Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Kyllä niitä shimmejä maailmalta saa. ebayta ja googlea vaan käteen ni rupee taittuu. Ite en tajua miten toi perä voi olla edelleen ratkaisematon arvoitus.
    Sama se oli omankin kanssa kun se 4-5 kertaa avattiin putkeen ja tuli joka kerta mitä sattuu tulemaan.
    Noista peristäkin tuntuu olevan niin monta "oikeaa" kasaustapaa kuin on kasaajaakin Yhdellä tapaa kun kasaa, niin se on jo toisen mielestä päin persettä kasattu (sama kuin turvakaarissa).

    Itte oon sitä täälläkin pyörivää bmw dokkaria käyttäny ohjenuorana omilla tulkinnoilla ja on ainakin tähän asti perät pelannu. Toki yhdelläkään ei mitään satoja tuhansia oo ajettu, mut kymmeniä nyt ainakin.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että tämä näyttää vähän turhan yksinkertaiselta noissa racingdiffsin videoissa. Eli mielestäni niissä ei mitenkään murehdita pinionin shimmausta vaikka vaihdetaankin välitys ja laakerit. Näitä pinionin shimmejä ei edes saa tuolta ostettua, vaikka melkein kaikkea muuta saakin.

    Eli uusiksi meni, pitää koittaa etsiä ohuempaa shimmiä, mutta hyvä tuuri pitää olla jos löytyvä on oikea. Eli pitäisi tuollainen shimmisarja saada jostain, saako näitä vielä BMW:ltä? Ja tämäkö on sitten vain kokeilemalla selvitettävä mikä on oikea paksuus kun ei ole tuollaista bmw:n special toolia?
    Kyllä niitä shimmejä maailmalta saa. ebayta ja googlea vaan käteen ni rupee taittuu. Ite en tajua miten toi perä voi olla edelleen ratkaisematon arvoitus.
    Sama se oli omankin kanssa kun se 4-5 kertaa avattiin putkeen ja tuli joka kerta mitä sattuu tulemaan.
    Last edited by Remotion; 06-06-2022, 21:36.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Yritin tätä kysyä suoraan Racingdiffsiltä. Kysyin mielestäni selvästi, että mitkä vierintävastuslukemat pitäisi olla pinion akselilla ja carrierilla uusilla laakereilla:

    I got this specs from my tech department for TYP 188mm.

    Backlash should be: 0,07-0,12mm
    Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm
    Crown ring bolts: 120Nm with adhesive or 140Nm without adhesive
    Side cap bolts : 40Nm
    Aluminum cover bolts: 45Nm
    LSD Cap: 40Nm


    Kysyin vielä uudestaan carrierin preloadia. Sekä vielä varmistin, että ovatko nämä nyt uusille laakereille ja mitkä arvot sitten pitäisi olla käytetyille laakereille:

    Check our video on the matter for reference:


    Carrier preload should be around 1Nm with new bearings, about 0.5Nm with old.
    Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm is for the new bearings too.

    Eli jostain syystä ohjeistavat laittamaan paljon pienemmät vierintävastuslukemat, mitä tehtaan ohjeessa. Tuo pinionin lukema varsinkin kummastuttaa, uusilla ja vanhoilla laakereilla sama ja tuo minimiarvo on tehtaan ohjeessa pahimmillaan nelinkertainen tähän ohjeistukseen... Eiköhän näitä nyt jokunen tuolla Serbiassakin ole kasattu.
    Melkosen pieni vastus kun laakerien valmistajat ja bmw korjaus ohje antaa lähemmäs 2nm ohjetta. Tuohon kun lisää stefan niin johan kasavaa vastus. Racing diffsin omat stefat on lisäksi raskaampia kuin bmw logoilla olevat omalla kokemuksella.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Pystyykö tuo tuosta oikenemaan jos carrierin säätää kohdalleen, vai pitääkö tuo pinioni tehdä uusiksi nyt, sanokaapa speshualistimmat? :think

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että tämä näyttää vähän turhan yksinkertaiselta noissa racingdiffsin videoissa. Eli mielestäni niissä ei mitenkään murehdita pinionin shimmausta vaikka vaihdetaankin välitys ja laakerit. Näitä pinionin shimmejä ei edes saa tuolta ostettua, vaikka melkein kaikkea muuta saakin.

    Eli uusiksi meni, pitää koittaa etsiä ohuempaa shimmiä, mutta hyvä tuuri pitää olla jos löytyvä on oikea. Eli pitäisi tuollainen shimmisarja saada jostain, saako näitä vielä BMW:ltä? Ja tämäkö on sitten vain kokeilemalla selvitettävä mikä on oikea paksuus kun ei ole tuollaista bmw:n special toolia?

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Niin siis vaihtelit uudet laakerit pinionille ja vedit siihen jo ikireyden katsomatta minne kohtaan se tulee tuolla(ko?)
    Vai laitoitko sinne vaan nyt pinioniakselin hollille ilman krymppiä säätöä varten?

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Tuon kuvion sai keskelle kun vaihtoi shimmejä niin, että tuo "carrier unit" siirtyi 0,1mm kauemmas pinion rattaasta. Mutta tällöin backlash tietenkin myös kasvaa ja on tuolloin 0,14 - 0,15 mm, eli tehtaan speksien ylärajalla ja vähän yli. Tuollako mennään, ei kai tuolle oikein muutakaan voi?
    Siinä voi säätää kahta asiaa, lautaspyörän etäisyyttä pinjonista ja
    pinjonin etäisyyttä lautaspyörästä. Eli nyt hammaskosketus on selkeästi aivan liian ylhäällä lautaspyörän hampaalla ja sitä saa alemmaksi kun shimmaa pinjonia lähemmäksi lautaspyörää. Tuo muutos samalla pienentää backlashia ja lyhentää hammaskosketusta joka siis noissa kuvissa on aivan liian pitkä, hammaskosketuksessa pitäisi kyllä näkyä irroituskohtakin ennen hampaan reunaa.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Tuon kuvion sai keskelle kun vaihtoi shimmejä niin, että tuo "carrier unit" siirtyi 0,1mm kauemmas pinion rattaasta. Mutta tällöin backlash tietenkin myös kasvaa ja on tuolloin 0,14 - 0,15 mm, eli tehtaan speksien ylärajalla ja vähän yli. Tuollako mennään, ei kai tuolle oikein muutakaan voi?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Eli tuo hammaskosketus on koko tuo alue, mikä on piirtynyt tuohon väriin? Eikä tämä vaaleampi kohta, joka tulee näkyviin ”kuormitettuna”?



    Tämän mukaan kuvio olisi taas liian sisäpinnassa…
    Juu kyllä ja ihan liian sisässä on.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Eli tuo hammaskosketus on koko tuo alue, mikä on piirtynyt tuohon väriin? Eikä tämä vaaleampi kohta, joka tulee näkyviin ”kuormitettuna”?



    Tämän mukaan kuvio olisi taas liian sisäpinnassa…

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Kasasin nyt perän tänään jotta pääsi backlashiä ja hammaskosketusta ihmettelemään… Laitoin nyt vierintämomentit tehtaan ohjeen mukaan, toki enemmänkin haarukan minimipäähän. Backlash on nyt n. 0,08-0,09 ja hammaskosketus näyttää tältä

    Vapaasti pyöriteltäessä:


    Kuormitettuna:


    Miltä nuo teidän silmään näyttää?
    Hammaskosketus on liian lautaspyörän hampaan ulkopinnassa josta johtuen hammaskosketus nousee niin pitkäksi että menee jo hampaan ulkolaidasta ohi lautaspyörän ulkoreunalla.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Kasasin nyt perän tänään jotta pääsi backlashiä ja hammaskosketusta ihmettelemään… Laitoin nyt vierintämomentit tehtaan ohjeen mukaan, toki enemmänkin haarukan minimipäähän. Backlash on nyt n. 0,08-0,09 ja hammaskosketus näyttää tältä

    Vapaasti pyöriteltäessä:


    Kuormitettuna:


    Miltä nuo teidän silmään näyttää?
    Last edited by ixuv; 04-06-2022, 14:38.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Yritin tätä kysyä suoraan Racingdiffsiltä. Kysyin mielestäni selvästi, että mitkä vierintävastuslukemat pitäisi olla pinion akselilla ja carrierilla uusilla laakereilla:

    I got this specs from my tech department for TYP 188mm.

    Backlash should be: 0,07-0,12mm
    Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm
    Crown ring bolts: 120Nm with adhesive or 140Nm without adhesive
    Side cap bolts : 40Nm
    Aluminum cover bolts: 45Nm
    LSD Cap: 40Nm


    Kysyin vielä uudestaan carrierin preloadia. Sekä vielä varmistin, että ovatko nämä nyt uusille laakereille ja mitkä arvot sitten pitäisi olla käytetyille laakereille:

    Check our video on the matter for reference:


    Carrier preload should be around 1Nm with new bearings, about 0.5Nm with old.
    Pinion torque resistance: 0,6-0,8Nm is for the new bearings too.

    Eli jostain syystä ohjeistavat laittamaan paljon pienemmät vierintävastuslukemat, mitä tehtaan ohjeessa. Tuo pinionin lukema varsinkin kummastuttaa, uusilla ja vanhoilla laakereilla sama ja tuo minimiarvo on tehtaan ohjeessa pahimmillaan nelinkertainen tähän ohjeistukseen... Eiköhän näitä nyt jokunen tuolla Serbiassakin ole kasattu.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Onko nuo Racingdiffsin ilmoittamat jotain vanhoilla kasattuja lukemia? Itsellä carrierin pyörintäkitka ihan vähän laski siitä mitä oli ennen lukkoa, en muista lukemaa mutta mutulla vetäisin että 10% edellisestä. Ja etuperään uudet ja niitä katselin tehdas speksien mukaan sitten.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Joo eiköhän tuo tehtaan ohje ole tässä kohtaa luotettavampi. Vähän kyllä erikoista kun noissa racingdiffsin videoissa laitetaan uudet laakerit ja sitten ohjeistetaan tähtäämään noin pieniin vierintämomentteihin...

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎