Announcement
Collapse
No announcement yet.
TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Originally posted by Osku View PostLaitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua
Eli homma lyhykäisyydessään.
Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti
E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.
Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.
Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen
Osat purettuna perästä ulos
Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.
Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.
Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.
Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.
Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?
Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?
Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.
Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?
Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin
Pitääkö lautasrattaan pultit uusia? Ne 10kpl m12 12.9 pultit?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Osku View PostLaitetaanpas tänne pieni tarina tosta perä projektista jonka kanssa tässä on pari päivää tullut painittua ja opiskeltua
Eli homma lyhykäisyydessään.
Sain purkuautosta omaan käyttöön sopivasti
E34 525i Typ 188 perän 3.23 välityksellä ja 25%kitkalukkoyksiköllä.
Perä ei ääntänyt ja lukko toimi niinkuin kuuluukin.
Kuva E34 Perästä kun se saatiin irti autosta.
Tietenkään kuori ei passaa E30 mallin taka-akselin kiinnityksiin suoraan vaan jouduin purkamaan osat irti tästä perästä ja perän kuoret jouduin vaihtamaan.
Tässä kuva takakannen irrotuksen jälkeen
Osat purettuna perästä ulos
Myös vetolaippa pitää vaihtaa tuon pyöreän 6pulttisen tilalle neliskanttinen 4 pulttinen joka käy E30 kardaaniin.
Uusien kuorien alkuperäiset sivulaipat oli kateissa ja ajattelin käyttää tosta E34 perästä nuo sivulaipat.
Nyt ongelmana on se että varmuutta ei ole siitä onko hammaskosketus oikea ja välys oikea.
Joudunko tässä vielä ettimään yhden ehjän toimivan TYP188 E30 perän johon voin kasata välityksen ja lukkoyksikön niin että hammastus sattuu oikein onko edes mahdollista siirtää nuo sisäosat vain kuorista toisiin? Mukaanlukien poskilaipat ja shimmauslevyt joita ei ole sotkettu keskenään.
Vai pitääkö hankkia shimmauslevysarja ja alkaa pelailemaan tota kohdilleen ?
Miten tuo rymppirengas onko pakko uusia joka kerta kun avaa ton pinioni akselin ?
Nyt avasin akselin ja siirsin sen toisiin kuoriin kiristin akselin ja vetolaipan paikoilleen niin että laakerissa ei enää ole välystä mutta pyörii kevyesti.
Mistä/mitä väriainetta tohon hammaskosketuksen testaukseen ?
Alkaa puskemaan hikeä otsaan tän homman kanssa.. Ens viikolla pitäis perän olla auton alla ja luotettava että kestää kalajoen reissun ja pitempäänkin
Pitääkö lautasrattaan pultit uusia? Ne 10kpl m12 12.9 pultit?
Leave a comment:
-
-
Kyllä se omakin quaife hieman sipsuttaa sisäkaarteen pyörää hitaissa nopeuksissa jos jyrkästi kääntyy vaikka hiekkapihalla tai muulla pinnalla mikä asfalttia liukkaampaa, mitään rohinoita ei kyllä kuulu itse tasauspyörästöstä
Leave a comment:
-
-
Käytin pajalla vaihdatuttamassa tuon Blacklinen rataslukon sisuskalut, kun loppui oma projektimotivaatio jäähdyttimen halkeamiseen. Hieno tunne, kun kotia lähellä on jäinen ylämäki ja perä nappaa suoraan kiihdyttäessä tiehen kiinni ja tarkoituksella kaasua käännöksessä laittaessa ei sudi miten sattuu, vaan perä menee nätisti sivulle ja heti takaisin, kun kaasua höllää.
Huomasin tuossa, että jos teen paikallaan hiljaisella nopeudella erittäin tiukkaa käännöstä, niin perästä kuuluu pientää rohinaa. Onko tämä normaalia Blacklinella/Quaifella? Eikö rataslukot pitäisi olla hiljaisia? Ei kuitenkaan kuulu mitään ääntä kovassa nopeudessa -- jos jotain olisi hajalla, niin luulisi että kuuluu myös kun nopeutta on? Tuon rataslukon paikalleen laittaminenhan olisi pitänyt olla simppeli operaatio eli osat ulos ja takaisin sisään samassa järjestyksessä. Laakereita ei vaihdettu, ainoastaan nuo vetoakselien stefat.Last edited by Rik3; 21-12-2024, 19:08.
Leave a comment:
-
-
Tuohon ne on näemmä kohtuuhintaiset. Samasta paikasta 188K värkit 314 euroa. Ei tarvitse ihmetellä miksei ehyitä tee mieli "varalta" vaihtaa
Leave a comment:
-
-
En tiedä mitä teidän internet näyttää, kun hakukoneiden sisältö on tänä päivänä niin personoitua, mutta itselläni ensimmäinen Googlen hakutulos on tämä:
Edit: en hoksannut, että RacingDiffs on serbialaista kamaa. Linkin roinat on Tallinnassa.
Last edited by turbobliz; 05-12-2024, 14:57.
Leave a comment:
-
-
Tulee helpolla yllärinä että Serbia ei olekaan EU maa kun jotain siirtyy tilaamaan.. E53 etuperään laitoin uudet laakerit, koska hinta oli edullinen, siis pelkät poskilaakerit. Muuten kasasin kaikki vanhoilla, koska perät olivat ehyitä ja ongelmattomia. Tuo pinionin laakeri taitaa olla krymppeineen se eksoottisin laittaa jos meinaa kaikki vaihdella, saa olla tarkkana ettei perää kasaa ilman stefaa vahingossa..
Kahden ensimmäisen Blacklinen setin mukana tuli kyllä poskistefat periin. Kolmatta en ole avannut, en tiedä miksi poikkeais. Kahden ekan kohdalla olin toki jo ostanut stefat, ehkä ne siksi tuli
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rik3 View PostKiitos kommentista. Onko muka noin halvalla? Esim. https://www.vpmotorsport.fi/product/...sauspyorastoon näyttäisi myyvän RacingDiffsiä "188L ei sisällä poskilaakereita 350,20 €"
Itse ostaisin nuo laakerisetit bimmertunelta ainakin nykyhinnoilla. Ko. firma on muistaakseni liettuassa, eli ei tule tulleja yms. 188L setti poskilaakerit mukaan lukien ois 260€: https://bimmertune.com/differential-bearings-188L-BMW
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Tosiaankin Quaifen hinta on tänäpäivänä jo järkyttävä kun samaan hintaan saa RD säädettävän levylukon.
Laakereita jos lähtee vaihtamaan saattaakin käydä niin että siitä tulee äänekäs perä kun menee välykset/hammaskosketus persiilleen, pitäis viedä ammattilaiselle sit laitettavaksi eli vielä joutuu lisää kaivaa kuvetta. Vanhoilla laakereilla kun kasaa niin pitäis tulla hyvä kun laittaa kaikki takaisin sillain kun ne oli tai siis näin ainaki itse asensin quaifen ja hyvä tuli. Itse kun ostin niin oli paketissa uudet stefat myös.Last edited by naikou; 05-12-2024, 08:34.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by turbobliz View PostMinä en kyllä muista, että Quaifen mukana olisi tullut muuta kuin itse tasauspyörästöyksikkö. Vaihtaisin/vaihdattaisin itse kyllä samalla kertaa kaikki, kun perä kerran on auki ja kilsoja tuon verran takana. RacingDiffsin laakerisarjan hinta on 179€ typ188 perään.
Leave a comment:
-
-
Minä en kyllä muista, että Quaifen mukana olisi tullut muuta kuin itse tasauspyörästöyksikkö. Vaihtaisin/vaihdattaisin itse kyllä samalla kertaa kaikki, kun perä kerran on auki ja kilsoja tuon verran takana. RacingDiffsin laakerisarjan hinta on 179€ typ188 perään.
Leave a comment:
-
-
Olen laittamassa 188:een Blacklinen rataslukkoa. Blackline on 1:1 kopio Quaifen rataslukosta. Netissä oli ihan kehuttu tuo Blacklinekin, ettei laatu jää kovinkaan paljoa melkein kaksi kertaa kalliimmasta Quaifesta.
Paketin mukana ei tullut sivujen akselitiivisteitä, mitä Quaifen paketissa tule ja jotka on suositeltu vaihdettavan asennuksen yhteydessä. Googlailin ja näiden tiivisteiden osanumero on 01033294B eli ehkä laitan 2 kpl tilaukseen.
Nyt mietin kuitenkin, että pitäisikö samalla operaatiolla vaihtaa kaikki laakerit ja tiivisteet? Tuo LuK:n laakerisarja on n. 300 €. Aika suolainen hinta, kun rataslukko maksoi vain 700 €. Autolla on ajettu 290 tkm eikä tasauspyörästä pidä mitään ääntä. Tuntuisi, että olisi järkevä vaihtaa samalla, mutta toisaalta kalliit laakerit vaihtaa pelkästään etukäteishuoltona.Last edited by Rik3; 04-12-2024, 23:26.
Leave a comment:
-
-
Sivistys näissä asioissa ei varmasti koskaan mene hukkaan, mutta minulla ole tässä asiassa mitään epäselvää. Jollekin toiselle ehkä olisi tarpeen, muuten olisi 19 vuotta täällä turhaan lueskeltu ja kirjoiteltu asioita. E39:ssä on pelkkä luistonesto itsellä ja X5 taas tuo ajonvakautus. Napista painamalla se taas lähtee pois ja jää pelkkä "vanhan tyylin neliveto" eli jarruilla toimiva moinen käyttöön.
Blacklinen olen E53:n periin itse asentanut. E39 odottaa paketissa sama.
E34 minulla ei ole mitään luistonestoja, hommasin sitten orkkis levylukolla olevan perän. Tosin orkkis 3.64 välityksen sijaan ostin (vuotta vanhemman orkkis) 3.45 välityksen 2022 bensanhintoja säikähtäessäLast edited by Jarger; 02-12-2024, 13:51.
Leave a comment:
-
Leave a comment: