Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    Originally posted by jms1601 View Post
    Onko Rahu huomannut millaiset erot noin näppituntumalla vahvistamattomien ja vahvistettujen mallien välillä on?
    En käyttäisi termiä "vahvistetut" sillä siitä tuskin on ollut ainakaan tarkoituksellisesti kyse, koska jos ne olisi tarkoituksellisesti vahvistetut niin nehän olisi tullut sitten jossain kohtaa mallisarjaa kaikkiin autoihin kun nyt niitä on molempia läppä malleja sekaisin kaikissa vuosimalleissa -04--> ja itse olen tosiaan tavannut niitä ainoastaan niissä autoissa missä on hiukkassuodatin eli joko mulla on ollut sattumaa tai sitten ne voisi tosiaan ristiä "hiukkassuodatin läpiksi".

    Näppituntumalta ne tuntuu kyllä hieman kestävämmiltä kuin tavalliset läpät.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • ekiaalto
      Newbiemmer
      • Jan 2009
      • 18
      • Janakkala

      Originally posted by Vesipumppu View Post
      Tuohon osan parantamiseen. BMW:n olisi tehnyt fiksusti jos olisi tehnyt markkinoille pelkät parannetut läpät. Olisi sekä asiakkaille ja BMW:lle halvin. Tietysti läppien vaihto ei poista karstaa imusarjan sisältä. Onko siellä edes hirveesti karstaa noissa ollut(tuossa purkamassani ei ollut)?

      Toki ymmärrän että ilman muuta halvempi tuo kokonaisuus on jo pelkän varaston ylläpidon vuoksi.

      1) No niinhän osat yleensä tekee että osat yleisesti hajoaa sattumanvaraisesti, eikä välttämättä ole ajomäärästä riippuvaisia. Yleensä samat osat menevät tietyistä moottoreista tai auto malleista. Kaava toistuu. Onko esim. yleisesti eurooppalaisissa autoissa tyyppivika kun tukivarret voivat mennä vähän yli 100tkm:ssä? Kun halvemmissakin japsi kottereoissa kestää yli 200tkm?

      Mitäs jos jostain autoista menee tyypillisesti ECU:ja? Pitäisikö takuuseen mennä 10 vuotta vanhastakin? Mitäs jos sun oma kotitietokoneesi menee 5 vuotiaana rikki, vaikka prosessori mykäksi? Takuuseen?

      2) Ei ole mitenkään harvinaista että valmistaja päivittää silloin tällöin huolto ohjelmaa. Tarkoittaako tämä että autossa on tyyppivika? Valmistajan pitäisi automaattisesti korvata?

      3) Onko vahinko sitten paljon? Kuinka paljon? Kuinka paljon suhteessa myytyjen autojen määrään? Kuinka paljon vahinkoja pitää olla että asiasta tulee tyyppivika? Mitä jos kyseistä mallia on myyty Suomeen 10 kappaletta ja 3:een tulee samaan osaan vika?

      4) Ei ole mitenkään harvinaista että jokin tietty osa hajoaa samasta kohtaa.


      Johonkin sen takuuraja pitää vetää kun ei eletä kommunismissä vaan markkinataloudessa. Jos nyt sattumalta tulevaisuudessa takuuseen saisi vastaavat tapaukset, siirrettäisiin kustannukset kuitenkin jollain toisella tavalle asiakkaile. Esim varaosien ja autojen hinnoissa. Toki ymmärrän että sylettäisi jos omalle kohdolle tommosen mosan tuho tulisi.

      Tässä viestissä ei ole mitenkään tarkoitus hyökätä vastaan, tuoda vaan muutama pointti asiaan.

      Ennenkuin tekee liian pitkälle meneviä henkilökohtaisia arvioita asiassa, kannattaa tutustua suomalaiseen kuluttajansuojalakiin ja Kuluttajaviraston/Kuluttaja-asiamiehen kannanottoihin esim. autokaupassa.

      Kaikilla tuotteilla on ns. oletettu kestoikänsä. Kodinkoneilla se jotain ihan muuta kuin autoilla.
      Kuluttaja-asiamies on ottanut kantaa auton käyttöikään, minkä mukaan se on 10v/200000 km. Jos auto ei tätä kestä, on siinä vikaa.

      Normaalisti kuluvat osat eivät tietenkään ole virheitä tuotteessa.

      Allaolevasta kannattaa aloittaa opiskelu aiheesta, ettei tarvitse itse turhaan päätään vaivata.

      Comment

      • soldia
        Banned
        • Feb 2006
        • 725
        • Planet X

        Originally posted by ekiaalto View Post
        Ennenkuin tekee liian pitkälle meneviä henkilökohtaisia arvioita asiassa, kannattaa tutustua suomalaiseen kuluttajansuojalakiin ja Kuluttajaviraston/Kuluttaja-asiamiehen kannanottoihin esim. autokaupassa.

        Kaikilla tuotteilla on ns. oletettu kestoikänsä. Kodinkoneilla se jotain ihan muuta kuin autoilla.
        Kuluttaja-asiamies on ottanut kantaa auton käyttöikään, minkä mukaan se on 10v/200000 km. Jos auto ei tätä kestä, on siinä vikaa.

        Normaalisti kuluvat osat eivät tietenkään ole virheitä tuotteessa.

        Allaolevasta kannattaa aloittaa opiskelu aiheesta, ettei tarvitse itse turhaan päätään vaivata.

        http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/...13857b0b5.aspx

        Niin, tuollahan lukee seuraavaa;

        "Myyjän virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin.

        Virhe on kyseessä esimerkiksi silloin, kun

        * autossa ilmenee valmistusvika, tekninen vika tai puute."

        Että noin, kun kuluttajasuojalaissa linjataan uuden auton myyjän myöntämän takuun jälkeisestä virhevastuusta.
        Last edited by soldia; 11-02-2009, 23:36.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by Vesipumppu View Post
          Omaa mutuani läpistä. Vastaavia läppiähän on käytetty bensiinimoottoreissa jo -90 luvulta lähtien(en tosin tiedä onko BMW:llä) väännön lisäämiseen alakierroksilla. Ilma saadaan virtaamaan nopeammin puolet pienemmässä kanavistossa -> parempi täytös sylinteriin.

          Suurin osa noista BMW läpällisista autoista on automaatteja joten väännön muutos ei välttämättä tunnu niin selkeätä automaatin takia.

          Voishan tuota läppien poistamisen tuomaa muutosta tutkia esim. testerillä. Esim. tutkimalla kaasupolkimen asennon, ruiskutuksen määrä ja ilmamassamittarin signaalia tutkimalla. Mitä kaikkee noilla testereillä nyt näkeekään. Voisi saada ainakin jotain faktaa
          Miksi sitä pitäisi tutkia? Ne ovat kiinni vain pienillä kierroksilla JA pienellä ruiskutusmäärällä, as in pintakaasu/tyhjäkäynti. Saattaa vaikuttaa täytökseenkin, mutta sillä ei ole merkitystä mihinkään kun ajetaan jatkuvalla joka tapauksessa imumäärällä. Tärkeämpi vaikutus on suuremmalla sylinterinsisäisellä pyörteellä joka tasaa palavan seoksen seossuhdetta suorasuihkudieselissä, tällöin päästöt ovat paremmin hallinnassa sekä EGR-tuotteet sekoittuvat tasaisemmin.

          Miksi ihmeessä tämä kysymys toistuu jopa useita kertoja samalla sivulla? Monta kertaa asiasta sanottu, monta kertaa tässäkin topicissa ollut tuo BMW:n oma dokumentti aiheesta.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • 1502
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 238
            • Ylöjärvi

            Tuntuu että joillekkin olis puhdas maalaisjärjenkäyttö nyt tarpeen tässäkin asiassa, onhan se harmillista että tulee kallis lasku mutta...

            Mitkä lasketaan kuluvaksi osaksi ja millä pitäisi teidän mielesta olla "ikuinen takuu"?

            Comment

            • pouri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 370
              • 06 area

              Jossakin ulkomaalaisessa foorumissa (bmwland.co.uk?), joku oli laskenut tuon vahvistetun ja vahvistamattoman akselin välisen pinta-alallisen erotuksen heikoimmasta(?) kohdasta siitä kiinitys ruuvin kohdilta, eli noin puolesta välistä akselia.
              En enää muista paljonko prosenttuaalisesti tämä uudistettu oli vahvempi, mutta suuri ero siinä oli.
              Vai onko niin että akseli katkeaa yleensä juuresta jos jostain.

              Mitä enempi näitä tredejä lukee, sitä vakuuttuneemmaksi tässä kyllä tulee, että tuosta omastakin kannattaisi nuo poistaa vielä hyvän sään aikaan.

              Joku jolta löytyy mahdollisuus dynottaa autonsa voisi kokeilla onko näillä läppien poistolla dynossa nähtävää vaikutusta, jos ei muuten, niin ihan mielenkiinnosta.
              Diesel, fuel of satin man

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Originally posted by pouri View Post
                Joku jolta löytyy mahdollisuus dynottaa autonsa voisi kokeilla onko näillä läppien poistolla dynossa nähtävää vaikutusta, jos ei muuten, niin ihan mielenkiinnosta.
                Ei mennyt kuin kaksi postausta niin taas

                Perus väsymismurtumista, jännityshuippu terävässä reunassa. Olisi edes kaksipuolinen akseli kuten kaasuläpissä. Kyllä tuohonkin suunnitella voisi osan jolla on ikuinen kestoikä väsymisen suhteen, mutta mitä huonoja puolia sellaisella suunnittelulla taas olisi, ei pysty suoraan sanomaan. Ei ole aina suoraviivaisia asioita.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9147
                  • Oulu

                  Originally posted by Cell View Post
                  Perus väsymismurtumista, jännityshuippu terävässä reunassa. Olisi edes kaksipuolinen akseli kuten kaasuläpissä. Kyllä tuohonkin suunnitella voisi osan jolla on ikuinen kestoikä väsymisen suhteen, mutta mitä huonoja puolia sellaisella suunnittelulla taas olisi, ei pysty suoraan sanomaan. Ei ole aina suoraviivaisia asioita.
                  Kun olin ensimmäisen kerran läppien kanssa tekemisissä, niin kyllä siinä meinasi silmät tippua päästä tuon rakenteen heppoisuudesta. Juuri tuota ohennettua akselikiinnitystä ihmettelin eniten. Halvassa kinkkikopiossa tuo ei yllättäisi, mutta että BMW:ssä tuollainen.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Originally posted by 1502 View Post
                    Mitkä lasketaan kuluvaksi osaksi ja millä pitäisi teidän mielesta olla "ikuinen takuu"?
                    Tämä kiinnostaisi minuakin tietää. Aika naurettavaa edes kuvitella, että mikään auto kestäisi 10 vuotta ja 200 000km ilman mitään ylimääräisiä korjauksia. Tottahan toki uusi auto kestää usein helpostikin tuon 200 000km ajosuoritteen tai jopa selvästi enemmän, jos se tulee esim. muutaman ensimmäisen vuoden aikana. Vaikkapa taksikäytössä hyvinkin yleistä. Mutta on aivan naurettavaa olettaa, jos autolla on ikää 9 vuotta ja sillä on ajettu 190 000km, että sen pitäisi olla vielä jollakin tapaa myyjän tai valmistajan virhevastuun alainen.

                    Ymmärrän kyllä sen, että jos joku ostaa 50 000 euron hintaisen BMW:n uutena ja jos takuuajan jälkeen esim. nuo imusarjan läpät aiheuttavat konerikon, niin kyllä valmistajan tai maahantuojan pitäisi osallistua kustannuksiin. Mutta jos jostakin 5 - 10 vuotta vanhasta pommista ne leviää, niin mielestäni tilanne on aika tavalla toinen. Esimerkiksi tuollaisia käytettyjä E39 yms malleihin sopivia M57 dieselmoottoreita saa Saksasta n. 1500 - 3000 euron hintaluokassa. Ei sinne ole ainoa vaihtoehto hankkia BMW:n merkkiliikkeestä mitään järkyttävän hintaista vaihtomoottoria.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • jussi_r
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1655
                      • Nurmijärvi

                      -----
                      Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:43.
                      M3 Cabrio Individual
                      530d GT xDrive
                      GL420 CDI
                      ZX-12R

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Itse olen siis samaa mieltä tuosta imusarjan läppiin liittyvästä asiasta. Eli BMW:n kyllä tulisi vähintään tiedottaa omistajia ongelmasta. Mutta kirjoituksessani kysyin lähinnä sitä, mikä järki tuollaisessa oletuksessa on, että auton tulisi kestää 10 vuotta / 200 000km ilman ylimääräisiä korjauksia? Mielestäni ei mitään järkeä, koska se ei ole realistista. Kymmenen vuotta on aivan helvetin pitkä aika olettaa, ettei autolle saa tulla sinä aikana mitään "ylimääräistä" vikaa. Eli pelkillä normaaleilla huolloilla pitäisi tuo aika selvitä ilman mitään ylimääräisiä osien vaihtoja tai korjauksia.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • rampale
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 249

                          Originally posted by Juhis View Post
                          Itse olen siis samaa mieltä tuosta imusarjan läppiin liittyvästä asiasta. Eli BMW:n kyllä tulisi vähintään tiedottaa omistajia ongelmasta. Mutta kirjoituksessani kysyin lähinnä sitä, mikä järki tuollaisessa oletuksessa on, että auton tulisi kestää 10 vuotta / 200 000km ilman ylimääräisiä korjauksia?
                          Eihän tällaista kukaan väitä, mutta moottorin pitäisi kyllä kestää joku kymmenen vuotta.

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            -----
                            Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:43.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19175
                              • -

                              Originally posted by rampale View Post
                              Eihän tällaista kukaan väitä, mutta moottorin pitäisi kyllä kestää joku kymmenen vuotta.
                              Eli samalla oletuksella voin ostaa 9 1/2 vuotta vanhan auton, ihan sama mistä turkkilaisten sivukujalta, ja olettaa, että moottori kestää vähintään 1/2 vuotta? Ja jos ei jostain syystä kestä, niin voin nostaa oikeusjutun auton valmistajaa vastaaan ja vaatia korvauksia?

                              Tai mikä osa tässä tapauksessa lasketaan moottoriksi? Korjattavaa voi vaatia apulaitteet laturi ja startti. Tuohon 200 000km ajosuoritteeseen täytyy usein uusia myös vesipumppu, jakopään hihna / ohjurit / kiristäjät (jos on), sytytystulpat ja niin edelleen. Erilaisia anturivikoja on saattanut olla jo useita esim. erilaiset nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet. Ilmamassamittarit on lopussa ja vaatii uusimista. Turbodiesel miehille ei taida olla tuntemattomia ongelmia rikkoutuvat turboahtimet, joita on joutunut hyvinkin useaan autoon vaihtamaan ennen maagista 200 000km rajaa. BMW harrastajille erilaiset VANOS yksikön viat eivät pitäisi olla tuntemattomia. Erilaiset tiivisteet saattavat vuotaa öljyä esim. imusarjan tiivisteet. Moottorin kiila- tai moniurahihnat ja niiden ohjurit vaatii uusimista.

                              Ei jos asiaa ruetaan tarkastelemaan tältä pohjalta, oikeastaan melkein mikä tahansa moottorin ulkopuolinen osa saattaa keretä rikkoontua 200 000km aikana. Joten eipä ole hirveä yllätys, että imusarjassa olevat läpätkin voi homehtua tuolla ajomäärällä, kun moni muukin osa saattaa tulla tiensä päähän. Mielestäni ei ole sinänsä väärin olettaa, että itse perusmoottori kestäisi 200 000km ajomäärän. Mutta ei se kestä sitä ilman huoltamista ja rikkoontuneiden osien uusimista. Jos on tietona, että autossa on joku osa rikki, vaatii huoltoa tai alkaa muuten olla ikänsä puolesta riskialtis, kannattaa se ehdottomasti uusia!

                              Eri asia sitten muutaman vuoden ikäiset autot. Näissä on takuu voimassa ja jos jotain rikkoontuu, totta kai valmistaja/maahantuoja/myyjä on velvollinen korvaamaan. Samoin uudehkojen autojen tapauksessa, joissa on takuuaika juuri päättynyt, tämä voi olla kohtuullista.

                              Perseestähän tuo imusarjan läppien rakenne on, siitä ei pääse mihinkään. Mutta onhan tässä elämässä käytettyjen autojen ostajalle paljon vaihtoehtoja:

                              - Poistaa ne imusarjan läpät ja unohtaa koko asian
                              - Siirtyä luotettavempiin bensamalleihin (kuka käski ostaa sen polttoöljyllä kulkevan aikapommin)
                              - Siirtyä ajamaan takuunalaisilla autoilla
                              - Vaihtaa automerkkiä ja tuskailla toisten merkkien ongelmien kanssa (joita myös on)
                              - Lopettaa yksityisautoilun omalla autolla
                              Last edited by Juhis; 12-02-2009, 11:43.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                -----
                                Last edited by jussi_r; 31-12-2009, 00:44.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎