Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KariFi
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 29
    • Janakkala

    E61 "vahvistetut" läpät, taitaa olla lisävahvistuksen tarvetta

    Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

    Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.

    Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.

    Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.

    Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.

    3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
    F11 M550d -13

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      Originally posted by KariFi View Post
      Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

      Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.

      Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.

      Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.

      Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.

      3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
      Läppä ei varmaan ole mennyt koneestä läpi ollenkaan. Pienet ruuvit ei välttämättä isoa jälkeä tee, mutta se metallinen läppä ei mitenkään voi käydä palotilassa vierailemassa niin, että siitä ei mitään jälkiä jää. Tässä tapauksessa on käynyt tuuri, kun akseli ei ole mennyt poikki, ja on jäänyt paikalleen.

      Kannattaa tutkia imusarja kunnolla. Lyön vaikka vetoa, että läppä löytyy sieltä. Paljonko pistetään?

      Tekniikka on muuten aika kestävää. Omalla on ajettu 360000 km, mutta läppien kanssa olis varmaan jäänyt ajamatta.


      Comment

      • KariFi
        Newbiemmer
        • Dec 2012
        • 29
        • Janakkala

        ^^ Kiitos vetotarjouksesta mutta koska imusarja tutkittiin läpikotaisin jo ennen päätöstä kannen irroituksesta, taidan olla saletissa. Kyllä siltä vaikuttaa että läpi on mennyt. Olisiko mahdollista että läppä jää roikkumaan toisen ruuvin varaan ja resonoi niin voimakkaasti että väsyy ja katkeaa pienempiin osiin?Katsotaan vielä katista\hiukkassuodattimelta, olisiko jäänyt niihin jälkiä.
        F11 M550d -13

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          Kun kerran olet varma asiasta, niin eikö silloin kannattaisi jo lyödä vetoa, eikä vaan perustella omaa kantaansa niin kauan, että toinen perääntyy?

          Jos se läppä niin pitkään roikkuisi akselissa, että hajoaa osiin väsymisestä, niin kyllä silloin jo akselikin olisi katkennut.

          Edelleen olen sitä mieltä, että jos männistä tai kannesta ei löytynyt selviä jälkiä muista kuin niistä pienistä ruuveista, niin se läppä ei ole mennyt koneesta läpi. Kanava ja imuventiiili on aika pieniä sen kokoiselle läpälle, ja vaikka se palotilaan ehjänä pääsisikin, niin sieltä eteenpäin sen on ihan mahdotonta päästä niin, ettei muka mihinkään jäisi jälkiä.


          Comment

          • KariFi
            Newbiemmer
            • Dec 2012
            • 29
            • Janakkala

            ^^ Juuri noin se asia kaiken järjen mukaan on. Enhän minä, eikä kukaan muukaan tähän tapaukseen tutustuneista väitä ymmärtävänsä, miten se läpän läpimeno on mahdollista. Toisaalta taas, koska
            - mitä todennäköisemmin läppä on auton tehtaalta tullessa ollut paikoillaan
            - sitä ei ole kukaan missään vaiheessa poistanut
            - se ei ole imusarjassa, kannessa, pudonnut imusarjaa irrotettaessa eikä muuallakaan
            niin tuntuisi siltä että jäljelle jää vain se läpimenomahdollisuus. Tosin eipä sinne kattiin kurkatessa mitään jälkiä mistään ylimääräisestä näkynyt, ei edes ruuveista eikä hajonneen ahtimen palasista. Ja niitä sinne on ainakin mennyt, lienevätkö kaikki palaneet ajan kuluessa pois. Siistin näköistä, ehjäpintaista kennostoa oli vain näkyvissä.

            Siinä toivossa tämän tapauksen toinkin täällä esiin, jos jollakin olisi ollut samanlaisia kokemuksia tai muuta ajatusta siitä, mitä tässä on oikeasti tapahtunut. Vaikkei tuo vedonlyönti kuulukaan harrastuksiin niin kait sitä pitää pikkurahalla lähteä puheitansa tukemaan. Sovitaanko että jos läppä löytyy niin saat 50;-, jos taas ilmenee vielä joku merkki siitä että läpi on mennyt, esim. hiukkassuodattimen pesussa (mahtaa olla aika epätodennäköinen vaihtoehto) niin maksa sinä. Jollei löydy uusia todisteita kumpaankaan suuntaan niin ollaan omillamme ja siirretään keissi ratkaisemattomien kansioon. Kone on pajalla auki osia odottamassa, lupaan raportoida löydöistä puolueettomasti
            F11 M550d -13

            Comment

            • heikki81
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 176
              • Rauma

              Originally posted by KariFi View Post
              Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.

              Nusnus, mutta eikö se ole 4/2005, kun läppäakselia oli vahvistettu, joten siitä eteenpäin ei pitäisi olla näitä vaurioita?
              Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
              Otsikko Aamulehdessä 12.1.

              Comment

              • KariFi
                Newbiemmer
                • Dec 2012
                • 29
                • Janakkala

                Originally posted by heikki81 View Post
                Nusnus, mutta eikö se ole 4/2005, kun läppäakselia oli vahvistettu, joten siitä eteenpäin ei pitäisi olla näitä vaurioita?
                Eihän toi oo mikään nusnus vaan ihan oleellinen juttu.

                Tiedä sitten mikä on totuus, ainakin bmwfoorumilla on kuitenkin esillä oheinen BMW Suomen virallinen kannanotto:

                __________________________________________________ ______________


                Hyvä BMW-asiakas,

                Julkisuudessa on tuotu esiin väitteitä BMW:n dieselmoottorien yleisestä kestävyydestä. Aiheesta on eri medioissa esitetty virheellistä informaatiota ja tämän kirjeen tarkoituksena on oikaista näitä virheellisiä "väittämiä". Medioissa on todettu yleisesti, että BMW:n dieselmoottoreissa, joissa on pyörreläpillä varustettu imusarja, esiintyy vakavia häiriöitä, jotka pahimmassa tapauksessa saattavat aiheuttaa moottorivaurion.

                BMW Group valvoo järjestelmällisesti tuotteiden laatua ja kestävyyttä. Laadunvalvontajärjestelmien kautta BMW Group vastaanottaa tuotteiden laatuun liittyviä raportteja yli 150 maasta noin 4 500 valtuutetusta BMW Service toimipisteestä. Laaturaporttien informaationo perustuen BMW julkaisee tarvittaessa teknisen toimenpidekampanjan valtuutetuille BME Service toimipisteille laatupoikkeaman korjaamiseksi. Päätös teknisen toimenpidekampanjan toteuttamisesta tehdään kansainvälisesti. Dieselmoottorien imusarjan pyörreläppiin liittyen BMW ei ole julkaissut teknistä toimenpidekampanjaa.

                Suomen BMW Service verkosto on raportoinut BMW Suomen tietoon yksittäisiä tapauksia, joissa moottorivaurion on aiheuttanut imusarjasta irronnut pyörreläppä. Tietoon tulleet tapaukset ovat koskeneet moottorilla M57 / M57TU olevia, ennen 8.4.2004 valmistettuja autoja:
                - BMW 330d (E46)
                - BMW 525d (E39)
                - BMW 530d (E39, E60, E61)
                - BMW 730d (E38, E65)

                Muiden BMW autojen kohdalla vastaavia tapauksia ei ole tullut BMW Suomen tietoon.

                Suhteutettuna nämä tapaukset yllä mainittujen autojen kokonaisvalmistusmäärään, moottorivauriotapauksia on käsiteltävä yksittäistapauksina. Tietoon tulleet moottorivauriotapaukset on käsitelty BMW Suomen ja valtuutetun BMW Service verkoston toimesta normaalien uuden BMW auton takuuehtojen ja Suomen kuluttajalainsäädännön mukaisesti. Yllä mainittujen autojen, uudelle BMW autolle myönnetyn takuun voimassaolo on päättynyt vuonna 2006.

                Toimipistekohtaiseen kokemukseen perustuen, tietyt Suomen BMW Service verkoston toimipisteet ovat voineet suositella yllä mainittujen autojen omistajille imusarjan vaihtoa mahdollisen moottorivaurion ennaltaehkäisevänä huoltotoimenpiteenä. Kyseessä ei ole BMW valmistajan toimenpidesuositus ja siksi BMW ei vastaa suosituksesta aiheutuvista kustannuksista.

                Parhain terveisin,

                Tapio Kontkanen
                Jälkimarkkinointipäällikkö
                BMW Service
                BMW Group suomi

                **********************
                F11 M550d -13

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9093
                  • Oulu

                  Eilen jouduin jälleen todistamaan yhtä ikävää läppävauriota. E39 530d automaatti 5/2000, ajettu n. 370 tkm. Kesken ajon moottori oli alkanut täristää voimakkaasti. Tyhjäkäynti todella epätasainen. Ainut vikakoodi "Smooth running control". Suuttimen nr.6 korjausarvo +7,7. Eli kyseisestä sylinteristä puristukset kadonneet, imaissut läpän. Ikävä puoli tässä tapauksessa oli myös se, että auton omistaja oli tietoinen mahdollisesta läppäongelmasta. Paikallisella korjaamolla olivat huollon yhteydessä todenneet, että tässä versiossa ei ole läppiä; eikä siten tarvetta toimenpiteisiin. Second opinion!
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Jepjep. Eikä tuo vahvistettu läppäakseli mitään tarkoita, kyllä on vaihdeltu uudempiakin koneita missä irtoilleet samalla tavalla.

                    Onko kellään muuten tietoa M67N koneista, imusarjassa on kaksi kanavaa per sylinteri mutta onko jotain läpän tyyppistä? En ainakaan osakuvista löydä :think
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Eilen jouduin jälleen todistamaan yhtä ikävää läppävauriota. E39 530d automaatti 5/2000, ajettu n. 370 tkm. Kesken ajon moottori oli alkanut täristää voimakkaasti. Tyhjäkäynti todella epätasainen. Ainut vikakoodi "Smooth running control". Suuttimen nr.6 korjausarvo +7,7. Eli kyseisestä sylinteristä puristukset kadonneet, imaissut läpän. Ikävä puoli tässä tapauksessa oli myös se, että auton omistaja oli tietoinen mahdollisesta läppäongelmasta. Paikallisella korjaamolla olivat huollon yhteydessä todenneet, että tässä versiossa ei ole läppiä; eikä siten tarvetta toimenpiteisiin. Second opinion!
                      Onpas tyly kohtalo! Itse olen oppinut kantapään kautta, että huollan ja korjaan itse aina kuin mahdollista. Varsinkaan merkkiliikkeestä en mielellään osta edes osia. On ne niin asiantuntevia!
                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      • hankmo
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 174
                        • Kaakko

                        M47N20 -moottorinen on menossa läppien poistoon, tilalle laitetaan pmwltd:n tulpat. Kannattaako tuo EGR siis tulpata samalla vai ei?..

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1313
                          • Tornio

                          Originally posted by hankmo View Post
                          M47N20 -moottorinen on menossa läppien poistoon, tilalle laitetaan pmwltd:n tulpat. Kannattaako tuo EGR siis tulpata samalla vai ei?..
                          Euro 3 pakokaasunormin mukainen kone niin voi EGR:n tukkia huoletta.
                          Euro 4 pakokaasunormin mukaisessa koneessa syttyy vikavalo hetkenpäästä.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by e46touring View Post
                            Euro 3 pakokaasunormin mukainen kone niin voi EGR:n tukkia huoletta.
                            Euro 4 pakokaasunormin mukaisessa koneessa syttyy vikavalo hetkenpäästä.
                            Ilmeisesti näitä Euro 4 koneita on tulpattu ohjelmoinnin yhteydessä. Tulppaan vaan pitää jättää noin 6mm reikä keskelle. Tämä siis sen takia että EGR ei pystytä ohjelmallisesti poistamaan, mutta sen arvoa muokataan niin pieneksi kuin mahdollista.
                            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                            - E- ja F- sarjan avaimet.
                            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                            .

                            Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

                            Comment

                            • Zoui
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 6345
                              • Tampere

                              Tämä jälkimarkkinointipäällikön vastaus on kyllä "niin perseestä", melkein tekisi mieli asiasta tiedustella lisää

                              Eihän se paljoa bemarin omistajan murheita helpota jos moottori on totaalisen paskana ja päälikkö toteaa että no onneksi näitä käy harvoin, siihen nähden montako näitä on kuitenkin tehty.
                              Elämä on pihakivestä.

                              Comment

                              • KariFi
                                Newbiemmer
                                • Dec 2012
                                • 29
                                • Janakkala

                                Originally posted by Zoui View Post
                                Tämä jälkimarkkinointipäällikön vastaus on kyllä "niin perseestä", melkein tekisi mieli asiasta tiedustella lisää
                                Tiedustelin maililla reilu kk sitten. Koska maahantuojalla ei ole kertomansa mukaan tietoja läppien irtoamisesta 4/2004 jälkeen valmistetuista koneista (heh), valistin päällikköä omalla tapauksellani.

                                Oman bmw:ni moottorissa on toteutunut kaikki yleisessä tiedossa olevat tyyppiviat eli ahtimen hajoaminen, pakosarjan halkeilu (2 kertaa) ja jo surullisenkuuluisat läpän irtoamiset. Siksi tiedustelin häneltä sitä, miten em. kolme murheenkryyniä on vahvistettu tämän päivän 530d koneessa. Tätä kysyin sen vuoksi että vaihto uuteen on tänä vuonna ajankohtainen. Eipä tällaiset tiedustelut tunnu kuitenkaan päällikköä kiinnostavan. Siitä voinee vetää omat johtopäätökset.

                                Muuten, vaikuttaa siltä että ahtimen hajoaminen on vahvasti yhteydessä läpän + ruuvien irtoamiseen, sillä samat ruuvit jotka olivat jättäneet komeat profiilikuvat mäntään ja kanteen ykköspytyssä, olivat käyneet myös kutosessa kääntymässä. Luonnollisin reitti lienee hajonneen ahtimen kautta. Harmi ettei sitä tullut aikanaan tarkemmin tutkittua, meni vaihto-osana eteenpäin. Olisi ehkä voinut selvittää sitä kadoksissa olevan läpän arvoitustakin.

                                Olin muuten jutuissa vanhojen duunikaverien kanssa ja tuli juttua näistä läpistä. Muistin kyllä että silloisen toimarin 530 d:n kone hajos alle sata tonnia ajettuna ja remontti oli iso ja keskustelu kuluista kovaa, mutta en kiinnittänyt sillon hajoamisen syyhyn sen parempaa huomiota. No nyt kuulin että irronnut läppähän se oli silloinkin siellä tuhojaan tehnyt. Auto oli alkuvuoden 2004 mallia, alaspäin käännetyillä pakoputkilla. Ihmeesti näitä "yksittäistapauksia" riittää ihan lähipiiriinkin useampia.
                                Last edited by KariFi; 24-01-2013, 08:02. Reason: Kirotusvrhe ja lisätapaus
                                F11 M550d -13

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎