E61 "vahvistetut" läpät, taitaa olla lisävahvistuksen tarvetta
Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.
Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.
Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.
Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.
Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.
3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.
Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.
Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.
Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.
Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.
3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
Comment