesti korvata?
3) Onko vahinko sitten paljon? Kuinka paljon? Kuinka paljon suhteessa myytyjen autojen määrään? Kuinka paljon vahinkoja pitää olla että asiasta tulee tyyppivika? Mitä jos kyseistä mallia on myyty Suomeen 10 kappaletta ja 3:een tulee samaan osaan vika?
4) Ei ole mitenkään harvinaista että jokin tietty osa hajoaa samasta kohtaa.
Johonkin sen takuuraja pitää vetää kun ei eletä kommunismissä vaan markkinataloudessa. Jos nyt sattumalta tulevaisuudessa takuuseen saisi vastaavat tapaukset, siirrettäisiin kustannukset kuitenkin jollain toisella tavalle asiakkaile. Esim varaosien ja autojen hinnoissa. Toki ymmärrän että sylettäisi jos omalle kohdolle tommosen mosan tuho tulisi.
Tässä viestissä ei ole mitenkään tarkoitus hyökätä vastaan, tuoda vaan muutama pointti asiaan.
Comment
-
Originally posted by teddy View PostPoistin läpät ja raportoin tänne muutoksista tuossa viime perjantaina, kannattaa selata threadia vähän taaksepäin.
Ja tosiaan jos tehoja lisäät niin yleensä ne läpät laitetaan "auki"-asentoon ohjelmallisesti tai sitten poistetaan ohjelmoinnin yhteydessä. Vaikka olisi kuinka uusi imusarja.
Omaa mutuani läpistä. Vastaavia läppiähän on käytetty bensiinimoottoreissa jo -90 luvulta lähtien(en tosin tiedä onko BMW:llä) väännön lisäämiseen alakierroksilla. Ilma saadaan virtaamaan nopeammin puolet pienemmässä kanavistossa -> parempi täytös sylinteriin.
Suurin osa noista BMW läpällisista autoista on automaatteja joten väännön muutos ei välttämättä tunnu niin selkeätä automaatin takia.
Voishan tuota läppien poistamisen tuomaa muutosta tutkia esim. testerillä. Esim. tutkimalla kaasupolkimen asennon, ruiskutuksen määrä ja ilmamassamittarin signaalia tutkimalla. Mitä kaikkee noilla testereillä nyt näkeekään. Voisi saada ainakin jotain faktaa
Comment
Comment