Originally posted by heka93
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan
Collapse
X
-
Toissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
Kaikkinensa homma meni ok:sti.
Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?
Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...
Comment
-
-
Originally posted by code View PostToissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
Kaikkinensa homma meni ok:sti.
Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?
Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
-
Originally posted by Rahu View Posteipä tuolla vialla ole mitään tekemistä läppien kanssa, ehkä se työ ei sittenkään vaan mennyt ihan ok:sti.
Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?Last edited by code; 14-07-2013, 10:17.
Comment
-
-
Originally posted by code View PostOk, täytyy maanantaina ottaa yhteyttä firmaan, joka on tunnettu täälläkin, asiasta. Kone alkaa vastaamaan ns entiseen tyyliin noin 1800 kierroksen kohdalla. Nyt olen ajellut reilut 1000 km... ollut aikaa jo katua poisto-operaatiota.
Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?
Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.
Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostTuo läppien idea on selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan, mutta lyhyt yhteenveto:
Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.
Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.
Pystynkö oma-aloitteisesti tsekkaamaan tuon alipaineletkun? Joutuuko imusarjan irroittamaan, jotta tuon näkee?
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostNiiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
Ja nyt puhutaan juuri vain alakierrosten käyttäytymisestä. Mnulle on pari ihmistä sanonut, että konen luonne muuttui, kun olivat poistaneet läpät, mutta onhan niissä voinut joku letku jäädä irti.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
-
Originally posted by code View PostKiitokset. Näitä "tietosivuja" on luettu ja periaatteet ovat selvillä.
Pystynkö oma-aloitteisesti tsekkaamaan tuon alipaineletkun? Joutuuko imusarjan irroittamaan, jotta tuon näkee?
Tuossa kuvassa ex E46 330d:n imusarja "selällään" pöydällä, tuossa näkyy se kyseinen alipainekello oikealla ylhäällä http://www.kotinet.com/sassi/imusarj...arja+lapat.JPG
Omasta autostasi kun katselet noilta nurkilta irrallista letkua ja katsot peilin + lampun avulla imusarjan takaosaa, niin näet että onko tuo alipainekello siellä paikallaan ja onko siinä letku kiinni.--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Originally posted by sassi View PostKyllä siihen letkuun pääsee käsiksi purkamattakin, ellei sitä ole vedetty nippusiteellä kiinni johonkin toiseen letkuun ja se on jossakin imusarjan alla...
Tuossa kuvassa ex E46 330d:n imusarja "selällään" pöydällä, tuossa näkyy se kyseinen alipainekello oikealla ylhäällä http://www.kotinet.com/sassi/imusarj...arja+lapat.JPG
Omasta autostasi kun katselet noilta nurkilta irrallista letkua ja katsot peilin + lampun avulla imusarjan takaosaa, niin näet että onko tuo alipainekello siellä paikallaan ja onko siinä letku kiinni.Last edited by code; 14-07-2013, 15:38.
Comment
-
-
Auto kävi tänään tarkastuksessa ja sama tuomio tuli korjaamolta, jotain on pielessä. Eli ei toimi kuten pitäisi läppien poiston jälkeen. Ensi viikolla tutkitaan tarkemmin mistä / miksi mättää alakierrosten/väännön kanssa.
Turbon mallista selvisi, että se on servotyyppinen.
Hiukan lisää selostusta: vikakoodeja ei ole, äkkiseltään vaikuttaa imupuolen ongelmalta. Kaasupoljinta täytyy painaa reilu sentti ennen kuin moottori alkaa liikuttaa autoa reilummin esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Eilen otettiin livedataa, eikä sieltä pompannut mitään ihmeempää esiin, ilmamäärät heilui jonkin verran. Kierrosten noustessa koneesta takapuolituntumalla löytyy tehot / väännöt entiseen malliin. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin.
Oisko kellään veikkauksia / arvauksia mitä kannattaisi tutkaista?
Btw, oliskohan joku toinen viestiketju parempi jatkaa juttua tästä? vinkkejä?Last edited by code; 16-07-2013, 13:39.
Comment
-
-
Originally posted by code View PostTänään tuli ainakin lisäapuja kun imusarja avattiin, 3/6 peiteläppää vuotivat. Nyt sitten uudella yrityksellä kohti auringonlaskua.-14 F34 320d GT xDrive M-Sport
ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
ex: -05 E87 120d
Comment
-
Comment