Announcement

Collapse
No announcement yet.

TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rattiukko
    replied
    Näköjään tuli sama asia samaan aikaan Freakiltä.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Eikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia? Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
    Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
    Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
    Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.
    Ajonvakautus ja luistonesto ovat kaksi täysin eriasiaa. Luistonesto havaitsee vain vetävien pyörien pyörimisnopeuseron ja pyrkii siis hillitsemään nopeammin pyörivää pyörää. Ajonvakautus hoitaa auton kulkusuunnan pysymisen halutussa eli pyrkii estämään yllättävät ali- ja yliohjaustilanteet liian suuren tilannenopeuden vuoksi. Tähän purkki käyttää kaasun annostelun lisäksi pyörien yksittäisiä jarruja ja nelivetoisissa jopa vetosuhteen muutosta. Youtubesta löytyy videoita kuinka ajonvakautus käytännössä toimii.

    Normaali BMW:n levylukko on kaksisuuntainen toiminnaltaan sekä sisältää esijännityksen. Kaksisuuntainen tarkoittaa siis sitä, että lukossa olevat rampit kiristävät lukkoa tuli voima siihen kummasta suunnasta tahansa eli sekä kiihdytys- että moottorijarrutustilanteissa. Jarrutettaessa toista takapyörää jarrutetaan siis lukon kautta vähän toistakin takapyörää eikä ajonvakautuspurkki osaa ottaa tätä huomioon ellei sitä ole sinne ohjelmoitu.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Muistelen että joissain 90-luvun Volvoissa esim. 940 on lukkoperä joka aukeaa yli 40km/h nopeuksissa. Käyttöautoon minusta aika optimaalinen.

    Tuo saattaa olla joku versio siitä. Siellä erikseen mainitaan että soveltuu luistonestolla oleviin autoihin:


    Ajonvakautus jarruttelee kyllä muitakin pyöriä kuin luistavaa pyörää ja on sinänsä eri asia kuin luistonesto. Joskus talvella on tullut ajettua mutkaan sen verran reippaasti että auto lähtee pieneen luistoon niin ympäri auto kuuluu naksuntaa ja auto oikenee. Jos autolla on vauhtia vaikka 80km/h ja mutkassa ajonvakautus puuttuu peliin, perä edelleen jonkinasteisessa lukossa niin voisi kuvitella että pahimmassa tapauksessa ajonvakautus vain huonontaa tilannetta, kun sillä ei ole tietoa lukoista.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Tuli huomattua että quaifessakin kun on se olemattoman pieni esijännitys niin silläkin saa tämän ”yllättävän tilanteen” aikaan eli liukkaalla kelillä ajaessa kun nostaa kaasun keskellä mutkaa niin sitten on perä sivulla, tiukalla ns. ”Oikealla lukkoperällä” varmaan tekee tuon joka kerta että siihen tottuu varmasti mutta miten nuo vakauttimet näkee tuon tilanteen niin siitä ei kokemusta, 90-luvun asc+t kun ei ole mikään varsinainen ajonvakautus niin se järjestelmä ainakin oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Eikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia? Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
    Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
    Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
    Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Jos on molempiin suuntiin toimiva lukko niin sit voi tulla yllättäviä tilanteita eli sellainen mikä toimii vain kiihdyttäessä toimii hyvin noiden orkkis ajonvakautusten kanssa

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Ajonvakautus kyllä tykkää jarrutella takapyöriä auton kulkusuunnan muuttamiseksi eli siinä kohtaa takapyörien nopeusero on haluttu ominaisuus. Vaikuttaako lukko sitten tähän asiaan tavalla taikka toisella, niin sitä en osaa sanoa. Veikkaisin, ettei vaikuta sen vertaa, että edes huomaisi.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Pystyykö sen kanssa lopen olemaan mitään ongelmaa kun molemmathan pyrkii vaan rajoittamaan sutivan pyörän sutimista / jakamaan sitä tasaisemmin.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by lassiv View Post
    Kysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?
    Takavuosilta jäänyt jutuista mieleen että kiinni vaan. Se onko kellään omaa kokemusta asiasta niin en osaa sanoa.

    Leave a comment:


  • lassiv
    replied
    Kysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Typ215k perään levylukkoa saatavilla vihdoin: https://racingdiffs.com/products/bmw...ntial-lsd-unit


    Joko nyt ne hamstratut e39 530D perät saa hyötykäyttöön

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    Originally posted by evilracer View Post

    Sivulla 40 oli mainittu koodi F-801298-TR1P-H79-T29
    Kiitos, tosiaan jostain syystä aukeaa ainoastaa tämä viimeinen sivu tästä topicista

    Leave a comment:


  • evilracer
    replied
    Originally posted by cook View Post
    Olisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.

    muistelisin niiden olleen tässä topicissa
    Sivulla 40 oli mainittu koodi F-801298-TR1P-H79-T29

    Leave a comment:


  • cook
    replied
    Olisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.

    muistelisin niiden olleen tässä topicissa

    Leave a comment:


  • oregano
    replied
    Originally posted by ekkoo1 View Post
    Uutta krymppiä kehiin vaan, lähtökohtaisesti nuo on kertakäyttöisiä.

    Niin se taitaa olla järkevin

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎