Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ekkoo1
    replied
    Originally posted by oregano View Post
    Tuli vaihettua typ188 perään pinion akselin laakerit kun ulisi vähän perä. Noh kun akselia kiristelin tähtäsin siihen 2-3nm pyörintävastukseen, pääsi menemään liian tiukaksi, oli 6nm. Löysäsin mutteria ehkä 1/8 kierrosta, sillä pääsi 2,5nm lukemaan. Tämä siis uusilla laakereilla, stefalla ja uudella crush sleevalla.

    Onkohan noin pienellä löysytyksellä väliä vai meneekö crush sleeve vaihtoon?
    Uutta krymppiä kehiin vaan, lähtökohtaisesti nuo on kertakäyttöisiä.

    Leave a comment:


  • oregano
    replied
    Tuli vaihettua typ188 perään pinion akselin laakerit kun ulisi vähän perä. Noh kun akselia kiristelin tähtäsin siihen 2-3nm pyörintävastukseen, pääsi menemään liian tiukaksi, oli 6nm. Löysäsin mutteria ehkä 1/8 kierrosta, sillä pääsi 2,5nm lukemaan. Tämä siis uusilla laakereilla, stefalla ja uudella crush sleevalla.

    Onkohan noin pienellä löysytyksellä väliä vai meneekö crush sleeve vaihtoon?

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Joo siis se mullakin oli tuossa ajatuksena takana onko noissa jotain eroja. Laitan tavallista peräöljyä niin katoaa liiat esijännitykset ja muutkin jännitykset :think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    En osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?
    Tätä yleensä käytetään bmw-lukkoperissä https://www.google.fi/search?q=castr...D64Q_AUI5QMoAQ tiedä sitten onko tuo Motul jotenkin erilaista :think

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    En osaa sanoa. Mut 75w140 Motulin öljyä neuvoi käyttämään, oiskohan just korkean esijännityksen vuoksi?

    Leave a comment:


  • ekkoo1
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Tuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
    Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
    Kertokkeepa kokeneemmat

    Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan
    Onko racingdiffs vai mitkä levyt laitettu? Niillä voi tulla aika paljon esijännitystä riippuen miten on shimmattu.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tuli osteltua 210 perä E34:een. Orkkis lukko, uudet levyt sisällä. Koetin toisesta tumpista pitää kiinni ja toisesta pyöräyttää, ei vielä 140nm voimalla irtaantunut.
    Liekkö tiukka vaan sen takia kun uudet rojut ja ei muuta sisällä kuin kasausöljy?
    Kertokkeepa kokeneemmat

    Hyvissä maaleissa oli vaan hetihän tuota piti alkaa hinkaamaan ja epoksia heittään niskaan

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Itseasiassa nuo selitykset on paljon hankalampia kuin mitä tuossa mitataan, eli hypoidipyörästön mitta on pinjonin kaulalta lautaspyörän laakerilinjaan. Tuolle mitalle on referenssiarvo joten hammaspyöräparille on ilmoitettu poikkeama josta voi laskea suoraan hammaspyöräparin oikean kosketuskohdan. Noissa ohjeissa on vain eri tapoja mitata ja määrittää se - varsinkin mittaaminen pinjonin päältä on helppo vaihtoehto jos on sopivat välineet sen tekoon.

    Ja siis tuotannossa määritelty optimi kosketuskohta on eri kuin kokeilemalla aikaansaatu, kosketuskohdat saa "oikeiksi" hyvin laajalle alueelle tutkimalla pelkkää kosketusjälkeä mutta hammaspyöräparia tehtäessä on määritelty tuon pyöräparin ihan oikea optimikosketuskohta, eli jossa ihan mitatusti hammaspyöräparin kohtauskulmat on pienimmillään kumpaankin vetosuuntaan. Vanhallakin hammaspyöräparilla on siis mahdollista palauttaa tuo pinjonin kohta jos tiedot on tallella, ja backlash ei toki ole sama kuin uuden perän optimi vaan siinäkin kosketus pitäisi saada keskitettyä, backlash on sitten mitä se sattuu olemaan. Jos enen purkamista mittaa backlashin niin ko. arvo lienee paljon parempi backlash-referenssi kuin uuden pyöräparin arvo. Välyksen kuluman jos poistaa niin melko varmaan saa äänekkään perän ainakin alkuun koska hammaskosketus joutuu kulkemaan aikaisemmin kuluneen alueen ja kulumattoman alueen rajan yli.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Kohtuu selkeältähän tuo näyttää ja perus mittalaitteilla pärjää. Se mikä jäi ihmetyttämään niin mikä on tuo mittakellon tehtävä tuossa? Tarkistetaanko sillä pinionin ja mittalevyn suoruus sekä virallisena mittalaitteena toimii myös Y ja C -mittojen mittauspisteenä?

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Kyllä minä taitaisin kans mennä kokeiluperiaatteella ennen kuin noita ohjeita edes yrittää soveltaa

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Tuota just muistelinkin, kun sanoin että nuo on jotain shimmien paksuuksiin liittyviä mittoja, eikä suoraan shimmien paksuuksia. Nuo mittailut menee äkkiä melko hankalaksi, että ite oon todennu yritys erehdys menetelmän olevan helpompi.

    Leave a comment:


  • basso72
    replied
    Kuvat on aina kivoja:


    Ennen oli yksinkertaisemmat työkalut:





    Tuossa edellisessä kuvassa on se referenssimitta D,joka siis uudemmille mittalaitteille ilmoitettuna käsittääkseni on sama kuin D-B/2 edellisessä kuvassa. Ei juuri satu olemaan purettua perää,että voisi asiaa mittailemalla varmistaa..

    Tuossa vielä mitat 168,188 ja 210 perille -85.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Tuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...
    No itseasiassa hypoidipyörien hammaskulmiin ei taida mitään standardia olla ja riippuen hampaiden kulmista säädön vaikuttaminen voi olla kumpi vain. Itsellä vastaan tulleet perien hammaskulmat ovat yleensä olleet niin että säätö toimii luonnollisesti pinjonin kierteeseen nähden mutta ihan on mahdollista koneistaa hampaat niin että säätösuunnat onkin päinvastoin. Eli jos ei tasan tiedä perän mallia niin pitäisi välttyä antamasta säätösuuntia, kokeilemalla onnistuu parhaiten.
    Last edited by naukkis; 12-06-2022, 18:34.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Katsoin vielä tuolta päästä. Eli tuossa E34 pinjossa oli selvästi merkintä +2, mutta tuossa E36:n pinjossa epäselvemmin numero 5 ja ehkä miinusmerkki.
    Eli BMW nähtävästi käyttää referenssimittaa, eli eri perän kuorelle on oma referenssishimmin paksuus joka saa pinjonin referenssimittaan ja pinjoniin on merkattu poikkeama referenssistä. Eli mahdollisesti perän kuorista löytyy myös ko. kuoren poikkeama referenssistä ja laskemalla pinjonin ja perän kuoren poikkeamat yhteen saa tarvittavan shimmin paksuuden laskettua. Tai perän kuoret voi olla koneistettu oikeaan mittaankin, se on paljon helpommin onnistuva koneistus kuin hypoidipyöräparin mutta referenssishimmin paksuus voi silti olla erilainen eri kuorimallien tai valmistuserien mukaan. Jokatapauksessa tuon laskemiseen tarvii BMW:n dokumentaation käytetyistä referensseistä ja laskukaavoista.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Katsoin vielä tuolta päästä. Eli tuossa E34 pinjossa oli selvästi merkintä +2, mutta tuossa E36:n pinjossa epäselvemmin numero 5 ja ehkä miinusmerkki.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎