memebuy23buy

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Se shimmin paksuus on muistaakseni merkattu pinjonin toiseen päähän (vai olikohan joku shimmin paksuuteen liittyvä mitta :think). Eli sinne pultin puolelle. Monesti se on jo menny siihen kuntoon ettei tahdo saada selvää.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Tuli myös huomattua nuo merkinnät pinjonissa, mutta ne ei oikein auennut. Voisiko niitä oikeasti pystyä hyödyntämään, vaikkei ole sitä tehtaan ”special toolia” johon kiinnitetään se heittokello jne…?

    Esim. tämä minun tapaus. Olen E36 typ188 i=2,93 kuoriin laittamassa 3,46 välitystä, joka on peräisin E34:sta. Toki tuo lukkoyksikkö on sitten peräisin kolmannesta perästä.


    E34 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:




    E36 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:



    Ja siis nuo aiemmat kuvat hammaskosketuksesta olivat, kun tuo 3,46 välitys oli laitettu E36 kuoriin tuolla kuorien omalla pinionin shimmillä. Jos taas laitettaisiin tuo e34 peräisin oleva ohkaisempi pinjonin shimmi, niin pinjoni siirtyisi väärään suuntaan. :think Tuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    kuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä
    https://www.laakerinetti.com/lukitus...-c-52_187.html
    Huutelen sivusta "Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm"

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    kuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Vinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus
    No pinjoni ja lautaspyörä kun on tehty pariksi niin aika monesti ko. parin optimimitta on myös meistetty pinjoniin. Eli pinjonin tutkimisella kannattaa aloittaa. Ja siis pinjonin shimmi jos vanhoista pitää valkata niin nimenomaan pinjonin mukaan, pinjonia ja lautaspyörää shimmataan toisiinsa ja peräkotelot on voitu koneistaa aika tarkastikin standardimittoihin.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Tuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.
    No näinhän se pitäisi tehdä, mutta kun kuoretkin tulleet irtonaisina ilman shimmejä niin joutuu ilmeisesti vaan kokeilemalla hakea.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Tilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.
    Tuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by ixuv View Post
    Tältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:



    Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.

    Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:
    https://www.lautamakimotorsport.fi/p...ien-saatolevyt
    Tilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.

    Leave a comment:


  • ixuv
    replied
    Tältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:



    Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.

    Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Nuo ovat lautaspyörän säätöön, ei pinjonin.

    Leave a comment:


  • ekkoo1
    replied
    Nuo on poskilaakereiden shimmejä, pinjonin shimmejä koitin itsekin etsiä joskus ja aika arvokkaita ovat.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Optimize your BMW differential's backlash with RacingDiffs Precision Shim Kit. Perfect for 168mm, 188mm, and 210mm diffs in models like E21, E30, E36 & more. Prevent gear damage and achieve unparalleled precision.


    tai samat ebaysta:

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by MH motorsport View Post
    Niitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
    Prikkahan se vaan on.
    No jos se kasaajalta hoituu niin ei siinä sitten ongelmaa taida olla tarttee vaan kovin suora ymmärtääkseni olla, oletin ettei sorvilla saa täydellistä, mutta toisaalta varmaan ihan tarpeeksi suoran jotta laakereita ym ei kiinnosta/häiritse.

    Leave a comment:


  • MH motorsport
    replied
    Niitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
    Prikkahan se vaan on.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Pitäisi 210 perä jossain vaiheessa kasauttaa. Tulossa aikamoinen sekasikiö kun käytännössä kaikki osat on hommattu erikseen jostain. kaikki muut osat näyttäisi olevan mutta pinjonin shimmit puuttuu. Mistä ihmeestä saisi noita? Marmorilta _ehkä_ saisi vielä settejä (en ole kokeillut tilata), mutta niitäkin taisi olla viittä eri mitta-aluetta ja perse ei kestä kyllä tilata kaikkia kun vaan yksi tulee loppupeleissä käyttöön. Vinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus, jonka jälkeen voikin sitten hommata kokonaisen setin ja siitä sitten sopiva käyttöön.
    Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm.

    Leave a comment:

Working...
X