TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Se shimmin paksuus on muistaakseni merkattu pinjonin toiseen päähän (vai olikohan joku shimmin paksuuteen liittyvä mitta :think). Eli sinne pultin puolelle. Monesti se on jo menny siihen kuntoon ettei tahdo saada selvää.
-
Tuli myös huomattua nuo merkinnät pinjonissa, mutta ne ei oikein auennut. Voisiko niitä oikeasti pystyä hyödyntämään, vaikkei ole sitä tehtaan ”special toolia” johon kiinnitetään se heittokello jne…?
Esim. tämä minun tapaus. Olen E36 typ188 i=2,93 kuoriin laittamassa 3,46 välitystä, joka on peräisin E34:sta. Toki tuo lukkoyksikkö on sitten peräisin kolmannesta perästä.
E34 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:
E36 sisuskalujen merkinnät ja shimmin paksuus:
Ja siis nuo aiemmat kuvat hammaskosketuksesta olivat, kun tuo 3,46 välitys oli laitettu E36 kuoriin tuolla kuorien omalla pinionin shimmillä. Jos taas laitettaisiin tuo e34 peräisin oleva ohkaisempi pinjonin shimmi, niin pinjoni siirtyisi väärään suuntaan. :think Tuli koitettua silläkin, vaikka tuolla aiemmin jo yritettiin rautalangasta vääntäen kertoa, mihin suuntaan pitäisi siirtää...
Leave a comment:
-
Huutelen sivusta "Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm"Originally posted by janne[l View Postkuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä
https://www.laakerinetti.com/lukitus...-c-52_187.html
Leave a comment:
-
kuinka timmi se shimmi on pinjoniin,onko varoja mihinkään suuntaan hieman erikokoiselle ? esim 70x90, tuolla koolla löytyy paljonkin vaihtoehtoja mutta ne olette jo tainneet itsekkin jo nähdä
Leave a comment:
-
No pinjoni ja lautaspyörä kun on tehty pariksi niin aika monesti ko. parin optimimitta on myös meistetty pinjoniin. Eli pinjonin tutkimisella kannattaa aloittaa. Ja siis pinjonin shimmi jos vanhoista pitää valkata niin nimenomaan pinjonin mukaan, pinjonia ja lautaspyörää shimmataan toisiinsa ja peräkotelot on voitu koneistaa aika tarkastikin standardimittoihin.Originally posted by Supra^ View PostVinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus
Leave a comment:
-
No näinhän se pitäisi tehdä, mutta kun kuoretkin tulleet irtonaisina ilman shimmejä niin joutuu ilmeisesti vaan kokeilemalla hakea.Originally posted by Pazi88 View PostTuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.
Leave a comment:
-
Tuossa pinjonin shimmissä pienikin muutos saattaa tehdä jo paljon hammaskosketukseen. Itellä on ollu tapana purkaa ja mitata kuin paksu shimmi ko. perän kuorissa on jo paikallaan (yleensä shimmit menee sen kuoren mukaan) ja sit hommata aavistuksen paksumpi shimmi kaveriksi. Näistä sit jommasta kummasta ohentelee hiomalla sopivan. Uusia en ole itsekkään löytäny, vaan oon keräilly muista peristä noita.Originally posted by Supra^ View PostTilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.
Leave a comment:
-
Tilasinkin itseasiassa alkuillasta juurikin tuolta myyjältä pari kappaletta, paksuimman ja ohuimman. Tuossakin on vaan murto-osa vaihtoehdoista saatavilla. Settejä on bemarin tuotenumeroilla viittä eri, ja mitat 3.205-4.285mm.Originally posted by ixuv View PostTältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:
Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.
Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:
https://www.lautamakimotorsport.fi/p...ien-saatolevyt
Leave a comment:
-
Tältä myyjältä ajattelin tilata omaani (typ188), mutta löytyy näköjään tuohon isoonkin:
Mutta tosiaan ensin pitäisi vähän haarukoida, että mitä luokkaa se paksuus pitäisi olla.
Hain toki tällaisiakin eilen ja on tarkoitus nyt vkloppuna tutkia, että menisikö se tuollaisilla, koska omaani pitää saada nykyistä paksumpi. Eli tuo isompi on ulkohalkaisijaltaan sama kuin orkkis:
Leave a comment:
-
Nuo ovat lautaspyörän säätöön, ei pinjonin.Originally posted by Remotion View Post
Leave a comment:
-
Nuo on poskilaakereiden shimmejä, pinjonin shimmejä koitin itsekin etsiä joskus ja aika arvokkaita ovat.Originally posted by Remotion View Post
Leave a comment:
-
No jos se kasaajalta hoituu niin ei siinä sitten ongelmaa taida ollaOriginally posted by MH motorsport View PostNiitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
Prikkahan se vaan on.
tarttee vaan kovin suora ymmärtääkseni olla, oletin ettei sorvilla saa täydellistä, mutta toisaalta varmaan ihan tarpeeksi suoran jotta laakereita ym ei kiinnosta/häiritse.
Leave a comment:
-
Niitähän voisi ihan sorvauttaakin läjän ainesputkesta.
Prikkahan se vaan on.
Leave a comment:
-
Pitäisi 210 perä jossain vaiheessa kasauttaa. Tulossa aikamoinen sekasikiö kun käytännössä kaikki osat on hommattu erikseen jostain. kaikki muut osat näyttäisi olevan mutta pinjonin shimmit puuttuu. Mistä ihmeestä saisi noita? Marmorilta _ehkä_ saisi vielä settejä (en ole kokeillut tilata), mutta niitäkin taisi olla viittä eri mitta-aluetta ja perse ei kestä kyllä tilata kaikkia kun vaan yksi tulee loppupeleissä käyttöön. Vinkkejä otetaan myös vastaan, jos on joku helppo keino jolla saisi 0.5-1mm tarkkuudella tsekattua tarvittava paksuus, jonka jälkeen voikin sitten hommata kokonaisen setin ja siitä sitten sopiva käyttöön.
Shimmin mitat taitaa olla 73.5x88.0mm.
Leave a comment:
Leave a comment: