Announcement
Collapse
No announcement yet.
TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä.
Collapse
X
-
Originally posted by Jarger View PostEikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia?Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.
Normaali BMW:n levylukko on kaksisuuntainen toiminnaltaan sekä sisältää esijännityksen. Kaksisuuntainen tarkoittaa siis sitä, että lukossa olevat rampit kiristävät lukkoa tuli voima siihen kummasta suunnasta tahansa eli sekä kiihdytys- että moottorijarrutustilanteissa. Jarrutettaessa toista takapyörää jarrutetaan siis lukon kautta vähän toistakin takapyörää eikä ajonvakautuspurkki osaa ottaa tätä huomioon ellei sitä ole sinne ohjelmoitu.
Leave a comment:
-
-
Muistelen että joissain 90-luvun Volvoissa esim. 940 on lukkoperä joka aukeaa yli 40km/h nopeuksissa. Käyttöautoon minusta aika optimaalinen.
Tuo saattaa olla joku versio siitä. Siellä erikseen mainitaan että soveltuu luistonestolla oleviin autoihin:
Ajonvakautus jarruttelee kyllä muitakin pyöriä kuin luistavaa pyörää ja on sinänsä eri asia kuin luistonesto. Joskus talvella on tullut ajettua mutkaan sen verran reippaasti että auto lähtee pieneen luistoon niin ympäri auto kuuluu naksuntaa ja auto oikenee. Jos autolla on vauhtia vaikka 80km/h ja mutkassa ajonvakautus puuttuu peliin, perä edelleen jonkinasteisessa lukossa niin voisi kuvitella että pahimmassa tapauksessa ajonvakautus vain huonontaa tilannetta, kun sillä ei ole tietoa lukoista.
Leave a comment:
-
-
Tuli huomattua että quaifessakin kun on se olemattoman pieni esijännitys niin silläkin saa tämän ”yllättävän tilanteen” aikaan eli liukkaalla kelillä ajaessa kun nostaa kaasun keskellä mutkaa niin sitten on perä sivulla, tiukalla ns. ”Oikealla lukkoperällä” varmaan tekee tuon joka kerta että siihen tottuu varmasti mutta miten nuo vakauttimet näkee tuon tilanteen niin siitä ei kokemusta, 90-luvun asc+t kun ei ole mikään varsinainen ajonvakautus niin se järjestelmä ainakin oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut
Leave a comment:
-
-
Eikö nuo yllättävät tilanteet tule ennemmin ilman ajonvakautuksia?Kun joka tapauksessa lukkoa käytellään kun pito loppuu toiselta renkaalta, jos on veto päällä.
Ajonvakautus taas ei jarruta kuin luistavaa pyörää jos yksi rengas sutii, ja jos on muuten pito mennyt, niin sehän on sama onko siellä murikassa lukko mukana vai ei, kyllä se kuitenkin vähän tulee mukana.
Ja torsenhan pitoa puolelta toiselle alkaen 1:3 noin vähimmillään. Vähemmän yllätyksekäs kai tuo on kuin tietyn esijännityksen omaava lukko pidon kadotessa noin modernia ajonvakaudenhallintaa ajatellen?
Toki levylukko on yleensä parempi, vaikka hiukan kulutusta lisääkin ja kaipaa huoltoa eikä ole vaan "nakkaa paikalle ja unohda" -tyylinen.
Leave a comment:
-
-
Jos on molempiin suuntiin toimiva lukko niin sit voi tulla yllättäviä tilanteita eli sellainen mikä toimii vain kiihdyttäessä toimii hyvin noiden orkkis ajonvakautusten kanssa
Leave a comment:
-
-
Ajonvakautus kyllä tykkää jarrutella takapyöriä auton kulkusuunnan muuttamiseksi eli siinä kohtaa takapyörien nopeusero on haluttu ominaisuus. Vaikuttaako lukko sitten tähän asiaan tavalla taikka toisella, niin sitä en osaa sanoa. Veikkaisin, ettei vaikuta sen vertaa, että edes huomaisi.
Leave a comment:
-
-
Pystyykö sen kanssa lopen olemaan mitään ongelmaa kun molemmathan pyrkii vaan rajoittamaan sutivan pyörän sutimista / jakamaan sitä tasaisemmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by lassiv View PostKysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?
Leave a comment:
-
-
Kysytäämpä viisaammilta onko ongelmaa laittaa autoon jossa on traction control ja ajovakauden hallinta, e36 oem kitkalukkoa? Vai onko torsen ainoa mahdollisuus joka toimii noiden ajovakauden/sutimisen eston kanssa huolettomasti?
Leave a comment:
-
-
Typ215k perään levylukkoa saatavilla vihdoin: https://racingdiffs.com/products/bmw...ntial-lsd-unit
Joko nyt ne hamstratut e39 530D perät saa hyötykäyttöön
Leave a comment:
-
-
Originally posted by cook View PostOlisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.
muistelisin niiden olleen tässä topicissa
Leave a comment:
-
-
Olisko jollain 188k perän poskilaakereiden tyyppiä tiedossa. Tämän topicin sivut eivät aukea, vaikka miten monesti kokeillut ja nollannut evästeet, sivuhistorian yms yms.
muistelisin niiden olleen tässä topicissa
Leave a comment:
-
Leave a comment: