Niinpä. Taitaa olla kuitenkin vielä epätodennäköisempää että palotiloissa ois käynyt jotain muutakin rojua kuin nuo kaksi hukassa olevaa läpänkiinnitysruuvia, kun kerran "painojäljet" männänpäissä ja kannessa ovat samanlaiset, ruuvien kierteetkin näkyy kirkkaasti. Turbon hajottua ajoin auton Alastarolta kotiin n. 150 km sankassa savupilven seuraamana, öljyä meni 3 litraa. Siinä on ollut ruuveilla aikaa seikkailla koneessa. Sen ois jälkikäteen ajatellen voinut jättää tekemättä.
Näissä läppäjutuissa tuntuu toteutuneen paljon epätodennäköisyyksiä. Aika hullulta tuntuu sekin että Bemari on laittanut dieselkoneisiin ainakin viileässä ilmastossa liki varmasti laukeavan aikapommin joka tuhoaa koneet muilta kuin lottovoittajilta viimeistään n. 200000 kmssa, monilta jo aiemmin. Ja sen jälkeen laadullaan retosteleva premiummerkki pistää silmät ja korvat kiinni ja toivoo parasta, ainakin tämä Suomen paikallisosasto.
Toinen ihmeellisyys pisti silmään kun sain aikaiseksi kahlata koko läppäketjun 140 sivua läpi, ja vähän muita foorumeita myös. Ketjuissa oli raportoitu, jollen väärin laskenut, neljä muuta läpänirtoamistapausta jotka eivät ole johtaneet moottorivaurioon (muuta kuin turbon osalta) kuten omassa tapauksessani. Näissä tapauksissa läppä on kokonaan irronnut ja kadonnut jälkiä jättämättä, sen lisäksihän on lukuisia moottoreita puoliksi irti retkottavilla tai imukanavaan kiilautuneilla läpillä. Ei tunnu sekään kovin todennäköiseltä tapahtumasarjalta.
Kohteena syksyllä 2004 uutena ostamani 530 D, kilometrejä nyt 290 t. Vaihdan auton keväällä, ja koska tämän on tarkoitus jäädä sukuun, ajattelin laitattaa kutakuinkin kaikki vikailmoituksia lähettävät kohteet kuntoon + poistattaa surullisenkuuluisat läpät. Näin vaikka niitä ei BMW:n mukaan ole enää 4/2004 jälkeen valmistetuista hajonnut; jos on vanhemmistakaan.
Imusarja irti, havaintona se että ykköspytyn läppä kiinnitysruuveineen häviksessä, akseli paikallaan. Muut läpät tiukasti paikoillaan. Stten rutkasti ongintaa eri välineillä kanavasta + tiiraílua endoskoopilla kanavasta + suuttimen reiästä, ei varmoja havaintoja mistään erityisestä.
Kun ei asiaa voinut jättää selvittämättä, seuraavaksi kansi irti ja johan alkoi jälkiä löytymään, tosin vain ruuveista. Ne olivat jättäneet pyttyvierailustaan muutamia upean selkeitä profiilikuvia sekä kanteen että mäntään ja häipyneet eteenpäin. Venttiilit ja tiivistepinnat näyttävät virheettömiltä. Itse rosteriläpän vierailusta ei mitään jälkiä erotu.
Siitä, koska ja millä konstin läppä + ruuvit on koneesta läpi mennyt, ei ole havaintoja. Tosin autosta leikkasi ahdin kiinni muutama vuosi sitten Alastaron radalla, nämä tapahtumat saattavat tietysti liittyä yhteen tai sitten eivät. Turbon vaihdon yhteydessä ei asiaa huomattu sen paremmin tutkia.
Vaikuttaa siis siltä että läppäviasta voi selvitä ilman vakavampia vammoja itse koneessa. Tosin BMW on tyyppivioillaan varmistanut sen ettei tässä ihan ilman remontteja mennä, pakosarjan joutui nyt uusimaan jo toiseen kertaan; ensimmäisessä oli yksi 9 cm pitkä halkeama ja se meni aikanaan kovan väännön jälkeen osin takuuseen, nyt halkeamia oli kymmenkunta ja haju auton sisällä sen mukainen paikallaan seistessä. Aikanaan asiasta "keskusteltaessa" tämäkin oli BMW:n jälkimarkkinointipäällikön mukaan yksittäinen tapahtuma, heillä ei mitään tietoa että olisi esiintynyt laajemmin.
3 edellisessä omistamassani bemarissa oli kaikissa myyntivaiheessa n. 380 tkm mittarissa eikä yhdessäkään ollut itse moottorissa koskaan mitään laitettavaa, apulaitteissakin vähän. Tuntuu laadun kehitys menevän vähän vikasuuntaan.
Onko auto ollut koskaan esim. hehkujen vaihdossa ja imusarja irti? Pakosarjaongelmasta pääsee kyllä pysyvästi eroon laittamalla paikoilleen vanhemman mallin (E39) valusarjan, joko uuden tai käytetyn miten haluaa. Uutta peltisarjaa ei kannata kyllä ostaa, hukkaan menee rahat pitkässä juoksussa.
Onko auto ollut koskaan esim. hehkujen vaihdossa ja imusarja irti? Pakosarjaongelmasta pääsee kyllä pysyvästi eroon laittamalla paikoilleen vanhemman mallin (E39) valusarjan, joko uuden tai käytetyn miten haluaa. Uutta peltisarjaa ei kannata kyllä ostaa, hukkaan menee rahat pitkässä juoksussa.
Ei ole koskaan aikaisemmin tehty imupuolelle mitään. Hehkutulppa ja -releremonttiakin tehdään ensimmäisen kerran vasta nyt kun se kone on valmiiksi levällään. Laitatin autoon heti uutena tekstareita tottelevan Eberin joten sillä ei oo varmaan ensimmäistäkään käynnistystä kovasta pakkasesta tehty ilman esilämmitystä, niin on hehkutkin päässeet helpommalla. Pakopuolelle noita remontteja on tehty, pakosarja 1. kerran jossain 100 tkm huitteilla ja ahdin vajaa 200 tkm paikkeilla.
Valusarjavinkki on hyvä, toivottavasti moni ottaa onkeensa. Mulla on uus peltinen jo kiinni, enkä aio enää kolmatta kertaa tuohon vaihtaa. Hitsata sitä kokeiltiin ihan kiinnostuksen vuoksi, mutta veteli niin ettei kannattannu vääntää väkisin paikoilleen.
Turbon hajottua ajoin auton Alastarolta kotiin n. 150 km sankassa savupilven seuraamana, öljyä meni 3 litraa. Siinä on ollut ruuveilla aikaa seikkailla koneessa. Sen ois jälkikäteen ajatellen voinut jättää tekemättä.
Aika monet vakuutukset muuten korvaavat auton hinauksen rikkoutumispaikalta kotiin/korjaamolle. Samoin monet vakuutukset korvaavat matkan keskeytymisestä aiheutuvat välittömät kulut (= itse taksilla kotiin)
Nyt olis e46 320d:stä läpät poistettu ja imusarja likoamassa. Mittarissa 250000 ja kaikki akselit ehjiä mutta eipä tarvi enää huolehtia että milloin pamahtaa Huomenna vielä hehkut vaihtoon niin alkais olla sitä myöten selvä
Huomenna vielä hehkut vaihtoon niin alkais olla sitä myöten selvä
Ne hehkut olis kannattanu riipaista ensimmäisenä irti, kun imusarja on sylissä. Lähtee huomattavasti nätimmin lämpimästä koneesta ja katkeamisen riski on pienempi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Mielenkiinnosta, onkos tuossa tilanteessa kannattavaa/mahdollista lämmittää esim. kuumailmapistoolillla hehkujen ympäristöä, ne menee kuitenkin aika syvälle joten saa pidellä ihan huolella ja vieressä on kuitenkin raili polttoaineineen?
Viime viikolla nyppäsin omasta 530D:stä läpät pois.. autolla rullattu 280tkm ja oli kyllä melko karstassa nuo läpät, ei kuitenkaan vielä ollut merkkejä irtoamisesta, mutta nyt on ainakin oma mielenrauha turvattu. Samalla tulppasin egr:n sotkemasta imusarjaa.
f11 520d -11
e10 2002 2.0 turbo -75
e46 320i sedan -00 "projektiaihio"
ex: 2 x e39, 2 x e34, 2 x e46, 2 x e30, e32, e28
Kannattaa tutkia imusarja kunnolla. Lyön vaikka vetoa, että läppä löytyy sieltä. Paljonko pistetään?
Nyt on koeajoja tehty jo vähän reilumminkin ja kauniisti kehrää. Ei sitä läppää mistään löytynyt, eikä varmoja jälkiä siitä. Jotain epämääräisiä viirujahan siellä oli kuten noista mun lähettämistä kuvista voi kuvitella. Joten kait tää veto jäi ratkaisemattomaksi.
PMW are Essex's leading service specialists for BMW, BMW Mini, Mercedes-Benz, Porsche and VAG servicing and repairing at a fraction of main dealer costs.
Onko kenelläkään FAKTAA näiden uudempien vahvistetulla akselilla olevien koneiden tuhosta? En ole yrityksistä huolimatta löytänyt yhtään tapausta, vain ylimalkaisia "kyllä niitäkin hajoaa" heittoja. Nukunko yöni rauhassa M57/T2 koneen kanssa vai ryhdynkö toimenpiteisiin?
Onko kenelläkään FAKTAA näiden uudempien vahvistetulla akselilla olevien koneiden tuhosta? En ole yrityksistä huolimatta löytänyt yhtään tapausta, vain ylimalkaisia "kyllä niitäkin hajoaa" heittoja. Nukunko yöni rauhassa M57/T2 koneen kanssa vai ryhdynkö toimenpiteisiin?
Nuku yösi rauhassa
Minä olen omakohtaisesti vaihtanut pari tuollaista mottia uusiksi läppävian takia.
Comment