Originally posted by oregano
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Tuli vaihettua typ188 perään pinion akselin laakerit kun ulisi vähän perä. Noh kun akselia kiristelin tähtäsin siihen 2-3nm pyörintävastukseen, pääsi menemään liian tiukaksi, oli 6nm. Löysäsin mutteria ehkä 1/8 kierrosta, sillä pääsi 2,5nm lukemaan. Tämä siis uusilla laakereilla, stefalla ja uudella crush sleevalla.
Onkohan noin pienellä löysytyksellä väliä vai meneekö crush sleeve vaihtoon?
Leave a comment:
-
-
Joo siis se mullakin oli tuossa ajatuksena takana onko noissa jotain eroja. Laitan tavallista peräöljyä niin katoaa liiat esijännitykset ja muutkin jännitykset :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostEn osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?
Leave a comment:
-
-
En osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jarger View PostTuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
Kertokkeepa kokeneemmat
Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan
Leave a comment:
-
-
Tuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
Kertokkeepa kokeneemmat
Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan
Leave a comment:
-
-
Itseasiassa nuo selitykset on paljon hankalampia kuin mitä tuossa mitataan, eli hypoidipyörästön mitta on pinjonin kaulalta lautaspyörän laakerilinjaan. Tuolle mitalle on referenssiarvo joten hammaspyöräparille on ilmoitettu poikkeama josta voi laskea suoraan hammaspyöräparin oikean kosketuskohdan. Noissa ohjeissa on vain eri tapoja mitata ja määrittää se - varsinkin mittaaminen pinjonin päältä on helppo vaihtoehto jos on sopivat välineet sen tekoon.
Ja siis tuotannossa määritelty optimi kosketuskohta on eri kuin kokeilemalla aikaansaatu, kosketuskohdat saa "oikeiksi" hyvin laajalle alueelle tutkimalla pelkkää kosketusjälkeä mutta hammaspyöräparia tehtäessä on määritelty tuon pyöräparin ihan oikea optimikosketuskohta, eli jossa ihan mitatusti hammaspyöräparin kohtauskulmat on pienimmillään kumpaankin vetosuuntaan. Vanhallakin hammaspyöräparilla on siis mahdollista palauttaa tuo pinjonin kohta jos tiedot on tallella, ja backlash ei toki ole sama kuin uuden perän optimi vaan siinäkin kosketus pitäisi saada keskitettyä, backlash on sitten mitä se sattuu olemaan. Jos enen purkamista mittaa backlashin niin ko. arvo lienee paljon parempi backlash-referenssi kuin uuden pyöräparin arvo. Välyksen kuluman jos poistaa niin melko varmaan saa äänekkään perän ainakin alkuun koska hammaskosketus joutuu kulkemaan aikaisemmin kuluneen alueen ja kulumattoman alueen rajan yli.
Leave a comment:
-
-
Kohtuu selkeältähän tuo näyttää ja perus mittalaitteilla pärjää. Se mikä jäi ihmetyttämään niin mikä on tuo mittakellon tehtävä tuossa? Tarkistetaanko sillä pinionin ja mittalevyn suoruus sekä virallisena mittalaitteena toimii myös Y ja C -mittojen mittauspisteenä?
Leave a comment:
-
-
Kyllä minä taitaisin kans mennä kokeiluperiaatteella ennen kuin noita ohjeita edes yrittää soveltaa
Leave a comment:
-
-
Tuota just muistelinkin, kun sanoin että nuo on jotain shimmien paksuuksiin liittyviä mittoja, eikä suoraan shimmien paksuuksia. Nuo mittailut menee äkkiä melko hankalaksi, että ite oon todennu yritys erehdys menetelmän olevan helpompi.
Leave a comment:
-
-
Kuvat on aina kivoja:
Ennen oli yksinkertaisemmat työkalut:
Tuossa edellisessä kuvassa on se referenssimitta D,joka siis uudemmille mittalaitteille ilmoitettuna käsittääkseni on sama kuin D-B/2 edellisessä kuvassa. Ei juuri satu olemaan purettua perää,että voisi asiaa mittailemalla varmistaa..
Tuossa vielä mitat 168,188 ja 210 perille -85.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ixuv View PostTuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...Last edited by naukkis; 12-06-2022, 18:34.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ixuv View PostKatsoin vielä tuolta päästä. Eli tuossa E34 pinjossa oli selvästi merkintä +2, mutta tuossa E36:n pinjossa epäselvemmin numero 5 ja ehkä miinusmerkki.
Leave a comment:
-
-
Katsoin vielä tuolta päästä. Eli tuossa E34 pinjossa oli selvästi merkintä +2, mutta tuossa E36:n pinjossa epäselvemmin numero 5 ja ehkä miinusmerkki.
Leave a comment:
-
Leave a comment: