Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Snow Dog
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 185
    • Raisio

    Originally posted by heka93 View Post
    Onko 730d:ssä imuläpät moottori on M57D29?

    valmistusvuosi 1999/12.

    Niin ja kyseessä automaatti
    ei ole, tuli vasta 3/2000
    F01 740d -11
    F11 530d -13
    E93 325 -07
    ex: E38 730d -00
    ex: E39 523AT -97
    ex: E39 530dAT -00

    Comment

    • code
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 30
      • Espoo

      Toissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
      Kaikkinensa homma meni ok:sti.

      Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?

      Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...
      Last edited by code; 13-07-2013, 07:19. Reason: typot pois

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        Originally posted by code View Post
        Toissapäivänä lähti 330xda, vm -06 (m57n2) imusarjan läpät mäelle ja samalla vaihdettiin kaikki hehkut kun olivat siinä tarjottimella.
        Kaikkinensa homma meni ok:sti.

        Nyt noin 500 kilometriä ajettuani olen hiukan huolestunut moottorin muuttuneesta käytöksestä. Alakierroksilta tuntuu häipyneen se "tuttu ja turvallinen" väännön tunne, joka oli "se" juttu kyseisessä moottorissa. Voiko olla niin, että kone vielä hakee säätöjään tms muuttuneiden ilmanvirtausten jälkeen ja pitää malttaa odottaa jotain?

        Vai onko ainut vaihtoehto saada alakierrot kuntoon vaihtamalla takaisin "ehjä" imusarja läppien kera jne. Ei tunnu oikein järkevältä...
        eipä tuolla vialla ole mitään tekemistä läppien kanssa, ehkä se työ ei sittenkään vaan mennyt ihan ok:sti.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • code
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 30
          • Espoo

          Originally posted by Rahu View Post
          eipä tuolla vialla ole mitään tekemistä läppien kanssa, ehkä se työ ei sittenkään vaan mennyt ihan ok:sti.
          Ok, täytyy maanantaina ottaa yhteyttä firmaan, joka on tunnettu täälläkin, asiasta. Kone alkaa vastaamaan ns entiseen tyyliin noin 1800 kierroksen kohdalla. Nyt olen ajellut reilut 1000 km... ollut aikaa jo katua poisto-operaatiota.

          Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?
          Last edited by code; 14-07-2013, 10:17.

          Comment

          • sassi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2008
            • 412
            • Nivala

            Originally posted by code View Post
            Ok, täytyy maanantaina ottaa yhteyttä firmaan, joka on tunnettu täälläkin, asiasta. Kone alkaa vastaamaan ns entiseen tyyliin noin 1800 kierroksen kohdalla. Nyt olen ajellut reilut 1000 km... ollut aikaa jo katua poisto-operaatiota.

            Onko jotain muuta mitä olisi pitänyt modata samalla, eli olisiko tuohon kuulunut samalla esimerkiksi EGR:n tulppausta, jotta tasapaino olisi säilynyt?
            Tuo läppien idea on selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan, mutta lyhyt yhteenveto:

            Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
            Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.

            Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
            Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.
            --
            Sassi
            - F10 530d
            - KTM 690 Enduro
            Ex. E90 330d, E46 330d

            Comment

            • code
              Bimmer Rookie
              • Oct 2012
              • 30
              • Espoo

              Originally posted by sassi View Post
              Tuo läppien idea on selitetty tässä ketjussa jo moneen kertaan, mutta lyhyt yhteenveto:

              Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
              Läppien poisto ei vaikuta moottorin tehoihin tai vääntöön mitenkään.

              Tässä tapauksessa on varmasti jäänyt kasauksen yhteydessä jotain irti, esim. läppiä liikuttavan kellon alipaineletku, jolloin mikään alipaineella toimiva venttiili ei pelaa kunnolla pienillä kierroksilla, kun alipainepumpun tuotto ei riitä.
              Jos läppien alipainekello on poistettu kokokaan, niin silloin se alipaineletkun pää pitää tukkia.
              Kiitokset. Näitä "tietosivuja" on luettu ja periaatteet ovat selvillä.
              Pystynkö oma-aloitteisesti tsekkaamaan tuon alipaineletkun? Joutuuko imusarjan irroittamaan, jotta tuon näkee?

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                Originally posted by sassi View Post
                Niiden läppien tarkoitus on pienentää typen oksidipäästöjä pienillä kierroksilla ja osakuormalla, jolloin läpät ovat kiinni (silloin ilma virtaa sylintereihin vain ylempien ja pidempien imukanavien kautta). Vähänkään enemmän kun avaa kaasua niin läpät avautuvat.
                Tarkasti ottaen kierrokset ovat juuri tuo em 1800 rpm. Onko kukaan penkittänyt ennen/jälkeen läppien poiston?
                Ja nyt puhutaan juuri vain alakierrosten käyttäytymisestä. Mnulle on pari ihmistä sanonut, että konen luonne muuttui, kun olivat poistaneet läpät, mutta onhan niissä voinut joku letku jäädä irti.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • sassi
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2008
                  • 412
                  • Nivala

                  Originally posted by code View Post
                  Kiitokset. Näitä "tietosivuja" on luettu ja periaatteet ovat selvillä.
                  Pystynkö oma-aloitteisesti tsekkaamaan tuon alipaineletkun? Joutuuko imusarjan irroittamaan, jotta tuon näkee?
                  Kyllä siihen letkuun pääsee käsiksi purkamattakin, ellei sitä ole vedetty nippusiteellä kiinni johonkin toiseen letkuun ja se on jossakin imusarjan alla...

                  Tuossa kuvassa ex E46 330d:n imusarja "selällään" pöydällä, tuossa näkyy se kyseinen alipainekello oikealla ylhäällä http://www.kotinet.com/sassi/imusarj...arja+lapat.JPG
                  Omasta autostasi kun katselet noilta nurkilta irrallista letkua ja katsot peilin + lampun avulla imusarjan takaosaa, niin näet että onko tuo alipainekello siellä paikallaan ja onko siinä letku kiinni.
                  --
                  Sassi
                  - F10 530d
                  - KTM 690 Enduro
                  Ex. E90 330d, E46 330d

                  Comment

                  • code
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 30
                    • Espoo

                    Originally posted by sassi View Post
                    Kyllä siihen letkuun pääsee käsiksi purkamattakin, ellei sitä ole vedetty nippusiteellä kiinni johonkin toiseen letkuun ja se on jossakin imusarjan alla...

                    Tuossa kuvassa ex E46 330d:n imusarja "selällään" pöydällä, tuossa näkyy se kyseinen alipainekello oikealla ylhäällä http://www.kotinet.com/sassi/imusarj...arja+lapat.JPG
                    Omasta autostasi kun katselet noilta nurkilta irrallista letkua ja katsot peilin + lampun avulla imusarjan takaosaa, niin näet että onko tuo alipainekello siellä paikallaan ja onko siinä letku kiinni.
                    Alipainekello on paikallaan ja mustakeltaisen letkun viereen T-kappaleeseen tulee koneen etuosasta päin musta letku. Taitaa olla viisainta ottaa kertalleen irti ja varmistaa vielä asennus. Luulen, että jos muillakin efekti olisi vastaava kuin itsellä alakierroksilla/väännöllä, tästä olisi keskustelua paljon enemmän. Tähän oman mausteensa tuo myös äänimaailma, imuäänet(?) ovat muuttuneet, koneen ääni on entistä kireämpi.
                    Last edited by code; 14-07-2013, 15:38.

                    Comment

                    • Rado
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 716

                      Ex E39 poistettiin läpät Laakkosella ja alavääntö muuttui huonommaksi.
                      Auto oli 530DA.

                      Comment

                      • TseiTsei
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 115
                        • Varkaus

                        Paljonkohan korjaamolla veloittavat läppien poistosta(e46 330d xi -04)?

                        Tai monenko tunnin urakka ensikertalaiselle?

                        Comment

                        • Rado
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 716

                          n. 300€

                          Comment

                          • code
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2012
                            • 30
                            • Espoo

                            Auto kävi tänään tarkastuksessa ja sama tuomio tuli korjaamolta, jotain on pielessä. Eli ei toimi kuten pitäisi läppien poiston jälkeen. Ensi viikolla tutkitaan tarkemmin mistä / miksi mättää alakierrosten/väännön kanssa.
                            Turbon mallista selvisi, että se on servotyyppinen.

                            Hiukan lisää selostusta: vikakoodeja ei ole, äkkiseltään vaikuttaa imupuolen ongelmalta. Kaasupoljinta täytyy painaa reilu sentti ennen kuin moottori alkaa liikuttaa autoa reilummin esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä. Eilen otettiin livedataa, eikä sieltä pompannut mitään ihmeempää esiin, ilmamäärät heilui jonkin verran. Kierrosten noustessa koneesta takapuolituntumalla löytyy tehot / väännöt entiseen malliin. Ilmamääräpiuhakin otettiin hetkeksi pois, vaikutuksena se, että auto ei ainakaan kulkenut yhtään paremmin.

                            Oisko kellään veikkauksia / arvauksia mitä kannattaisi tutkaista?

                            Btw, oliskohan joku toinen viestiketju parempi jatkaa juttua tästä? vinkkejä?
                            Last edited by code; 16-07-2013, 13:39.

                            Comment

                            • code
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 30
                              • Espoo

                              Tänään tuli ainakin lisäapuja kun imusarja avattiin, 3/6 peiteläppää vuotivat. Nyt sitten uudella yrityksellä kohti auringonlaskua.

                              Comment

                              • Furior
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 177
                                • Laukaa

                                Originally posted by code View Post
                                Tänään tuli ainakin lisäapuja kun imusarja avattiin, 3/6 peiteläppää vuotivat. Nyt sitten uudella yrityksellä kohti auringonlaskua.
                                Oliko peitelätkissä pultit, M5 vai M6?
                                -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                                ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                                ex: -05 E87 120d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎