Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoopeA08
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 16
    • Helsinki

    Paljonko 530 d mallia myyty Suomessa v 2003?

    Onko kellään tietoa, paljonko 530 dA mallia on myyty suomessa v 2003 ja 2004. Sillä saisi vähän perspektiiviä siihen, onko usean kymmenen (tai enemmänkin) auton rikkoutuminen suuri luku vai mitätön luku.

    BMW:n kanta on ollut se, että näitä vahinkoja on sattunut vähän suhteessa myytyjen autojen määrään. Vertailuluvut pitää silloin hakea Suomesta.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Originally posted by Thuppu View Post
      Se että olet ollut tyytyväinen ei mitenkään päin muuta sitä asiaa, että maahantuojan toimet ovat epäasialliset. Tiedä sitten onko koko konsernin toiminta samanlaista ympäri maailman?
      Itse olen asioinut useammassa maassa BMW-dealereilla ja pääsääntöisesti heillä ei ole mitään käsitystä kyseisestä imusarjan läppien ongelmasta. Tai eivät ainakaan suostu sitä myöntämään. Sama juttu monen muun BMW:hen erikoistuneen firman kanssa (autoliikkeet yms). Ehkä Suomen käyttöolosuhteet (ilmasto, pienet ajonopeudet) osaltaan lisäävät todennäköisyyttä moottoririkkoihin esim. imusarjan karstoittumisen osalta? :think

      Originally posted by Clavurion View Post
      Harmi kun näitä dieseleitä ei aikanaan myyty USA:ssa.
      No ei tuollaisia pommikoneita olisi pitänyt myydä missään muuallakaan.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        Originally posted by RoopeA08 View Post
        Onko kellään tietoa, paljonko 530 dA mallia on myyty suomessa v 2003 ja 2004. Sillä saisi vähän perspektiiviä siihen, onko usean kymmenen (tai enemmänkin) auton rikkoutuminen suuri luku vai mitätön luku.
        Uusien autojen myyntimäärä Suomessa noina vuosina ei vielä kerro koko totuutta. Noita kyseisiä autoja on tuotu myöhemmin käytettynä maahan esim. Saksasta, Ruotsista ja Virosta yhteensä satoja kappaleita. Eli nykyinen kyseisen automallin yksilöiden määrä on Suomessa jopa moninkertainen aikoinaan myytyihin yksilöihin verrattuna.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          Originally posted by Clavurion View Post
          Harmi kun näitä dieseleitä ei aikanaan myyty USA:ssa. Muutenhan sieltä olisi varmasti jo useampi ennakkotapaus paikallisesta lakituvasta.
          Indeed. Pikaisella vilkaisulla USA:ssa on tällä hetkellä myynnissä vain 335d Sedan ja X5 xDrive35d (onkohan näissä läppiä?). Toisaalta Suomessa pätee Suomessa voimassa oleva lainsäädäntö. Valmistajan takuu ei todellakaan vapauta myyjää virhevastuusta, enkä yhtään ihmettelisi jos tuomioistuimessa päädyttäisiin siihen että myyjä/maahantuoja/valmistaja vastaa osasta korjauskuluista suhteessa auton ikään ja ajomäärään. Ikävää tässä on se, että moottoririkon kärsinyt joutuu muiden murheiden lisäksi ottamaan vielä oikeudenkäyntikuluriskin (ellei joukkokannetta synny). Todella huonoa mainosta BMW:lle.

          Itse ihmettelen sitä, ettei taksialaltalta ole kuulunut tietoa läppäongelmista.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Originally posted by Phaedrus View Post
            Itse ihmettelen sitä, ettei taksialaltalta ole kuulunut tietoa läppäongelmista.
            Taksikäytössä on kuitenkin suhteellisen tuoretta kalustoa, vaikka autoilla ajetaankin huomattavan paljon lyhyessä ajassa. Käsittääkseni muutaman vuoden ikäisistä autoista ei ole noita imusarjan läppiä hajonnut erityisen paljoa. Vaan ongelmat liittyvät enemmänkin noin 4 - 10 vuotta vanhoihin autoihin?

            Samoin suhteessa autojen määrään olen siinä uskossa, että esimerkiksi Saksassa ongelmia imusarjan läppien kanssa ei ole siinä määrin kuin Suomessa. Tämä on siis vain minun oletus. Onhan Saksassakin myynnissä silloin tällöin BMW:n 2000-luvun dieselmalleja, joissa on vaihtomoottori. Mutta niin on tosin muunkin merkkisiä autoja. Olen keskustellut asiasta usein saksalalaisten kanssa ja he eivät pääsääntöisesti tunne tätä läppäongelmaa lainkaan.

            Voisiko siis Suomen olosuhteet vaikuttaa jotenkin tämän ongelman laajuuteen? Eli lämpötilat vaihtelevat paljon, esim. kesästä talveen +35 ja -35 asteen välillä. Kosteuden vaihtelu on myös suurta. Moni ajaa autoillaan varsin lyhyttä matkaa. Lisäksi Suomen nopeusrajoitukset varmistavat sen, ettei imusarja ja muut paikat pääse puhdistumaan missään vaiheessa, vaan autolla ajetaan käytännössä kokoajan vain osakuormalla. Ja karstoittuneet läpät / mekanismit imusarjassa varmaan hajoavat helpommin?

            Tämä kaikki on siis vaan minun arvailua..
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • BeemeR1
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 310
              • Junttilan mutka

              Originally posted by Phaedrus View Post
              Itse ihmettelen sitä, ettei taksialaltalta ole kuulunut tietoa läppäongelmista.
              Useimmiten auto vaihtuu uuteen takuun loppuessa, joten korjauskulut ei mene autoilijan lompakosta, eikä näin isoa itkua tule. Itse tiedän yhden tapauksen taksista, jossa läppä tuhonnut kattilan.

              Mitään arviota läppävaurioiden lukumäärästä; muutamia, muutamia kymmeniä, useita kymmeniä, satoja...?

              Comment

              • Nahkuri
                Newbiemmer
                • Aug 2010
                • 9
                • Finland

                Onko 2007 vuosimallisen 320d e91:sen koneessa noita läppiä? Jos on nii pakko poistattaa, eipähän tarttis ajella enää pelko perseessä.

                Comment

                • mahead
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 38

                  Originally posted by Nahkuri View Post
                  Onko 2007 vuosimallisen 320d e91:sen koneessa noita läppiä? Jos on nii pakko poistattaa, eipähän tarttis ajella enää pelko perseessä.
                  Onhan siinä, ja itse juurikin samanvuotisesta ja -mallisesta kulkineesta poistatin ne kesällä (mittarissa n. 100000 km). En itse nähnyt läppiä, mutta asentajan mukaan ne olivat täysin ok. Eipähän tarvitse silti enää jännittää tätä asiaa.

                  Comment

                  • Ändi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1292
                    • Pori

                    Ittellä oli läpät hitsattu akseleihin.
                    Onko muut törmännee tälläiseen?

                    Saksan päässä oli ilmeisesti tiedostettu ongelma, mut korjauskeino oli hieman erikoinen.
                    sigpic
                    E46 2d 330 -02
                    EX.
                    E36 2d 328 -97
                    e92 335d -07
                    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                    Bmw 325 iA 2D -93
                    Bmw 325 4d -92

                    Comment

                    • Dunky
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 4929
                      • Kotka

                      Originally posted by Ändi View Post
                      Ittellä oli läpät hitsattu akseleihin.
                      Onko muut törmännee tälläiseen?

                      Saksan päässä oli ilmeisesti tiedostettu ongelma, mut korjauskeino oli hieman erikoinen.
                      Hitsattu, niitattu tai pultattu, kaikki variaatiot nähty.
                      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Voisiko siis Suomen olosuhteet vaikuttaa jotenkin tämän ongelman laajuuteen? Eli lämpötilat vaihtelevat paljon, esim. kesästä talveen +35 ja -35 asteen välillä. Kosteuden vaihtelu on myös suurta. Moni ajaa autoillaan varsin lyhyttä matkaa. Lisäksi Suomen nopeusrajoitukset varmistavat sen, ettei imusarja ja muut paikat pääse puhdistumaan missään vaiheessa, vaan autolla ajetaan käytännössä kokoajan vain osakuormalla. Ja karstoittuneet läpät / mekanismit imusarjassa varmaan hajoavat helpommin?
                        Jos sääolosuhteilla olisi merkitystä niin sitten läppävikoja tulisi esiintyä samalla leveysasteella olevissa maissa. Suurista maista Kanadassa on ilmeisesti sama mallisto kuin USA:ssa, Venäjästä en osaa sanoa mitään kun ei ole kielitaitoa. Ainakin Ruotsissa ja Norjassa on samat olosuhteet ja vastaava automallisto. Jos seura haluaa olla aktiivinen, niin tästähän voisi lähettää vaikka postia ao. maiden klubeille (esim. paljonko konerikkoja, mikä on maahantuojan kanta, löytyykö oikeustapauksia?).

                        Comment

                        • Nahkuri
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 9
                          • Finland

                          Tietääkö kukaan kajaanissa paikkaa missä noi läpät saisi pois? Wetterin varovainen hinta-arvio oli 300 euron pintaan, säestettynä kommentilla että noita ei juurikaan ole kenelläkään rikki mennyt...

                          Comment

                          • Dandy
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1438
                            • ....

                            Originally posted by Juhis View Post
                            Itse olen ollut erittäin tyytyväinen BMW:n valmistamiin bensamoottoreihin, joten ei ole tarvetta osallistua kannanottoosi. Ei kai noilla pöllö-öljyllä käyvillä raksuttavilla aikapommeilla kukaan vapaaehtoisesti ajele?
                            Täytyy kyllä jatkaa offtopicia BMW:n dieseleiden heikkoudesta. Sivusta olen seurannut kun useissa bemarin dieseleissä on vikaa vian perään. Turbot, pakosarjat, imusarjan läpät antautuvat ja korjaukset tuhansien eurojen hommia merkkiliikkeessä. Olisi paljon opittavaa dieseleiden kestävyydestä MB:ltä ja Vag-konsernilta.

                            Bensakutoset ovat kyllä toimintavarmoja huollettuina. Itsellä ollut 13 bensakutosella varustettua, manuaalivaihteista bemaria viimeisten 7 vuoden aikana, eikä koskaan ole tarvinnut tehdä mitään perushuoltoja ihmeellisempää. Kuluvista osista jarruremontit isoimpia. Näiltä pohjilta osaa sanoa tietää millä perusteilla hankin jatkossakin bemarit.

                            Läppävioista kannattaisi kyllä kysellä muiltakin eurooppalaisilta merkkiforumeilta niin saisi lisää faktaa ongelman yleisyydestä ja siten painoa valituksiin. Ainakin itsellä olisi huumori aika vähissä, jos muutaman vuoden vanhaan "laatuautoon" tulisi yli 10 000 euron remontti.

                            Comment

                            • MakeH
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1170
                              • Vantaa

                              Originally posted by Dandy View Post
                              Olisi paljon opittavaa dieseleiden kestävyydestä MB:ltä ja Vag-konsernilta.
                              Tämä oli varmaan vitsi? Esim monissa mersuissa meni jäähdytinnesteet ja laatikon öljyt sekaisin. Uusissa meseissä on ruiskusuuttimet hajalla yhtenään, jopa saatavuusongelmia euroopassa.

                              Työkaverilla on octavia jossa ei viatonta päivää ole nähty. Tälläkin hetkellä 2 suutinta paskana ja googlettelun perusteella yleisempi vika kuin bemun läppäongelmat.

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                Tommonen satasia maksava suutinongelma nyt on aika pientä verrattuna siihen kun mitä uudesta BMW:stä irtoo läpät tulee maksamaan

                                Ei tässä kannata mitenkään alkaa BMW:n läppäongelmia alkaa puolustelemaan, kaikilla merkeillä on omat ongelmansa.
                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎